handdator

Visa fullständig version : Var relationstråden bra?


trädgårdsmöbel
2018-05-05, 14:32
Obs detta är ingen relationstråd i den bemärkelsen, utan en diskussion om relationstråden var bra eller ej.

Relationstråden var flerårig och bjöd på stor underhållning. Ibland var den intressant, ibland tjatig men oftast intressant just för att den var tjatig.

Den fick mig att le, skratta (både med och åt), skämmas och bli irriterad. Jag tycker den var jättebra. MEN den skapade ju ganska stor osämja med, med flertalet gräl, personangrepp osv. Jag undrar hur många varningar eller bans just inlägg i den tråden har skapat under tiden den fanns? Säkerligen skitmånga.

Så den var väl dubbel på det sättet. Både bra och dålig. Men jag lutar starkt åt mer bra än dålig. Gillade du den? Var den toxisk? Bjöd den dig på underhållning?

Bärsärk
2018-05-05, 14:36
Det är så lite aktivt folk på forumet så den typen av tråden slutar ju bara med att ungefär samma folk sitter och tycker synd om sig själva. Brukar inte bli något hit

Jag gillade tråden för att jag alltid har fascinerats av vilka problem folk kan.

WHITEFOLKS
2018-05-05, 14:48
Mänskliga relationer är och kommer alltid vara något som skapar intresse och diskussion så tråden var bra på så sätt. Man måste dock hålla den till att diskutera relationer, erfarenheter och fenomen runt detta och mindre angrepp på personerna som diskuterar.

T.ex. när nilz hade sina rants så kanske det var överdrivet och lite OT men det skapade iaf diskussion och aktivitet så länge man diskuterade fenomenen han tog upp oavsett om man höll med eller tyckte han hade fel. Det är när det blir personangrepp som det direkt blir "men du då" och aggressivt precis som vad som hände när tråden blev låst.

Leeee
2018-05-05, 15:05
Varför låstes den? Var det inte en av dom äldsta aktiva trådarna i allmänt ?

Rahf
2018-05-05, 15:13
Varför låstes den? Var det inte en av dom äldsta aktiva trådarna i allmänt ?

För att pajkastningen och konspirationsteorierna florerade.

G.W
2018-05-05, 15:22
En viss person sabbade den. Nämner inte hans namn men ni vet alla vem.

trädgårdsmöbel
2018-05-05, 16:01
En viss person sabbade den. Nämner inte hans namn men ni vet alla vem.

Det var jag som drog igång det som ledde till det, men inte på flit. Jag ber om ursäkt för det. Men det var flertalet gräl och urspårningar sedan tidigare, men det jag drog igång blev spiken i kistan. Så slipper ni spekulera vem som avses, för det var jag.

C h r i s
2018-05-05, 16:06
Den var skräp, lika skräp som "tråden för politik", "tråden för allmänna nyheter" och liknande.

Sparven från Minsk
2018-05-05, 16:11
Hängde mycket lite i den, så kommer inte sakna den.
Trist dock att en tråd som ändå kunde fylla ett syfte gick i graven bara för att folk inte kan behärska sig.

Får hoppas att alla inblandade drog lärdom av det.

Angel
2018-05-05, 16:14
Det var jag som drog igång det som ledde till det, men inte på flit. Jag ber om ursäkt för det. Men det var flertalet gräl och urspårningar sedan tidigare, men det jag drog igång blev spiken i kistan. Så slipper ni spekulera vem som avses, för det var jag.

Jag tror inte han syftade på dig utan samma person som alltid förstör och får alla trådar låsta.

Sparven från Minsk
2018-05-05, 16:22
Det var jag som drog igång det som ledde till det, men inte på flit. Jag ber om ursäkt för det. Men det var flertalet gräl och urspårningar sedan tidigare, men det jag drog igång blev spiken i kistan. Så slipper ni spekulera vem som avses, för det var jag.

Av nyfikenhet var jag tvungen att läsa igenom de senaste sidorna i omtalad tråd och tycker du är lite hård mot dig själv.
Kan inte se att du ensam lyckades få tråden låst, fanns de som nog hade en större tyngd i vågskålen för det.

WHITEFOLKS
2018-05-05, 16:23
Det var jag som drog igång det som ledde till det, men inte på flit. Jag ber om ursäkt för det. Men det var flertalet gräl och urspårningar sedan tidigare, men det jag drog igång blev spiken i kistan. Så slipper ni spekulera vem som avses, för det var jag.Det var inte du det var personerna som hellre angrep varandra än diskuterade något relaterat till trådens ämne.

Bärsärk
2018-05-05, 16:24
En viss person sabbade den. Nämner inte hans namn men ni vet alla vem.

Tänkte du på dig själv nu eller?

trädgårdsmöbel
2018-05-05, 16:26
Jag tror inte han syftade på dig utan samma person som alltid förstör och får alla trådar låsta.

Dvs jag, skulden är min, det var jag som kastade osv. :D:D Nu släpper vi det där med skuldfrågan och återgår till att diskutera om tråden var bra eller ej.

På senare tid var det en stor anledning till att jag loggade in på Kolozzeum. Relationstråden kändes lite som tv-serien Cheers. Samma människor som gaggade samma ämnen, fast med intressanta gäster som var med ett avsnitt eller två så att det ändå blev bra avsnitt där något hände, det var ett virtuellt "hemma", en slags komfortzon för mig.

Sparven från Minsk
2018-05-05, 16:29
Jag har ju varit med i kollo svängen nu ett par år, rättare sagt 11 år.
Kan tycka att för 5-6 år sedan var det mer "klass" eller "stil" på trådarna, vet inte hur jag ska förklara det.
I allmänt var det mest tjatter i blabla tråden, sen var det mer seriösa diskussioner. Upplevde inte att trådar blev låsta till höger och vänster som de blir idag.

Kanske bara jag som börjar bli gubbig och tycker att allt var bättre förr :)

Rahf
2018-05-05, 16:34
Jag har ju varit med i kollo svängen nu ett par år, rättare sagt 11 år.
Kan tycka att för 5-6 år sedan var det mer "klass" eller "stil" på trådarna, vet inte hur jag ska förklara det.
I allmänt var det mest tjatter i blabla tråden, sen var det mer seriösa diskussioner. Upplevde inte att trådar blev låsta till höger och vänster som de blir idag.

Kanske bara jag som börjar bli gubbig och tycker att allt var bättre förr :)

Njae, du har nog en poäng. Tonen var mer ungdomlig och oskyldig för ett gäng år sen. Nuförtiden vet ju alla allt, och är både mer högljudda med sina åsikter, samt orädda att vädra sånt man kanske lägger band på normalt sett.

WHITEFOLKS
2018-05-05, 16:37
Jag har ju varit med i kollo svängen nu ett par år, rättare sagt 11 år.
Kan tycka att för 5-6 år sedan var det mer "klass" eller "stil" på trådarna, vet inte hur jag ska förklara det.
I allmänt var det mest tjatter i blabla tråden, sen var det mer seriösa diskussioner. Upplevde inte att trådar blev låsta till höger och vänster som de blir idag.

Kanske bara jag som börjar bli gubbig och tycker att allt var bättre förr :)Det är mindre diskussion och mer måste vinna nu. Vinner man inte tydligt så är det lättare att gå på person istället för att agree to disagree.

trädgårdsmöbel
2018-05-05, 17:04
Det är mindre diskussion och mer måste vinna nu. Vinner man inte tydligt så är det lättare att gå på person istället för att agree to disagree.

Det speglar väl debatten i det riktiga samhället rätt bra? Man är lite fulare i stilen, kör med mycket känsla i argumentationen och använder numera "källa på det?" inte för att man vill ha en källa på det, eller skulle bry sig om en källa på det, utan som ett billigt sätt att få motståndaren på defensiven.

Men så tycker jag inte relationstråden var, de allra bittraste ville ju verkligen bli motbevisade, även om de försvarade sin ståndpunkt med alla till buds stående medel, så nästan tiggde de om att få bli motbevisade samtidigt. att ha fel gav hopp, och de ville ha fel. Vilket både var sorgligt men vackert på samma gång.

WHITEFOLKS
2018-05-05, 17:07
Det speglar väl debatten i det riktiga samhället rätt bra? Man är lite fulare i stilen, kör med mycket känsla i argumentationen och använder numera "källa på det?" inte för att man vill ha en källa på det, eller skulle bry sig om en källa på det, utan som ett billigt sätt att få motståndaren på defensiven.

Men så tycker jag inte relationstråden var, de allra bittraste ville ju verkligen bli motbevisade, även om de försvarade sin ståndpunkt med alla till buds stående medel, så nästan tiggde de om att få bli motbevisade samtidigt. att ha fel gav hopp, och de ville ha fel. Vilket både var sorgligt men vackert på samma gång.Ja men när jag inte har fel så är det bättre att angripa mig än att bemöta det eller låta det självdö. Såg man ju bara nu när jag var borta en bit, man försökte trollbaita in mig, så hemskt var det ämnet. Mest av allt saknade man nog någon att trampa på.tror jag.

SHH
2018-05-05, 17:13
Var sällan inne i den tråden, men följde slutet.
Blev mest oroad över hur folk flög på Dio, även om han nu sa något opassande. Att vuxna människor kallar honom dum i huvudet & efterbliven är så jävla löjligt.

Puss

Aryt
2018-05-05, 17:27
Det speglar väl debatten i det riktiga samhället rätt bra? Man är lite fulare i stilen, kör med mycket känsla i argumentationen och använder numera "källa på det?" inte för att man vill ha en källa på det, eller skulle bry sig om en källa på det, utan som ett billigt sätt att få motståndaren på defensiven.

Men så tycker jag inte relationstråden var, de allra bittraste ville ju verkligen bli motbevisade, även om de försvarade sin ståndpunkt med alla till buds stående medel, så nästan tiggde de om att få bli motbevisade samtidigt. att ha fel gav hopp, och de ville ha fel. Vilket både var sorgligt men vackert på samma gång.

Det värsta är när man på efterfrågan lägger fram flera riktiga källor, förklarar konceptet, och sedan blir det istället helt ignorerat och trumfat av "funkade för min granne tror jag, är säkert bra".

Allt fler av oss som kan någonting och bidrar blir trötta och uppgivna. Ekokammaren kan dock växa sig starkare.

Bärsärk
2018-05-05, 17:45
Var sällan inne i den tråden, men följde slutet.
Blev mest oroad över hur folk flög på Dio, även om han nu sa något opassande. Att vuxna människor kallar honom dum i huvudet & efterbliven är så jävla löjligt.

Puss

Han är inte 13 år gammal, beter man sig olämpligt ska man få höra det.

SHH
2018-05-05, 17:47
Han är inte 13 år gammal, beter man sig olämpligt ska man få höra det.

Betedde ni er lämpligt?

WHITEFOLKS
2018-05-05, 17:52
Dio var osmidig men det är samma fenomen som många andra gånger. Han hade redan blivit tillsagd att det var osmidigt men det var många fler som passade på att slänga in en känga när det var gratis.

spoon
2018-05-05, 17:56
Är den borta? Jag tyckte att den var usel. Det lilla jag läste var noll nyanser. Bara stereotypa forumfolk utan förhållande som ska berätta för andra som inte är i förhållande hur det ska vara att fungera i tvåsamhet. Alternativt floskler om hur det andra könet är.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bärsärk
2018-05-05, 18:08
Dio var osmidig men det är samma fenomen som många andra gånger. Han hade redan blivit tillsagd att det var osmidigt men det var många fler som passade på att slänga in en känga när det var gratis.

Jag ser inga problem med det, han kanske behövde att fler var på och sa till för att de verkligen skulle ta skruv istället för att det är de vanliga 4-5 personerna som brukar säga till honom som han troligtvis sedan länge slutat lyssna på.

WHITEFOLKS
2018-05-05, 18:24
Jag ser inga problem med det, han kanske behövde att fler var på och sa till för att de verkligen skulle ta skruv istället för att det är de vanliga 4-5 personerna som brukar säga till honom som han troligtvis sedan länge slutat lyssna på.

Det är mest bara onödigt och får trådar att spåra ur och handla om det istället. Det räcker med att 1-2 säger till iaf till en början.

chadd
2018-05-05, 18:47
Det speglar väl debatten i det riktiga samhället rätt bra? Man är lite fulare i stilen, kör med mycket känsla i argumentationen och använder numera "källa på det?" inte för att man vill ha en källa på det, eller skulle bry sig om en källa på det, utan som ett billigt sätt att få motståndaren på defensiven.

Blir nyfiken på vad det är för samhälle du lever i. Uppfattar inte min verklighet utanför detta forum alls på det sättet.

trädgårdsmöbel
2018-05-05, 19:02
Blir nyfiken på vad det är för samhälle du lever i. Uppfattar inte min verklighet utanför detta forum alls på det sättet.

En bitter mörk plats med censur och åsiktsförtryck, på väg via pk-diktatur mot ett blodigt inbördeskrig, revolution och kaos. Men det är en annan tråd.



Något jag också gillade var brudarnas agerande i tråden. Jag upplevde det som att de turades om, någon vecka eller två var, en i taget att "ta plats" (antingen för att ställa frågor eller gräla med snubbarna i tråden). Förmodligen var detta omedvetet, men annars var det jäkligt snyggt och solidariskt skött. "Nu är det din tur att synas alt. fäktas. alt fråga grejer" Sällan fler än en väldigt aktiv i taget.

Detta i skarp kontrast mot hur jag upplever att kvinnor agerar mot varandra i mansdominerade miljöer på riktigt, de släpper inte alls fram varandra på samma sätt.

Bärsärk
2018-05-05, 19:41
Det är mest bara onödigt och får trådar att spåra ur och handla om det istället. Det räcker med att 1-2 säger till iaf till en början.

Vart ska man ta upp det då? Går ju inte starta en ny tråd för det varje gång... liksom tyvärr måste man ju gå lite off-topic ibland anser jag.

WHITEFOLKS
2018-05-05, 19:59
Vart ska man ta upp det då? Går ju inte starta en ny tråd för det varje gång... liksom tyvärr måste man ju gå lite off-topic ibland anser jag.

Du och dio hade kunnat ta ert i PM.

Tjuckot
2018-05-05, 20:18
Jag har ju varit med i kollo svängen nu ett par år, rättare sagt 11 år.
Kan tycka att för 5-6 år sedan var det mer "klass" eller "stil" på trådarna, vet inte hur jag ska förklara det.
I allmänt var det mest tjatter i blabla tråden, sen var det mer seriösa diskussioner. Upplevde inte att trådar blev låsta till höger och vänster som de blir idag.

Kanske bara jag som börjar bli gubbig och tycker att allt var bättre förr :)

Bättre förr.

chadd
2018-05-05, 21:19
En bitter mörk plats med censur och åsiktsförtryck, på väg via pk-diktatur mot ett blodigt inbördeskrig, revolution och kaos. Men det är en annan tråd.



Något jag också gillade var brudarnas agerande i tråden. Jag upplevde det som att de turades om, någon vecka eller två var, en i taget att "ta plats" (antingen för att ställa frågor eller gräla med snubbarna i tråden). Förmodligen var detta omedvetet, men annars var det jäkligt snyggt och solidariskt skött. "Nu är det din tur att synas alt. fäktas. alt fråga grejer" Sällan fler än en väldigt aktiv i taget.

Detta i skarp kontrast mot hur jag upplever att kvinnor agerar mot varandra i mansdominerade miljöer på riktigt, de släpper inte alls fram varandra på samma sätt.

Jag tänker mig att en del av det beror på att man bara tittar in här på forumet nån vecka i månaden.

ChuckTesta
2018-05-05, 21:26
Det var alltså Dio som fick tråden låst?

Rahf
2018-05-05, 21:28
Det var alltså Dio som fick tråden låst?

Dio var en katalysator, men att hänga all skuld på honom är orättvist.

ChuckTesta
2018-05-05, 21:31
Dio var en katalysator, men att hänga all skuld på honom är orättvist.

Så klart, men jag är ju inte förvånad liksom.

svenbanan
2018-05-05, 22:16
Här loggar min inte in på en dag, och direkt ska ni sabba forumet. Typiskt!

Nu går ni in på era rum och stannar där tills ni tänkt över vad ni gjort fel och ber varandra om ursäkt.

;)

Carcer
2018-05-06, 06:22
+1

är den borta? Jag tyckte att den var usel. Det lilla jag läste var noll nyanser. Bara stereotypa forumfolk utan förhållande som ska berätta för andra som inte är i förhållande hur det ska vara att fungera i tvåsamhet. Alternativt floskler om hur det andra könet är.

Skickat från min frd-l09 via tapatalk

Alexton
2018-05-06, 09:43
Måste vara tacksamt att vara troll på koll pga med lite dedikation kan du bomba bort populära trådar en efter en. På sikt döda den allmäna delen av forumet.

stridis
2018-05-06, 10:25
Måste vara tacksamt att vara troll på koll pga med lite dedikation kan du bomba bort populära trådar en efter en. På sikt döda den allmäna delen av forumet.

Det vore läskigt om vissa andra trådar möter samma öde. Vissa långkörare är ju institutioner här på allmänt. Blabla är ju tråden ingen annan tråd kan mäta sig med(förutom ur kvalitetssynpunkt:)).

Själv så har jag uppenbarligen postat en del i relationstråden. Damn det var länge sedan!

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4299644&postcount=218

Rahf
2018-05-06, 11:04
Det vore läskigt om vissa andra trådar möter samma öde. Vissa långkörare är ju institutioner här på allmänt. Blabla är ju tråden ingen annan tråd kan mäta sig med(förutom ur kvalitetssynpunkt:)).

Själv så har jag uppenbarligen postat en del i relationstråden. Damn det var länge sedan!

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4299644&postcount=218

Babbla är nog den tråd som är svårast att fälla också. Vad ska folk göra för att låsa den, liksom?

Köra inlägg med kraftig politisk vinkling? Bort.

Hoppa på andra? Ban.

Flamsa omkring? Välkommen till Babbla!

Svår nöt, det där. :D

trädgårdsmöbel
2018-05-06, 11:07
Varför skulle ett troll vilja döda en tråd? Ett troll vill ju ha diskussion, uppmärksamhet, reta upp folk osv. Att då medvetet gå in för att döda trådar genom sin trollning är ju väldans kontraproduktivt. Jag tror att ett troll som dödar en tråd känner att han/hon misslyckats.

Bob90
2018-05-06, 11:17
Varför skulle ett troll vilja döda en tråd? Ett troll vill ju ha diskussion, uppmärksamhet, reta upp folk osv. Att då medvetet gå in för att döda trådar genom sin trollning är ju väldans kontraproduktivt. Jag tror att ett troll som dödar en tråd känner att han/hon misslyckats.

Njä, finns ju folk som finner glädje i att förstöra för andra också. Då är ju en dödad tråd en vinst.

trädgårdsmöbel
2018-05-06, 12:47
Njä, finns ju folk som finner glädje i att förstöra för andra också. Då är ju en dödad tråd en vinst.

Det borde kallas något annat än troll isåfall. Det är trist när massa näthatare och avsiktliga tråddödare approprierar en kultur på det sättet och klumpas ihop till samma grupp.

Bärsärk
2018-05-06, 13:45
Det borde kallas något annat än troll isåfall. Det är trist när massa näthatare och avsiktliga tråddödare approprierar en kultur på det sättet och klumpas ihop till samma grupp.

Troll och rasist har ingen mening längre, ingen vet vad det betyder eller vad det borde egentligen användas till.