handdator

Visa fullständig version : Kapa träd på2/3 dels höjd.


Starke75an
2018-05-20, 19:17
Några av våra träd börja skymma solen på altan. En gran och diverse lövträd.

Vi vill gjärna ha kvar de, men klara de att överleva om man tar bort 1/3 del av längden?

MikaelB
2018-05-20, 19:59
Jag tror dom skulle börja ruttna inifrån, eller ifrån snittet men jag vet inte säkert.

ådal
2018-05-20, 21:16
Att kapa av 1/3 av toppen på en gran skulle väl ändå se för tokigt ut? Men på ett lövträd borde det inte vara några problem.

Angel
2018-05-20, 22:14
Granar dör väl om man kapar toppen?

Gil77
2018-05-20, 23:01
Höj altanen istället.

svenbanan
2018-05-20, 23:17
Det är nog inga problem.
https://www.skogssverige.se/kan-jag-kapa-toppen-pa-granen-utan-att-den-dor

Det lär väl iofs se rätt risigt ut. Kanske fälla trädet och plantera ett nytt?
https://www.skogssverige.se/hur-mycket-vaxer-traden-pa-hojden-i-snitt-per-ar

Pikhult
2018-05-21, 04:17
Granen kommer garanterat att överleva, under förutsättning att det finns gröna grenar kvar.

Angående lövträden kommer de sannolikt överleva, men det är lite beroende på trädslag.
En björk som kapas för hårt kan dö, men då är det på nivån "få eller inga löv kvar".

Men för att vara lite realistisk - eftersom du bara ska ta bort en tredjedel, så misstänker jag att alla träden får en stor av kronan kvar?. I så fall kan jag inte komma på något trädslag som inte skulle klara den behandlingen...

Hemi
2018-05-21, 04:34
Man klippte ned granarna runt den trailer park jag bodde i för länge sedan och det var nog bara 1/4 kvar av träden. Kollar på färska bilder nu och de står kvar, träden blev som runda bollar, fast det var inte svenska granar men det spelar kanske ingen roll.

Har många gånger rest upp stora omkullblåsta träd efter stormar som sett helt döda ut men sen började det komma skott på dem och de överlede nog...

r1kkie
2018-05-21, 06:09
Rena chansningar här nu, men slutar inte granen växa i höjd då tills en ny gren börjar växa mot himlen?

Angel
2018-05-21, 06:37
Är det så? Jag äger skog och där hade ca 200 granar brutits av på toppen nu under vintern när det hade varit tunga snömassor, och jag fick rekommenderat att ta ner dessa granar för de förmodligen skulle dö och få barkborre.

fete
2018-05-21, 08:42
Barkborrar har lättare för att angripa ett skadat träd. Om toppen är bruten så slutar den att växa på höjden, så granarna runtomkring kommer att sluta sig över den brutna efterhand och till sist så dör den.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Pikhult
2018-05-21, 08:52
Är det så? Jag äger skog och där hade ca 200 granar brutits av på toppen nu under vintern när det hade varit tunga snömassor, och jag fick rekommenderat att ta ner dessa granar för de förmodligen skulle dö och få barkborre.

Det beror på...
Granarna dör inte av det faktum att toppen bryts.
Däremot försvagas de, vilket gör dem mindre motståndskraftiga mot barkborrar. (Vilket i förlängningen kan göra att dina 200 brutna granar blir en bra "startplats" för barkborrar, och att de sedan blir så många att de klarar att försvaga/döda även friska granar i närområdet...)

Så ur ett (ekonomiskt) skogsbruksperspektiv kan det mycket väl vara rätt att avverka träden för att i möjligaste mån eliminera risken.

Om man då ska vara något mer nyanserad angående TS gran som stör utsikten så om den nu står ett stenkast från en skog där barkborrar härjat tidigare så visst, då finns det ju en risk. Står den i stan så är nog risken minimal

MackeJuve
2018-05-21, 09:19
Vi har kapat en del av granarna på vår tomt och de dör inte. Jag tycker dock att det inte blir särskilt snyggt och skulle om jag var mina föräldrar ta bort träden helt istället.

Angel
2018-05-21, 09:46
Tack för svar. Inte lätt att vara stadsbo och skogsägare, då gör man som gubbarna säger till en cofffee

stefannn
2018-05-21, 10:28
Tack för svar. Inte lätt att vara stadsbo och skogsägare, då gör man som gubbarna säger till en cofffee

De gubbarna gav ju dessutom rätt råd, över 5 kubik/ha är du skyldig att ta rätt på med tanke på insekterna!
Gällande TS gran så är ju risken stor att den blir såpass försvagad att nånting annat dödar den, men själva kapningen borde den klara förutsatt att han lämnar lite gröna grenar!

Hemi
2018-05-21, 13:40
Håller med om det, äger man skog skall man ta hand om den. Risk att man förlorar skog annars.

svenbanan
2018-05-21, 15:13
Eftersom TS vill kapa toppen för att få bättre sikt så lär det ju inte vara en massa andra träd runt den som kommer blockera solen för trädet...

Angel
2018-05-21, 15:33
Håller med om det, äger man skog skall man ta hand om den. Risk att man förlorar skog annars.

Det vill man inte. Har ett gäng små plantbäbisar som gärna önskar lite regn nu!