handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta förbättrar hälsan även utan viktnedgång


King Grub
2018-05-11, 08:27
Visat för första gången på människa.

Intermittent fasting (IF) improves cardiometabolic health; however, it is unknown whether these effects are due solely to weight loss. We conducted the first supervised controlled feeding trial to test whether IF has benefits independent of weight loss by feeding participants enough food to maintain their weight. Our proof-of-concept study also constitutes the first trial of early time-restricted feeding (eTRF), a form of IF that involves eating early in the day to be in alignment with circadian rhythms in metabolism. Men with prediabetes were randomized to eTRF (6-hr feeding period, with dinner before 3 p.m.) or a control schedule (12-hr feeding period) for 5 weeks and later crossed over to the other schedule. eTRF improved insulin sensitivity, β cell responsiveness, blood pressure, oxidative stress, and appetite. We demonstrate for the first time in humans that eTRF improves some aspects of cardiometabolic health and that IF’s effects are not solely due to weight loss.

Early Time-Restricted Feeding Improves Insulin Sensitivity, Blood Pressure, and Oxidative Stress Even without Weight Loss in Men with Prediabetes. Cell Metabolism, May 10, 2018.

https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30253-5

Termy
2018-05-11, 08:30
:thumbup:

Dk1ng
2018-05-11, 08:54
Jag som precis övervägt att sluta med IF efter 9 år och börja äta mindre portioner var 3-4 timme igen...*gah!*

King Grub
2018-05-11, 08:56
Du kan inte få både det bästa för hälsan och det bästa för muskeltillväxt samtidigt. :p

Shqypnia
2018-05-11, 09:30
Du kan inte få både det bästa för hälsan och det bästa för muskeltillväxt samtidigt. :p

Om något ska kompromissas så är det muskeltillväxt, alla dagar i veckan. Hälsan går alltid först.

Kul studie, jag har själv kört PF i några månader nu och trivs väldigt bra med det. De enda undantagen är när jag är utomlands. Då äter jag konstant haha...

Klein
2018-05-11, 09:43
Du kan inte få både det bästa för hälsan och det bästa för muskeltillväxt samtidigt. :p

"improved insulin sensitivity" är väl dock bra för muskeltillväxten.

1x0
2018-05-11, 11:01
Ätfönster 08 till 14. "in alignment with circadian rhythms in metabolism"

Undra hur det blivit med ett senare ätfönster.

Jeneric
2018-05-11, 11:57
6 timmars ätfönster känns tufft.

Bossebäver
2018-05-11, 13:09
Berkhan kommer få storhetsvansinne och gå sönder igen....

Dk1ng
2018-05-11, 13:58
Du kan inte få både det bästa för hälsan och det bästa för muskeltillväxt samtidigt. :p

Jag är för gammal och för klok (?) för att tro att ett par 50cm-armar med fylliga muskelbukar eller ett VM-guld i bänkpress väntar bakom nästa optimering av näringsintaget. Saknar nästan tiden när man var ung nybörjare och trodde att man lagom till sommaren skulle bli riktigt grov av kreatin och någon byggarsplit från senaste B&K/Body samt 30-40g/p var 3:e timma.

Nåja, tror ungarna och frugan blir glada om jag håller mig hälsosam och minimerar ålderdomens förfall. Så det mesta i foskningsväg just nu verkar tyda på att det i vart fall inte lär skada att fortsätta med IF.

svartakronan
2018-05-11, 14:37
Jag har tänkt många gånger att jag vill testa pf. Tycker det är jobbigt ibland att äta hela tiden... Men sen kommer optinojan som stoppar mig från att prova.
Hur ser forskningen ut när man jämför typ säg 2 stora mål om dagen jämfört med 5-6 små mål? Snackar vi stor skillnad i muskeltillväxt mellan grupperna eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

TotteShaped4Life
2018-05-11, 16:44
Jag har tänkt många gånger att jag vill testa pf. Tycker det är jobbigt ibland att äta hela tiden... Men sen kommer optinojan som stoppar mig från att prova.
Hur ser forskningen ut när man jämför typ säg 2 stora mål om dagen jämfört med 5-6 små mål? Snackar vi stor skillnad i muskeltillväxt mellan grupperna eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu killgissar jag bara, men är ganska övertygad om att den är marginell. Har själv kört PF i 5 år och har hyfsade gainz. Har väldigt svårt att tro att måltidsfrekvensen hade haft någon avgörande optisk betydelse.

Senuise
2018-05-11, 17:29
Borde fungera med ätarfönster mellan 11-17 också. Att äta middag senast kl 14 känns knepigt att lyckas med.

smerk
2018-05-11, 19:20
Nu killgissar jag bara, men är ganska övertygad om att den är marginell. Har själv kört PF i 5 år och har hyfsade gainz. Har väldigt svårt att tro att måltidsfrekvensen hade haft någon avgörande optisk betydelse.

Tänker numer också i sådana banor. Finns så mycket optinoja som knappt gör ett skit visuellt ändå...

- Tillräckligt med kalorier
- Sömn
- Träna inte som en idiot

All kindz of gainz

Dk1ng
2018-05-11, 19:32
Jag har tänkt många gånger att jag vill testa pf. Tycker det är jobbigt ibland att äta hela tiden... Men sen kommer optinojan som stoppar mig från att prova.
Hur ser forskningen ut när man jämför typ säg 2 stora mål om dagen jämfört med 5-6 små mål? Snackar vi stor skillnad i muskeltillväxt mellan grupperna eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Även här helt anekdotiskt. Men jag har kört IF/PF i 9 år och hade dessförinnan kört nästan lika länge med den optimala morgonvasslen och nattkaseinet samt däremellan protein var 3-4 timma.

Om något har IF för mig underlättat att hålla en bättre året-runt-form och förenklat vardagen. Det är dock fullt möjligt att jag gått miste om något kilo muskelmassa. Å andra sidan har jag säkert gått miste om något kilo för att jag skaffat barn (sömn) och satsat på karriär (stress) samt njutit av "vin, kvinnor och sång". Insåg dock ganska tidigt att jag varken hade intresse eller potential för att bli proffsbyggare...:)

Jag tycker gott att du kan testa under ett halvår och se o det passar dig och din livsstil.

Shqypnia
2018-05-12, 11:01
Om jag inte misstar mig så kör väl även du Grub PF?

EnergiÖverskott
2018-05-13, 09:59
Om jag inte misstar mig så kör väl även du Grub PF?

Han har väl sagt att han äter någon gång kring 11, tränar runt 14 och då i 4-5 timmar och sedan äter en gång till därefter strax innan han lägger sig. Om inte jag missminner mig om vad jag sett.

ceejay
2018-05-13, 10:14
Sen kör ju allas våran Martin Berkhan pf också.

Shqypnia
2018-05-13, 10:26
Sen kör ju allas våran Martin Berkhan pf också.

Hans bok bör komma ut när som helst nu.

King Grub
2018-05-14, 14:22
Här skriver jag mer ingående om studien och spekulerar lite:

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta-positivt-for-halsan-aven-utan-viktnedgang/

Flygplan
2018-05-15, 20:29
Här skriver jag mer ingående om studien och spekulerar lite:

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta-positivt-for-halsan-aven-utan-viktnedgang/

Väldigt intressant. Tack!