handdator

Visa fullständig version : Fråga trafikregel


Jocke67
2018-05-07, 23:12
Röd och blå bil kör båda in på en huvudled. Röd svänger vänster, blå svänger höger. Vem blir vållande om de krockar?
Motivera gärna (med hänvisning till lagen, ej bara allmänt tyckande).


http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=1042&pictureid=4346

baktung
2018-05-07, 23:31
Känns märkligt att de skulle krocka om inga andra bilar är närvarande. Men den blåa bilen har längre tid på sig att se att den röda håller på att svänga, och färre störningsmoment överlag att hålla reda på, så skulle de mot förmodan krocka skyller jag på den blåa.

Tycker jag utan körkort. :d

blåvitt
2018-05-07, 23:43
Är väl högerreln som gäller? Alltså att den röda bilen ska väja. Om inte huvudledsregeln gäller på så vis att det är bilen som först befinner sig på huvudleden som har företräde.

Jansson_84
2018-05-07, 23:43
Röd bil ser jag som en självklarhet är vållande vid olycka vid scenariot.
Det är ju ingen skillnad mot en korsning med trafikljus där mötande bilar ska svänga in på samma väg, vänstersväng har "alltid" väjningsplikt mot ett fordon som gör en högersväng.

ceejay
2018-05-07, 23:54
Högerregel. Blå bil har right of way.

Jansson_84
2018-05-08, 00:10
Sååååå Jocke, det är inte händelsevis du som sitter i den röda Ferrarin? Haha ;)

Jocke67
2018-05-08, 05:24
Högerregel. Blå bil har right of way.
.Mem blå bil passerar ju en skylt med väjningsplikt när den kör ut på huvudleden där den röda bilen redan befinner sig. Inte glasklart tycker jag vad som gäller.

dream_theater_
2018-05-08, 05:37
Om blå bil åkt rakt fram tror jag alla varit överens om att fallet vore glasklart!

Jocke67
2018-05-08, 05:49
Det är ju ingen skillnad mot en korsning med trafikljus där mötande bilar ska svänga in på samma väg
Om rödljus så gäller inte blås väjningsplikt pga huvudled..

svenbanan
2018-05-08, 05:49
Högerregeln gäller inte vid påfart på huvudled.

Jag skulle tro att den som kör på den andra bilen i sidan eller bakifrån är den som blir vållande i detta fall. Dvs den som först hunnit in på huvudleden har inte väjningsplikt.

Det troliga är ju att den blå bilen hinner in först, och blir påkörd av den röda bilen som då blir vållande. Men det är ju möjligt att röd bil hinner in först och föraren av den blå bilen är helt blind och svänger rätt in i den röda bilen. Då blir rimligen föraren till den blå bilen vållande.

Sen kan man ju kanske tänka sig nåt scenario där de klashar in sida vid sida. Då blir det nog lurigare. Men för att det ska kunna ske måste ju den röda bilen ha hunnit en bit in i korsningen innan den blå bilen svänger in. Så kanske är det den blå bilens förare som blir vållande i det fallet också.

Jag har i alla fall svårt att se att de blå bilens förare skulle ha nån som helst fördel av högerregeln, eftersom denna ju uttryckligen inte gäller vid infart på huvudled.

Men öht är det nog svårt att dent generellt säga vem som blir vållande, eftersom det ju är en fråga för domstol, och en massa obskyra faktorer kan spela in. Det är nog lättare att prata om vem som har företräde, eller vem som "bör svänga först" ifall bägge kommer samtidigt till korsningen. Det måste ju helt klart vara blå bil som borde svänga först, eftersom den har kortast väg in i korsningen.

Det enda jag är säker på i ovanstående resonemang är att högerregeln inte gäller vid huvudled.

Klein
2018-05-08, 06:04
Jag ser inte hur högerregeln är relevant i detta fall då de två bilarna inte befinner sig i en höger/vänster position.

Snarare är det väl så att den blå bilen har företräde för att den gör en direkt sväng in på huvudleden medan den röda bilen först måste korsa motgående trafik.

Jocke67
2018-05-08, 06:04
Snarare är det väl så att den blå bilen har företräde för att den gör en direkt sväng in på huvudleden medan den röda bilen först måste korsa motgående trafik.

Vad baserar du ovanstående resonemang på för trafikregel?

Klein
2018-05-08, 06:06
Vad baserar du ovanstående resonemang på för trafikregel?

Det är så reglerna fungerar i landet där jag kör. Och det är väl ganska logiskt. Den röda bilen är ju en potentiellt stor bromskloss eftersom den måste ta hänsyn till trafik i båda riktningarna och om den hade företräde så skulle det flyta på väldigt trögt.

svenbanan
2018-05-08, 06:13
Vad baserar du ovanstående resonemang på för trafikregel?

Det finns ju en regel (som kanske kalls svängningsregeln) som säger att ifall man ska svänga vänster i en fyrvägskorsning så måste man först vänta in mötande trafik.

I detta fallet skulle det vara helt applicerbart ifall den blå bilen skulle åka rakt fram.

Men nu svänger ju den blå bilen höger, så det kanske förändrar läget lite.

Det troliga är nog ändå att den blå bilen har företräde även då den ska svänga höger (och inte bara åka rakt fram).

G.W
2018-05-08, 07:36
Självklart blå bil, och anser man annat bör man elda upp sitt körkort.

Röd bil befinner sig på huvudled då den blå bilen, utan hänsyn till trafikregler, barn, eller livets värde i allmänhet, rivstartar in på huvudleden.

delta_mats
2018-05-08, 07:58
Blå bil har företräde då röd bil korsar den blå bilens körfält. Det är inget att fundera på ens.

Jocke67
2018-05-08, 08:09
Men båda bilarna byter ju körfält.
Jag tycker att lagen ger båda bilarna väjningsplikt och att det kanske blir något slags delat vållande om det skulle bli en olycka?

Trafik i en vägkorsning m.m.

20 § När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.
Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart. Förordning (2014:1035).

22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

25 § Där körbanan före en vägkorsning har två eller flera körfält i samma färdriktning skall föraren i god tid placera sitt fordon i körfältet längst till höger om föraren skall svänga till höger, och i körfältet längst till vänster om han eller hon skall svänga till vänster. Vid färd rakt fram skall föraren placera fordonet i det körfält som är lämpligast med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Om särskild försiktighet iakttas får avvikelse dock ske om utrymmet i korsningen annars inte är tillräckligt för fordonet.

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.

27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Fordon som från motsatta håll förs in i en vägkorsning och som båda skall svänga till vänster i sin färdriktning får vid möte hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

28 § Cyklande och förare av moped klass II får trots bestämmelserna i 25 och 26 §§ före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. De skall fortsätta genom korsningen till dess motsatta sida och svänga först när det kan ske utan fara med hänsyn till den övriga trafiken.
Första stycket gäller inte i ett körfält som är avsett enbart för trafik som skall svänga till höger.

29 § Bestämmelserna i 24-28 §§ gäller i tillämpliga delar även när en förare har för avsikt att korsa eller lämna körbanan på annan plats än i en vägkorsning.

Dreas
2018-05-08, 08:13
Blå bil befinner sig ju i det körfält den röda vill in i direkt den kommer ut på vägen.

Den röda har väjningsplikt. Iaf om min fru talar sanning och det känns logiskt att den med kortast väg till körbanan har företräde. Rent krasst så korsar också röd bil ett körfält mer än blå bil.

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 08:18
Blå bil har företräde då röd bil korsar den blå bilens körfält. Det är inget att fundera på ens.

Irrelevant. Det är fråga om huvudled och då har bilar som kör ut på huvudleden väjningsplikt åt samtliga fordon som redan befinner sig på huvudleden. Det går alltså inte att avgöra vem som har företräde eftersom vi inte vet vem som kört in på huvudleden först. Blå bils körfält upphör för övrigt vid skylt/vägmarkering.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.
Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart. Förordning (2014:1035).

M|cke
2018-05-08, 08:21
Fick ingen lära sig 'Högersväng går före vänstersväng'?

Gnusram
2018-05-08, 08:24
Det är för lite information i trådstarten för att kunna svara egentligen. Kommer båda bilarna till linjen samtidigt har ju blå bil företräde (och hinner undan innan röd bil är där så det är ju en ickefråga egentligen). Har röd bil påbörjat sin utfart när blå bil kommer till "väjningslinjen" så ligger ju röd före och får köra. Sen beror det ju på fart och övrig trafik också förstås.

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 08:25
Blå bil befinner sig ju i det körfält den röda vill in i direkt den kommer ut på vägen.

Den röda har väjningsplikt. Iaf om min fru talar sanning och det känns logiskt att den med kortast väg till körbanan har företräde. Rent krasst så korsar också röd bil ett körfält mer än blå bil.

Nej, först in på huvudleden gäller. Bilen som befinner sig på huvudleden har mot inkörande fordon "rätt" till hela vägen, inte bara sitt körfält. Jmfr. med en situation där du svänger ut på en väg samtidigt som ett annat fordon genomför en omkörning. Du har väjningsplikt även om det omkörande fordonet befinner sig i "fel" körfält. Förövrigt en vanlig orsak till olycka: "Jag ska svänga höger, alltså behöver jag bara titta till vänster".

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 08:25
Fick ingen lära sig 'Högersväng går före vänstersväng'?

Återigen, irrelevant. Den regeln, dvs. ett derivat av högerregeln, gäller inte vid huvudled.

delta_mats
2018-05-08, 08:29
Så länge den röda bilen inte helt har hunnit byta körfält och därmed i princip har gjort klar sin vänstersväng måste den lämna företräde eftersom den korsar blå bils körfält. Blå bil är alltså ute i sitt körfält så fort den sticker ut nosen i korsningen.

Är det här verkligen svårt att förstå?

delta_mats
2018-05-08, 08:31
Återigen, irrelevant. Den regeln, dvs. ett derivat av högerregeln, gäller inte vid huvudled.

Du länkade ju själv till paragrafen, står tydligt att röd bil ska lämna företräde.

Dreas
2018-05-08, 08:31
Nej, först in på huvudleden gäller. Bilen som befinner sig på huvudleden har mot inkörande fordon "rätt" till hela vägen, inte bara sitt körfält. Jmfr. med en situation där du svänger ut på en väg samtidigt som ett annat fordon genomför en omkörning. Du har väjningsplikt även om det omkörande fordonet befinner sig i "fel" körfält. Förövrigt en vanlig orsak till olycka: "Jag ska svänga höger, alltså behöver jag bara titta till vänster".Jag tror att vi kan vara överens om att lämnar man företräde när man gör vänstersväng så blir det minst olyckor

Jocke67
2018-05-08, 08:34
Nej, först in på huvudleden gäller. Bilen som befinner sig på huvudleden har mot inkörande fordon "rätt" till hela vägen, inte bara sitt körfält.

Säger inte att du har fel, men vad baserar du detta påstående på?

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 08:37
Så länge den röda bilen inte helt har hunnit byta körfält och därmed i princip har gjort klar sin vänstersväng måste den lämna företräde eftersom den korsar blå bils körfält. Blå bil är alltså ute i sitt körfält så fort den sticker ut nosen i korsningen.

Är det här verkligen svårt att förstå?

Nej. Sluta hitta på egna trafikregler. Följ de som finns istället.

Säger inte att du har fel, men vad baserar du detta påstående på?


21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på.

Du länkade ju själv till paragrafen, står tydligt att röd bil ska lämna företräde.

Nej. Du vet skillnaden på väg och körfält?

delta_mats
2018-05-08, 08:40
Nej. Sluta hitta på egna trafikregler. Följ de som finns istället.







Nej. Du vet skillnaden på väg och körfält?

Har du läst hela paragrafen eller? Är en no brainer.

Jocke67
2018-05-08, 08:46
Har du läst hela paragrafen eller? Är en no brainer.

Kan du förtydliga vad du menar?

ceejay
2018-05-08, 08:47
båda är givetvis vållande till en kollision också. Ser man inte varandra så borde man nog inte ha körkort.

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 08:54
Har du läst hela paragrafen eller? Är en no brainer.

Den stora frågan är ändå om du läst första delen av paragrafen, dvs. den del man bryter mot genom att "sticka ut nosen" osv.

delta_mats
2018-05-08, 09:16
Den stora frågan är ändå om du läst första delen av paragrafen, dvs. den del man bryter mot genom att "sticka ut nosen" osv.

Har läst allting. Du är nog tämligen ensam om att tro att röd bil har företräde. Återkom efter du krockat i en liknande situation och tala om vem som blev vållande.

Xtreme-G
2018-05-08, 09:47
Men shit va dryga alla var här inne då?

Ladugårdsdörr har i varje fall hittat en relevant lagtext, men det beror såklart fortfarande på omständigheter som inte är specificerade.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled (CHECK!), motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på.

Jag har svårt att se att blå ska kunna komma in på vägen snabbare än röd, och att det dessutom ska leda till kollision.

Om man ska resonera lite logiskt (funkar inte alltid, men ändå). Vi har en helt kö med blå bilar som alla kör i en strid ström samtidigt som röd hunnit ut på vägen och nu ska stå och blockera två filer, det verkar inte lämpligt eller säkert.

svenbanan
2018-05-08, 10:03
Om bägge bilarna kommer samtidigt till korsningen så är det rimligaste att blå är den som tar initiativet och svänger höger (eftersom han har kortast väg).

Ifall röd har hunnit ut i korsningen (och blinkar vänster) har jag svårt att tro att blå bil kan svänga höger utan att bli vållande ifall de krockar.

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 10:09
Har läst allting. Du är nog tämligen ensam om att tro att röd bil har företräde. Återkom efter du krockat i en liknande situation och tala om vem som blev vållande.

Sakta i backarna här, jag har aldrig hävdat att röd bil har företräde så lägg ner den halmdockan. Vi vet nämligen inte vem som var först ut på huvudleden och och därmed har förkörsrätt mot samtliga fordon som i ett senare läge ämnar köra ut på huvudleden ref. tidigare citerade Trafikförordningens 3 Kap. 21§.
Samma regel gäller oberoende åt vilket håll bilarna svänger och även om blå bil kör "rakt", men här måste givetvis röd bil vara extra observant och genomföra sin vänstersväng i försiktighet eller t.om. avvakta, ref. Trafikförordningens 2 Kap. 1§.

Om bägge bilarna kommer samtidigt till korsningen så är det rimligaste att blå är den som tar initiativet och svänger höger (eftersom han har kortast väg).

Helt korrekt, då kör blå först och "löser" på sätt situationen på enklast möjliga sätt.

VoDaresVins
2018-05-08, 10:56
Om bägge bilarna kommer samtidigt till korsningen så är det rimligaste att blå är den som tar initiativet och svänger höger (eftersom han har kortast väg).

Ifall röd har hunnit ut i korsningen (och blinkar vänster) har jag svårt att tro att blå bil kan svänga höger utan att bli vållande ifall de krockar.

+1.
Folk kör ofta i praktiken annorlunda än var trafikreglera säger. Minns ännu vad min bilskollärare sade för +20 år sen. "När du kommer till en korsning och du har en triangel, vem ska du väja för? ALLA som redan finns inne i korsningen". Så har röda bilen hunnit ut, ska blåa väja om han har triangel. I praktiken ser man ändå "röda bilar" som väjer för blåa även om de kommit in i korsninen före blåa. Och även ofta av orsak eftersom många blåa bilarna kör in både då de ska höger och då de ska rakt igenom korsningen trots att röda bilen redan hunnit ut.

Jocke67
2018-05-08, 12:08
Detta tycker jag talar för att blå bil har väjningsplikt:
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på.

Och detta för att röd bil har väjningsplikt:
24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Så min amatörmässiga tolkning av Trafiklagstiftningen blir därför att båda bilarna har väjningsplikt mot varandra. Vilket betyder att om de ändå krockar så är båda vållande.

Sen om någon kör in snett bakifrån i den andre så kanske man får göra en annan bedömning.

delta_mats
2018-05-08, 12:34
Det första gäller ju även röd bil.

stefannn
2018-05-08, 12:36
Röd och blå bil kör båda in på en huvudled. Röd svänger vänster, blå svänger höger. Vem blir vållande om de krockar?
Motivera gärna (med hänvisning till lagen, ej bara allmänt tyckande).


http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=1042&pictureid=4346

Blå har korta svängen, således företräde oavsett hur mycket tid du tycker han har på sig att se den röda!

Bob90
2018-05-08, 12:43
Blå har korta svängen, således företräde oavsett hur mycket tid du tycker han har på sig att se den röda!

Förutsatt att den röda inte redan är på ingång.

Men startar båda bilarna samtidigt enligt bilden så kommer det ju inte ens bli något problem.
Om det dock ser ut som på bilden, att blå kör ut precis när den röda bilen är på väg att svänga in, så tolkar jag det som att det absolut är blåa bilen som är ansvarig för kollisionen. För då står blåa bilen vid väjningsplikt och röda har "lämnat" sin väjningsplikt bakom sig.

Men tycker som någon annan sa att det saknas information (det är lite oklar bild för att förklara händelseförloppet) för att kunna avgöra vad som gäller i den här situationen.

nickke
2018-05-08, 13:04
Om båda bilarna har för avsikt att köra in på vägen som är huvudled, borde väl rimligtvis högerregeln tillämpas här, dvs den som svänger vänster lämnar företräde till den som svänger höger. Att den blå bilen skulle ha väjningsplikt för att röd bil redan hunnit ta sig ut på huvudleden köper jag inte. Ser inte varför röd bil skulle ha rätt att tränga sig före i detta läge. Helt logiskt för mig, men alla tycker och tänker väl annorlunda antar jag ^^ Har en korsning i staden jag bor där påfallande många som befinner sig i röd bils sits anser att de har företräde :p

VoDaresVins
2018-05-08, 13:07
Förutsatt att den röda inte redan är på ingång.

Men startar båda bilarna samtidigt enligt bilden så kommer det ju inte ens bli något problem.
Om det dock ser ut som på bilden, att blå kör ut precis när den röda bilen är på väg att svänga in, så tolkar jag det som att det absolut är blåa bilen som är ansvarig för kollisionen. För då står blåa bilen vid väjningsplikt och röda har "lämnat" sin väjningsplikt bakom sig.

Men tycker som någon annan sa att det saknas information (det är lite oklar bild för att förklara händelseförloppet) för att kunna avgöra vad som gäller i den här situationen.

Precis så. Skulle det finnas videomaterial av en kollision ovanifrån som på fotot så skulle tidpunkten när bilarna startar vara avgörande. Sen om det skulle verkligen bli en kollision utan vittnen undrar jag hur det skulle gå om så den röda startat tidigare. Om båda hävdar de startat före den andre eller på samma gång är det väl större chans att blåa skulle få rätt även om det vore fel så.

Ska sen när diskussionen om denna bild svalnat flika in med en egen där folk alltid kör helt random och jag är inte säker på vem som egentligen har rätt.

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 13:11
Så min amatörmässiga tolkning av Trafiklagstiftningen blir därför att båda bilarna har väjningsplikt mot varandra. Vilket betyder att om de ändå krockar så är båda vållande.

Sen om någon kör in snett bakifrån i den andre så kanske man får göra en annan bedömning.

Jag förstår hur du tänker men det är inte riktigt rätt. 21§ avgör "rangordningen" i situationen och är här tydlig med att det är den som befinner sig på huvudleden som har förkörsrätt och det oberoende av handlade, dvs. filbyten, korsande av körfält, höger/vänstersväng osv. Under förutsättning att en bil körde ut först behöver vi alltså inte fundera vidare utan har fått svaret på frågan, som jag upprepar återigen, den som kör ut först "äger" hela vägen, inte bara "sin" fil.
Om vi ändå ser på 24§ så är den tillämpbar där vi inte tack vare tidigare paragrafer avgjort vem som har förkörsrätt respektive väjningsplikt. Exempelvis om båda bilarna redan befinner sig på huvudleden eller med aktuellt exempel kan vi tänka oss att bilarna kör ut på huvudleden exakt samtidigt varvid 21§ inte kan tillämpas utan då blir det 24§ som rimligen ger blå bil förkörsrätt eftersom den blå bilen då kommer befinna sig i södergående körfält före den röda.

Låt mig för sakens skull lägga in 18§ som en gång för alla dödar alla teorier om att här gäller "högerregeln" eller derivat av denna:

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

baktung
2018-05-08, 13:25
Jag tror på Bob. Enda möjligheten till krock är ju faktiskt att den röda har påbörjat svängen före den blå.

Det finns inte en chans i helvetet att röd hinner köra in i blå om blå kommer ut på huvudleden först, eller om de kommer ut exakt samtidigt. Möjligen om röd flyr från snuten i 200 blås men då är saken också avgjord.

Beemel
2018-05-08, 13:34
Blev nyfiken på detta så jag mailade trafikverket frågan, återkommer om/när jag får svar från dem.

Jag är innan svaret relativt övertygad om att den som svänger vänster (röd) är den vållande.

Sen är en fundering,
ligger de vägarna som de båda bilarna kör in från precis mitt i mot varandra?

Om det är någon förskjutning mellan dem i längsled (längs huvudleden) var/när blir det skillnad i vem som har företräde? 10 meter, 1 meter, 1 centimeter.

Beemel
2018-05-08, 13:46
Shit, de var fan snabba på att svara.



Svar: Om det ej finns vägmärken som reglerar väjningsplikten så gäller
Trafikförordningens 3:e kapitel där det bla står följande:

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

Det blir således den röda bilen enligt ovan §.


Så enligt Trafikverket (Hans Östh) är det den röda bilen som är vållande i detta scenario.
Antar att det han menar med att det inte finns vägmärken som reglerar väjningsplikten i detta fall är liktydigt med att båda har samma skylt (och där med är det inte genom detta reglerat vem av dem som har väjningsplikt mot den andra)

svenbanan
2018-05-08, 13:53
Om båda bilarna har för avsikt att köra in på vägen som är huvudled, borde väl rimligtvis högerregeln tillämpas här, dvs den som svänger vänster lämnar företräde till den som svänger höger. Att den blå bilen skulle ha väjningsplikt för att röd bil redan hunnit ta sig ut på huvudleden köper jag inte. Ser inte varför röd bil skulle ha rätt att tränga sig före i detta läge. Helt logiskt för mig, men alla tycker och tänker väl annorlunda antar jag ^^ Har en korsning i staden jag bor där påfallande många som befinner sig i röd bils sits anser att de har företräde :p

Högerregeln gäller definitivt inte.

Beemel
2018-05-08, 14:01
Högerregeln gäller definitivt inte.

Enligt svaret från trafikverket så är det ju en slags högerregel.
Åtminstone som jag tolkar svaret, att de bådas väjningsplikt "tar ut varandra" (obs mina ord på det hela) och därigenom så säger det regelverk som fortfarande är gällande att den som är till höger från där banorna skärs har företräde.

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 14:01
Shit, de var fan snabba på att svara.



Svar: Om det ej finns vägmärken som reglerar väjningsplikten så gäller
Trafikförordningens 3:e kapitel där det bla står följande:

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

Det blir således den röda bilen enligt ovan §.


Så enligt Trafikverket (Hans Östh) är det den röda bilen som är vållande i detta scenario.
Antar att det han menar med att det inte finns vägmärken som reglerar väjningsplikten i detta fall är liktydigt med att båda har samma skylt (och där med är det inte genom detta reglerat vem av dem som har väjningsplikt mot den andra)

Det enda slutsatsen vi kan dra av din konversation med Trafikverket är att du har brister i din förmåga att beskriva situationer alternativt att Hans har bråttom hem till finvädret. Första inlägget i denna tråd anger tydligt att det handlar om utkörning på huvudled och som du ser på bilden så finns det både markeringar i vägen samt åtminstone en skugga av en triangelformad skylt med spetsen nedåt, dvs. väjningsplikt.
Med andra ord fyller 18§ den enda funktionen att den visar till 21§ som jag i en rad inlägg förklarat vad den innebär.

G.W
2018-05-08, 14:04
Den blå bilen har dessutom ett övergångsställe framför sig innan den påbörjar svängen ut på huvudleden. Det gör det än mer sannolikt att röda bilen redan färdas på huvudleden då den blåa kör in i den.

VoDaresVins
2018-05-08, 14:21
Enligt svaret från trafikverket så är det ju en slags högerregel.
Åtminstone som jag tolkar svaret, att de bådas väjningsplikt "tar ut varandra" (obs mina ord på det hela) och därigenom så säger det regelverk som fortfarande är gällande att den som är till höger från där banorna skärs har företräde.

Nej. Se skuggan på marken under övergångsstället vid blå bilen. En triangel.

delta_mats
2018-05-08, 14:41
Eftersom bägge kör ut på huvudled har bägge bilar väjningsplikt mot bilar på huvudleden. Röd bil har alltså även den väjningsplikt, så ni inte tror att det bara gäller för blå bil.

svenbanan
2018-05-08, 15:20
Enligt svaret från trafikverket så är det ju en slags högerregel.
Åtminstone som jag tolkar svaret, att de bådas väjningsplikt "tar ut varandra" (obs mina ord på det hela) och därigenom så säger det regelverk som fortfarande är gällande att den som är till höger från där banorna skärs har företräde.

Högerregeln har garanterat inget med detta att göra eftersom den inte gäller då man kör ut på huvudled (eller om man är ute och kör på en huvudled).

chrippaz
2018-05-08, 15:59
24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Slarvigt kallat svängningsregeln.

StarkaUlf
2018-05-08, 17:14
Båda den röda och den blå bilen står ju parkerade på samma parkeringsplats på vänster sida, så jag förstår inte vad ni dillar om.

Beemel
2018-05-08, 18:14
Högerregeln har garanterat inget med detta att göra eftersom den inte gäller då man kör ut på huvudled (eller om man är ute och kör på en huvudled).

Jag hänvisar till svaret från trafikverket och undrar vad för bättre namn vi ska använda. Svängningsregeln är ett alternativ.

Hur som helst så är röd vållande vid givet scenario.

Det intressantaste tycker jag dock fortfarande, som jag nämnde tidigare, vid vilket offset mellan de två anslutande vägarna skulden skiftar från den ena till den andra.

egge
2018-05-08, 18:14
Om man ska resonera lite logiskt (funkar inte alltid, men ändå). Vi har en helt kö med blå bilar som alla kör i en strid ström samtidigt som röd hunnit ut på vägen och nu ska stå och blockera två filer, det verkar inte lämpligt eller säkert.

Nu är ju kanske inte alla trafikregler grundande i logik men jag tycker helt klart du är inne på rätt spår.

Om blå alltid har förkörsrätt, även om den röda hunnit ut på huvudleden men ej in i korrekt fil, får det som följdeffekt att hela huvudleden stoppas upp fram tills dess att det tar slut på blåa bilar.

Tvärsom innebär att blåa bilar blir fast i sin fil men utan att blockera för andra än bakomvarande bilar, som ändå har väjningsplikt mot huvudleden, och trafiken på huvudleden kan flyta på.

Hans vill bara hem och ta en bira framför grillen...

Beemel
2018-05-08, 18:19
Nej. Se skuggan på marken under övergångsstället vid blå bilen. En triangel.

Jaha? Väjningsplikten gäller både blå och röd om de ska ut på en huvudled (vilket var premissen)

Huruvida någon av vägarna på bilden är huvudled eller inte vet jag inte. Men frågeställningen gällde just detta och inte bilden i sig, så det kvittar vilka skuggor som syns var i fotot.

Beemel
2018-05-08, 18:29
Det enda slutsatsen vi kan dra av din konversation med Trafikverket är att du har brister i din förmåga att beskriva situationer alternativt att Hans har bråttom hem till finvädret. Första inlägget i denna tråd anger tydligt att det handlar om utkörning på huvudled och som du ser på bilden så finns det både markeringar i vägen samt åtminstone en skugga av en triangelformad skylt med spetsen nedåt, dvs. väjningsplikt.
Med andra ord fyller 18§ den enda funktionen att den visar till 21§ som jag i en rad inlägg förklarat vad den innebär.

Lets agree to disagree.
Jag skickade den exakta bilden till honom och gav förutsättningen att vägen båda ska in på är huvudled, vem är vållande vid en olycka.
Det var det enda jag skrev i min fråga. Beskrev varken mer eller mindre än så.

Osäker på hur det skulle kunna misstolkas av en person med expertis inom trafikregler (vilket jag utgår från att det är frågan om då jag skickade frågan till ”frågor om trafikregler”)

Och det var det jag fick svar på. Huruvida personen i fråga hade bråttom hem kan Jag inte svara på.

Men då båda bilarna har väjningsplikt (och inga andra bilar på själva huvudleden inverkar) så kan denna väjningsplikt i sig troligen inte anropas i själva sakfrågan (då skulle båda bilarna bli stående tills någon kom körande på huvudleden och där med blockerade den andre bilisten. Kvar blir då övriga regler som styr trafik (svängnings och högerregler)

Intressant tanke förresten. Om det kommer en bil på huvudleden på röds sida kan blå fortfarande köra ut.
Kommer det en på blås sida kan ingen av dem köra ut.

r1kkie
2018-05-08, 18:59
Nu är ju kanske inte alla trafikregler grundande i logik men jag tycker helt klart du är inne på rätt spår.

Om blå alltid har förkörsrätt, även om den röda hunnit ut på huvudleden men ej in i korrekt fil, får det som följdeffekt att hela huvudleden stoppas upp fram tills dess att det tar slut på blåa bilar.

Tvärsom innebär att blåa bilar blir fast i sin fil men utan att blockera för andra än bakomvarande bilar, som ändå har väjningsplikt mot huvudleden, och trafiken på huvudleden kan flyta på.

Hans vill bara hem och ta en bira framför grillen...

Röd bil får då gott vänta på sin tur så att han INTE blockerar ena körfältet. Rätt säker på att det finns en trafikregel som säger det också. :)
(Nu utgår jag från att röd bil ska lämna företräde.

VoDaresVins
2018-05-08, 20:00
Jaha? Väjningsplikten gäller både blå och röd om de ska ut på en huvudled (vilket var premissen)

Huruvida någon av vägarna på bilden är huvudled eller inte vet jag inte. Men frågeställningen gällde just detta och inte bilden i sig, så det kvittar vilka skuggor som syns var i fotot.

Det är ju relevant eftersom svaret du fick av trafikverket gällde såvida det inte fanns vägmärken vilket det nu fanns.

Hur som helst lär det aldrig bli konsensus här. De som förstår att tidaspekten är avgörande är enligt mig på rätt spår. Sen kan man dividera hur långt som helst om exakt vad som kan ske beroende på exakt när bilarna startar. Bla. Bob90s förklaring var klar nog.

delta_mats
2018-05-08, 20:29
Det är ju relevant eftersom svaret du fick av trafikverket gällde såvida det inte fanns vägmärken vilket det nu fanns.

Hur som helst lär det aldrig bli konsensus här. De som förstår att tidaspekten är avgörande är enligt mig på rätt spår. Sen kan man dividera hur långt som helst om exakt vad som kan ske beroende på exakt när bilarna startar. Bla. Bob90s förklaring var klar nog.

Självklart är tidsaspekten avgörande, det är väl inget man behöver nämna ens? Är man själv spelar det ingen roll hur du kör liksom.

Och som sagt gäller väjningsplikten enligt vägskyltarna huvudleden. För bägge bilar.
Det här är inte svårt.

r1kkie
2018-05-08, 21:21
När tycker koloiterna att man kan anses åka på huvudleden då eftersom det är många som påperkar att röd bil åker på den. I min värld, säger inte att den är rätt, är man inte på huvudleden förräns man paserat korsningen. Därav försvinner argummentet mit blå att röd bild färdas på huvudled. :)

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 21:27
Röd bil får då gott vänta på sin tur så att han INTE blockerar ena körfältet. Rätt säker på att det finns en trafikregel som säger det också. :)
(Nu utgår jag från att röd bil ska lämna företräde.

Vilket är fel. Röd bil har när denne kört ut på huvudleden förkörsrätt mot samtliga fordon som ännu inte kört ut på huvudleden eftersom dessa ska följa 21§.

Det är nog lämpligt att samtliga lägger ner diverse egna mer eller mindre galna teorier och istället förhåller er till 21§ första meningen. Använd gärna egna regler om korsade körfält, högerregler på huvudled osv. när ni leker på bilbanemattan men ska ni ut trafiken så gäller Trafikförordningen.

Jocke67
2018-05-08, 21:36
Vilket är fel. Röd bil har när denne kört ut på huvudleden förkörsrätt mot samtliga fordon som ännu inte kört ut på huvudleden eftersom dessa ska följa 21§.

Det är nog lämpligt att samtliga lägger ner diverse egna mer eller mindre galna teorier och istället förhåller er till 21§ första meningen. Använd gärna med egna regler om korsade körfält, högerregler på huvudled osv. när ni leker på bilbanemattan men ska ni ut trafiken så gäller Trafikförordningen.

Jag håller med om att den enda rimliga tolkningen av lagen är att den "blå bilen" när den står bakom en väjningspliktsskylt är väjningspliktig mot en bil ("röd i detta ecempel") som redan befinner sig i korsningen på en huvudled. Men betyder det automatoskt att "röd bil" har förkärsrätt? Jag tycker att man kan tolka 24§ som att röd bil också har väjningsplikt. Vilket skulle ge någon slags delad skuld om bilarna krockade.

Rahf
2018-05-08, 21:50
Ser två scenarion:

Båda bilarna anländer framför väjningsskylt samtidigt: blå bil har företräde, då röd bil kommer skapa hinder ifall denne kör ut samtidigt som blå bil.

Röd bil anländer klart till väjningsskylt först och har påbörjat infart till huvudled: röd bil måste avsluta inträde till huvudled och blå bil kommer att ha hindrat trafik och förorsakat ett tillbud eller potentiell olycka genom att köra in före.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Det är ju tolkningsfrågor i det här, men nog fasen kan vi väl vara rätt överens om tillvägagångssättet? Våga ha lite generositet i körandet, så löser det sig.

dluddeckens
2018-05-08, 22:14
Den röda bilens fel. Annars lärde trafikskolan ut fel :)

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 22:23
När tycker koloiterna att man kan anses åka på huvudleden då eftersom det är många som påperkar att röd bil åker på den. I min värld, säger inte att den är rätt, är man inte på huvudleden förräns man paserat korsningen. Därav försvinner argummentet mit blå att röd bild färdas på huvudled. :)

Huvudleden utgörs av körbanor som sin tur begränsas av mittlinjer, körfältslinjer och kantlinjer, även förlängningar av dessa genom t.ex. korsningar. Formuleringen "något hjul" används flitigt så den gäller förmodligen här också.

Jag håller med om att den enda rimliga tolkningen av lagen är att den "blå bilen" när den står bakom en väjningspliktsskylt är väjningspliktig mot en bil ("röd i detta ecempel") som redan befinner sig i korsningen på en huvudled. Men betyder det automatoskt att "röd bil" har förkärsrätt? Jag tycker att man kan tolka 24§ som att röd bil också har väjningsplikt. Vilket skulle ge någon slags delad skuld om bilarna krockade.

Ja, röd bil har förkörsrätt om han svängt in på huvudleden först. 21§ är i sin formulering oerhört tydlig med vad som gäller. Jag har svårt att se hur 24§ ska appliceras då det inte handlar om mötande trafik och 21§ redan förklarat att blå bil inte ska befinna sig "på den körbana som föraren (av röd bil) avser att köra in på." För att en sådan situation ska uppstå, om vi fortfarande antar att röd bil är först ut på huvudleden, så krävs det att blå bil bryter mot 21§ och gör sig därmed skyldig till trafikbrott.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Jocke67
2018-05-08, 22:26
Den röda bilens fel. Annars lärde trafikskolan ut fel :)

Lärde trafikskolan dig att du fick passera en väjningspliktsskylt och köra höger ut på en huvudled där det befinner sig en vänstersvängande bil?

Rahf
2018-05-08, 22:31
Lärde trafikskolan dig att du fick passera en väjningspliktsskylt och köra höger ut på en huvudled där det befinner sig en vänstersvängande bil?

Men nu har vi ju ad hoc till scenariot, alltså extra tillägg som inte fanns först.

Hur tolkar vi ursprungsscenariot? Kör båda bilarna samtidigt ut? Kör röd lite före blå?

Ladugårdsdörr
2018-05-08, 22:32
Varifrån kommer exemplet? Hetsig lunchdiskussion eller någon obskyr "här-kommer-alla-svara-fel"-sida?

baktung
2018-05-08, 22:34
Varifrån kommer exemplet? Hetsig lunchdiskussion eller någon obskyr "här-kommer-alla-svara-fel"-sida?
Jesus! Jag skulle precis i denna minut fråga exakt samma sak.

Ja Jocke, varifrån är satellitbilden tagen och vad var det som föranledde din trådstart?

Bob90
2018-05-08, 22:39
Jesus! Jag skulle precis i denna minut fråga exakt samma sak.

Ja Jocke, varifrån är satellitbilden tagen och vad var det som föranledde din trådstart?

Min gissning är att Jocke eller någon bekant till jocke var i antingen röd eller blå bil och jocke eller någon bekant till jocke är inte nöjd med svaret/domen de fick i försäkringsärendet och vill dubbelkolla på nätet.

r1kkie
2018-05-08, 22:56
Huvudleden utgörs av körbanor som sin tur begränsas av mittlinjer, körfältslinjer och kantlinjer, även förlängningar av dessa genom t.ex. korsningar. Formuleringen "något hjul" används flitigt så den gäller förmodligen här också.



Ja, röd bil har förkörsrätt om han svängt in på huvudleden först. 21§ är i sin formulering oerhört tydlig med vad som gäller. Jag har svårt att se hur 24§ ska appliceras då det inte handlar om mötande trafik och 21§ redan förklarat att blå bil inte ska befinna sig "på den körbana som föraren (av röd bil) avser att köra in på." För att en sådan situation ska uppstå, om vi fortfarande antar att röd bil är först ut på huvudleden, så krävs det att blå bil bryter mot 21§ och gör sig därmed skyldig till trafikbrott.

Men om ingen bil har kört in i korsningen, vem ska lämna företräde då? Blir det en klassisk höger regel kosrning med 4 bilar där alla ska lämna företräde? :)

svenbanan
2018-05-09, 03:26
Jag hänvisar till svaret från trafikverket och undrar vad för bättre namn vi ska använda. Svängningsregeln är ett alternativ.

Hur som helst så är röd vållande vid givet scenario.

Det intressantaste tycker jag dock fortfarande, som jag nämnde tidigare, vid vilket offset mellan de två anslutande vägarna skulden skiftar från den ena till den andra.

Det verkar onödigt att kalla det för högerregeln i alla fall. Eftersom det redan finns en regel som heter så, och den regeln gäller explicit inte vid just huvudled.

Det givna scenariot är rätt luddigt och jag skulle vilja påstå att det går att tolka det scenariot på lite olika sätt och komma till olika slutsatser.

Det som är avgörande är rimligen vem som stack ut nosen i korsningen först, som ladugårsdörren redan skrivit hundra gånger. Det är den vettigaste tolkningen jag sett i denna tråd.

Hur vet du vilka antaganden kring scenariot snubben på trafikverket gjorde då han besvarade din fråga?

Han kanske antog att röd bil öht inte hade kört ut i korsningen då blå påbörjade sin högersväng.

Vad hade svaret blivit ifall han istället antagit att röd bil var halvvägs över vägen då blå började svänga?

Jocke67
2018-05-09, 05:04
Men nu har vi ju ad hoc till scenariot, alltså extra tillägg som inte fanns först.

Hur tolkar vi ursprungsscenariot? Kör båda bilarna samtidigt ut? Kör röd lite före blå?

Om båda bilarna kör ut samtidigt så krockar de ju inte, då hinner ju blå bil före.

Sett från höger i ursprunglig bild:
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=350270/filename=20180507_151939.jpg
Bilen i mitten är "röd bil"

Dreas
2018-05-09, 05:33
Om detta är ett försäkringsärende och inte bara en kul grej så är jag övertygad om att röd bil står som vållande om man kört ut och trott att man har företräde. Hur ska försäkringsbolaget veta att röd bil har hunnit ut längre än blå bil?

Men annars håller jag med om att det beror på vem som är ute i körbanan först. T.ex vid ett rödljus vid utfarterna så har blå företräde anser jag oavsett hur snabb röd bil är på gasen.

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 06:15
Om detta är ett försäkringsärende och inte bara en kul grej så är jag övertygad om att röd bil står som vållande om man kört ut och trott att man har företräde. Hur ska försäkringsbolaget veta att röd bil har hunnit ut längre än blå bil?

Men annars håller jag med om att det beror på vem som är ute i körbanan först. T.ex vid ett rödljus vid utfarterna så har blå företräde anser jag oavsett hur snabb röd bil är på gasen.

Med tanke på hur många som svarat fel, eller åtminstone gjort felaktiga antaganden i denna tråd så är det högst troligt att blå bil själv kommer bekräfta att röd bil redan befann sig på huvudleden när blå bil svängde ut och orsakade olyckan. ☺

Jocke67
2018-05-09, 06:56
Med tanke på hur många som svarat fel, eller åtminstone gjort felaktiga antaganden i denna tråd så är det högst troligt att blå bil själv kommer bekräfta att röd bil redan befann sig på huvudleden när blå bil svängde ut och orsakade olyckan. ☺

Jag håller med om att röd bil befinner sig på huvudleden när blå kör ut i korsningen och passerar skylten med väjningsplikt, och att därför blå bil bör ha väjningsplikt. Men ger det verkligen röd förkörsrätt? Kan man verkligen se det som att röd bil färdas på en huvudled (och inte bara "befinner sig" där)? Tveksamt tycker jag, tänk tex exemplet där blå bil kör rakt fram. Jag är mer inne på att båda har väjningsplikt.

Jocke67
2018-05-09, 07:03
Varifrån kommer exemplet? Hetsig lunchdiskussion eller någon obskyr "här-kommer-alla-svara-fel"-sida?

Kommunalvägen i Huddinge.
Vet inte om det tillför något i diskusdionen men så här ser det ut från "röd bil" (ingen blå bil i videon dock):
NS2aQ60ImUg
https://youtu.be/NS2aQ60ImUg

Beemel
2018-05-09, 07:23
När räknas det som att man "färdas på huvudled"

När man:

A, kommit ut på huvudleden med någon millimeter av däcket.
B, Först efter att man färdigställt svängen
C, När man passerat huvudledsskylten (som ska finnas efter varje korsning)

Det känns spontant som om C borde vara den definition som blir lättast att avgöra, dock betyder det inte att det är rätt.

Hittar ingen solklar definition på det, kanske någon av paragrafkännarna här kan hjälpa till.

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 07:26
Jag håller med om att röd bil befinner sig på huvudleden när blå kör ut i korsningen och passerar skylten med väjningsplikt, och att därför blå bil bör ha väjningsplikt. Men ger det verkligen röd förkörsrätt? Kan man verkligen se det som att röd bil färdas på en huvudled (och inte bara "befinner sig" där)? Tveksamt tycker jag, tänk tex exemplet där blå bil kör rakt fram. Jag är mer inne på att båda har väjningsplikt.

Tyck vad du vill, men se till att ha bra försäkringar. Du har en extremt lättbegriplig paragraf att förhålla dig till vilket även polis och domstol kommer att påpeka.

Rahf
2018-05-09, 07:27
När räknas det som att man "färdas på huvudled"

När man:

A, kommit ut på huvudleden med någon millimeter av däcket.
B, Först efter att man färdigställt svängen
C, När man passerat huvudledsskylten (som ska finnas efter varje korsning)

Det känns spontant som om C borde vara den definition som blir lättast att avgöra, dock betyder det inte att det är rätt.

Hittar ingen solklar definition på det, kanske någon av paragrafkännarna här kan hjälpa till.

Skulle man kunna lägga till följande?

D. När hela ekipaget befinner sig på huvudleden.

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 07:39
När räknas det som att man "färdas på huvudled"

När man:

A, kommit ut på huvudleden med någon millimeter av däcket.
B, Först efter att man färdigställt svängen
C, När man passerat huvudledsskylten (som ska finnas efter varje korsning)

Det känns spontant som om C borde vara den definition som blir lättast att avgöra, dock betyder det inte att det är rätt.

Hittar ingen solklar definition på det, kanske någon av paragrafkännarna här kan hjälpa till.

Jag vill minnas när ena hjulet passerat kantlinjen. Om du kommer körandes på en liten 50-väg och svänger ut på en 90-väg - kommer du då köra i 50 tills nästa 90-skylt dyker upp? Och nej, det finns inget krav på att det "ska" sitta huvudledsskyltar eller för den delen hastighetsskyltar efter varje korsning. Faktum är att det inte ens behöver sitta väjningspliktsskyltar vid den mindre vägen, något alla som kört på landsbygden är väl medvetna om.

r1kkie
2018-05-09, 07:56
Jag vill minnas när ena hjulet passerat kantlinjen. Om du kommer körandes på en liten 50-väg och svänger ut på en 90-väg - kommer du då köra i 50 tills nästa 90-skylt dyker upp? Och nej, det finns inget krav på att det "ska" sitta huvudledsskyltar eller för den delen hastighetsskyltar efter varje korsning. Faktum är att det inte ens behöver sitta väjningspliktsskyltar vid den mindre vägen, något alla som kört på landsbygden är väl medvetna om.

Det där tror jag inte på. Hur ska man annars veta att man har väjningsplikt om man kommer där första gången? Inga trafikljus, inga skylter = Högerregeln gäller. Sen att det saknas kan säkert stämma men saknas det skylt och det händer en olycka för man kör ut i tron om att högerregeln gäller skulle man nog inte ses som vållande, iaf inte i domstol.

VoDaresVins
2018-05-09, 07:57
Skulle man kunna lägga till följande?

D. När hela ekipaget befinner sig på huvudleden.

Så långtradarchaufförer borde se i backspegeln när hela släpet är inne på vägen för att de först då skulle få sin förkörsrätt?

r1kkie
2018-05-09, 07:58
Om båda bilarna kör ut samtidigt så krockar de ju inte, då hinner ju blå bil före.

Sett från höger i ursprunglig bild:
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=350270/filename=20180507_151939.jpg
Bilen i mitten är "röd bil"

Beror på hur fort man kör ;)

VoDaresVins
2018-05-09, 08:00
Självklart är tidsaspekten avgörande, det är väl inget man behöver nämna ens? Är man själv spelar det ingen roll hur du kör liksom.

Och som sagt gäller väjningsplikten enligt vägskyltarna huvudleden. För bägge bilar.

Baserat på en del kommentarer är det tydligen inte självklart.


Det här är inte svårt.

Där är vi överens.

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 08:27
Det där tror jag inte på. Hur ska man annars veta att man har väjningsplikt om man kommer där första gången? Inga trafikljus, inga skylter = Högerregeln gäller. Sen att det saknas kan säkert stämma men saknas det skylt och det händer en olycka för man kör ut i tron om att högerregeln gäller skulle man nog inte ses som vållande, iaf inte i domstol.

Nej. Högerregeln gäller inte när man kör ut på huvudled. Huvudled upphör heller inte att vara huvudled bara för att en sketen grusväg saknar skyltning. Att tro att högerregeln gäller är naturligtvis inget alibi i en rättegång.

Exempel, inte långt från dina hemtrakter:

https://goo.gl/maps/Ann76ZPkPT42
https://goo.gl/maps/q9ovv1xkja52

delta_mats
2018-05-09, 08:34
Någon kan väl maila trafikverket ytterligare en gång och specificera frågan?
Annars tycker jag nog experten på trafikverket har gett rätt svar på frågan.

Beemel
2018-05-09, 08:45
Någon kan väl maila trafikverket ytterligare en gång och specificera frågan?
Annars tycker jag nog experten på trafikverket har gett rätt svar på frågan.

Kanske någon kan skicka dem en länk till den här tråden och be dem reda ut begreppen. =)
Jag har ingen lust att maila dem en tredje gång.
(för jag har ju tydligen inte en tillräckligt bra förmåga att förklara situationen...)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakt---vagmarken-och-trafikregler/



Svar från trafikverket på frågan om när man färdas på huvudled:

"Du färdas på huvudleden när du kommit ut på vägen, när det anses att du kommit ut på vägen är upp till rättsvårdande myndigheter såsom pollis, åklagare och domstol att avgöra"

Lite lagom vagt..

Beemel
2018-05-09, 08:50
Nej. Högerregeln gäller inte när man kör ut på huvudled. Huvudled upphör heller inte att vara huvudled bara för att en sketen grusväg saknar skyltning. Att tro att högerregeln gäller är naturligtvis inget alibi i en rättegång.

Exempel, inte långt från dina hemtrakter:

https://goo.gl/maps/Ann76ZPkPT42
https://goo.gl/maps/q9ovv1xkja52


Kanske inte ett alibi, nej.
Men en olycka som till viss del är orsakad av bristfällig/saknad skyltning måste väl ändå klassas som en väldigt förmildrande omständighet (i detta specifka exmpel)?
Fast nu börjar det bli borderline off topic.

baktung
2018-05-09, 09:01
Någon kan väl maila trafikverket ytterligare en gång och specificera frågan?
Annars tycker jag nog experten på trafikverket har gett rätt svar på frågan.
Jag mejlade igår kväll och fick svar nu. Dessvärre blev det ingen second opinion utan det var Hasse boy som svarade igen. Och han är lika koncis som tidigare.

Fråga: Hej!

Vi är ett gäng klåpare inom trafiken som behöver en second opinion vad gäller ett scenario. I korsningen på bilden ska två bilar svänga ut på en huvudled från olika håll, så som pilarna på bilden visar. Vilken av bilarna har rätt att köra först?

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=1042&pictureid=4346

Några av oss hävdar att väjningsplikten för huvudled är den regel som gäller enligt:
21 § ”En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på.”
Vilken bil som får köra först beror alltså enbart på vilken bil som först har påbörjat svängningen. Om röd bil kommer först ut på huvudleden så har blå bil väjningsplikt, och vice versa.

Detta medan andra hävdar att högerregeln gäller, eller att röd bil alltid har väjningsplikt eftersom röd svänger vänster. Men enligt 18 § gäller ju inte detta i scenariot på bilden: ”När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.”

Så vilket är det slutgiltiga svaret? Personligen anser jag att blå bil i samtliga fall är vållande vid en eventuell olycka, av den enkla anledningen att olycka enbart är möjlig om röd bil hinner först ut på huvudleden. Röd skulle liksom aldrig hinna krocka med blå om blå svänger först. Jag tror alltså på 21 §.

Tacksam för information!


Svar: Om det ej finns vägmärken som reglerar väjningsplikten så gäller Trafikförordningens 3:e kapitel där det bla står följande:

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

Det blir således den röda bilen enligt ovan §.

Det är de rättsvårdande myndigheterna ( polis, åklagare och domstol ) som tar hand om ansvarsfrågan så det blir då att höra med polisen om de kan hjälpa er med en tolkning/bedömning.

Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Vi kanske får ett mer uttömmande svar av en polis eller insatt jurist?

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 09:13
Kanske inte ett alibi, nej.
Men en olycka som till viss del är orsakad av bristfällig/saknad skyltning måste väl ändå klassas som en väldigt förmildrande omständighet (i detta specifka exmpel)?
Fast nu börjar det bli borderline off topic.

Bristande skyltning kan man hävda vid ovanliga eller oväntade situationer och knappast applicerbar på alla de oskyltade korsningar vi har Sverige som dessutom redan regleras av tydliga lagar.
Måste förövrigt be om ursäkt för mitt användande av det felaktiga begreppet "förkörsrätt". Detta begrepp existerar inte inom trafikrätten. "Högerregeln" ger exempelvis ingen rätt att köra först utan talar bara om vem som här väjningsplikt. 21§ talar bara om vem som har väjningsplikt vid huvudled, osv.

shadowfire
2018-05-09, 09:14
I en fyrvägskorsning med trafikljus, så ska ju alltid den bil som ska svänga vänster lämna företräde för mötande trafik oavsett om den svänger höger eller kör rakt fram. Borde tveklöst vara samma sak här. Om inte blå har sölat som fn, så är det nästan vårdslöshet i trafik om röd hinner korsa vägen och komma före in på nya filen. Då är det frågan om vilken aktsamhet som togs. Vänstersvängande fordon har typ alltid underläge.

Beemel
2018-05-09, 09:30
Så, Nu skickade jag frågan även direkt till Polisen (till deras "frågor om trafikregler")

För att slippa bli beskylld/misstänkt för att ha bristande kommunikationsförmåga igen (...) så valde jag att kopiera den fråga som står några inlägg längre upp.
Kan dock fortfarande inte svara för om även polisen har bråttom hem till solen och grillen. *slap*

Får väl se om farbror blå har tid att svara. Återkommer om/när svar ges.

delta_mats
2018-05-09, 09:35
Är ju bara Jocke67 och Ladugårdsdörr som tror man kan "paxa" huvudleden genom att vara först ut på den, lol.

Beemel
2018-05-09, 09:41
Är ju bara Jocke67 och Ladugårdsdörr som tror man kan "paxa" huvudleden genom att vara först ut på den, lol.

Fast i just frågan vem som har "paxat" huvudleden så tycker jag min fråga tidigare är intressant.

Om röd bilens väg ligger lite längre upp (på bilden sett)
Så att det inte längre är en "riktig" fyrvägskorsning med motsatta väggar mitt mot varandra.

Om röda bilens väg ligger exempelvis 100 meter längre "upp" så är det ju solklart, då har ju den röda bilen färdats ungefär 100 meter längs huvudleden innan den når blås utfart..
Men om den ligger 10 meter längre upp
1 meter?
1 cm
1 mm
När övergår väjningsplikten/vållande-skulden från den ena bilen till den andra.
Och om det finns ett sådant "offset" vart mäts det (vägens kant, körbananskant, vägens mitt, körbanans mitt etc etc)

Jocke67
2018-05-09, 10:08
Är ju bara Jocke67 och Ladugårdsdörr som tror man kan "paxa" huvudleden genom att vara först ut på den, lol.

Nej jag är mer inne på att båda bilarna har väjningsplikt.

Förresten så svarade jag "vet ej" och det är 5 personer som svarat "blå".

Simon
2018-05-09, 10:09
Är ju bara Jocke67 och Ladugårdsdörr som tror man kan "paxa" huvudleden genom att vara först ut på den, lol.

Men så är det ju, är röd bil på huvudleden spelar det ingen roll om den svängde in på den eller kört rakt fram hela vägen. Har röd bil påbörjat infart så har blå bil väjningsplikt. Enda möjliga scenariot där bilarna har den position som bilden visar så är det blå bils fel. Högerregeln gäller inte som ni vet på huvudled.

Jocke67
2018-05-09, 10:15
Men så är det ju, är röd bil på huvudleden spelar det ingen roll om den svängde in på den eller kört rakt fram hela vägen. Har röd bil påbörjat infart så har blå bil väjningsplikt. Enda möjliga scenariot där bilarna har den position som bilden visar så är det blå bils fel. Högerregeln gäller inte som ni vet på huvudled.

Men om blå bil ska rakt fram så måste ju röd bil ge företräde om den ska svänga vänster. Detta gör det lite mer komplicerat tycker jag.

Simon
2018-05-09, 10:20
Men om blå bil ska rakt fram så måste ju röd bil ge företräde om den ska svänga vänster. Detta gör det lite mer komplicerat tycker jag.

Nej, har röd bil redan kommit ut på huvudled så ska den inte ge företräde. Vi har en liknande (men mindre korsning) där jag bor som är ett typiskt ställe där man kan råka ut för detta scenario, körskolan är väldigt tydliga med vad som gäller där.

Detta gäller ju såklart om röd bil redan är ute på huvudled, står båda vid övergångsstället och påbörjar infart SAMTIDIGT så är det röd bil som är vållande.

edit; Det blir alltså var kollisionen sker som kommer avgöra vem som blir vållande. Sker den i mitten av vägen och röd bil har kört in i sidan på blå bil så är det röd bil som är vållande. Har blå bil krockan in i röd bil under inträde på huvudleden så är det blå bil som är vållande

r1kkie
2018-05-09, 10:24
Men om blå bil ska rakt fram så måste ju röd bil ge företräde om den ska svänga vänster. Detta gör det lite mer komplicerat tycker jag.

Jag håller med här, röd bil har ju vägningsplikt mot korsande trafik och blå bil är korsande oavsett om den kör rakt fram eller svänger. Tycker det är solklart men får se om man får något svar från farbror blå så småningom. :)

delta_mats
2018-05-09, 10:29
Fast i just frågan vem som har "paxat" huvudleden så tycker jag min fråga tidigare är intressant.

Om röd bilens väg ligger lite längre upp (på bilden sett)
Så att det inte längre är en "riktig" fyrvägskorsning med motsatta väggar mitt mot varandra.

Om röda bilens väg ligger exempelvis 100 meter längre "upp" så är det ju solklart, då har ju den röda bilen färdats ungefär 100 meter längs huvudleden innan den når blås utfart..
Men om den ligger 10 meter längre upp
1 meter?
1 cm
1 mm
När övergår väjningsplikten/vållande-skulden från den ena bilen till den andra.
Och om det finns ett sådant "offset" vart mäts det (vägens kant, körbananskant, vägens mitt, körbanans mitt etc etc)

Antingen är det en korsning eller så är det inte en korsning. I det här fallet är det en korsning. Skulle tro att brytpunkten ligger ifall den röda bilen hunnit göra sin sväng helt innan den blå bilens korsning, då färdas den röda bilen redan på huvudleden och gör ingen sväng i korsningen.

delta_mats
2018-05-09, 10:30
Men så är det ju, är röd bil på huvudleden spelar det ingen roll om den svängde in på den eller kört rakt fram hela vägen. Har röd bil påbörjat infart så har blå bil väjningsplikt. Enda möjliga scenariot där bilarna har den position som bilden visar så är det blå bils fel. Högerregeln gäller inte som ni vet på huvudled.

Det finns fler regler att ta hänsyn till som vi redan sett enligt paragraferna.

r1kkie
2018-05-09, 10:53
Jag ska in på huvudleden och svänga vänster. Framför mig är det en annan bil som också ska in på huvudleden och ska svänga höger. Eftersom jag ska över ett helt körfält innan jag kommer till det körfält vi båda ska färdas på så är det oftast inget problem, börjar bilen framför köra väntar jag och börjar jag köra väntar den.

Men det har hänt att bilen framför har blivit sur fört jag inte väntat så att den kan köra eftersom den uppenbart tycker att den har ”företrädesrätt”. Hur ska man tolka situationen? Dels kan man hävda att den andra bilen har väjningsplikt eftersom jag redan färdas på huvudleden men samtidigt finns det någon regel som heter ”Svängningsregeln”.

Svar: Hej Pelle!

Tack för din fråga.

Den situationen som du har beskrivit ställer ofta till problem p.g.a. förarnas olika uppfattningar av vem som ska köra först. Ofta är det som du skriver inget större problem. Jag skulle våga påstå att det är ett allvarligare problem när mötande kastar sig före de fordon som ska köra rakt fram i korsningen. Där brister den svängande föraren mot svängningsregeln.

I det här fallet svänger du vänster och den mötande till höger för att fortsätta åt samma håll. I händelse av sammanstötning är det sannolikt så att ni båda får stå till svars för det inträffade.

Ett råd – bjud på dig själv så slipper du stå på verkstad.

/Ernst

Intressant svar på fråga på http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler-forum-2011.htm, sen vet jag inte vad Ernst har för erfarenhet.

Bra beskrivning på hur svängsningsregeln funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=2cse_4zqDI8

Sen kan man tillägga att det INTE finns någon i trafiken som har företräde någonstans. Man har bara skyldighet att följa vägningsplikten i olika situvationer. *popcorn*

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 11:52
Nej, har röd bil redan kommit ut på huvudled så ska den inte ge företräde. Vi har en liknande (men mindre korsning) där jag bor som är ett typiskt ställe där man kan råka ut för detta scenario, körskolan är väldigt tydliga med vad som gäller där.

Detta gäller ju såklart om röd bil redan är ute på huvudled, står båda vid övergångsstället och påbörjar infart SAMTIDIGT så är det röd bil som är vållande.

Ja, så enkelt är det. Ganska lustigt att så många hänvisar till "högerregeln" och dess derivat "svängningsregeln" 18§ som med all tydlighet skriker "HEJ DÄR! JAG GÄLLER INTE VID HUVUDLED", sticker huvudet i sanden och läser alla andra paragrafer utom den som uttryckligen reglerar trafik på huvudled...
Röd bil kommer aldrig korsa blå bils ursprungliga körfält eftersom detta upphör vid huvudledens kantmarkering.

Jocke67
2018-05-09, 11:55
Intressant svar på fråga på http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler-forum-2011.htm, sen vet jag inte vad Ernst har för erfarenhet.

Bra beskrivning på hur svängsningsregeln funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=2cse_4zqDI8

Sen kan man tillägga att det INTE finns någon i trafiken som har företräde någonstans. Man har bara skyldighet att följa vägningsplikten i olika situvationer. *popcorn*

OK då var väl saken avgjord då!
Det var väl typ bara jag som hade rätt då (av oss som skrivit i tråden i alla fall)?:cool:

leo1
2018-05-09, 12:05
Hoppas jag inte kapar tråden. Det verkar som alla fått lufta sin åsikt och allt är klart? :d

Ville bara flika in en regel jag inte hade en aning om. Då man svänger ut från en rondell så har cyklister företräde vid ett oövervakat övergångsställe(med utmålad plats för cyklister) Sedan tror jag inte många cyklister har koll på detta. Jag har tyvärr ingen bra bild.

r1kkie
2018-05-09, 12:11
Hoppas jag inte kapar tråden. Det verkar som alla fått lufta sin åsikt och allt är klart? :d

Ville bara flika in en regel jag inte hade en aning om. Då man svänger ut från en rondell så har cyklister företräde vid ett oövervakat övergångsställe(med utmålad plats för cyklister) Sedan tror jag inte många cyklister har koll på detta. Jag har tyvärr ingen bra bild.

Finns ingen som har företräde... Man har bara skyldigheter!

Beemel
2018-05-09, 12:11
OK då var väl saken avgjord då!
Det var väl typ bara jag som hade rätt då (av oss som skrivit i tråden i alla fall)?:cool:

Confirmation bias =)

G.W
2018-05-09, 12:14
OK då var väl saken avgjord då!
Det var väl typ bara jag som hade rätt då (av oss som skrivit i tråden i alla fall)?:cool:

Samma här :cheers: Men det är väl egentligen typiskt att många har fel på forumet också, då många inte tänker till ordentligt i trafiken heller.

Beemel
2018-05-09, 12:36
Samma här :cheers: Men det är väl egentligen typiskt att många har fel på forumet också, då många inte tänker till ordentligt i trafiken heller.

Fast är saken verkligen avgjord.
Känns som det slutgiltiga svaret är att det är en bedömningsfråga från "rättsvårdande instanser"

Däremot så stämmer nog den andra meningen allt för bra... Jag säger inte att jag är något undantag, men jag har i alla fall lyckats hålla mig ifrån några olyckor trots att jag kör relativt flitigt.

Jocke67
2018-05-09, 12:39
Att jag gjorde samma tolkning som Trafikverket gör mig kanske inte till en bättre eller kunnigare bilförare än de som gjorde en annan tolkning. Men även om ni fortfarande tycker att er tolkning är rätt så bevisar Trafikverkets svar i alla fall att frågan inte är så självklar som ni vill göra gällande. Och vissa här kanske skulle fundera lite över hur trångsynta de är när de kallar folk för idioter som inte ser samma "självklara svar som dem". Så i detta avseendet ser jag i alla fall mig själv som en bättre människa :d
(Sen är jag säkert en sämre människa på många andra sätt).

delta_mats
2018-05-09, 13:08
Jag frågade en kollega som tidigare varit trafikpolis om detta scenario. I fallet gäller att röd bil kör ut lite tidigare än blå bil på huvudled så att de har en kollisionskurs men att röd bil hinner ut på vägen innan blå bil. Så att någon av bilarna måste lämna företräde.

Han hävdar att röd bil kommer vara vållande såtillvida att inte blå bil har visat stor oaktsamhet vid sin högersväng.

Så jag väljer att lita på experten vid trafikverket samt en fd trafikpolis.

Ladugårdsdörr
2018-05-09, 13:10
Trafikverkets svar är vad man kan förvänta sig av en svensk myndighet. Först svarar han på en fråga som aldrig ställts och sedan läser han inte ens paragrafen han hänvisar till. Ernsts svar på Trafiksäkerhet.se är intressant men inte heller han verkar inse att det handlar om huvudled, och något förtydligande lär vi inte se eftersom han är död sedan fyra år. Det här duger inte.
Den ena rösten på Vet ej är för övrigt min.

G.W
2018-05-09, 13:15
Jag frågade en kollega som tidigare varit trafikpolis om detta scenario. I fallet gäller att röd bil kör ut lite tidigare än blå bil på huvudled så att de har en kollisionskurs men att röd bil hinner ut på vägen innan blå bil. Så att någon av bilarna måste lämna företräde.

Han hävdar att röd bil kommer vara vållande såtillvida att inte blå bil har visat stor oaktsamhet vid sin högersväng.

Så jag väljer att lita på experten vid trafikverket samt en fd trafikpolis.

Du har inte funderat på varför han är en före detta trafikpolis?
Att som polis stå fast vid felbedömningar och åka på däng i tingsrätten är ju ingen höjdare.

Blå bil är vållande då röd bil befinner sig på huvudled då blå svänger in. Blå ska lämna företräde.

r1kkie
2018-05-09, 13:23
Ingen som har lite att göra som kan leta rätt på en dom i rätten om detta fall? :)

r1kkie
2018-05-09, 13:26
Du har inte funderat på varför han är en före detta trafikpolis?
Att som polis stå fast vid felbedömningar och åka på däng i tingsrätten är ju ingen höjdare.

Blå bil är vållande då röd bil befinner sig på huvudled då blå svänger in. Blå ska lämna företräde.

Det beror på även här, oavsett vad reglerna säga om väjningsplikt så åker man dit om man agerat oaktsamt. Kör man bara för man anser att man har företräde, ett uttryck som inte existerar, kan man tänka sig man har agerat oaktsamt och inte hållit koll på sin omgivning. Allting är inte svart eller vitt. :)

Men kör man ut som blå bil när en annan bil befinner sig mitt i korsningen så är man bra blåst iaf oavsett vem som har rätt och fel. :)

delta_mats
2018-05-09, 13:38
Du har inte funderat på varför han är en före detta trafikpolis?
Att som polis stå fast vid felbedömningar och åka på däng i tingsrätten är ju ingen höjdare.

Blå bil är vållande då röd bil befinner sig på huvudled då blå svänger in. Blå ska lämna företräde.

Min bransch lockar flera poliser verkar det som, är inte enda fd polisen vi har :)
Antagligen är de less på att handskas med idioter och vill ha ett arbete där man sköter sig själv mestadels.

För övrigt litar jag mer på de som faktiskt är insatta i frågan i verkligheten, dvs trafikverket och även då polis.

Hade dock varit intressant att ta del av några domar.

Beemel
2018-05-09, 16:35
Svaret jag fick från polisen.

”Den som har röstat på att §18 gäller har rätt.
Båda bilarna ska lämna företräde för trafiken som kommer ute på huvudleden.
Den blå och den röda är dock i samma korsning och dem emellan gäller högerregeln. Väjningsplikten gäller genom hela korsningen.

Joakim Svensson
Thomas Atterpalm
Trafikpoliser, Södertäljepolisen”

Beemel
2018-05-09, 16:38
Så om både trafikverkets experter och polisen säger samma sak så känns det som om det rimligtvis stämmer hyfsat med hur verkligheten är.

Beemel
2018-05-09, 16:40
Jag kommer nog iallafall personligen lägga min tilltro till dessa herrars uttalanden framför random härskarteknikskryddat inlägg på ett träningsforum.

Beemel
2018-05-09, 16:47
Slutligen så vill jag ändå hävda att med erfoderlig uppmärksamhet och ömsesidig hänsyn, så kommer denna situation förhoppningsvis inträffa hyfsat sällan.

baktung
2018-05-09, 18:51
Svaret jag fick från polisen.

”Den som har röstat på att §18 gäller har rätt.
Båda bilarna ska lämna företräde för trafiken som kommer ute på huvudleden.
Den blå och den röda är dock i samma korsning och dem emellan gäller högerregeln. Väjningsplikten gäller genom hela korsningen.

Joakim Svensson
Thomas Atterpalm
Trafikpoliser, Södertäljepolisen”
Schysst. Det där avgör ju saken. Ingen av bilarna befinner sig alltså på huvudleden förrän hela svängningen är genomförd. Vem som inleder svängningen först har ingen betydelse. Hade detta varit explicit uttryckt i lagtexten så hade den här diskussionen underlättats ofantligt.

Att sedan avgöra vilken bil som är mest vållande vid en olycka är en bedömning som förstås bara kan göras utifrån den unika incidenten. Om tre främlingar som väntar vid övergångsstället vittnar om att föraren i den blå bilen verkade skriva på ett sms, äta på en hamburgare, bli avsugen av sin medpassagerare, eller som Mattes kollega uttryckte sig på annat sätt visade stor oaktsamhet vid svängningen, blir det inte svårt att tänka sig vem som kommer att få bära skulden.

delta_mats
2018-05-09, 19:15
Skönt att det framkommer fler bevis. Det några verkar ha svårt att förstå är att bilarna kör ut på huvudled och dessutom gör en sväng. Det är skillnad mot att befinna sig på huvudled och köra rakt fram.

Men som sagt är ju detta verkligen fastslaget nu.

Sarco
2018-05-09, 19:24
Hoppas jag inte kapar tråden. Det verkar som alla fått lufta sin åsikt och allt är klart? :d

Ville bara flika in en regel jag inte hade en aning om. Då man svänger ut från en rondell så har cyklister företräde vid ett oövervakat övergångsställe(med utmålad plats för cyklister) Sedan tror jag inte många cyklister har koll på detta. Jag har tyvärr ingen bra bild.

Där jag bor är detta en självklarhet både för cyklister och bilister men så är det också en cykeltät stad.

Exemplet du ger (väjningsplikt för cyklister när du kör ut från rondell (aka cirkulationsplats)) är en tillämpning av svängningsregeln. Du har väjningsplikt eftersom du byter körfält (cirkulationsplats -> vägen från denna) och då ska du lämna företräde i svängen.

Sen är det som sades i svaret du fick innan. Det finns inga rättigheter i trafiken. Om alla resonerade så vore livet lite tryggare på vägarna.