handdator

Visa fullständig version : Lämna allt och åka iväg


Bärsärk
2018-05-27, 22:56
Har möjlighet till arbete ca 120 mil bort från min nuvarande position, jag har det egentligen inte dåligt som jag har det för tillfället men heller inget som är bra. Det lockar att bara lämna allt och göra något helt nytt.

Någon här som tagit sitt pick&pack och flyttat? Ångrar ni det? Är det nyttigt att byta miljö och göra något annat ibland eller är det överskattat?

Librish
2018-05-27, 23:05
Har gjort det ett par gånger. Om det inte finns något som håller dig kvar så varför inte? Värsta fall så lär du dig att något du inte trodde var viktigt på din gamla ort faktiskt var det. Standardvarningen är väl att det inte kommer att magiskt ordna allt som du inte gillar med ditt nuvarande liv.

laplace
2018-05-27, 23:12
Man kan nog säga att jag gjorde det när jag började plugga. Hade nyss blivit fastanställd på det mest monotona arbetet någonsin så när jag fick chansen på något nytt tog jag den, nog det bästa valet jag gjort i mitt liv. Har inga planer på att flytta tillbaka till min hemort

shadowfire
2018-05-27, 23:32
Har bott i Fränsta, Sundsvall, Östersund, Skövde, Karlskrona, Järvsö, Ljusdal, Älmhult, Växjö, Mölndal, Härryda och säkert något till ställe som jag glömt. Flyttat flera gånger alltså och tyckt det varit helt underbart förutom när jag kom till Karlskrona då jobbet jag flyttade dit för visade sig vara ett riktigt skitjobb. Samma när jag flyttade till Skövde också, men det tog lite längre tid innan det visade sig att jag hade en urusel chef som började göra nedskärningar som gick ont åt personalen. Sista flyttarna har dock varit magiskt bra, den senaste var så pass bra att jag blivit fast på västkusten nu i 10 år. Hittade plötsligt precis allt jag sökte i form av bostad, goa vänner, omgivning, kombination storstad/natur/lantligt etc.

I mitt fall så det som fick mig att flytta just hit dock var en separation och där jag kände mig färdig med jobbet jag haft i nästan 5 år dessutom och det blev helt klart perfekt läge att komma till något nytt. Jag tog separationen och allt bättre för allt det nya var spännande och roligt.

Sedan är det ändå ingen dans på rosor. Jag har kört fel, kommit vilse, varit ensam och fått anstränga mig för att skaffa nya vänner osv och som jag skrev så har några arbetsgivare varit urkassa genom åren. Samtidigt hade jag aldrig fått det liv jag har nu, som är top notch, om jag inte tagit den första flytten...

yia
2018-05-28, 00:41
Har bott i Fränsta, Sundsvall, Östersund, Skövde, Karlskrona, Järvsö, Ljusdal, Älmhult, Växjö, Mölndal, Härryda och säkert något till ställe som jag glömt. Flyttat flera gånger alltså och tyckt det varit helt underbart förutom när jag kom till Karlskrona då jobbet jag flyttade dit för visade sig vara ett riktigt skitjobb. Samma när jag flyttade till Skövde också, men det tog lite längre tid innan det visade sig att jag hade en urusel chef som började göra nedskärningar som gick ont åt personalen. Sista flyttarna har dock varit magiskt bra, den senaste var så pass bra att jag blivit fast på västkusten nu i 10 år. Hittade plötsligt precis allt jag sökte i form av bostad, goa vänner, omgivning, kombination storstad/natur/lantligt etc.

I mitt fall så det som fick mig att flytta just hit dock var en separation och där jag kände mig färdig med jobbet jag haft i nästan 5 år dessutom och det blev helt klart perfekt läge att komma till något nytt. Jag tog separationen och allt bättre för allt det nya var spännande och roligt.

Sedan är det ändå ingen dans på rosor. Jag har kört fel, kommit vilse, varit ensam och fått anstränga mig för att skaffa nya vänner osv och som jag skrev så har några arbetsgivare varit urkassa genom åren. Samtidigt hade jag aldrig fått det liv jag har nu, som är top notch, om jag inte tagit den första flytten...

Har det inte varit svårt att komma in ordentligt med nya vänner o.s.v på en helt ny ort. jag föreställer mig att det blir lite svårare som vuxen. Har du hittat något bra knep för att komma in ordentligt på en ny plats?

Alexton
2018-05-28, 04:47
Ts, har du inget som håller dig kvar. Styr om skeppet och kasta ankar i en ny hamn. Man växer med ombyte av miljö, det är nytt och kräver anpassning.

Mental
2018-05-28, 07:01
Född i Ljusdal och uppvuxen där.
Har bott i Umeå, Fränsta, Torsby, Märsta, Ulriksdal/solna, Kristianstad.
Bodde på tre olika platser i Umeå, först Östra Ersboda, sedan ålidhem, följt av Liljansberget och avslutningsvis Tunnelbacken.
Har flyttat flera gånger, både på grund av arbete eller studier men även för flickvän eller äventyrslusta.
Det är jobbigt att flytta, men kul att få nya perspektiv och lära känna nya människor. Dock lämnar man även mycket bakom sig.
Tycker helt klart du ska testa, inget som hindrar dig från att återvända om du inte trivs. Eller göra något helt annat.

Shqypnia
2018-05-28, 07:03
Är det ingenting som hindrar dig och du känner att du vill få mer av livet så tycker jag absolut du ska köra på det.

blåvitt
2018-05-28, 07:30
Det okända har alltid varit bättre att kasta sig ut i än det kända om jag ser till mina egna erfarenheter.

G.W
2018-05-28, 07:47
http://blog.riptapparel.com/blog/wp-content/uploads/2015/12/do-it.jpg

Petoria
2018-05-28, 08:17
Tycker att alla borde göra det minst en gång i sitt liv.

Har flyttat till Skottland, Frankrike, Kina, Indonesien, och nu Danmark. Det har fått mig att utvecklas väldigt mycket som person. Det betyder inte nödvändigtvis att du kommer få det bättre på den nya orten, men du kommer bli bättre på att anpassa dig till nya miljöer, bättre på att skapa kontakt med nya människor och mycket annat. Har nästan enbart varit positivt för mig att flytta runt.