handdator

Visa fullständig version : Hypertrofi kopplat till fakta, behov och schema.


RigBetard
2018-06-01, 15:05
Jag har inte varit medlem i detta forumet tidigare men har läst lite då och då. Har sett en del publicerade artiklar och studier som intresserat mig men som jag inte riktigt fördjupat mig i - kanske delvis av lathet men också på grund av min kunskap, jag skulle helt enkelt behöva spendera för mycket tid för att helt och hållet förstå innehållet.

Med det sagt, önskar jag lite hjälp från er då jag ska ge mig in i gymvärlden igen och har svårt att utifrån nypublicerad(?) fakta eller studier kring vad som är (nu kommer en klycha) >>>mest optimalt<<< vad gäller att bygga volym.

Studierna och faktan jag pratar om gäller främst mängden av träning per muskelgrupp per vecka. Det verkar som att vissa tycker olika ändå och i slutändan landar det nog mycket i "vad som passar just mig bäst". Man kan dock alltid ha en utgångspunkt som är någorlunda fakta-baserad , det är iaf min åsikt, och anledningen till att jag vänder mig till er.

Så, min tanke är att träna 3-4 gånger i veckan (och jag överväger att även ha ett konditionspass som förmodligen kommer bestå av cykling).

Eftersom min absolut sämsta muskelgrupp är bröst, och den jag primärt vill förbättra och bygga upp markant så handlar egentligen hela min frågeställning om följande:

1) Är det vettigt att bygga ett träningschema i en 4-split där jag tränar bröst 2 gånger? Det skulle alltså se ut som något liknande nedan

2) Baserat fakta och studier kring volym, intensitet m.m., vad vore ett vettigt förhållningssätt eller utgångspunkt till antal set per muskelgrupp per träningstillfälle vara?

Dag 1: Bröst + Triceps
Dag 2: Rygg + Biceps
Dag 3: VILA
Dag 4: Bröst + Axlar
Dag 5: Ben + Mage


Återigen, jag är väl medveten om att svaret på mina frågor och funderingar inte har ett definitivt svar i form av "15" och "11" utan kanske snarare mellan 10-20. Och det är vad jag främst är intresserad av att veta, och gärna varför.

Tack på förhand !

StrongAF
2018-06-01, 15:49
Schemat säger ju ingenting om utförandet och det är väl det du måste förändra och förbättra så att brösten växer. Du kan ju börja med att inte göra bänkpress det första du gör när det är dags att träna bröst. Experimentera med olika övningar tills du hittar kontakten.

RigBetard
2018-06-03, 14:27
Schemat säger ju ingenting om utförandet och det är väl det du måste förändra och förbättra så att brösten växer. Du kan ju börja med att inte göra bänkpress det första du gör när det är dags att träna bröst. Experimentera med olika övningar tills du hittar kontakten.
Va? Vet inte om du förstått vad jag menade riktigt. Min frågeställning har inte att göra med att jag har problem med att hitta kontakten.