handdator

Visa fullständig version : Ersättning för invaliditet och ärr?


robiinn00
2018-05-04, 15:11
Hej, har ett problem som bekymrar mig ganska mycket. Skulle gärna vilja få svar och riktlinjer vad och hur jag ska göra saker.. Är 17 år och haft problem med mina knän sedan ung ålder, genomgått en akutoperation efter en rejäl vridning i ena knät. Sedan en till stor planerad operation i andra knät.
Men återkommer till det. Har haft problem att sova, knäna går i lås får bryta till dom själv mitt i natten. Fått sluta sporter för mina knän klarade inte av det längre. Kan inte vara med i idrott eller överhuvudtaget saker som jag vill göra, spela sporter, hoppa studsmatta vad som helst.
Jag har invaliditet i mina knän som gör att jag inte kan göra massa saker på grund av dom. Försäkringsbolaget vill inte ge mig några pengar för invaliditet har dom rätt att säga så? Sedan nu har jag gått genom den större operationen för en vecka sedan. Så här ser det ut nu en vecka efter

gyazo.com/a7b9100063a108fb91a60b583e47d076

Kolla gärna bilden, länken. Det är rejäla ärr, förstår det bara är en vecka efter och det kommer inte alltid se ut så där men det kommer bli tydliga rejäla ärr jag kommer behöva leva med resten av mitt liv.
Det är inte ens alla ärr har även under knät och på andra sidan.
Visst ska jag ha rätt till ersättning för det?? Är inte alls nöjd hur det kommer se ut.

Så kortfattat mina frågor är: Har absolut invaliditet på grund av mina knän ska inte jag ha rätt till ersättning för det?
Sedan ärren.. De ska jag väll även få ersättning för?
Och om någon varit med eller läst ett liknande fall,, hur mycket pengar på ett ungefär kan jag få?..https://gyazo.com/a7b9100063a108fb91a60b583e47d076

ådal
2018-05-04, 15:21
Hur uppkom skadan? Är det medfött?
Hört någon historia om att ersättning betalades ut för något ärr.

Ett litet sidospår, varför betalas det ut pengar för ärr? (om det nu görs)

G.W
2018-05-04, 15:22
Ärren får du ersättning för efter att de har läkt, tror det kan gå ett år efter operationen ungefär.

Vad det gäller invaliditet så brukar man lämna in läkarintyg gällande funktionen till sitt försäkringsbolag.

Själv fick jag ersättning för både ärr, och invaliditet efter en knäskada.

robiinn00
2018-05-04, 15:42
Hur uppkom skadan? Är det medfött?
Hört någon historia om att ersättning betalades ut för något ärr.

Ett litet sidospår, varför betalas det ut pengar för ärr? (om det nu görs)

Det är ingen sjukdom, det är att jag gång på gång skadat mig via olyckor, främst fotboll. (som jag slutat flera år sedan pga knäna) Finns remisser på ortopeden (där jag vårdats för knät) akutbesök osv. Alla gånger har det varit en olycka och tillsut efter alla olyckor så blev det denna operation som ska stabilisera knät. Ska även göra samma operation på andra knät när de jag nu opererat har läkt. Men kortfattat det är INGEN sjukdom jag har. Utan bara olyckor som lett fram till operationen.

robiinn00
2018-05-04, 15:43
Ärren får du ersättning för efter att de har läkt, tror det kan gå ett år efter operationen ungefär.

Vad det gäller invaliditet så brukar man lämna in läkarintyg gällande funktionen till sitt försäkringsbolag.

Själv fick jag ersättning för både ärr, och invaliditet efter en knäskada.

Hur stora var ärren och vart exakt? hur många % invaliditet och tillslut hur mycket fick du ut? och vilken försäkring har du?

Angel
2018-05-04, 16:06
Beror väl helt på vad för sjukförsäkring du har hur ersättningsbeloppen ser ut?

PixelMiner
2018-05-04, 19:07
Givetvis beroende på försäkringsvillkoren, men har du rejält nedsatt rörlighet så kan du antagligen få ersättning för detta. Dock kräver det ganska omfattande dokumentation, dvs avancerade läkarutlåtande som berättar exakt hur många grader minskad rörlighet du har. Missprydande ärr brukar man också få ersättning för, men då brukar det betala bäst ifall de sitter i ansiktet.

Källa: En anhörig fick några hundra tusen pga rejält nedsatt rörlighet efter en idrottsolycka. Dock hade personen en premiumvariant av sjuk-/olycksfallsförsäkring.

Sartorius
2018-05-04, 19:12
Vad har du för barnförsäkring?
Edit: Många gånger kräver försäkringsbolaget att man ska ha besvär i minst 5 år för att ens börja fundera på att betala ut pengar. Kan vara därför?

agazza
2018-05-04, 19:14
Vad jag vet måste du dokumentera skadan när den uppstår, alltså gå till läkare och få det dokumenterat när det är färskt för att man ska få ut ersättning, ersättning i efterhand i självläkta sår som en läkare inte sett över utges ingen ersättning.

robiinn00
2018-05-04, 19:29
Beror väl helt på vad för sjukförsäkring du har hur ersättningsbeloppen ser ut?

Har barnförsäkring sedan länge hos länsförsäkringar.

robiinn00
2018-05-04, 19:30
Givetvis beroende på försäkringsvillkoren, men har du rejält nedsatt rörlighet så kan du antagligen få ersättning för detta. Dock kräver det ganska omfattande dokumentation, dvs avancerade läkarutlåtande som berättar exakt hur många grader minskad rörlighet du har. Missprydande ärr brukar man också få ersättning för, men då brukar det betala bäst ifall de sitter i ansiktet.

Källa: En anhörig fick några hundra tusen pga rejält nedsatt rörlighet efter en idrottsolycka. Dock hade personen en premiumvariant av sjuk-/olycksfallsförsäkring.

Okej får träffa en läkare om drygt ett år då..

robiinn00
2018-05-04, 19:31
Vad jag vet måste du dokumentera skadan när den uppstår, alltså gå till läkare och få det dokumenterat när det är färskt för att man ska få ut ersättning, ersättning i efterhand i självläkta sår som en läkare inte sett över utges ingen ersättning.

Inte varit hos en läkare alla gånger jag skadat mig men väldigt många gånger. så de finns dokumentation på mycket.

Sartorius
2018-05-04, 19:39
Har barnförsäkring sedan länge hos länsförsäkringar.

Har själv fått invaliditetsersättning från dem. De kräver att besvären ska vara i minst 5 år sedan skadetillfället.
De kräver alla journaluppgifter men är inte omöjliga.

robiinn00
2018-05-05, 00:16
Har själv fått invaliditetsersättning från dem. De kräver att besvären ska vara i minst 5 år sedan skadetillfället.
De kräver alla journaluppgifter men är inte omöjliga.

Haft problem sen jag var kanske 10, så drygt 8 år har jag haft problem.

G.W
2018-05-05, 09:59
Hur stora var ärren och vart exakt? hur många % invaliditet och tillslut hur mycket fick du ut? och vilken försäkring har du?

Fick 3% invalido. Hade lite mindre ärr än dig, nu syns de nästan inte alls då de bleknat och jag har en alabasterfärgad hy.

Hade tygg hansa barn, hösta beloppet. Så fick ut en bra slant. Pengarna tog dok slut då jag köpte en skumdiskoutrustning som jag aldrig lyckades få att gå runt och tjäna pengar på.

mini
2018-05-05, 10:48
Jag tycker att du ska fråga Länsförsäkringar varför de gett avslag och vad du behöver göra för att ditt anspråk ska godkännas.

robiinn00
2018-05-06, 17:43
Fick 3% invalido. Hade lite mindre ärr än dig, nu syns de nästan inte alls då de bleknat och jag har en alabasterfärgad hy.

Hade tygg hansa barn, hösta beloppet. Så fick ut en bra slant. Pengarna tog dok slut då jag köpte en skumdiskoutrustning som jag aldrig lyckades få att gå runt och tjäna pengar på.

Får man fråga hur mycket du fick ut?

Rahf
2018-05-06, 17:50
Jag tycker att du ska fråga Länsförsäkringar varför de gett avslag och vad du behöver göra för att ditt anspråk ska godkännas.

Har TS ens fått avslag? Är ansökan om ersättning inskickad?

Iliyas
2018-05-06, 22:04
Förlåt om jag använder din tråd men jag har aldrig hört talas om detta innan.

Jag har ex ett ärr i ansiktet typ som en en krona i ansiktet efter en olycka hemma när jag var två år gammal, är detta något jag kan ansöka om nu i efterhand?

G.W
2018-05-06, 22:15
Får man fråga hur mycket du fick ut?

Totalt runt 40 lök. Runt ni tusen för ärren kanske.

robiinn00
2018-05-07, 00:53
Totalt runt 40 lök. Runt ni tusen för ärren kanske.

Okej tack!

robiinn00
2018-05-07, 00:55
Har TS ens fått avslag? Är ansökan om ersättning inskickad?

Dom säger att jag inte får något för olycksfallen vilket jag tycker är fel, dom sa jag skulle göra operationen sedan återkomma ett år efter och ansöka om ärren.