handdator

Visa fullständig version : Får man flytta pengar utomlands såhär?


hemlis
2018-05-04, 21:50
Tänk följande scenario:

Sverige blir kommunistiskt, ny skattelag på gång som säger att alla rika ska beskattas stenhårt. Så du vill flytta allt ditt kapital till Norge som inte har samma beskattning.

Går det bra att föra över ett par miljoner från svensk bank till norsk bank?
Om inte, varför inte? Och om man inte får göra så, kan man kringgå det genom att exempelvis ta ut alla pengar kontant, och sätta in in Norge? Eller ta ut allt i Sverige och köpa guld, åka över gränsen och sälja i Norge och in med köpeskillingen i norsk bank.

Jag vet inte hur det ligger till, men jag har hört att banker börjar ställa frågor när det rör sig om större belopp, och att de helt enkelt kan neka transaktioner.

King Grub
2018-05-04, 21:52
Du måste ha ett norskt personnummer för att få öppna ett konto i en norsk bank.

Alexton
2018-05-04, 21:56
Tänk följande scenario:

Sverige blir kommunistiskt, ny skattelag på gång som säger att alla rika ska beskattas stenhårt. Så du vill flytta allt ditt kapital till Norge som inte har samma beskattning.

Går det bra att föra över ett par miljoner från svensk bank till norsk bank?
Om inte, varför inte? Och om man inte får göra så, kan man kringgå det genom att exempelvis ta ut alla pengar kontant, och sätta in in Norge? Eller ta ut allt i Sverige och köpa guld, åka över gränsen och sälja i Norge och in med köpeskillingen i norsk bank.

Jag vet inte hur det ligger till, men jag har hört att banker börjar ställa frågor när det rör sig om större belopp, och att de helt enkelt kan neka transaktioner.

Something Grub sägee. Du behöver en norskt konto. Sen frågorna de ställer är knappast svåra att svara på. "Sverige är ett kommunistiskt fäste där jag inte vågar spara pengar" done and done. Skulle tro att mellan Sverige och Norge finns något slags sammarbete där du enkelt kan ta ditt Sverige ska personnummer och använda.

Själv har jag större delen av mina besparingar hos en fransk bank. Bara en gång har de frågat om överföringen (100k euro +) och då sa jag bara att jag föredrog den franska banken då jag inte litade på svenska skattesystemet. Sen var det inget mer med det.
De kan även fråga vad du har fått pengarna ifrån, säger du arbete och inte " säljer kokain " så är det grönt ljus där med.

hemlis
2018-05-04, 22:06
Jag tog Norge som ett exempel, kanske var dumt.

Jag vill bara undvika att Sverige ska ha rätten att ta mina redan beskattade pengar ifrån mig. Men det låter som att det går bra till vissa länder i alla fall.

Jag blir lite paranoid när Vänsterpartiet börjar prata om att de vill jämna ut kapitalet på riktigt, då vill jag ha en väg ut och tacka för kaffet.

The_RobRoy
2018-05-04, 22:48
Är ingen skatte-expert, men lite intresserad på hobby nivå. Hur du beskattas för förmögenhet beror inte på var du förvarar dina pengar, utan beror på din skattskyldighet i Sverige.

Alltså kan du ha alla dina pengar i en fransk bank, men om du ändå är skattskyldig under en framtida hypotetisk förmögenhetsskatt eller liknande, kommer du åka dit på det ändå.

Om du inte redovisar dina franska kontopengar begår du skattebrott, visst det kan funka, men i dagens värld delar nästan alla världens banker med sig av information till skattemyndigheter i andra länder. Du har bara ett fåtal skumma länder att välja på, typ några arabländer och andra små bananrepubliker.

En annan variant som troligtvis kommer fungera är om du är utskriven ur Sverige. Men då får du lämna landet och inte ha några tillgångar kvar i landet, då blir du begränsatt skattskyldig i Sverige


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Baskagge
2018-05-04, 23:46
Svårt att slippa undan skatt i Sverige om man nu inte är eu-politiker.

Hur som helst är det mindre smärtsamt nu än för några år sedan då vi dessutom hade: förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt.

rooz
2018-05-05, 06:37
Kryptovalutor borde de inte kunna komma åt, samma med fysiska tillgångar (ädelmetaller).

R0B
2018-05-05, 07:11
De finns en global nivå för informationsutbyte numera genom OECD.

Öppnar du konto i något av dom 51? nationerna så får Sverige automatiskt veta detta.

Angående kryptovalutor så är det också spårbart, största problemet är väl om du på något sätt vill spendera pengar i Sverige som du gjort på kryptovalutor om vi pratar större mängder. Räknar du med att lämna Sverige har du större möjligheter att undvika skatt.


För egen del tog det 3 dagar efter pengarna kom in på mitt konto efter försäljning av kryptovalutor innan finansinspektionen hörde av sig till mig och undrade vad det handlade om. Så även om detta var en helt öppen rätt in på mitt konto utan fuffens överföring av kapital så visar det i alla fall att dom har ögonen på det hela.
Var genom gdax och coinbase fyi.

stridis
2018-05-05, 07:45
Kryptovalutor borde de inte kunna komma åt, samma med fysiska tillgångar (ädelmetaller).

Börjar de raida i övrigt laglydiga medborgare för att kontrollera ifall de gömmer ädelmetaller så har vi inbördeskrig. Så det är nog säkert ifall man i hushållet inte håller på med brottslig verksamhet.

Sparven från Minsk
2018-05-05, 08:03
Kryptovalutor borde de inte kunna komma åt, samma med fysiska tillgångar (ädelmetaller).

Min tanke också. Köpa BTC eller annan kryptovaluta.
Localbitcoins är ett företag som säljer BTC och företaget är finskt. Då får nog skatteverket svårt att kontrollera dina tillgångar.

dream_theater_
2018-05-05, 08:35
Sverige blir kommunistiskt? Det känns så sjukt långsökt att jag inte vet vad. Skattereglerna för förmögenhet som någon tidigare i tråden påtalade, har ju bara blivit bättre och bättre i Sverige.

Hanse
2018-05-05, 09:22
Sverige blir kommunistiskt? Det känns så sjukt långsökt att jag inte vet vad. Skattereglerna för förmögenhet som någon tidigare i tråden påtalade, har ju bara blivit bättre och bättre i Sverige.

Precis min tanke. Dom har 21 av 349 platser i riksdagen i dag. Men intressant att spekulera vad som skulle kunna ge dom majoritet? Inget för tillfället enligt mig.
Så länge Sossarna inte har införande av förmögenhetsskatt, arvsskatt eller fastighetsskatt på to do listan så är det ingen större risk.

Anders The Peak
2018-05-05, 09:32
Tänk följande scenario:

Sverige blir kommunistiskt, ny skattelag på gång som säger att alla rika ska beskattas stenhårt. Så du vill flytta allt ditt kapital till Norge som inte har samma beskattning.

Går det bra att föra över ett par miljoner från svensk bank till norsk bank?
Om inte, varför inte? Och om man inte får göra så, kan man kringgå det genom att exempelvis ta ut alla pengar kontant, och sätta in in Norge? Eller ta ut allt i Sverige och köpa guld, åka över gränsen och sälja i Norge och in med köpeskillingen i norsk bank.

Jag vet inte hur det ligger till, men jag har hört att banker börjar ställa frågor när det rör sig om större belopp, och att de helt enkelt kan neka transaktioner.

Antagligen har du skattat för dina pengar, om de inte kommer från kriminell verksamhet, i Sverige i så fall om du lever i Norge kommer du få betala dubbelt upp då de tar ut det i moms på de varor du handlar. Flytta pengar och de bankdirektiv som kommer i maj gör det lättare att flytta pengarna men du måste fortfarande få in dem på rätt sätt i penningsystemet för att kunna flytta och hantera pengarna i systemet.

Det här nedan är en sann utsaga så jag tycker egentligen att du levererar en skröna...

Sverige blir kommunistiskt? Det känns så sjukt långsökt att jag inte vet vad. Skattereglerna för förmögenhet som någon tidigare i tråden påtalade, har ju bara blivit bättre och bättre i Sverige.

rooz
2018-05-05, 10:26
För egen del tog det 3 dagar efter pengarna kom in på mitt konto efter försäljning av kryptovalutor innan finansinspektionen hörde av sig till mig och undrade vad det handlade om. Så även om detta var en helt öppen rätt in på mitt konto utan fuffens överföring av kapital så visar det i alla fall att dom har ögonen på det hela.
Var genom gdax och coinbase fyi.
Ja, om du inte vill gömma dem så är det klart de har vetskapen om detta? Men hur skulle det se ut om transaktionerna gick genom tredjepart?

R0B
2018-05-05, 14:15
Ja, om du inte vill gömma dem så är det klart de har vetskapen om detta? Men hur skulle det se ut om transaktionerna gick genom tredjepart?

Vetskap givetvis, men att dom skulle agera så snabbt med i sammanhanget små summor tycker jag är intressant. Jag lär inte vara den enda som blivit kontrollerad på det viset.

Fick hem ett par sidor som jag fick fylla i angående mina tidigare transaktioner och mina kommande transaktioner där jag fick förklara ett par olika saker som dom undrade över. Efter det var det två möten på banken där jag fick gå igenom alla transaktioner från 2016 och framåt som dom ansåg stack ut. Enligt den bifogade informationen så hade dom spärrat mina konton om jag inte fyllt i sidorna och eller infunnit mig hos banken.

Om du sätter in pengar någonstans så har dom ett spår som dom kan dra i.
När du sen säljer av och ska ta hem pengarna så får du bekymret med vart du ska skicka dom. Även om det går till tredjepart så måste du till slut få ut pengarna någonstans som t.ex ett lämpligt bankkonto, så fort du öppnar ett konto i något av dom 51 (kan vara fler nu) staterna så får svenska systemet reda på det.
Det är helt enkelt piss svårt att undanhålla inkomster från staten.


Men "problemet" finns ju bara för dom som inte är intresserade av att betala skatt, vilket många hobby krypto handlare verkar väldigt inne på.
Skattar man på det hela så har man inget problem och du kan givetvis då flytta pengarna utomlands till valfritt ställe. Men det svenska systemet kommer givetvis ha koll på vart du placerat pengarna ändå.

stocktown
2018-05-05, 17:54
Ja, det är inte olagligt att flytta pengar eller att ha pengar utomlands.

Här kan du komma igång direkt.
https://e-resident.gov.ee/become-an-e-resident/