handdator

Visa fullständig version : Köpa med sig alkohol vid mellanlandning?


PKtarzan
2018-05-30, 05:53
Hej! Undrar en sak angående inköp av sprit på flygplatsen vid mellanlandning. Min rutt i sommar är nämligen: Landvetter- München- Porto. Frågan är då om man i München skulle kunna köpa en flaska whisky för att ta med sig ner till Porto? Passerar ju inga fler tullar egentligen efter att jag kommit på planet på Landvetter.

VikG
2018-05-30, 06:19
Ja.

skattefusk
2018-05-30, 14:23
Du kan köpa whisky i tax free på Landvetter och ta med på flyget.

Edit: Jag skoja, läste fel länder...

Lando
2018-05-30, 21:15
Jag har sett en otroligt irriterad businesssnubbe bli ifråntagen sin 1000-kronors whiskey som han köpt bara vid mellanlandning eller om det var på avreseorten, bara för att man vid mellanlandningen/transfer behövde gå ut för att sen komma in till den nya gaten i en annan del av flygplatsen. Det "ska" inte behöva vara så, och dom plomberar dessutom påsarna, men det är absolut ingen garanti.

"You can drink it here sir, or we can throw it away"

EDIT: det är alltså inte nödvändigtvis tull man måste låta bli att passera, utan problemen kommer om man plötsligt ska ta sig igenom en säkerhetskontroll för att komma till sin gate och dom släpper ibland inte igenom 1l vätska, även om det är stängt och plomberat.

Hemi
2018-05-30, 21:24
Jag har sett en otroligt irriterad businesssnubbe bli ifråntagen sin 1000-kronors whiskey som han köpt bara vid mellanlandning eller om det var på avreseorten, bara för att man vid mellanlandningen/transfer behövde gå ut för att sen komma in till den nya gaten i en annan del av flygplatsen. Det "ska" inte behöva vara så, och dom plomberar dessutom påsarna, men det är absolut ingen garanti.

"You can drink it here sir, or we can throw it away"

EDIT: det är alltså inte nödvändigtvis tull man måste låta bli att passera, utan problemen kommer om man plötsligt ska ta sig igenom en säkerhetskontroll för att komma till sin gate och dom släpper ibland inte igenom 1l vätska, även om det är stängt och plomberat.

Ja, om man måste gå ut, byta terminal och sedan in igen men är flaskan köpt på gaten, efter kontrollen eller gaten innan, utan att man behöver gå ut på nästa, så skall det inte vara några problem, vilket det verkar som om TS skall göra? I vilket fall så finns det en risk om det blir någon ändring i flygschemat, trasigt plan eller något men det är ovanligt.

PKtarzan
2018-05-31, 09:26
Japp! Mellanlandar med flyghansa i Munchen och där är ju alla gatear uppradade jämte varndra så borde ju inte vara några problem:)