handdator

Visa fullständig version : Hur mycket träning är för mycket?


Kasstkostschema
2018-05-13, 10:38
Många undrar vad minsta möjliga träning för att få resultat är, jag är mer nyfiken på den övre gränsen, när blir mer=sämre?

Självklart är det individuellt, beror på återhämtningen och är därmed omöjligt att svara exakt på osv osv. Men jag tänkte att det ändå kan vara intressant att diskutera era teorier, erfarenheter och om ni har några studier etc!

Tänker främst på styrketräning i syfte att bygga maximalt med muskelmassa.

Bruce Banner
2018-05-13, 10:46
Det är en variabel som ändras med tiden.

Är man nybörjare är gränsen lägre jämfört om man tränat många år generellt.

MVH
/Bruce

Rahf
2018-05-13, 10:59
Många undrar vad minsta möjliga träning för att få resultat är, jag är mer nyfiken på den övre gränsen, när blir mer=sämre?

Självklart är det individuellt, beror på återhämtningen och är därmed omöjligt att svara exakt på osv osv. Men jag tänkte att det ändå kan vara intressant att diskutera era teorier, erfarenheter och om ni har några studier etc!

Tänker främst på styrketräning i syfte att bygga maximalt med muskelmassa.

Min teori är denna: när resultaten uteblir, trots att volymen bibehålls eller ökar, har man kommit in i en fas där det är 'för mycket' träning. Detta förutsätter avsaknad av hindrande skador.

Slartibartfast
2018-05-13, 12:33
Brad Schoenfeld väger in.

Scorpionida
2018-05-13, 15:39
Brad Schoenfeld väger in.

Vad innebär att köra till muscle failure i det här fallet dock?

Rpe 10? Att man inte skulle kunna orka köra en reps till på nämnda vikt?

King Grub
2018-05-13, 15:57
Så här ser failure ut i Schoenfelds studier:

https://www.facebook.com/brad.schoenfeld.cscs/videos/10215397553113074/

Köttis
2018-05-13, 17:31
Så här ser failure ut i Schoenfelds studier:

https://www.facebook.com/brad.schoenfeld.cscs/videos/10215397553113074/Ser otäckt ut.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

baktung
2018-05-13, 17:37
Inte lite! 105 set till fail varje vecka. Ingenting tyder på överträning efter 8 veckor. Kan bara klia mig i huvet.

Jocke67
2018-05-13, 18:36
Så här ser failure ut i Schoenfelds studier:

https://www.facebook.com/brad.schoenfeld.cscs/videos/10215397553113074/

Såg väl nte ut att vara riktigt till failure men 35 sådana set per muskelgrupp tre dagar i veckan måste ju ändå sägas vara väldigt tuff träning!

Prost
2018-05-13, 18:52
Inte lite! 105 set till fail varje vecka. Ingenting tyder på överträning efter 8 veckor. Kan bara klia mig i huvet.

Jag kör ca 140 set till fail per vecka samt några icke-fail set då jag tränar lugnt var fjärde dag. :-)

oldman
2018-05-13, 19:14
Många undrar vad minsta möjliga träning för att få resultat är, jag är mer nyfiken på den övre gränsen, när blir mer=sämre?

Självklart är det individuellt, beror på återhämtningen och är därmed omöjligt att svara exakt på osv osv. Men jag tänkte att det ändå kan vara intressant att diskutera era teorier, erfarenheter och om ni har några studier etc!

Tänker främst på styrketräning i syfte att bygga maximalt med muskelmassa.

Förut kallades det för överträning, men det verkar numera vara en term som bara används vid träning som orsakat nervskada. Heller långvariga träningsscheman som lett till psykologisk skada. Det här gäller alltså bara ett extremt få fall bland den absoluta eliten.

MEN, det man istället kan prata om är "muscle fatique" eller muskel trötthet. Vilket händer när man tränar för ofta och inte hinner återhämta sig mellan passen. Vilket ofta resulterar i uteblivna resultat eller till och med minskade resultat. Så om du för 2 veckor sedan kunde lyfta 50 kilo men nu har problem att lyfta 40 kilo så är du en bra bit på vägen till att antingen köra slut på dig själv, eller skada dig själv.

Och det är precis som du säger. Individuellt.
Nybörjare kan tåla 3-4 pass i veckan på samma muskelgrupp, medan erfarna kanske bara klarar 1-2 pass i veckan på samma muskelgrupp.

Andra faktorer är näring, sömn och stress.
Om du äter skit, sover som en idiot och lever ett meningslöst liv i ett känslodött äktenskap med 4 ungar så kommer du inte att återhämta dig lika fort.

baktung
2018-05-13, 19:23
Jag kör ca 140 set till fail per vecka samt några icke-fail set då jag tränar lugnt var fjärde dag. :-)
Hmm, ja nu tänkte jag nog snett. Trodde han menade 105 set per muskelgrupp och vecka. Fördelat över hela kroppen är det förstås genomförbart. Jag kör själv 100 plus set i veckan totalt set under uppbyggnadsfasen.

Anders The Peak
2018-05-13, 19:33
Många undrar vad minsta möjliga träning för att få resultat är, jag är mer nyfiken på den övre gränsen, när blir mer=sämre?

Självklart är det individuellt, beror på återhämtningen och är därmed omöjligt att svara exakt på osv osv. Men jag tänkte att det ändå kan vara intressant att diskutera era teorier, erfarenheter och om ni har några studier etc!

Tänker främst på styrketräning i syfte att bygga maximalt med muskelmassa.

Det är individuellt och varierar mellan passen, men en bra tumregel är när du känner att muskeln inte svarar längre med pump och tryck så har den fått tillräckligt med stimuli och det händer någonstans mellan 3-9 arbetsset per muskelgrupp. Om du fortsätter som de flesta gör kommer du tvinga muskeln att bli uthållig mot maratonlöparens fiberegenskaper vilket jag inte tror att du önskar då du är muskelbyggare. Musklerna ska utmanas under kortare tidsenhet för att få rätt stimuli för muskeltillväxt.