handdator

Visa fullständig version : Tråden för ögon


xan
2018-05-31, 12:52
Är det normalt att man kan läsa perfekt på kort avstånd med ena ögat, men väldigt suddigt (på gränsen till oläsligt) med det andra? Påverkar det dåliga ögat den "totala" läsförmågan med bägge ögon? Det ser klart ut när jag läser med bägge ögon öppna, och därför upptäckte jag inte detta fel förrän nyligen när jag helt slumpmässigt testade att läsa med ena ögat stängt.

Detta från vårdguiden gjorde mig lite fundersam:

Du ska vända dig direkt till en vårdcentral, ögonmottagning eller akutmottagning om:

Synen är kraftigt nedsatt.
Synen är nedsatt på bara ett öga.
Synen har försämrats snabbt, det vill säga på några timmar, dagar eller veckor.
Ögat är rött och samtidigt värker, skaver och är kraftigt irriterat.
Du har eller har haft en ögonsjukdom som kräver medicinsk behandling.

King Grub
2018-05-31, 12:58
Man bör kolla upp det eftersom det finns mer eller mindre svåra medicinska tillstånd som har plötsligt nedsatt syn på ett öga som symptom.

Stuffer
2018-05-31, 12:58
Ja man kan ha olika mycket synfel på olika ögon.
Det vårdguiden skriver om är ju avvikelser från ditt normaltillstånd. Som du själv skriver så upptäckte du det nyligen bara för att du testade att läsa med ett öga i taget. Det kan alltså handla om ett helt "vanligt" synfel snarare än någonting du behöver uppsöka vård för, om det nu inte kommit väldigt plötsligt(?).

Du kan alltså prova att först besöka en optiker för ett syntest och se om brillor eller linser löser problemet. En optiker brukar också se om något ser väldigt galet ut och i så fall rekommendera besök hos ögonläkare.

Bob90
2018-05-31, 15:06
Jag fick mycket försämrad syn på höger öga (på längre avstånd än typ 5 meter) inom loppet av ett par timmar, väntade till nästa dag och kollade sedan upp det hos en ögonläkare som inte hittade något problem.

Sen lite senare så har även vänster öga sett sämre och har kollat upp bägge ögonen igen både hos ögonläkare och hos optiker. Allt är normalt i mitt fall så det är bara någon ofarlig vajsing i mitt fall, lustigt nog tycker inte optikern att jag behöver glasögon, fast jag tycker att jag ser skitdåligt på långt håll, antagligen har jag haft bättre syn en medel tidigare och nu är jag nere på "fullgod" syn istället.

Jag ser sämre med ett öga i taget och bättre med båda ögonen samtidigt. Man har ju typ "syngradering" på vänster respektive höger öga och sen har man en "sammanslagen" med båda ögonen, som i princip alltid är bättre än båda var för sig. Det är väl hjärnan som kompenserar och ger ett "förstärkt" samlat synintryck från båda ögonen antar jag?

panzerpig
2018-05-31, 16:12
Låter ju inte jättetokigt att kolla upp det med en ögonläkare. Vore ju skumt om du i vuxen ålder plötsligt hittar ett synfel du haft hela livet?
Vill inte skrämmas men en polare fick en tumör på synnerven och han blev aldrig sig själv igen (ser ut och beter sig som.en senil sextioåring fast han är 40..)

xan
2018-05-31, 22:15
Ska ned till ögonläkaren i morgon och se vad felet är. Om jag inte hör av mig inom 24 timmar gick jag en plågsam död till mötes.

Angel
2018-05-31, 22:33
Undvik ögonlaser om du vill ha ögonen i behåll sencofffee

trädgårdsmöbel
2018-06-01, 05:53
Om man har kraftigt nedsatt syn på ena ögat och har väldigt ont av det speciellt nu när det alltid är ljust, vad ser minst douchigt ut: att bära mörka solglasögon (även inomhus) eller ögonlapp?

King Grub
2018-06-01, 06:00
Ögonlapp är coolast. Folk tror att det bara är en tom håla där bakom.

xan
2018-06-01, 14:24
Tips på bra optiker för undersökning i Stockholm? Är det bara att ta random kedja som specsavers/synoptik/synsam och boka undersökning på 45 min för 350-400 kr?

Ringde ett ögonsjukhus först och de sa att det inte var akut.

Bob90
2018-06-01, 14:29
Tips på bra optiker för undersökning i Stockholm? Är det bara att ta random kedja som specsavers/synoptik/synsam och boka undersökning på 45 min för 350-400 kr?

Ringde ett ögonsjukhus först och de sa att det inte var akut.

Tycker sibyllegatansoptiker.se/ var duktiga om du brukar röra dig kring city. Gjort både synundersökning i samband med körkort där och i samband med ögonproblem.

leo1
2018-06-01, 15:16
Någon som vet vad det kan vara när man ser svarta fläckar glida förbi ibland? Mest på ena ögat.

Angel
2018-06-01, 15:26
Någon som vet vad det kan vara när man ser svarta fläckar glida förbi ibland? Mest på ena ögat.

Åldern

Bob90
2018-06-01, 15:34
Någon som vet vad det kan vara när man ser svarta fläckar glida förbi ibland? Mest på ena ögat.

Kallas för "floaters" om du vill läsa på lite.

leo1
2018-06-01, 15:34
Åldern

Jag är 41

Edit: jag har problem med spänningar i kroppen /huvudet. Kanske har med det hela att göra.

leo1
2018-06-01, 15:37
Kallas för "floaters" om du vill läsa på lite.

Får se om jag vågar :)

Pokkes
2018-06-01, 15:48
Får se om jag vågar :)

Du äla go ellerrr!!

:d

Bob90
2018-06-01, 15:51
Får se om jag vågar :)

Dem är verkligen inga farliga i sig. Skulle tro att alla flesta människor har minst några stycken redan vid typ 15 års ålder eller tidigare.

Om man däremot får väldigt många under kort tid och ser lite "ljusblixtar" så kan det tyda på något som behöver kollas upp hos ögonläkare ögonabums (höa höa).

leo1
2018-06-01, 15:57
Dem är verkligen inga farliga i sig. Skulle tro att alla flesta människor har minst några stycken redan vid typ 15 års ålder eller tidigare.

Om man däremot får väldigt många under kort tid och ser lite "ljusblixtar" så kan det tyda på något som behöver kollas upp hos ögonläkare ögonabums (höa höa).

Tack!

I mitt fall misstänker jag dålig blodcirkulationen eller liknande.

Angel
2018-06-01, 16:18
Jag är 41

Edit: jag har problem med spänningar i kroppen /huvudet. Kanske har med det hela att göra.

Ögonen börjar ju åldrar redan runt 25, efter 40 har ju i princip alla åldersförändringar på ögonen.

Tomas W
2018-06-01, 16:21
Undvik ögonlaser om du vill ha ögonen i behåll sencofffee

Gjorde du operationen? Blivit allt mer sugen på att genomföra en de senaste veckorna. Var en helg i Köpenhamn och plågades med ett skav på ena linsen och tänkte att jag ska ta och kolla upp det med operation. Har alltid varit för rädd för det tidigare men känner att det skulle vara behagligt o slippa linsbruket.

leo1
2018-06-01, 16:24
Ögonen börjar ju åldrar redan runt 25, efter 40 har ju i princip alla åldersförändringar på ögonen.

Nu känns det som du är min husläkare :d men jag ska operera bihålorna till hösten. Tror det är en bihåla nära ögat som ser lite konstigt. Ska ta bort ben och polyper.

Tror du detta kan spela in att jag ser floaters?

dream_theater_
2018-06-01, 18:42
Nu känns det som du är min husläkare :d men jag ska operera bihålorna till hösten. Tror det är en bihåla nära ögat som ser lite konstigt. Ska ta bort ben och polyper.

Tror du detta kan spela in att jag ser floaters?

Har du gjort en snabb liten googling av floaters? Tror du själv att det kan ha med bihålorna att göra?

leo1
2018-06-01, 19:12
Har du gjort en snabb liten googling av floaters? Tror du själv att det kan ha med bihålorna att göra?

Jag har inte vågat

xan
2018-06-01, 19:17
Tycker sibyllegatansoptiker.se/ var duktiga om du brukar röra dig kring city. Gjort både synundersökning i samband med körkort där och i samband med ögonproblem.

Tack för tipset! Var precis där och optikern var väldigt trevlig och kunnig. Dock lyckades hon inte korrigera det ena ögat helt trots väldigt många försök med olika tekniker, så jag fick en remiss till S:t Eriks ögonsjukhus.