handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i benen ger mig ibland "pingvingång", varför?


trädgårdsmöbel
2018-05-06, 08:45
Om jag har träningsvärk i benen så går jag stappligt, och låren känns ömma och stela. Men ibland artar sig träningsvärken i benen lite annorlunda, istället för "styltgång" så känns det bäst att vrida ut fötterna och gå som Charlie Chaplin eller en pingvin.

Vad kan jag ha gjort annorlunda? Vilka muskler i underkroppen har jag belastat/överbelastat när jag efteråt naturligt vill vrida ut fötterna som en pingvin för att det skall kännas bättre att gå? Vilka övningar skulle kunna orsaka detta?

svenbanan
2018-05-06, 19:48
Om jag har träningsvärk i benen så går jag stappligt, och låren känns ömma och stela. Men ibland artar sig träningsvärken i benen lite annorlunda, istället för "styltgång" så känns det bäst att vrida ut fötterna och gå som Charlie Chaplin eller en pingvin.

Vad kan jag ha gjort annorlunda? Vilka muskler i underkroppen har jag belastat/överbelastat när jag efteråt naturligt vill vrida ut fötterna som en pingvin för att det skall kännas bättre att gå? Vilka övningar skulle kunna orsaka detta?

Jag kan tänka mig två scenarion.

Antingen har du tränat utåtroterarna (rumpan) såpass mycket att de i princip krampar och är förkortade och håller dina ben i pingvinpositionen. Kanske är det troligare att man får detta problem av dålig stretching/rörlighet i dessa muskler snarare än en effekt direkt efter man tränat dem.

Den andra varianten är väl ifall du tränat inåtroterarna (ljumskarna) såpass mycket att de är helt slut och inte klarar av att hålla emot dina åtåtroterare som vill dra ut benen i pingvinstans.

Kanske det troliga är nån slags kombination av uttröttade inåtrotatorer och stela/förkortade utåtrotatorer?

Sheogorath
2018-05-06, 20:37
En inflammation i höftlederna skulle också kunna ge detta men det låter ganska långsökt. Om du inte har höftledsartros. Då skulle det t.o.m. kunna vara en trolig anledning.

Scratch89
2018-05-06, 21:39
Jag kan tänka mig två scenarion.

Antingen har du tränat utåtroterarna (rumpan) såpass mycket att de i princip krampar och är förkortade och håller dina ben i pingvinpositionen. Kanske är det troligare att man får detta problem av dålig stretching/rörlighet i dessa muskler snarare än en effekt direkt efter man tränat dem.

Den andra varianten är väl ifall du tränat inåtroterarna (ljumskarna) såpass mycket att de är helt slut och inte klarar av att hålla emot dina åtåtroterare som vill dra ut benen i pingvinstans.

Kanske det troliga är nån slags kombination av uttröttade inåtrotatorer och stela/förkortade utåtrotatorer?

Låter rimligt!

trädgårdsmöbel
2018-05-10, 15:43
Intressanta funderingar ni bjöd på, tack. Nu har jag lyckats lista ut lite vad som skiljer mellan hur jag har gjort när jag får "pingvinsgångsträningsvärk" respektive "normal träningsvärk". Det här har jag nog sett över ett år eller två.

Pingvingången får jag om jag hoppar direkt på benpress, smithböj eller knäböj (mina tunga benövningar), värmer upp ett par set av samma övning och bara kör på. 1-2 av de övningarna, sedan benspark, utfall, lårcurl, vadpress som standard.

"normal träningsvärk" får jag om jag inleder passet med att träna gluteus (min röv är platt och broccoliformad, så den behöver tränas). Då kör jag helst rövlyft (fast bara om gymmet är tomt/nästan tomt) annars rumänska marklyft med rövsqueeze, efter det kör jag som ovan.

Det borde vara tvärtom tycker jag, då något i röven roterar ut benen, och nu när jag tränat röven litegrann först i passet borde det vara mer påtagligt - men det är tvärtom. Inte tränat röven först=pingvineffekten.

Ger det här är några fler uppslag om vad pingvingången kan bero på?

Bubblan84
2018-05-10, 20:06
Gluteus medius som är stel ibland kanske? Blir lätt lite överansträngd och öm för mig iaf och är grymt skön att massera :D