handdator

Visa fullständig version : Ökad skaderisk med kcal restriktion?


Wrista
2018-05-13, 00:26
Jag är främst löpare som vill minska i vikt och sedan fortsätta att vara lätt i kroppen. Finns det ökad risk för att jag ska dra på mig skador om jag ligger på en rimlig kcal restriktion? Jag har inga problem med orken att träna så jag behöver inte äta en massa mat. Men kan denna kcal restriktion göra att man lättare drar på sig skador? Jag vill vara lätt i kroppen för att minska påfrestningarna och för att orka springa längre och snabbare. Jag äter ca 2 gram protein per kg kroppsvikt. Detta borde väl gynna mina muskler, sensor och ligament?

Era tankar och åsikter?

Bob90
2018-05-13, 01:18
Tror absolut skaderisken ökar, beroende på hur mycket du ligger under med intaget, hur länge du drar ner på intaget och vad du får i dig för mikronutrienter osv. Frågan är ju dock hur stor riskökningen faktiskt är och om den påverkar något i praktiken.

Nuggets
2018-05-13, 07:42
Vid ett underskott får du ju försämrad återhämtning, och tar man inte hänsyn till detta i träningen tror jag definitivt att skaderisken kan öka. Men håll dig på ett rimligt underskott, anpassa träningsvolymen och lyssna på kroppen bara så tror jag inte det finns någon anledning att oroa sig.