handdator

Visa fullständig version : Hur bäst behålla styrka när man inte har möjlighet att träna på 3 veckor?


Beiron
2018-05-11, 14:18
Ska genomgå ett mindre ingrepp och läkaren säger att jag måste avhålla mig från all form av träning i 3 veckor. Ligger redan i deff så det är en utmaning nog att behålla styrkan.

Tänker en högproteinsdiet i sedvanlig ordning, men är det något mer man bör tänka på?

King Grub
2018-05-11, 14:22
Dwt händer inget speciellt på tre veckor förutom att du tappar glykogen och vatten i musklerna. En vecka efter du börjar träna igen så är det återställt. Det är bara om du är inaktiv, sängliggande som musklerna rasar av dig. Håll dig så rörlig som möjligt så förlorar du inget att tala om.

Beiron
2018-05-11, 14:27
Dwt händer inget speciellt på tre veckor förutom att du tappar glykogen och vatten i musklerna. En vecka efter du börjar träna igen så är det återställt. Det är bara om du är inaktiv, sängliggande som musklerna rasar av dig. Håll dig så rörlig som möjligt så förlorar du inget att tala om.

Det låter bra.

Vill minnas att du skrev något för ett tag sedan gällande kaloribalans vid träningsuppehåll, något om att det är bättre/sämre ligga på balans än underskott, eller om det var överskott. Ringer det någon klocka?

Så om man ligger i deff men saknar möjlighet att träna, ska man försöka hålla sig på kaloribalans under uppehållet eller kan man fortsätta sträva efter att tappa ca 0,5kg i veckan så länge proteinintaget är högt?

svenbanan
2018-05-11, 14:46
Om du ligger på kaloriunderskott så kommer du ju tappa något, antingen fett eller muskler (eller bägge).

Om du styrektränar samtidigt kommer du troligen inte tappa lika stor andel muskler (och iställer blir det mer fett du blir av med).

trädgårdsmöbel
2018-05-12, 17:00
Jag tycker att du skall fokusera på att bli frisk efter ingreppet:) 3 veckor utan träning tar kanske 6 veckor med träning att ta igen (Jag har ingen källa på det annat än att jag tycker att det verkar funka så för mig), så efter sommaren är du som vanligt igen, så det är inget att noja över.

Bruce Banner
2018-05-12, 18:58
Förutom att äta ungefär som vanligt kan du inte göra så mycket, rör på dig ordentligt även om du inte kan träna styrketräning.

3 veckor kan låta lite, och det är det för de flesta. Men ligger du på en mycket hög nivå och är väldigt stark så skulle jag säga att 3 veckor utanför gymmet kan ta många många månader att jaga tillbaka till.

MVH
/Bruce