handdator

Visa fullständig version : Det blir jobbigare att träna om man inte kan andas ordentligt


King Grub
2018-05-31, 11:02
The purpose of this study was to determine the effect of restrictive breathing mask (RBM) on muscle performance, hemodynamic, and perceived stress variables during a session of lower-body resistance exercise. In a crossover design, 10 participants performed 2 separate testing sessions, RBM and no mask, consisting of squat, leg press, and leg extension. The paired-samples t-test was used for session rating of perceived exertion (S-RPE), perceived stress before and after, heart rate (HR), pulse oximetry, and a 2 × 4 (session [mask, no mask] × time [squat exercise, leg press exercise, leg extension exercise, total resistance exercise session]) factorial analysis of variance with repeated measures (p ≤ 0.05). A significant decrease was found in total repetitions during the RBM condition (p < 0.01). A majority of the decrease in repetitions to failure occurred in the squat (p < 0.05) and in the leg press (p < 0.01), whereas no difference was observed in leg extension (p = 0.214). A significant increase was observed in S-RPE during the RBM session (p < 0.01). A significant increase was found in prestress (p < 0.01) and poststress (p = 0.01) in the RBM session. No significant difference existed for HR between exercise sessions (p = 0.08). A significant decrease existed in pulse oximetry during the RBM session (p < 0.01). The use of an RBM had a negative effect on the number of repetitions completed during an acute session of lower-body resistance training.

Restrictive Breathing Mask Reduces Repetitions to Failure During a Session of Lower-Body Resistance Exercise. The Journal of Strength & Conditioning Research, May 25, 2018.

meow
2018-05-31, 11:43
Bara 10 deltagare, går nog inte dra några slutsatser

Mantus
2018-05-31, 12:04
Vad är det tänkt att en sådan mask ska vara bra för? För jag antar att det finns någon sorts tanke bakom masken?

Melker2
2018-05-31, 12:30
Det var ju en stor överaskning för mig som astmatiker...

trädgårdsmöbel
2018-05-31, 15:40
Vad är det tänkt att en sådan mask ska vara bra för? För jag antar att det finns någon sorts tanke bakom masken?



Att göra träningen jobbigare är syftet. Vi lever ju i en stressad tidsera, och kan man nå samma nivå av utmattning av en kvarts jogging (tex) med mask som man kan med en halvtimme utan har man sparat en kvart (Om det är lika effektivt vet jag inte, men man tror säkert det).

Väldigt många träningsprogram och träningsformer är inriktade på att vara tidssparande och försöker vara allsidiga (träna styrka, kondition, rörlighet allt på samma gång!) cirkelträning, crossfit, bodypump etc etc.

Det gäller ju även en del kringutrustning, man vill kanske inte lägga tio minuter på att träna underarmarna, så man använder en fatbar istället för en vanlig stång när man tränar biceps, för att få dettta på köpet, eller någon liknande kontraption. Rationaliserat, effektiviserat och simplifierat? Kanske inte, men tanken är ju sådan.

Att träna med en gasmask är helt i linje med detta:)

Tid är väldigt dyrbart idag tyvärr. Jag vet inte vem som sade detta men det var väldigt vist: "Tid du njuter av att slösa bort kan aldrig vara bortkastad"

exevision
2018-05-31, 19:54
Att göra träningen jobbigare är syftet. Vi lever ju i en stressad tidsera, och kan man nå samma nivå av utmattning av en kvarts jogging (tex) med mask som man kan med en halvtimme utan har man sparat en kvart (Om det är lika effektivt vet jag inte, men man tror säkert det).

Väldigt många träningsprogram och träningsformer är inriktade på att vara tidssparande och försöker vara allsidiga (träna styrka, kondition, rörlighet allt på samma gång!) cirkelträning, crossfit, bodypump etc etc.

Det gäller ju även en del kringutrustning, man vill kanske inte lägga tio minuter på att träna underarmarna, så man använder en fatbar istället för en vanlig stång när man tränar biceps, för att få dettta på köpet, eller någon liknande kontraption. Rationaliserat, effektiviserat och simplifierat? Kanske inte, men tanken är ju sådan.

Att träna med en gasmask är helt i linje med detta:)

Tid är väldigt dyrbart idag tyvärr. Jag vet inte vem som sade detta men det var väldigt vist: "Tid du njuter av att slösa bort kan aldrig vara bortkastad"

Bara för att det är jobbigare eller lika utmattande fast på kortare tid betyder inte att det ger lika bra träningseffekt.

agazza
2018-05-31, 20:01
borde inte en strypmask ge samma effekt som ocklusionsträning?

Scorpionida
2018-05-31, 21:27
borde inte en strypmask ge samma effekt som ocklusionsträning?

Skillnad på andning och blodflöde?

Agitator
2018-05-31, 21:36
Har vi inte redan konstaterat att träna med sån där mask som gör att man får svårare att andas är bara trams?

Bas Rutten började sälja en *sad*.

Folk borde ha mer koll.

trädgårdsmöbel
2018-05-31, 21:53
Bara för att det är jobbigare eller lika utmattande fast på kortare tid betyder inte att det ger lika bra träningseffekt.

Det tror inte jag heller, men jag gissar att "man" tror det om man använder en sådan. Annars fattar jag inte syftet alls:D

baktung
2018-05-31, 22:36
Rätt underbar rubriksättning här Grub. Jag anar ett starkt förlöjligande av hela undersökningen. Ungefär: "Vad är det här för meningslös studie? Menar ni att ni verkligen kom fram till att..."

Jocke67
2018-06-02, 07:58
Jag har svårt att förstå varför man skulle få för träningseffekt genom att begränsa syretillförseln när man styrketränar. Men den enda person jag sett träna med mask på gymmet är en kampsportare. Kanske finns någon idé där att efterlikna situationen när man är trött och andfådd i ringen och ändå ska orka stå och mata hårda slag? Men om det skulle funka tror jag mest att det är en mental grej.

oldman
2018-06-02, 12:49
*************.com

"Training Mask tar höghöjdsträning till dig! Training Mask är den enda produkten i världen som efterliknar höghöjdsträning genom att skapa ett andningsmotstånd. Det gör att kroppen måste jobba hårdare för att pumpa ut syre till musklerna, vilket gör att du får ut mer av din träning. Training Mask används av elitidrottare inom såväl lagsporter, uthållighetsidrotter och Crossfit"

The Training Mask 1.0 has an aggressive resistance profile which really challenges your breathing during workouts. TrainingMask 1.0s substantial loading of the breathing musculature in a confined airflow system creates a pronounced hypoxic (reduced oxygen) training response. The first generation TrainingMask shines best when used for extreme sports training where labored breathing and sustained high intensity effort are required.

TrainingMask 2.0 is a respiratory resistance device that is designed to strengthen the breathing muscles and improve breathing mechanics. 2.0s multi-patented flux valve technology offers six levels of resistance which allows you to work on breathing power, inspiratory muscle strength, and breathing technique. The lightweight and comfortable design of TrainingMask 2.0 makes it a perfect addition to most forms of exercise from strength workouts to cardiovascular training

Training Mask 3.0 is precision engineered to bring performance breathing to your workouts with its multi-patented NXT FORC3 Air Flow Platform. NXT FORC3 technology features on the fly air flow adjustment which allows you to increase or decrease the load on your breathing muscles based on the demands of your workout in real time. Performance breathing with TrainingMask 3.0 focuses on improving respiratory conditioning, fitness, and recovery.

Enlig dem själva..

Spunken
2018-06-02, 14:56
Jag har svårt att förstå varför man skulle få för träningseffekt genom att begränsa syretillförseln när man styrketränar. Men den enda person jag sett träna med mask på gymmet är en kampsportare. Kanske finns någon idé där att efterlikna situationen när man är trött och andfådd i ringen och ändå ska orka stå och mata hårda slag? Men om det skulle funka tror jag mest att det är en mental grej.

Kampsportare är de jag kan tänka mig ha nytta av det, de tävlar/sparrar med tandskydd. Kommer ihåg när man tränade mixad kampsport att det var som dag och natt så fort man fick in den där plastbiten i munnen *spy*

oldman
2018-06-03, 08:19
Kampsportare är de jag kan tänka mig ha nytta av det, de tävlar/sparrar med tandskydd. Kommer ihåg när man tränade mixad kampsport att det var som dag och natt så fort man fick in den där plastbiten i munnen *spy*

Fast i riktig kampsport andas man in genom näsan...

Melker2
2018-06-03, 11:30
Provade simning idag inför Vansbro som går om en månad. Syrebrist är ett otyg, kommer 50m och måste sedan stanna och flåsa ur mjölksyran.