handdator

Visa fullständig version : Moskva Har ni varit där?


spoon
2018-05-25, 12:05
Jag ska åka till Moskva nästa månad och sedan vidare till Novogorad för att se Sverige-Sydkorea. Men först blir det Moskva i tre dagar.

Är det någon som har varit där som har några barer/restauranger eller annat som man borde kolla upp?

Är det några områden som man borde kolla upp. Samt var borde man bo någonstans?

Tacksam för alla svar :)

spoon
2018-05-25, 12:11
Är det några andra koloiter som ska åka till Ryssland för att se fotbolls-VM?

spoon
2018-05-25, 12:21
Ryssland-Saudi 14/6 klockan 18

Egypten-Uruguay 15/6 klockan 17

Kroatien-Nigeria 16/6 klockan 21

Argentina-Island 16/6 klockan 16

Tyskland-Mexico 17/6 klockan 18


Otkrytie Arena

Luzjnikistadion

Kollade upp vilka lag som ska spela i Moskva under tiden som jag är där. Hade varit skoj att dricka nån bärs med fans från Uruguay, Ryssland eller varför inte Island? :)

StarkaUlf
2018-05-25, 15:31
Om du är med islänningarna så är det bara att säga att du känner Lagerbäckur så behöver du inte köpa en enda bärs :cheers:

zeusden1
2018-05-25, 15:58
Om du inte kan ryska så måste jag tyvärr säga att chanserna att dricka öl med ryssar är rätt små. Efter att ha bott i Ryssland (lärde mig flytande ryska) så är de flesta fortfarande helt hopplösa på engelska. Det finns vissa såklart men de är färre än vad det är med fransmännen.
Du måste prova georgisk mat, äta på klassiska kantiner (de kallas för "stalovaja", betyder typ matsal) och köpa riktigt bra vodka (och dålig för att jämföra skillanderna).

Ska du röra dig i de mindre städerna så är de väldigt ovana att se svenskar/nordbor generellt och de ser dig direkt om du är någorlunda välklädd. Går du ut i sådana städer så får du mer eller mindre vänta dig mer uppmärksamhet av kvinnorna än vad du någonsin har fått i Sverige.

Ryssar är för det mesta väldigt trevliga, men deras sätt är oftast väldigt (!) rakt. Om det tycker något är konstigt säger de det direkt. Deras frågor är ofta väldigt härligt brutala :D

Starke75an
2018-05-25, 16:00
Har varit i Moskuvaara. Nästan samma.

spoon
2018-05-25, 18:33
Om du inte kan ryska så måste jag tyvärr säga att chanserna att dricka öl med ryssar är rätt små. Efter att ha bott i Ryssland (lärde mig flytande ryska) så är de flesta fortfarande helt hopplösa på engelska. Det finns vissa såklart men de är färre än vad det är med fransmännen.
Du måste prova georgisk mat, äta på klassiska kantiner (de kallas för "stalovaja", betyder typ matsal) och köpa riktigt bra vodka (och dålig för att jämföra skillanderna).

Ska du röra dig i de mindre städerna så är de väldigt ovana att se svenskar/nordbor generellt och de ser dig direkt om du är någorlunda välklädd. Går du ut i sådana städer så får du mer eller mindre vänta dig mer uppmärksamhet av kvinnorna än vad du någonsin har fått i Sverige.

Ryssar är för det mesta väldigt trevliga, men deras sätt är oftast väldigt (!) rakt. Om det tycker något är konstigt säger de det direkt. Deras frågor är ofta väldigt härligt brutala :D

Jag jobbade två år med en ryss så jag vet vad du menar med rakheten :D

Stalovaja, Georgisk mat och vodka läggs på listan.

Vad gjorde du i Ryssland? Studier eller arbete?

spoon
2018-05-25, 18:34
Har varit i Moskuvaara. Nästan samma.

potato potato. Det är väldigt nära!

svenbanan
2018-05-25, 20:52
Jag var där då det fortfarnade var Sovjetunionen, så jag har nog inte så mycket bra tips... Jag köpte en stor burk rysk kaviar skitbilligt av nån tjomme, när jag kom hem till Sverige visade det sig att det var sardiner, gör inte det. :laugh:

Jag håller inte med om att det är svårt att hänga med ryssar. Då jag åkte dit så satt jag i en tågkupé från Helsingfors till Leningrad med två-tre ryssar som inte kunde mycket engelska alls. De var dock tjenis med tågvärdinnan och vi kunde beställa in te och kakor hela kvällen fastän de egentligen stängt serveringen. Jag hade ett gäng öl i väskan, och de hade en massa sprit, så vi hade rätt kul trots att ingen fattade ett skit.

Yes
2018-05-25, 22:39
Jag har inte mer än satt min fot på gammal finsk mark men de jag känner som spenderat mycket tid i Ryssland brukar mena att St. Petersburg är bättre än Moskva. Hur väl det lirar med fotbollen vet jag dock inte. Homosex är inte min grej.

Båda resmålen står på min bucket-list iofs.

zeusden1
2018-05-28, 14:02
Jag jobbade två år med en ryss så jag vet vad du menar med rakheten :D

Stalovaja, Georgisk mat och vodka läggs på listan.

Vad gjorde du i Ryssland? Studier eller arbete?

Härligt. Om du vill känna dig som en sån där gopnik (en kille i adidasdräkt som hukar) så borde du prova att köpa cigg som heter "pairozi" vilket är de sämsta (men billigaste) ciggen som finns. Kostar typ 7kr paketet. De är lika långa som vanliga cigg, saknar filter och har en pappskiva som man biter fast mellan tänderna. Riktigt roligt faktiskt.

Om du kan och har lust, passa på att besök en lokal marknad. Uzbekerna och andra liknande från öststaterna säljer allt möjligt och det är mycket intressant att gå på sådana marknader. Vill du köpa fakeprylar gör du det där.

Kan även generellt tipsa om att gå in i militäraffärer där man kan köpa alla möjliga sorters memarobilia från Ryssland (som inte är typiskt turistiskt).

Generellt också - förbered dig på överdådiga byggnader. Tro dock inte att dessa speglar de vanliga människornas liv. Lönerna är ofta lägre än kostnaderna vilket gör att många har extrajobb och ändå knappat klarar sig.

Jag var där för utbytesstudier.
Hoppas du gillar det!

spoon
2018-05-31, 11:50
Härligt. Om du vill känna dig som en sån där gopnik (en kille i adidasdräkt som hukar) så borde du prova att köpa cigg som heter "pairozi" vilket är de sämsta (men billigaste) ciggen som finns. Kostar typ 7kr paketet. De är lika långa som vanliga cigg, saknar filter och har en pappskiva som man biter fast mellan tänderna. Riktigt roligt faktiskt.

Om du kan och har lust, passa på att besök en lokal marknad. Uzbekerna och andra liknande från öststaterna säljer allt möjligt och det är mycket intressant att gå på sådana marknader. Vill du köpa fakeprylar gör du det där.

Kan även generellt tipsa om att gå in i militäraffärer där man kan köpa alla möjliga sorters memarobilia från Ryssland (som inte är typiskt turistiskt).

Generellt också - förbered dig på överdådiga byggnader. Tro dock inte att dessa speglar de vanliga människornas liv. Lönerna är ofta lägre än kostnaderna vilket gör att många har extrajobb och ändå knappat klarar sig.

Jag var där för utbytesstudier.
Hoppas du gillar det!

Tack för bra tips :)

En till fråga. På hotels.com så räknar dom röda torget som centrum. Hur långt bort är det vettigt att bo? 1 mil 2 mil eller till och med mer? Priserna skiljer ju sig en del på hotellen.

zeusden1
2018-05-31, 12:12
Tack för bra tips :)

En till fråga. På hotels.com så räknar dom röda torget som centrum. Hur långt bort är det vettigt att bo? 1 mil 2 mil eller till och med mer? Priserna skiljer ju sig en del på hotellen.

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan, eftersom att jag när jag var på besök i Moskva bodde 10 minuter från röda torget. Däremot kan jag säga att tunnelbanan i Moskva är helt ok, och så länge du inte behöver byta på vägen så ska det inte ta allt för lång tid att ta sig in till centrum. Eller så kör ni bara Uber vilket är snuskigt billigt i Ryssland generellt (vi snackar 250-400 rubel för en kvart, eller 35-60kr). Se till att betala med kort direkt i appen så blir ni inte blåsta av chaufförerna, som oftast kan vara lite sugna på att samma utlänningar (särskilt de som inte pratar ryska).

Leeee
2018-05-31, 21:32
Tack för bra tips :)

En till fråga. På hotels.com så räknar dom röda torget som centrum. Hur långt bort är det vettigt att bo? 1 mil 2 mil eller till och med mer? Priserna skiljer ju sig en del på hotellen.

Moskva är riktigt stort, se till att bo inom gyllene cirkeln så är det ok, annars tar resetid in till city halva dagen

spoon
2018-06-01, 05:35
Moskva är riktigt stort, se till att bo inom gyllene cirkeln så är det ok, annars tar resetid in till city halva dagenDet blev ett hotell 4 km från centrum. Så jag tror att det blir bra. Några tips annars?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Cykelcykel
2018-06-01, 05:39
Bodde i moskva i hela hösten 2017
3 månader

Har rätt bra koll så fråga på bara

trädgårdsmöbel
2018-06-01, 05:48
Jag har aldrig vart i Moskva, men jag har hört att det är världens bästa stad att vara i om man har mycket pengar och gillar party och nattklubbar.

Cykelcykel
2018-06-01, 13:38
Jag har aldrig vart i Moskva, men jag har hört att det är världens bästa stad att vara i om man har mycket pengar och gillar party och nattklubbar.

Helt ok om man har normalt med pengar också.
Gott om bra restauranger och priserna är lägre än i sverige

Missa in White Rabbit. Rankas 25 bästa restaurang i världen. Finns en chefs table avsnitt om den.
Priserna är som på en vanlig restaurang i sthlm