handdator

Visa fullständig version : Tänker jag helt fel angående mitt matintag?


fläsket
2018-05-18, 19:43
Hej på er. Jag äter 2200-2400 kalorier om dagen, vilket inte är så otroligt mycket då jag ligger på ett underskott.

Men, jag kan då äta 5 lingongrova och 5 kokta ägg på morgonen tillsammans med en proteinshake.

Till lunch trycker jag i mig antingen nudlar, och/eller ett par grova mackor med 125g makrill på.

Till middag/kväll blir det 500g kvarg och några riskakor.

En annan dag kan lunch vara 7 stekta ägg och 300g mamma scans köttbullar. Det är variationen, hahah. Det kan självklart variera lite mer, men inga rejäla lax eller kycklingfiléer brukar intas..

Kosttillskott är Omega-3, kreatin, protein, bcaa och vitaminer, så helt ärligt nu, håller det här i längden? Makro/mikro får jag i mig trots allt. Vad säger du, Grub? *cupid*

Ozziking
2018-05-18, 20:07
Väldigt lite frukt och grönt.

bertbert
2018-05-18, 20:09
Näringsbrist för helvete. Ser ju knappt några grönsaker alls i uppställningen? Lägg in betydligt mer grönsaker och skär ner på t ex bröd som rent näringsmässigt är skräpmat.

Takadanoalien
2018-05-18, 23:41
Kapar din tråd lite (sorry!), men det är mer eller mindre tvärtom för mig (jag är dock vegetarian så det kanske förklarar en del).

Majoriteten av min föda består av grönsaker och frukt (skulle uppskatta det till ca 60% i alla fall). Resten är protein (soja/quorn/shakes), carbs (ris/pasta/grovt bröd). Är det något negativt eller kan jag lugnt fortsätta käka alla grönsaker? Får i mig 150g protein/dag (väger 73kg) och försöker få i mig fett via nötter/avokado.

Pokkes
2018-05-19, 05:26
Hej på er. Jag äter 2200-2400 kalorier om dagen, vilket inte är så otroligt mycket då jag ligger på ett underskott.

Men, jag kan då äta 5 lingongrova och 5 kokta ägg på morgonen tillsammans med en proteinshake.

Till lunch trycker jag i mig antingen nudlar, och/eller ett par grova mackor med 125g makrill på.

Till middag/kväll blir det 500g kvarg och några riskakor.

En annan dag kan lunch vara 7 stekta ägg och 300g mamma scans köttbullar. Det är variationen, hahah. Det kan självklart variera lite mer, men inga rejäla lax eller kycklingfiléer brukar intas..

Kosttillskott är Omega-3, kreatin, protein, bcaa och vitaminer, så helt ärligt nu, håller det här i längden? Makro/mikro får jag i mig trots allt. Vad säger du, Grub? *cupid*

Kapar din tråd lite (sorry!), men det är mer eller mindre tvärtom för mig (jag är dock vegetarian så det kanske förklarar en del).

Majoriteten av min föda består av grönsaker och frukt (skulle uppskatta det till ca 60% i alla fall). Resten är protein (soja/quorn/shakes), carbs (ris/pasta/grovt bröd). Är det något negativt eller kan jag lugnt fortsätta käka alla grönsaker? Får i mig 150g protein/dag (väger 73kg) och försöker få i mig fett via nötter/avokado.

Inget illa menat men jag förstår mig inte på frågor som dessa.
Får du i dig tillräckligt med protein? (låt säga 2 g/kg/kv)
Får du i dig nog med fett? ( 1g/kg/kv)?
Får du i dig de rekommenderade micronutrienterna i lagom mängd? https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/naringsrekommendationer/nordiska-naringsrekommendationer-2012-svenska.pdf

om svar ja, kör på.

fläsket
2018-05-19, 07:29
Inget illa menat men jag förstår mig inte på frågor som dessa.
Får du i dig tillräckligt med protein? (låt säga 2 g/kg/kv)
Får du i dig nog med fett? ( 1g/kg/kv)?
Får du i dig de rekommenderade micronutrienterna i lagom mängd? https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/naringsrekommendationer/nordiska-naringsrekommendationer-2012-svenska.pdf

om svar ja, kör på.
Ja, ja och ja. ~150g protein, (76kg), 60-90g fett, varierande mängd kolhydrater. Micronutrienter får jag i mig från diverse frukter, ägg, vitamintillskott osv.

Tack för ditt svar, jag kör på tills att jag säckar ihop alt. hittar matlagningsmotivation.

Ha en trevlig helg.

sumialic
2018-05-19, 11:07
Ja, ja och ja. ~150g protein, (76kg), 60-90g fett, varierande mängd kolhydrater. Micronutrienter får jag i mig från diverse frukter, ägg, vitamintillskott osv.

Tack för ditt svar, jag kör på tills att jag säckar ihop alt. hittar matlagningsmotivation.

Ha en trevlig helg.

Det ser väldigt näringsfattigt ut. Vitamintillskott är väl ingen höjdare att kompensera med så vitt jag har förstått. Dessutom ligger väl gränsen på en säker äggkonsumtion på 7 ägg i veckan? Halvfabrikat skulle jag heller aldrig köpa, men hur illa det är att kränga mamma scans vet jag väl egentligen inte. Riskakor är väl heller ingen höjdare att kränga för mycket med tanke på arsenik i ris (vilket jag antar även finns i riskakor).

Melker2
2018-05-19, 15:29
Dessutom ligger väl gränsen på en säker äggkonsumtion på 7 ägg i veckan? .

Va, menar du att ägg skulle innehålla något farligt?
Jag drar i mig 2 st 24-plattor i veckan.

Ozziking
2018-05-19, 15:45
Va, menar du att ägg skulle innehålla något farligt?

Jag drar i mig 2 st 24-plattor i veckan.



Hört talas om kolesterol?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Melker2
2018-05-19, 17:29
Hört talas om kolesterol?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror du man får problem av det genom att äta några ägg?
Låter som en gammal skröna.

roberthans
2018-05-19, 19:27
Hört talas om kolesterol?


Skickat från min iPhone med TapatalkHört talas om LDL och HDL?

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Agitator
2018-05-19, 21:26
Att det finns folk som tror det är dåligt med ägg 2018 och debatten om kolesterol. Vänta ska jag hämta länk,.. jösses.

Däremot kan man ju ifrågesätta varför så jvla mycket ägg som 48 ägg per vecka.

Det har även diskutterats tidigare om ägg på kolozzeum sök och ni skall finna!

https://traningslara.se/ar-for-mycket-agg-farligt-for-halsan/
https://traningslara.se/agg-forbattrar-resultatet-vid-diet/
https://traningslara.se/agg-och-hjart-karlsjukdom/

Melker2
2018-05-19, 22:23
Däremot kan man ju ifrågesätta varför så jvla mycket ägg som 48 ägg per vecka.


Jag gillar ägg;)

Äggröra på 3 ägg till frukost och omelett på 4 ägg till lunch. Har dock varit en extrem vecka då jag fått pendla hem från jobbet för att rasta hundarna och inte gett mig tid för vanlig lunch. Äggröran är dock min standardfrukost så åtminstone 1 platta äter jag.

Ozziking
2018-05-19, 23:08
Hört talas om LDL och HDL?

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Nej! Vad är det?

Tror du man får problem av det genom att äta några ägg?
Låter som en gammal skröna.

Nope! Det tror jag icke.

Att det finns folk som tror det är dåligt med ägg 2018 och debatten om kolesterol. Vänta ska jag hämta länk,.. jösses.

Däremot kan man ju ifrågesätta varför så jvla mycket ägg som 48 ägg per vecka.

Det har även diskutterats tidigare om ägg på kolozzeum sök och ni skall finna!

https://traningslara.se/ar-for-mycket-agg-farligt-for-halsan/
https://traningslara.se/agg-forbattrar-resultatet-vid-diet/
https://traningslara.se/agg-och-hjart-karlsjukdom/

Har sökt, har läst, och tror inte / har aldrig trott att det är dåligt med ägg. Äter själv en 15-20 st / vecka.

Men att käka extrema mängder ägg är väl precis som att käka för mycket rött kött, inte heller så i längden.

Inte varit insatt i ägg & kolesterol-debatten alls, men efter lite vidare läsning kring ämnet så verkar det inte vara något problem. Skönt!

Kopplade hög ägg/kolesterol-konsumtion med höga värden antar jag. Men det är nog aldrig så simpelt.

Agitator
2018-05-19, 23:11
Jag gillar ägg;)

Äggröra på 3 ägg till frukost och omelett på 4 ägg till lunch. Har dock varit en extrem vecka då jag fått pendla hem från jobbet för att rasta hundarna och inte gett mig tid för vanlig lunch. Äggröran är dock min standardfrukost så åtminstone 1 platta äter jag.

Mm. Ägg är gott. Åt själv ~10 ägg om dagen under lång period.

Är man frisk överlag så är det inga problem att äta mer än vad som anses vara normalt enligt de flesta studier jag läst genom åren.

Ägg är gott!


Nu blev jag sjukt sugen på ägg med kaviar. Det får bli frullen när jag kommer hem imorgon bitti!