handdator

Visa fullständig version : Skadade mig precis i bänken.. vad nu?


Armed Dingo
2018-05-21, 17:15
I bottenläget på 130 kg (mitt max är 140) så drog/stack det till ordentligt i höger bröstmuskel. Tryckte upp vikten fastän det gjorde ont och halv-krampade under tiden. Ångrar det för det gjorde nog inget bättre men men.

Tänkte Jävla skit och plockade av allt. Provade sedan bänka enbart stången. Gick nätt o jämnt men var ju tydliga känningar att det här inte var bra. La av efter en repetition.

Det är fästet vid armhålan som känns sabbat. Vet inte hur en bristning känns men det känns ungefär som att muskeln dragits isär där. Och bultar en del.

Hände för 10 min sen. Kan jag göra något nu för att förbättra? Ska jag fortsätta träna på sjukt lätta vikter för genomblödning eller borde jag gå hem?

Allt annat såsom axel och arm känns som vanligt.

CoKEmaN
2018-05-21, 20:21
Du borde ha gått hem, hoppas du gjorde det. Någon blödning som syns såhär ett par timmar senare? Kan dyka upp imorgon också.. Om du tappar funktion i axeln, förutom att det gör ont, alltså typ inte kan lyfta armen osv, så kan du söka till akuten imorgon och eventuellt röntgas/undersökas med ultraljud.

Danomax
2018-05-21, 20:29
I bottenläget på 130 kg (mitt max är 140) så drog/stack det till ordentligt i höger bröstmuskel. Tryckte upp vikten fastän det gjorde ont och halv-krampade under tiden. Ångrar det för det gjorde nog inget bättre men men.

Tänkte Jävla skit och plockade av allt. Provade sedan bänka enbart stången. Gick nätt o jämnt men var ju tydliga känningar att det här inte var bra. La av efter en repetition.

Det är fästet vid armhålan som känns sabbat. Vet inte hur en bristning känns men det känns ungefär som att muskeln dragits isär där. Och bultar en del.

Hände för 10 min sen. Kan jag göra något nu för att förbättra? Ska jag fortsätta träna på sjukt lätta vikter för genomblödning eller borde jag gå hem?

Allt annat såsom axel och arm känns som vanligt.

Det tar tre dagar innan du får hematom (blåmärken) på armen och bröstet om du har en pectoralis ruptur.

Läs min tråd om du vill veta mer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230052

Typsnubbe
2018-05-21, 21:03
Det tar tre dagar innan du får hematom (blåmärken) på armen och bröstet om du har en pectoralis ruptur.

Läs min tråd om du vill veta mer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230052

Läste igenom tråden. Verkligen intressant, tragiskt som det ändå är.

Jag såg att du värmde upp när du skadade dig, skulle du kunna berätta vad du själv tror gjorde att det hände?

Var du mitt i ett styrkeblock?? Tung bänk dagen innan? Sovit/ätit dålig innan dess? Kunde inte hitta några liknande reflektioner i tråden, men jag vill gärna veta hur det kunde hända - du verkar ju nämligen vara en ganska erfaren bänkare. :smash:

Danomax
2018-05-21, 21:15
Läste igenom tråden. Verkligen intressant, tragiskt som det ändå är.

Jag såg att du värmde upp när du skadade dig, skulle du kunna berätta vad du själv tror gjorde att det hände?

Var du mitt i ett styrkeblock?? Tung bänk dagen innan? Sovit/ätit dålig innan dess? Kunde inte hitta några liknande reflektioner i tråden, men jag vill gärna veta hur det kunde hända - du verkar ju nämligen vara en ganska erfaren bänkare. :smash:

Min ursprungliga bristning orsakades av dragon flags ouppvärmd i bröstmuskulaturen.

Två månader senare skulle jag känna om det hade läkt och då lossnade den.

Armed Dingo
2018-05-22, 08:09
Tack för alla svar. Jag gick hem igår på en gång.

Idag så är det marginellt bättre men det är känning i fästet hela tiden.

Jag tror jag kan haft tur men kan nog inte säga säkert än. Inga blåmärken. Ingen synlig skillnad mellan vänster och höger muskel. Jag har inte förlorat all styrka. Provade göra långsamma flyes med bara armen imorse. Sträckte samtidigt men gick. Kunde även hålla i en stor handduk (2kg?) och göra flyes. Slutade efter 1 st..

Det borde väl varit omöjligt om den varit av helt?

Läste din tråd igår kväll eftrr jag skrivit. En redig historia. Har du återfått allt idag, drygt ett år senare? Fyfan, ovärt det här med styrketräning då det händer sånt här.

Danomax
2018-05-22, 13:27
Tack för alla svar. Jag gick hem igår på en gång.

Idag så är det marginellt bättre men det är känning i fästet hela tiden.

Jag tror jag kan haft tur men kan nog inte säga säkert än. Inga blåmärken. Ingen synlig skillnad mellan vänster och höger muskel. Jag har inte förlorat all styrka. Provade göra långsamma flyes med bara armen imorse. Sträckte samtidigt men gick. Kunde även hålla i en stor handduk (2kg?) och göra flyes. Slutade efter 1 st..

Det borde väl varit omöjligt om den varit av helt?

Läste din tråd igår kväll eftrr jag skrivit. En redig historia. Har du återfått allt idag, drygt ett år senare? Fyfan, ovärt det här med styrketräning då det händer sånt här.
Det är väldigt sällsynt att muskeln går av helt och det brukar inte gå att operera heller enligt det lilla jag har läst på nätet.
Jag hade tex full styrka i lutad bänkpress efter skadan.
Det beror på var den har släppt.
Det tar som sagt var några dagar innan du får ett blåmärken om den har gått av.

Jo, jag är snart helt återställd, ligger på runt 150kg i bänk nu.

Armed Dingo
2018-05-22, 15:43
Det är väldigt sällsynt att muskeln går av helt och det brukar inte gå att operera heller enligt det lilla jag har läst på nätet.
Jag hade tex full styrka i lutad bänkpress efter skadan.
Det beror på var den har släppt.
Det tar som sagt var några dagar innan du får ett blåmärken om den har gått av.

Jo, jag är snart helt återställd, ligger på runt 150kg i bänk nu.

Tycker du jag ska köra lutad press (förutsatt att jag inte har känningar av det)?

Danomax
2018-05-22, 15:43
Tycker du jag ska köra lutad press (förutsatt att jag inte har känningar av det)?



Nej då kan allt lossna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Armed Dingo
2018-05-22, 15:47
Nej då kan allt lossna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok. Vad göra? Avvakta ett par dagar till? Köra mycket lätt belastning med gummiband under tiden eller inte ens det?

Danomax
2018-05-22, 15:51
Ok. Vad göra? Avvakta ett par dagar till? Köra mycket lätt belastning med gummiband under tiden eller inte ens det?



Vila överkroppen tills du vet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

oldman
2018-05-22, 15:52
Du ska absolut inte göra nån träning överhuvud taget.

Jag tror att du bara har sträckt muskeln. Sist jag gjorde det, tog det 10 dagar innan smärtan försvann. Så du har just fått 2 veckors semester från gymmet. Och om smärtan blir värre så ska du uppsöka en läkare.

Armed Dingo
2018-05-22, 15:55
Vila överkroppen tills du vet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Alltså ingen rygg heller? Inte ens lätt?

Hur tror du lättare knäböj går?

Tack för svar bägge två!

ceejay
2018-05-22, 15:56
En vanlig fin muskelbristning. Ta det lugnt ett par dagar, sedan börjar du om 4-5 dagar att bänka lätt och öka belastningen för varje pass. Tar nog runt 2-3 veckor innan du kan köra på som "vanligt", eller strax under den belastningen.


Du kan köra allt som inte gör ont.

Armed Dingo
2018-05-22, 20:11
En vanlig fin muskelbristning. Ta det lugnt ett par dagar, sedan börjar du om 4-5 dagar att bänka lätt och öka belastningen för varje pass. Tar nog runt 2-3 veckor innan du kan köra på som "vanligt", eller strax under den belastningen.


Du kan köra allt som inte gör ont.

Det här känns risky med tanke på vad jag läst o dom andra sagt men det är så jag hade tänkt göra först..

Vore lagom kul om den slits.. ju mer jag läser desto värre verkar det.

ceejay
2018-05-22, 20:17
Jag har dragit på mig ett antal muskelbristningar, bland annat nära bröstfästena mot armen.
Ska man läsa symptom på internet så har man alltid aids, cancer, ebola och hjärtattacker.

oldman
2018-05-22, 22:09
Alltså ingen rygg heller? Inte ens lätt?

Hur tror du lättare knäböj går?

Tack för svar bägge två!

2 veckor. Inget gym. Vila. Massage. Is. Ät. Vila.

Låt kroppen återhämta sig.

Scratch89
2018-05-22, 22:19
Det låter som en muskelbristning ja, svårt att säga över internet hur pass allvarlig dock.

Jag hade lagt ner all form av träning för överkroppen i en vecka eller så, där du bara tränade enklare cirkulationsrörelser (t.ex röra på armarna utan vikter åt olika håll och i olika positioner). Därefter långsam stegring tillbaka till vikterna; vi pratar flera veckor.
Muskler och senor läker inte på 2-3 veckor och det är dumdristigt att tro att du skulle vara ett undantag.

Armed Dingo
2018-05-23, 06:08
Ni är grymma allesammans. Ska ta det väldigt lugnt!

Sheogorath
2018-05-24, 09:31
Det låter som en muskelbristning ja, svårt att säga över internet hur pass allvarlig dock.

Jag hade lagt ner all form av träning för överkroppen i en vecka eller så, där du bara tränade enklare cirkulationsrörelser (t.ex röra på armarna utan vikter åt olika håll och i olika positioner). Därefter långsam stegring tillbaka till vikterna; vi pratar flera veckor.
Muskler och senor läker inte på 2-3 veckor och det är dumdristigt att tro att du skulle vara ett undantag.

Jag är på Scratchs linje här. Muskelbristningar tar lång tid att läka, särskilt en som är så stor att bänkande med olastad stång ilade och gjorde ont. Du kan ha nytta av kontakt med en idrottsinriktad fysioterapeut under din rehabilitering.

Termy
2018-05-24, 12:07
Delos D, Maak TG, Rodeo SA. Muscle Injuries in Athletes: Enhancing Recovery Through Scientific Understanding and Novel Therapies. Sports Health. 2013;5(4):346-352. doi:10.1177/1941738113480934. Fulltext (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3899907/).

Schematic of skeletal muscle healing.
•Day 2: Necrotic muscle tissue is removed by macrophages while fibroblasts form scar tissue in the central zone (CZ).
•Day 3: Satellite cells are activated within the basal lamina cylinders in the regeneration zone (RZ).
•Day 5: Myoblasts fuse into myotubes in the RZ and scar tissue in the CZ is now denser.
•Day 7: Regenerating muscle cells migrate into the CZ and begin to pierce through the scar.
•Day 14: The scar of the CZ is reduced in size, and the regenerating myofibers close the CZ gap.
•Day 21: The interlacing myofibers are virtually fused with little intervening connective tissue (scar) in between

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3899907/bin/10.1177_1941738113480934-fig2.jpg

Termy
2018-05-24, 12:18
Själv har jag dragit på mig säkert mer än ett dussin muskelsträckningar/bristningar i olika lägen sedan jag började med kroppsviktsövningar, bl.a. bröstmuskler i german hangs, baksida lår, biceps, m.m. Om man inte kan hålla sig i skinnet så kan man dra ut på det rejält länge. Cirkulation och långsam stegring är en god regel. Schematiska bilden där stämde ganska exakt på min senaste pectoralissträckning, då det tog en 3 veckor utan att utföra den provocerande rörelsen och enbart träna runt det, innan jag ens kunde börja med en liknande rörelse igen i mindre, gradvis stegrad omfattning.

ceejay
2018-05-24, 12:30
För egen del så gick det bra inom 2 veckor att köra på runt 10% mindre vikt än när jag fick bristningen. Sen successivt öka till det jag brukade köra kommande veckorna.

Man får känna efter.

Scratch89
2018-05-24, 12:44
För egen del så gick det bra inom 2 veckor att köra på runt 10% mindre vikt än när jag fick bristningen. Sen successivt öka till det jag brukade köra kommande veckorna.

Man får känna efter.

"Funkar för mig" är tyvärr inte ett så bra tips.

Agitator
2018-05-24, 14:59
Ceejay har väl aldrig fått några riktiga problem antar jag.

Själv känner jag som ceejay att man draigt på sig en del smärtor/bristningar men alltid anpassat sig runt det och perioder tagit det lite lugnare.

Aldrig kul att begränsa sig. Men något jag verkligen lärt mig är att känna av hur det känns efter vissa slitna pass och anpassa träningen efter det.

ceejay
2018-05-24, 18:27
"Funkar för mig" är tyvärr inte ett så bra tips.

Därför att? En bristning är en bristning. Jag skrev att man får känna efter. Gör det inte ont kan man öka belastningen lite nästa pass.

Scratch89
2018-05-24, 22:12
Därför att? En bristning är en bristning. Jag skrev att man får känna efter. Gör det inte ont kan man öka belastningen lite nästa pass.

Fast vi som träffar folk på jobbet som sliter av sig senor för att de belastat fullt utan smärta en vecka efter en muskelbristning håller inte med. Särskilt inte när det handlar om en skada som är så pass allvarlig att det är svårt att bänka obelastad stång, som Sheo säger.

Men ja, absolut, träningen ska inte göra ont och man ökar successivt.

Armed Dingo
2018-05-25, 10:48
Gått några dagar nu och har inte tränat alls för blev sjuk. Men ska se om det blir lite benträning inväll. Och provar att värma med stång i bänk efter.

Armed Dingo
2018-05-25, 12:44
Kommer inte få för mig att belasta fullt men det hade varit gött att kunna köra på 90 åtminstone då jag tänkt deffa i juni.. får se hur det går.

Danomax
2018-05-25, 12:46
Kommer inte få för mig att belasta fullt men det hade varit gött att kunna köra på 90 åtminstone då jag tänkt deffa i juni.. får se hur det går.



Min ursprungliga skada var liknande din sen när jag skulle prova hur det kändes efter två månader Så släppte bröstmuskeln Det var 60 kg på stången


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Armed Dingo
2018-05-25, 16:00
Min ursprungliga skada var liknande din sen när jag skulle prova hur det kändes efter två månader Så släppte bröstmuskeln Det var 60 kg på stången


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amen fyfan. Var det inget som förvarnade alls?

Agitator
2018-05-25, 16:03
Amen fyfan. Var det inget som förvarnade alls?

Han har ju skrivit tidigare i tråden här samt länkat sin tråd där han beskrev det.

Armed Dingo
2018-05-25, 16:05
Han har ju skrivit tidigare i tråden här samt länkat sin tråd där han beskrev det.

Ja men det känns skrämmande att från det blå så ska muskeln lossna. Två månader är lång tid. Hur ska man veta när man är återställd?

Danomax
2018-05-25, 16:06
Amen fyfan. Var det inget som förvarnade alls?



Nix


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Armed Dingo
2018-05-25, 17:52
Tränade precis.. gjorde lätta böj (80kg, max är 160) och sedan utfall och mer ben. Allt kändes normalt, inga känningar i bröstmuskeln. Körde sen lite sidolyft långsamt.. gick bra. Gjorde sen långsamma flies med endast armarna. 3 set x 20. Kändes ju att nåt var av men gjorde inte ont.

Gjorde sedan lutande hantelpress med 4 kg hantlar. Långsamma. Kände ju återigen att nåt var fel men samtidigt skönt att värma. Provade sedan göra några repetitioner på plan bänk. Då var det mer ilningar.. slutade där och gick hem. Hyfsat nöjd med tanke på vad det kunnat vara.. inga blåmärken som kommit heller.

ceejay
2018-05-25, 21:05
Då är frågan om det är en muskelbristning eller det danomax hade. En muskelbristning läker så att det inte gör ont längre relativt fort. En skada på fästet? Helt annan grej.

Armed Dingo
2018-05-27, 15:38
Då är frågan om det är en muskelbristning eller det danomax hade. En muskelbristning läker så att det inte gör ont längre relativt fort. En skada på fästet? Helt annan grej.

Hur tar jag reda på det? Behöver jag besöka någon? Krångel..

Armed Dingo
2018-05-27, 17:40
Marklyft gick bra men vid chins så börjar den pirra väldigt lätt på sista repetitionerna.

Det här suger ju så in i helvete. Är en tidsfråga innan den går av känns det som. Vad gör jag? Bor i Stockholm, känner ni till något bra center? Är det bara att ringa Axon?

Scratch89
2018-05-27, 18:12
Marklyft gick bra men vid chins så börjar den pirra väldigt lätt på sista repetitionerna.

Det här suger ju så in i helvete. Är en tidsfråga innan den går av känns det som. Vad gör jag? Bor i Stockholm, känner ni till något bra center? Är det bara att ringa Axon?

Besök tid hos en fysio som arbetar med idrottsskador. De här verkar kompetenta:
http://www.fysiocenterodenplan.se/boka-tid/

Armed Dingo
2018-05-27, 18:14
Besök tid hos en fysio som arbetar med idrottsskador. De här verkar kompetenta:
http://www.fysiocenterodenplan.se/boka-tid/

Ligger nära jobbet också.

Tusen tack till dig och alla som hjälpt till. Verkligen. En sån himla stödkudde, hade inte kunnat tänka mig så bra bemötande. Hoppas ni har en fina dagar i solen!

Scratch89
2018-05-27, 18:18
Ligger nära jobbet också.

Tusen tack till dig och alla som hjälpt till. Verkligen. En sån himla stödkudde, hade inte kunnat tänka mig så bra bemötande. Hoppas ni har en fina dagar i solen!

Topp!
Hör gärna av dig med beskedet!

Bob90
2018-05-27, 18:27
Besök tid hos en fysio som arbetar med idrottsskador. De här verkar kompetenta:
http://www.fysiocenterodenplan.se/boka-tid/
Ligger nära jobbet också.

Tusen tack till dig och alla som hjälpt till. Verkligen. En sån himla stödkudde, hade inte kunnat tänka mig så bra bemötande. Hoppas ni har en fina dagar i solen!
Jag har varit där vid ett tillfälle, vill lägga en liten brasklapp för Robin Wakeham på den mottagningen. Jag fick verkligen inga bra vibbar av honom när jag hade tid hos honom.

I mitt tycke en ganska arrogant/självgod sjukgymnast som inte ingav något förtroende för mig som ställde en diagnos innan han började undersöka mig som han var tvärsäker på, målade upp en domedagsbild på hur lång tid det skulle ta att bli bra och vilka avkall jag skulle behöva göra i framtiden (bägge visade sig vara felaktiga såhär i efterhand) och utan mitt samtycke skrev upp mig på hans företags nyhetsbrev där jag fick reklam och erbjudanden för diverse program och rekommendation att köpa hans bok osv.

Dock så är det ju såklart möjligt att Robin är jätteduktig, det är ju bara min personliga erfarenhet av honom vid också endast 1 tillfälle, men jag känner ändå att jag med viss försiktighet vill rekommendera att kanske välja någon av de övriga sjukgymnasterna i första hand om möjligt.

Armed Dingo
2018-05-28, 07:49
Jag har varit där vid ett tillfälle, vill lägga en liten brasklapp för Robin Wakeham på den mottagningen. Jag fick verkligen inga bra vibbar av honom när jag hade tid hos honom.

I mitt tycke en ganska arrogant/självgod sjukgymnast som inte ingav något förtroende för mig som ställde en diagnos innan han började undersöka mig som han var tvärsäker på, målade upp en domedagsbild på hur lång tid det skulle ta att bli bra och vilka avkall jag skulle behöva göra i framtiden (bägge visade sig vara felaktiga såhär i efterhand) och utan mitt samtycke skrev upp mig på hans företags nyhetsbrev där jag fick reklam och erbjudanden för diverse program och rekommendation att köpa hans bok osv.

Dock så är det ju såklart möjligt att Robin är jätteduktig, det är ju bara min personliga erfarenhet av honom vid också endast 1 tillfälle, men jag känner ändå att jag med viss försiktighet vill rekommendera att kanske välja någon av de övriga sjukgymnasterna i första hand om möjligt.
Finns bara honom ledig närmsta veckorna. Får hoppas han är på bättre humör när jag kommer dit.

Bob90
2018-05-28, 09:17
Finns bara honom ledig närmsta veckorna. Får hoppas han är på bättre humör när jag kommer dit.

Så var det för mig också, alla andra var bokade men han hade lediga tider. Hoppas mitt besök var ett undantag och att du får bra hjälp av honom :)

Armed Dingo
2018-05-29, 15:58
Är bänkpass om en timma... tänkte köra mycket lätt för att värma osv men kanske ta i lite mer, 50% isch, på militärpressar. Förutsätt att jag inte har känningar i nedre bröst av det..

Armed Dingo
2018-05-29, 17:04
Började på 20*10 och körde 3 set. Sen 30*10 två set och nu 40*10.. mycket långsamma reps.

Det känns mycket bättre sedan sist men något är där ju. Tror inte jag vågar höja mer nu är redan nervös som det är. Men ska försöka några set på detta. Hoppas det går utan avslitna muskler..

Armed Dingo
2018-05-29, 18:15
Detta får fungera som en rehab-dagbok.. dagens pass:

Bänkpress
Uppvärmningsset sen
40*10*4 set. Ca 30% av 1rm. Lätta känningar men verkligen inte ont. Lugna och fina.

Lutande hantelpress
Uppvärmningsset sen
22*9*4 set. Ca 50% av 1rm. Här knappt känning alls men ville inte pusha på det.

Sidolyft
10*14*4
Körde som vanligt, kändes inget alls

Mage
Körde som vanligt

Militärpress
Körde 40*8*4. Ville inte ta i men kändes inget här heller.

Pushdown
Körde som vanligt.


Några frågor efter detta.

* Eftersom detta gick bra, kan jag köra detta utan att ta några risker i framtiden? Ta det lugnt osv men visst borde skadan bara förbättras med tiden och inte bli värre?
Ska inte öka massa eller överhuvudtaget i bänken.

* Hur mycket hjälper sådana här pass mot muskelatrofi pga inaktivitet? Är inte i närheten av mina vanliga vikter men är ändå något.

* Hade ni fortsatt såhär eller ändra på något?

Tack!

Bob90
2018-05-29, 22:01
Det enda jag vågar skriva (någon av sjukgymnasterna kanske slår mig på fingrarna nu ändå) är att ökad blodcirkulation till den skadade muskeln i princip aldrig är dåligt.

Och det hjälper säkert att träna musklerna lite lätt för att förhindra att du tappar muskler. Efter egna empiriska studier i över ett år nu så kan jag konstatera att de muskelgrupper jag kunnat hålla igång till en viss del har hållit sig kvar mycket bättre än det jag inte kunnat träna.

Har tex inte kunnat träna rygg, mage, rumpa eller ben typ alls (dvs jag har inte kunnat köra böj, utfall, marklyft eller något liknande rörelsemönster till de tre) och har tappat väldigt mycket där. Dock typ axlar, vader och armar som jag ändå kunnat hålla igång lite har jag inte tappat så mycket på.

CoKEmaN
2018-05-30, 09:00
Finns en pod från Tyngre Träningssnack med Bojan Kostevski, avsnitt 94, som tar upp pectoralisruptur samt hur man kan tänka kring träning.

Armed Dingo
2018-06-01, 13:57
Min kropp stänger ner. Nu hände samma sak i baksida lår. Hade kört klart knäböj på ganska lätt vikt, 100 kg. Körde sen mina vanliga set utfall. Körde med endast 50 kg.

I fjärde och sist set händer det i bottenläget. Drar till i baksida lår, ganska nära insida lår. Tänker Du skämtar med mig. Provar långsamt en rep till men jodå, har sträckt mig igen.

Nu har jag fått bristning på två olika ställen inom loppet av två veckor. Har aldrig sträckt mig tidigare i mitt liv. Och nu körde jag inte ens tungt. Har haft en tung period inom alla muskelgrupper och att det skulle hända i bänken var inte helt oväntat.. men har kört lugbt med benen i tre veckor nu för att varva ner. Men spelade ju ingen roll..

Detta kändes mycket lindrigare än det som hände i bröstet. Hoppas det går över snart. Mark kommer inte på fråga iallafall.

Jävla. Skit!

Armed Dingo
2018-06-08, 11:17
Var hos sjukgymnast och sedan vanlig läkare.

Ingen tror att muskeln håller på att lossna. En tror att jag kan ha haft en nerv som gått av pga att jag är väldigt rörlig och kan gå djupt i pressen, vilket jag gör. Och att det är därför det pirrar i muskeln vid vissa lägen.

De har ordinerat mig att vila helt och sedan långsamt öka vikterna och att allt kommer bli bra.

Jag har emellertid inte vilat. Kunde köra bänkpress på 60x10x2 igår. Det är åtminstone strax under 50 % 1rm så borde ge lite stimulans åtminstone. Ska köra på det i tre-fyra veckor har jag tänkt.

Dessutom fick jag en inhalator för vidgning av luftrören av läkaren. Vet inte varför jag fick den faktiskt, det var som att han ville att jag skulle ha den. Och ämnet i är dopingklassat (terbutalin) och ska öka styrka och explosivitet. Yay jag har doping.

Sheogorath
2018-06-08, 13:47
Min kropp stänger ner. Nu hände samma sak i baksida lår. Hade kört klart knäböj på ganska lätt vikt, 100 kg. Körde sen mina vanliga set utfall. Körde med endast 50 kg.

I fjärde och sist set händer det i bottenläget. Drar till i baksida lår, ganska nära insida lår. Tänker Du skämtar med mig. Provar långsamt en rep till men jodå, har sträckt mig igen.

Nu har jag fått bristning på två olika ställen inom loppet av två veckor. Har aldrig sträckt mig tidigare i mitt liv. Och nu körde jag inte ens tungt. Har haft en tung period inom alla muskelgrupper och att det skulle hända i bänken var inte helt oväntat.. men har kört lugbt med benen i tre veckor nu för att varva ner. Men spelade ju ingen roll..

Detta kändes mycket lindrigare än det som hände i bröstet. Hoppas det går över snart. Mark kommer inte på fråga iallafall.

Jävla. Skit!

Jag tycker jag är förståndig i min träning och i mitt utförande och uppifrån och ner har jag fått muskelbristningar (fritt urval):

* Vänster bröst
* Höger biceps
* Någonstans i bröstryggen
* Höger gluteus maximus
* Vänster baksida lår
* Vänster gastrocnemius

Utöver det har jag haft tendiniter på otaliga ställen, värst medial epikondylit vänster och höger tibialis posterior men även adduktorer och just nu brottas jag med högsidig tendinit i tensor fascia latae och jag har även haft vajsig med en annan höftböjare på högersidan. Edit: och en liten proximal akillestendinit vänster också för närvarande.

Vissa är klent virke helt enkelt.

Bob90
2018-06-08, 13:57
Vissa är klent virke helt enkelt.
Kan också räkna in mig i denna klassificering :D

Armed Dingo
2018-06-08, 14:13
Om jag bara blir kry från dessa små åkommor så kommer jag vara nöjd på min nivå.. Har inga ambitioner om att vara stark. Vill må och se bra ut, och där är jag efter en deff.

Att harva på 120, 140 och 180 får kroppen ta och klara av.

Armed Dingo
2018-06-15, 10:01
Tog 70x10 i 5 set igår, ungefär en månad efter något gick fel.

Armed Dingo
2018-06-28, 18:43
Mer dagbok.. vart borta i två veckor sen senaste passet ovan pga sjukdom.

Vad som är bra: skadan i benet läkt helt. Den läkte på under en vecka så var inte samma som i bröstmuskeln.

Vad som är dåligt: bröstmuskeln är i samma skick nu som den var innan frånvaron. Något är skumt med insidan/muskeln ”under” armhåle-fettet.

Vad som ändå är lite bra: kör nu i princip smalbänk utan brygga, och kunde köra 70x10x4 set och sedan 80x5 och sedan vågade jag 90x3.

Armed Dingo
2018-07-05, 18:20
Idag: 70x10x3, 80x5, 90x1, 100x4 i smalbänk. Kändes okej.
Körde sedan ett normal brett set på 60x12. Nu pirrar den inte längre utan känns mer som att den inte använde hela muskeln på höger sida. Med det gjorde inte ont, utan mer ’svag’.

Kul att fortfarande kunna ta 100. Och så får triceps lite extra träning.