handdator

Visa fullständig version : Utsidan av axeln??


lauria
2004-05-06, 21:32
Tjeeena!!

Jag har sett på en del tränings-scheman där det står att dem tränar utsidan av axeln...Och då undrar jag vilka övningar man brukar använda för att träna utsidan???

Mitt axle pass ser ut så här (Oftast): Militärpress, hantelpress och sidolyft...


Är det nån av de övningarna som tar på utsidan?







////////Tobbe

Officer
2004-05-06, 21:35
Alla de tar mer eller mindre på utsidan.
Men hantellyft åt sidan är den som prickar den mest. Tycker jag.

Whey
2004-05-06, 21:41
Originally posted by AnabolicProtein
Alla de tar mer eller mindre på utsidan.
Men hantellyft åt sidan är den som prickar den mest. Tycker jag.

Hantellyft åt sidan är nog den svåraste övningen som finns enligt mig, går typ inte att hitta en vikt som man kan göra full rörelse med i lagom antal reps.. Blir alltid antingen för många reps eller ofullständig rörelselängd...

Några tips på hur man kan göra för att undvika detta?

Officer
2004-05-06, 21:58
Originally posted by Whey


Hantellyft åt sidan är nog den svåraste övningen som finns enligt mig, går typ inte att hitta en vikt som man kan göra full rörelse med i lagom antal reps.. Blir alltid antingen för många reps eller ofullständig rörelselängd...

Några tips på hur man kan göra för att undvika detta?

Kör inte på för tunga hantlar. 12-14 kg brukar duga väl för en relativt stark vältränad kille, om det ska utföras riktigt strikt och rätt (enligt min mening).
Ha tummarna pekandes neråt lite grand, lillfingrarna ska hamna högre upp, men inte för mkt heller, då blir det mkt bakaxlar och trapz.
Samma hastighet upp som ner, gå inte upp för mkt, jag brukar stanna innan jag når axelhöjd, nästan runt bröstvårtorna. Sänk ner samma hastighet som du lyfte upp de, och bromsa innan du kommer helt ner med armarna, för då förlorar du spänningen i axlarna och du "kickar" upp hantlarna - inte bra.

Det är bara axlaran som ska röra på sig och utföra rörelsen, inte trapz och rygg o massa annat.


Det är my way att köra den övningen iallafall, och jag får grym kontakt.

Pressarn
2004-05-06, 22:03
Kör med endast pyttelite böjda armar och inte hantlarna framför kroppen.

Shadow Warrior
2004-05-07, 05:21
Frammåtlutande hantellyft är den bästa isolationsövningen för utsidan om ni frågar mej, man ska dock inte luta sej fram för mycket, vad som är bra med denna övninga är i allafall att man kopplar bort framsidan som är starkast och istället jobbar med baksidan och utsidan.

Åse Columbus
2004-05-07, 06:28
Originally posted by Shadow Warrior
Frammåtlutande hantellyft är den bästa isolationsövningen för utsidan om ni frågar mej, man ska dock inte luta sej fram för mycket, vad som är bra med denna övninga är i allafall att man kopplar bort framsidan som är starkast och istället jobbar med baksidan och utsidan.

om man gör detta med för tunga vikter så blir det inkoppling av traps.......:nono:

Sparrisen
2004-05-07, 08:30
Hantellyft åt sidan (sidres) är ju en klassiker för att öka axelbredden... tillsammans med vanliga pressar såklart.

Åse Columbus
2004-05-07, 10:28
läs denna tråd.....jag avlsutade den med en beskrivning på en övning som e fin!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18644&highlight=axel

Pressarn
2004-05-07, 12:03
Åse: varför inte tunga vikter när man tränar rotatorkuffarna? Inåtrotatorn ska man ju köra tungt (armbrytning)! :devil:

Åse Columbus
2004-05-07, 12:21
Originally posted by Pressarn
Åse: varför inte tunga vikter när man tränar rotatorkuffarna? Inåtrotatorn ska man ju köra tungt (armbrytning)! :devil:

om man kör den för tungt så blir det andra muskler som tar över jobbet ...traps ..deltoideus...

vill man isolera så ska man köra den relativt lätt...kör du däremot 60 kg i hantelpress och 45 kg i axelpress med hantlar så kan du säkert ta lite tyngre ....relativt....se bara till att du kan kontrollera upp o nedgång i rörelsen och kör FRM....

Shadow Warrior
2004-05-07, 13:30
Originally posted by Åse Columbus


om man gör detta med för tunga vikter så blir det inkoppling av traps.......:nono:

Det enda sättet att koppla bort eller ska vi säga minimera dess involvering i hantellyft är att hålla ner axlarna under hela utförandet, ha nästan raka armar och hålla armarna på sidorna (i vanliga hantellyft)

Detta är det nästan igen utav oss som gör (kanske du för att du är tjej?) så man får nog acceptera att det tar på trapsen.

Åse Columbus
2004-05-07, 13:55
Originally posted by Shadow Warrior


Det enda sättet att koppla bort eller ska vi säga minimera dess involvering i hantellyft är att hålla ner axlarna under hela utförandet, ha nästan raka armar och hålla armarna på sidorna (i vanliga hantellyft)

Detta är det nästan igen utav oss som gör (kanske du för att du är tjej?) så man får nog acceptera att det tar på trapsen.

jag har iaf lyckats lära mina elever den konsten.....

Tricklev
2004-05-07, 14:07
hoho, SW är inte optimal där:D

rossi
2004-05-07, 14:17
Ett annat tips är att när handen börjar närma sig toppläget är att man böjer den så att lillfingret pekar uppåt. Funkat väldigt bra för mig :hbang:

kharon
2004-05-07, 14:27
Och var inte rädd för att använda lätta vikter! Sedan jag började köra med de helgjutna hudbenen så har min axelträning varit suverän!

Sparrisen
2004-05-07, 15:31
Våga vägra fågeldans!

Hundbenen är :thumbup:

Danzig
2004-05-08, 13:27
Som sagt alla tre tar på utsidan men hantellyft allra mest.
Hantellyft är dock ingen optimal övning utförd på konventionellt sett heller eftersom man inte har nämnvärt motstånd i hela rörelsen (från att armbågen är nära kroppen tills den nästan är i höjd med axeln).

För att råda bot på detta bör man undvika den nedre fjärdedelen av rörelsen där motståndet avtar för att avsluta setet med att endast göra den nedre fjärdedelen då man är så slut i axlarna att den delen också blir påfrestande och musklerna blir stimulerade i större utsträckning.