handdator

Visa fullständig version : Blodtryck och styrka


King Grub
2018-05-10, 13:02
Tvärtom jämfört med vad man trodde. Högt blodtryck -> starkare. Välj mellan hälsa och styrka.

Adverse alterations in the skeletal muscle response to exercise have been noted among adults with hypertension. The influence of resting blood pressure (BP) on muscle strength is unknown. We hypothesized that adults with high BP would exhibit lower muscular strength than adults with normal BP. An isokinetic dynamometer tested 21 measures of isometric and isokinetic muscle strength. BP was measured by auscultation. Patients were categorized into having normal (<120 and <80 mmHg) or high (≥120 and/or ≥80 mmHg) BP. Height (cm) and weight (kg) were measured to calculate BMI (kg/m). Analysis of covariance tested differences in muscle strength between BP groups with sex, age, and height as covariates. Patients [420 (49%) men] were middle-aged (44.1±16.1 years) and overweight (26.4±4.8 kg/m) with 187 having normal (107.7±7.3/68.3±6.3 mmHg) and 233 having high (127.8±9.8/80.8±8.1 mmHg) BP. For upper body, three of five extension measures and five of five flexion measures, as well as handgrip, were greater in the high than the normal BP group (P≤0.05). For lower body, five of five extension measures were greater in the high than the normal BP group, whereas there were no differences between BP groups for the five flexion measures (P>0.05). Contrary to our hypothesis, adults with high BP displayed greater muscle strength than adults with normal BP. Reasons for our findings are unclear, but may be because of shifts in muscle fiber type from type I to type IIb/x and oxidative to glycolytic metabolism; alterations may result in a more strength-adapted phenotype among adults with high BP such as we observed.

Blood Press Monit. 2018 May 5. The influence of resting blood pressure on muscle strength in healthy adults.

Armed Dingo
2018-05-10, 13:21
Höjer koffein blodtrycket?

Märkte att jag inte blir yr i huvudet efter marklyft när jag tagit pwo innan. Skillnaden var stor och det har hållt i sig sedan jag började. Kaffe fungerar också.

Sorry om jag är otydlig men jag hade alltså en period utan pwo och knappt kaffe innan och då blev jag väldigt ofta yr i marklyft efter jag gjort mina repetitioner..

Sverker
2018-05-10, 15:46
Visst. Högre puls ger större flöde av blod som i sin tur höjer blodtrycket. Viktigt för att trycka ut syrerikt blod i kontraherade muskler. Mindre användbart i soffan framför TVn

mattilainen
2018-05-10, 16:01
Höjer koffein blodtrycket?

Märkte att jag inte blir yr i huvudet efter marklyft när jag tagit pwo innan. Skillnaden var stor och det har hållt i sig sedan jag började. Kaffe fungerar också.

Sorry om jag är otydlig men jag hade alltså en period utan pwo och knappt kaffe innan och då blev jag väldigt ofta yr i marklyft efter jag gjort mina repetitioner..

Ja, koffein höjer blodtrycket. Sen är behöver det ju inte vara det som ger svaret vid marklyft.

Agitator
2018-05-10, 16:04
För att koffein inför ett pass ska ge lite högre blodtryck under träningen måste man väl ändå träna lite intensivt så pulsen höjs och inte varva ner i setvilan inbillar jag mig.

Annars är det nog ingen större effekt att tala om mer än något snäpp upp inbillar jag mig.

Eller?

trädgårdsmöbel
2018-05-10, 16:18
Om jag fattat det rätt så hade högt blodtryck-gruppen "ganska högt blodtryck" ungefär 140/90 som högst.

Det hade vart intressant att se om styrkan verkligen ökar i snitt hos de som ligger högre än så, vid över 100 i undertryck tex.


Så även om man vill optimera sitt ohälsosamma blodtryck för styrka så gäller kanske en viss moderation tyvärr.

Walsoe
2018-05-10, 20:44
Intressant! Om man får teoretisera så borde en muskel i kontraherat tillstånd lättare bli syresatt om blodtrycket är hög. Alltså att blodet lättare når blodkärlen pga av det högre trycket. Dessutom borde muskeln vara lite hårdare som kanske ger bättre stabilitet.

trädgårdsmöbel
2018-05-10, 21:57
Intressant! Om man får teoretisera så borde en muskel i kontraherat tillstånd lättare bli syresatt om blodtrycket är hög. Alltså att blodet lättare når blodkärlen pga av det högre trycket. Dessutom borde muskeln vara lite hårdare som kanske ger bättre stabilitet.

Det beror kanske (teoretiserar ännu mer) isåfall på om blodtrycker är högt pga. hög andel röda blodkroppar/ökad blodmängd eller förkalkning/förfettning i kärlen det förra ger en högre syresättning, det senare borde ge en lägre.

Jocke67
2018-05-10, 23:21
b Studien visade en korrelation där personer med högt blodtryck i genomsnitt är starkare än de med lägre blodtryck. Det är inte samma sak som att styrkan hos en person ökar om personens blodtryck ökar.

Men resultatet är förvånande tycker jag. Om deltagarna är slumpvist utvalda (förutom att de alla är måttligt överviktiga medelålders män) så borde de som tränar och motionerar i genomsnitt både ha lägre blodtryck samt vara starkare tycker jag.

Prost
2018-05-11, 09:49
Hmm.. skulle detta kunna förklara till viss del varför man är starkare när man är tyngre även om överskottsvikten består utav fläsk? Har själv blandat salt i min PWO-dryck sedan urminnes tider då det känns bra.

1x0
2018-05-11, 11:40
Hmm.. skulle detta kunna förklara till viss del varför man är starkare när man är tyngre även om överskottsvikten består utav fläsk? Har själv blandat salt i min PWO-dryck sedan urminnes tider då det känns bra.
Hur mycket salt?

Jag tränar 16 timmar fastande tillstånd och brukar 1 krm salt innan men kanske bör öka?

Prost
2018-05-11, 12:40
Hur mycket salt?

Jag tränar 16 timmar fastande tillstånd och brukar 1 krm salt innan men kanske bör öka?

Ett kryddmått här också bara.. :-) Det har blivit en tradition, har aldrig provat högre. Om jag t.ex varit fastande en "längre" tid så upplever jag att det ger lite mer "tryck".

Thornblom
2018-05-11, 13:27
Då kan jag fortsätta snusa när jag tränar alltså. Kanon.

Agitator
2018-05-11, 20:55
Själv kan jag hålla andan genom flera reps på tunga lyft och på så sätt öka mitt tryck. WIN WIN :)

Huddex
2018-05-12, 22:23
Äntligen! Som jag har väntat på ngt positivt av mitt höga blodtryck och vilopuls. Nu behöver jag bara en undersökning som visar att kasst kolesterol är bra för styrkan det med så ska den här småfeta gubben rocka loss totalt ;)