handdator

Visa fullständig version : Kombinera motion och gym pga högt blodtryck


neddie
2018-05-09, 13:26
Tjena

I år blir jag 40 bast och släktens ärftliga höga blodtryck gör sig påmint.. ingen större fara ännu men jag bör således få mer motion i mitt dagliga liv.

Bor i västerås och arbetar i sthlm, har familj och värderar min tid med familjen så tiden till att hålla på med precis allt man älskar i den utsträckningen man vill finns inte längre eller jag väljer bort det till fördel för mina barn och att de ska ha en bra uppväxt med mycket aktivitet.

Har länge kört halvkroppspass 4 ggr per vecka då jag trivs bra med det upplägget men detta kommer sätta käppar i hjulet när jag nu måste köra mer kondis. Detta gör jag gärna med cykling då jag även cyklar ycket mtb och cyclocross.

Frågan är då som följer:

För att få en fortsatt bra träning på gymmet skulle det funka med 2 halvkroppspass för överkroppen och endast 1 för benen iom att jag kommer cykla 3 ggr i veckan?

halvkroppspass vs ett ppl-upplägg?
Spontant känns det som att det är en fördel att få gå igenom överkroppen 2 ggr per vecka och benen får sig rätt mycket kyssar iaf iom cyklingen och ett av de passen kan man köra intervall eller backträning för att blanda i lite mer styrka och inte bara uthållighet om man säger så...

Finns det fler som håller på som jag här måntro? Vill ju i största utsträckning kunna fortsätta få bra resultat även på gymmet trots uteblivet benpass.
Gick i tankarna att strunta i ben helt på gymmet först men det kände jag ju att det skulle mörda mig om jagi nte får knäböja eller köra mark osv :D

tacksam för tankar och åsikter

måndag V.I.L.A

tisdag cykel intervall/backträning 2 mil

onsdag gym överkropp tyngre mindre reps

torsdag cykel medeltur 2-5 mil

fredag gym underkropp

lördag cykel långtur +8mil

söndag gym överkropp något lättare fler reps

oldman
2018-05-09, 15:53
men jag bör således få mer motion i mitt dagliga liv.


Enligt vem?

4 gånger styrketräning i veckan låter tillräckligt mycket. Kanske även för mycket.

neddie
2018-05-09, 16:10
Styrketräning påverkar inte blodtrycket positivt utan det är kardiovaskulär motion som ger effekten man vill åt. Därav motionsdelen...styrketräning ala gymråtta är inte motion i den aspekten.

neddie
2018-05-09, 16:15
Motionsdelen kommer för övrigt som banningar från naprapat och läkare

oldman
2018-05-09, 19:32
Styrketräning påverkar inte blodtrycket positivt utan det är kardiovaskulär motion som ger effekten man vill åt.

weight lifting lowers blood pressure:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21734721

Och

Styrketräning sänker blodtrycket

"En studie från universitetet i Brasiliens huvudstad Brasilia visar att styrketräning kan sänka blodtrycket i upp till 24 timmar efter ett träningspass.Forskarna lät en grupp överviktiga individer med högt blodtryck lyfta vikter, varefter deltagarnas blodtryck mättes under 24 timmar efteråt.

Medan deltagarna lyfte skrot, steg blodtrycket, men redan 10 minuter efter träningspasset kunde forskarna uppmäta en positiv effekt.

I genomsnitt sjönk det systoliska resp. det diastoliska blodtrycket med 3,6 resp. 4,5 mmHg. I likhet med löpning och andra former av konditionsträning, kan effekten av styrketräning sitta i upp till ett dygn efter ett träningspass.

Source #International Journal of Sports Medicine
"

Och

"For years, people with hypertension were warned against it, because doctors feared that spikes in blood pressure during strenuous lifting might cause dangerous problems and, in the long term, raise blood pressure. But studies had not provided much evidence. And in recent years, large studies have found the opposite: that ultimately weight lifting reduces resting blood pressure, because with stronger muscles, there is less demand on the heart during everyday activities."

neddie
2018-05-10, 00:20
Ja ok kortsiktig effekt är sant men det är inte samma sak riktigt :)
Rent generellt handlar oxå den kardiovaskulära biten om underhållet på hjärtat och lungorna som påverkar väldigt mycket när det gäller begynnande åderförkalkning eller andra problem som kan dyka upp när man blir tyngre men inte tränar de viktiga organen som det faktiskt är. Kort och gått är det dags att se till att flåset hänger med i samma veva eller iaf på godkänd nivå som styrketräningen.



Skickat från min Moto G (5) Plus via Tapatalk

neddie
2018-05-10, 00:21
Bäst lär väl vara kombinationen kan jag tänka mig inte bara blodtrycksmässigt.

Skickat från min Moto G (5) Plus via Tapatalk

Rahf
2018-05-10, 07:56
Om huvudsakliga inriktningen är bibehållande av muskelmassa och ökande av kondition så funkar halvkroppspass ypperligt. Se bara till att balansera övningsvalen så hela kroppen blir stimulerad.

neddie
2018-05-11, 05:27
Om huvudsakliga inriktningen är bibehållande av muskelmassa och ökande av kondition så funkar halvkroppspass ypperligt. Se bara till att balansera övningsvalen så hela kroppen blir stimulerad.Ja eg är det väl klart att jag vill öka massa oxå men jag är ingen biff nu heller så :)

Skickat från min Moto G (5) Plus via Tapatalk

Shqypnia
2018-05-11, 09:43
Hitta inspiration i Grubs artikel på SL. HIIT är ett mycket tidseffektivt sätt att träna konditionen på.

http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-och-konditionstraning-i-samma-upplagg/

neddie
2018-06-03, 16:37
Ja det där läste jag faktiskt...jag ska nog ge mig på två pass i veckan med hiit efter avslutat pass och se hur det funkar.vill ju kunna cykla mtb osv också...tiden räcker fan inte till med allt man vill göra heller känns det som :(