handdator

Visa fullständig version : Bra Bourbon för bra pris?


PKtarzan
2018-05-08, 20:54
Hej! Har fattat tycker för den Amerikanska majsjuicen. Har ni tips på relativt billig bourbon som går att köpa på systembolaget? Prisklass 300-500kr:=)

StarkaUlf
2018-05-08, 20:56
Nu är jag inget jättefan av Bourbon, fördrar Single malt, men Maker's Mark tycker jag fungerar :)

Rickard
2018-05-08, 21:07
Nu är jag inget jättefan av Bourbon, fördrar Single malt, men Maker's Mark tycker jag fungerar :)

Om det där är din referens kan jag förstå att du föredrar skottarna. ;)

Här är en riktigt bra:
Woodford Reserve Nr 10104

Matsa
2018-05-08, 22:56
Blanton's. Lite osäker på om gold eller straight from the barrel är bäst men det är i alla fall helt ok majsjuice.

chidde
2018-05-08, 22:58
Kollade nyss, ganska tunt utbud pa Systemet... men utav det de har hade jag formodligen provat

Buffalo Trace (mest bang for the buck)
Hudson Baby Bourbon (mycket vanilj och caramel)
Blanton's Straight from the barrel (grymt fin om du har har pa brostet)
Basil Hayden (hog ragprocent, robustare smak jamfort med en "vanlig" bourbon)

StarkaUlf
2018-05-09, 03:46
Om det där är din referens kan jag förstå att du föredrar skottarna. ;)

Här är en riktigt bra:
Woodford Reserve Nr 10104

Så blir det när man aldrig dricker det, antar jag :D har inte inhandlat en flaska bourbon på 7-8 år av en anledning ^^ nu är det visserligen flertalet år sedan jag drack MM också, i fyllan och villan i jakten på procenten, men den gick ner då jag blev bjuden på den iallafall :D

Man kanske borde ge en bättre flaska en chans någon gång.

Rickard
2018-05-09, 09:13
Så blir det när man aldrig dricker det, antar jag :D har inte inhandlat en flaska bourbon på 7-8 år av en anledning ^^ nu är det visserligen flertalet år sedan jag drack MM också, i fyllan och villan i jakten på procenten, men den gick ner då jag blev bjuden på den iallafall :D

Man kanske borde ge en bättre flaska en chans någon gång.

Det beror ju på vad man gillar med whiskyn också. Gillar man torv, tjära och rök så är ju bourbon som att dricka saft.
Tycker man att bourbon bara är lite för snäll så är ju rye lite roligare. Lite mer bett och kryddigare smak.

BelowAverage
2018-05-09, 10:48
Det beror ju på vad man gillar med whiskyn också. Gillar man torv, tjära och rök så är ju bourbon som att dricka saft.
Tycker man att bourbon bara är lite för snäll så är ju rye lite roligare. Lite mer bett och kryddigare smak.

Sorry om jag kapar tråden men när det ändå kom på tal.
Har du några rye du skulle rekommendera? Jag brukar gilla mild whisky eller mörk, komplex rom så jag kanske borde pröva bourbon snarare än rye?
Det är ju gott med mycket smak men torv, tjära och kryddighet åt mint eller jägermeisterhållet går fetbort.

andeem
2018-05-09, 11:06
Bulleit gör både bra bourbon och rye. Blanton är ännu bättre, men priset är ju därefter.

Rickard
2018-05-09, 13:01
Sorry om jag kapar tråden men när det ändå kom på tal.
Har du några rye du skulle rekommendera? Jag brukar gilla mild whisky eller mörk, komplex rom så jag kanske borde pröva bourbon snarare än rye?
Det är ju gott med mycket smak men torv, tjära och kryddighet åt mint eller jägermeisterhållet går fetbort.

Utav det som finns på bolaget så tycker mitcher’s us*1 är väldigt bra. Inte kryddig som kryddad sprit bara lite kraftigare än bourbon. Men söt och trevlig.
Så gillar man rom funkar nog rye bra. Jag föredrar för det mesta rom som inte är för snäll utan lite bett i.

Köper man utanför systembolagets sortimen så är Sazerac ett säkert kort.

Rickard
2018-05-09, 13:01
Bulleit gör både bra bourbon och rye. Blanton är ännu bättre, men priset är ju därefter.

Vilken rye jämför du den emot?

andeem
2018-05-09, 13:35
Vilken rye jämför du den emot?Rittenhouse och Jim Beam till exempel. Men jag erkänner villigt att jag inte druckit särskilt många. Men tycker den är god.

Utav det som finns på bolaget så tycker mitcher’s us*1 är väldigt bra. Inte kryddig som kryddad sprit bara lite kraftigare än bourbon. Men söt och trevlig.
Så gillar man rom funkar nog rye bra. Jag föredrar för det mesta rom som inte är för snäll utan lite bett i.

Köper man utanför systembolagets sortimen så är Sazerac ett säkert kort.Tack, bra tips!

Rickard
2018-05-09, 13:55
Rittenhouse och Jim Beam till exempel. Men jag erkänner villigt att jag inte druckit särskilt många. Men tycker den är god.

Tack, bra tips!

Jo då är bulleit bättre. Men Jim Beam är ju en bra blanddryck i alla fall.
Jack Daniels rye-variant rekommenderar jag att hålla sig borta ifrån i alla fall den billiga.

BelowAverage
2018-05-09, 14:56
Tack för tips! Ska kolla upp vad som går att beställa. Kanske går att beställa styckvis, öl är ju lite drygt när man måste beställa 20+ flaskor.

Matsa
2018-05-09, 16:32
Hur är Knob Creek rye?

Yes
2018-05-09, 20:32
Wild Turkey?

Det är lugnt, jag hittar ut själv...

chidde
2018-05-09, 21:19
Tyvarr finns det inga "billiga" rye whiskyn
Bulleit ar typ standard, inget som star ut

Systemet har inget vidare sortiment heller

Om du/ni ar ute och reser nan gang har turen att springa pa foljande kan jag varmt rekommendera:

WhistlePig
Sazerac 6yrs
Sazerac 18yrs (valdigt ovanlig och kostar darefter!)
Rittenhouse 100 (bra standardwhisky for Manhattans)