handdator

Visa fullständig version : Sissy Squat


mangs
2004-05-07, 12:13
Är det någon som vågat sig på denna övning?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html


Den ser lite halvfarlig ut och frågan är om den ger så mycket? :D

Muaytudd
2004-05-07, 12:14
Jag skulle gått sönder på SÅ många ställen.

Åse Columbus
2004-05-07, 12:16
Originally posted by mangs
Är det någon som vågat sig på denna övning?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html


Den ser lite halvfarlig ut och frågan är om den ger så mycket? :D

den har vi som varit med ett tag gjort länge....en killer för quadsen:hbang:

tillhör kategorin "glömda övningar" som en del av oss INTE glömmer

Fartman
2004-05-07, 12:23
hmmm, om jag inte minns fel så har tidigare diskussioner om den här övningen mynnat ut i att den ska vara skadlig för knäna? rätta mig om jag har fel

Numero1
2004-05-07, 12:29
Jag har då inte glömt den!
En riktig goding.

Vem har sagt att djupa knäböj är bra för knäna? Någon som inte kör djupaknäböj trots det? :-)
Det blir en stor belastning för knäna i djupasteläget men så är det ju med alla övningar? Ju mindre vinkel i leden desto större belastning...

Åse Columbus
2004-05-07, 12:32
Originally posted by Fartman
hmmm, om jag inte minns fel så har tidigare diskussioner om den här övningen mynnat ut i att den ska vara skadlig för knäna? rätta mig om jag har fel

nu lever jag efter den devicen att jag inte gör sånt som gör ont PÅ MIG.....sen kan det säkert vara dumt för någon annan att köra som jag gör .....man ska köra som man själv mår bra av:smokin:

Numero1
2004-05-07, 12:33
jag har inga problem med knäna (peppar, peppar) så jag kör djupt. Håller med Åse. Gör det ont hoppar jag över övningen...

Officer
2004-05-07, 12:37
Den är fan min nya favorit när det gäller sista-övning för låren.

Körde den för första gången när jag pumpade lår med Allan, och numera kör jag sissys istället för knäspark som sista övning i benpassen.

mr ruhl
2004-05-07, 12:39
grymt bra övning! lyckas aldrig göra så där fina reps som killen på sidan men den tar grymt bra, perfekt att avsluta benpasset med (om man nu orkar) eller supersetta med nån lätt övning typ benspark..pump utlovas!

Numero1
2004-05-07, 12:41
AnabolicProtein: Vältränad häck du har.....
handen på! ;)

mr ruhl
2004-05-07, 12:42
tror att flertalet av dom som klagar på att den tar för mycket på knäna är för lat för att köra tunga övningar..jaja innan ni blir tokiga så gäller det inte alla men många är nog slö.:D

z_bumbi
2004-05-07, 15:36
Originally posted by Fartman
hmmm, om jag inte minns fel så har tidigare diskussioner om den här övningen mynnat ut i att den ska vara skadlig för knäna? rätta mig om jag har fel

Det är min uppfattning ja, andra tyckte inte riktigt så..

Vinkeln i knät, att baksidan är mindre aktiv samt att det faktiskt är en väldigt ostadig övning gör den mindre bra.

Om man inte ska ha små upphöjningar under hälarna när man ska köra knäböj varför går det helt plötsligt bra att göra vinkeln ännu värre för knät genom att köra sissysquat?

Fartman
2004-05-07, 15:38
tja, jag säger såhär.. knäböjen duger så jävla bra så jag behöver inte ens fundera på sissy squats ;)

dude
2004-05-07, 15:39
jag får ont i ryggen av knäböj,, tror inte riktigt denna övning kan vara så bra för ryggen.. lär ju inte behövas några vikter direkt. Ser sjukt äcklig ut.

Jorgen
2004-05-07, 16:48
Den körde jag rätt ofta som avslutare på benpassen förr. Har fortfarande hemska minnen efter super och tri-set med benspark-hacklift-benspark. Tog fruktansvärt bra.

//Jörgen

PDS
2004-05-07, 21:27
jag kör den i hack-liften :thumbup:

Börje H
2004-05-08, 16:52
Sissys-squat är en riktigt bra övning om den är väl utförd. Och som jag sagt i någon tidigare tråd så är det den ENDA övningen som engagerar m.rectus femoris i samma utsträckning som övriga quadriceps. Detta pga att man i det belastade läget håller höftleden i neutralposition och förhindrar att rectus slackas som är fallet i benspark och övriga benövningar.

Den är dock inte för viktfanatiker eller sissys :bpump:

Allan
2004-05-08, 16:55
Originally posted by Börje H
Sissys-squat är en riktigt bra övning om den är väl utförd. Och som jag sagt i någon tidigare tråd så är det den ENDA övningen som engagerar m.rectus femoris i samma utsträckning som övriga quadriceps. Detta pga att man i det belastade läget håller höftleden i neutralposition och förhindrar att rectus slackas som är fallet i benspark och övriga benövningar.

Den är dock inte för viktfanatiker eller sissys :bpump:

Jävligt bra förklaring!!! :thumbup:

allan

Herkulez
2004-05-08, 17:06
ooh hur fan kan jag ha glömt bort å försakat en av mina absoluta favvo övningar för låren, körde den alltid förut och ska fan börja igen


/cheers

larre
2007-05-24, 11:41
kallas denna övning även Sissy-lyft eller är det en annan övning?

RassK
2007-05-24, 12:25
bumpARN^

pejo
2007-05-24, 15:17
m.rectus femoris är rätt underutvecklad på mig jämfört med resten av quadriceps så jag kanske borde börja köra denna övning. Frågan är hur mycket nytta man har av denna i exempelvis löpning eller om det mest bara är en fråga om att det ser snyggt ut. Om den enda nyttan är att benen ser snyggare ut så struntar jag nog i det. Jag är nog ändå ett ohjälpligt fall när det gäller snygghet.

pepponomics
2013-01-24, 13:46
Går denna att utföra i hack-squat/hack-lift'en?

Eller blir den farlig då?

Degpekka
2013-01-24, 13:52
Går hur bra som helst! Kör med korrekt utförande och lasta inte på mer än du klarar av.

bertbert
2013-01-24, 13:56
Är det någon som vågat sig på denna övning?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html


Den ser lite halvfarlig ut och frågan är om den ger så mycket? :D

Jag har provat. Frågan Jörgen. :cool:

Tycker inte den ger så mycket, dock.

pezrulezhaakon
2013-01-24, 14:05
Sissysquat är en helt onödig övning, endast för de med obegränsat med tid och som inte bryr sig om sina knäleder.

Jorgen
2013-01-24, 16:39
Jag har provat. Frågan Jörgen. :cool:

Tycker inte den ger så mycket, dock.

Haha, just det. :D

Den kan vara rätt skön att köra i slutet av passet, gärna supersetat med något annat.