handdator

Visa fullständig version : Erfaren som tränar utan "struktur"?


Mengu
2018-05-07, 13:28
Jag har mestadels alltid tränat efter något fast upplägg när det gäller split, men aldrig har jag haft ett fast upplägg för övningsval, eller volym per pass eller vecka.

Har bara gått in med en plan på vilken första övning jag ska köra, och försöka göra bättre ifrån mig än föregående pass. Sen bara kört de övningar som varit lockande, det antal reps som känts bra och den mängd set som känts givande. Ibland mindre set, ibland många fler.


Tjänar man något på ett mer strukturerat upplägg, med given set mängd per pass/vecka? Man har ju koll på volymen och kan ju I så fall enkelt öka eller sänka om man känner behov av det ena eller andra. Enklare att periodisera också antar jag?

Nuggets
2018-05-07, 14:05
Upp till en viss gräns är det definitivt en fördel. Finns ingen anledning att slaviskt följa ett upplägg till punkt och pricka om man inte vill, men att hålla någorlunda koll på volymen, kunna periodisera och föra progression i basövningarna anser jag är väldigt viktigt.

Sen beror det ju självklart på vad man har för mål med sin träning och vilken nivå man befinner sig på.

Agitator
2018-05-07, 15:11
Håller man det enkelt så är autoregolatorisk träning väldigt tacksamt.

Enda man behöver är att själv ha viljan att flytta olika platåer framåt allt eftersom.

Jag tränat så i flera år. Jag har aldrig tränat efter program heller utan bara kört mitt eget race. Alltid försökt öka någon av mina platåer på 5, 12 och 20 repsen. Tacksamt att ha olika platåer att attackera allt efter vad man är sugen på eller tror man har bäst chans på.

Behövs liksom inga maffiga program och excelark. Pannben och vilijan att göra en reps mer några gånger per år tar en väldigt långt så länge man själv har något eget driv i träningen att gå framåt.

Att gå ner och nöta 5x5 slaviskt och aldrig flytta platåerna eller pusha sig själv är nog mer hämmande för sin utveckling. Även om det kanske är hälsosammare i långa loppet.

Mats J
2018-05-07, 17:12
Efter att slaviskt kört efter scheman och jaga vikter i 27 år, så har jag senaste året kört utan direkt plan. Jag har en grund struktur (ppl) men övningar reps är helt utifrånvad jag känner för. Varje set kör jag tills jag inte orkar mer, ibland forced reps, droppset, halva reps på det. Bryr mig noll vad jag har för vikt utan bara hur det känns i muskeln jag vill träna. Progressionen kommer av sig själv.

Fördelar är att det är roligare att träna, förut kunde jag ha ångest av att ”måsta” köra böj, nu skiter jag i det och kör bara en massa set benspark om jag känner för det, nästa pass kanske jag vill köra böj och då gör jag det. En annan fördel är att skadorna är i stort borta.

Nackdelen är att den lättare träningen har gjort att explisiviteten och styrkan försvunnit markant.

Under mina 28 år i gymmet är det FÅ byggare som inte tränar på det sättet jag gör nu, lyftare och styrkeatleter däremot har oftast ett strikt schema.

oldman
2018-05-07, 19:13
Att gå ner och nöta 5x5 slaviskt och aldrig flytta platåerna eller pusha sig själv är nog mer hämmande för sin utveckling. Även om det kanske är hälsosammare i långa loppet.

Syfte med 5x5 är att köra samma reps/set men progressivt öka vikten. Så varje vecka pushar du.