handdator

Visa fullständig version : Träningschema efter års uppehåll


RigBetard
2018-05-28, 19:27
Hej.

Har inte riktigt tränat ordentligt de senaste 2-3 åren men är nu redo både fysiskt och mentalt att ge mig in i matchen igen. Det jag vet var en framgång senast jag tränade ordentligt var ett ordentligt schema jag kunde följa - därför önskar jag lite hjälp och feedback från er.

Huvudsakligt mål med träningen:
Bygga muskelvolym. Det är viktigt för mig att bli nöjd med min kroppsbyggnad igen, speciellt vissa muskelgrupper.

Sekundärt mål:
Uthållighet/Kondition. Talar då främst om flås och mjölksyra. Inte springa maraton eller liknande.

Gymförutsättningar:
Har ett gym på jobbet och där kommer jag träna. Gymmet är inte speciellt stort men det finns vad som behövs för basövningar + lite annat (hantlar, några maskiner, redskap osv)

Längd/vikt/kropp:
Väger idag ca 88kg och är 187cm lång. Har en del fett runt magen och det är inget som stör mig direkt, så länge jag bygger upp bröst/rygg. Är inte ute efter någon rippad kropp. När jag var i min bästa form vägde jag runt 95kg och såg lite bulkad ut. Nu har jag tappat det mesta av muskelmassan, ätit onyttigt osv.

Sämsta muskelgruppen:
Bröst. Vad som skulle göra mig mest nöjd är att bygga upp bröstmusklerna och det är den muskelgruppen jag är minst nöjd med på mig själv just nu. På andra plats kommer nog rygg - specifik latsen.

Magen ser ju "sådär" ut och jag vill ju givetvis få bort en del fett där - men det får inte se till men för muskelbyggandet och i slutändan handlar det ju om kost. Jag tänker att det få bli ett senare problem vid en eventuell deff?

Kost:
Då jag rör mig väldigt lite i övrigt har jag inget mega-behov av kalorier. Min intention är att fortsätta äta som jag gör (äter varierat), skala ner på skräp som kakor och dylikt och få i mig mer protein.

Övrigt:
Då jag jobbar 3-skift kommer jag träna oregelbunda tider men mitt schema ger också stora förutsättningar att kunna träna de dagar jag vill/ska träna.

__________________________________________________ _____

Nu blev det mycket text, men med förutsättningarna ovan, finns det någon speciellt schema ni skulle rekommendera att jag använder mig av? Alternativt producera ett schema?

Skulle ett 5x5 schema vara något att köra ett tag för att bygga upp grundstyrkan och sedan gå över till att köra ett schema med högre reps?

Generellt, vad tänker och rekommenderar ni?

Stort tack på förhand!

Illustrerade mannen
2018-05-28, 19:45
5x5 låter ju vettigt till en början. Hur ofta har du tänkt träna? Ålder? Jag antar att du inte är någon yngling som kommer att pumpa biceps utan att du fattat hur du ska göra. Jag är 50 år och kan inte träna som för 30 år sedan.
Ett väl beprövat program, kör du 5x5 kan du ju lägga till exempelvis flyes för att träna tuttarna lite extra, eller dips?
Sen är det ju krubbet som skulpterar magen, precis som du skriver.

RigBetard
2018-05-29, 18:15
Har nu funderat lite mer och bestämt att 5x5 inte är ett alternativ - och skrivit ett utkast på ett schema som jag gärna tar emot feedback på, som ska passa mina mål.

Anledningen till bröst 2 dagar i veckan är helt enkelt för att den muskelgruppen är min sämsta och den som alltid släpat mest. Marklyft reserverar jag mig mot pga en skada, den kommer köras som uppvärmning främst i början alternativt lyfter jag bort övningen helt.

Jag har aldrig varit duktig på att skapa ett schema. Jag hade något som jag följde någorlunda när jag tränade som mest och innan det körde jag 5x5 i ca 6 månader.

Feedback tas varmt emot.

Dag 1: Bröst + Biceps
Bänkpress 4x8
Uppåtlutande hantelpress 4x10
Hantelflyes 3x10
Scottcurl 4x10
Hantelcurl 3x10

Dag 2: Ben + Mage
Knäböj 4x8
Utfall 3x10
Benspark 3x10
Vadpress 3x10
Benlyft 3xfail
Situps 3xfail

Dag 3: VILA

Dag 4: Bröst + Axlar + Triceps
Bänkpress 3x12
Hantelpress 3x12
Militärpress 3x10
Framåtlutande hantellyft 4x10
Dips 4xfail

Dag 5: Rygg
Marklyft 2x10
Stångsrodd 4x10
Hantelrodd 3x10
Latsdrag 3x10 (eller chins 3xfail)

Dag 6: VILA