handdator

Visa fullständig version : Dina erfarenheter om dagens gymnasieelver (läs mina)


MaxTheMarketer
2018-05-03, 10:58
Jag vikarierar på några gymnasieskolor inom olika ämnen. För det mesta är det bara att dela ut uppgifter som jag redan blivit försedd med av läraren som jag vikarierar åt. I vissa fall håller jag genomgångar.

För närvarande har jag bara samhällsvetenskapliga program, inga teoretiska program som exempelvis NV eller Teknik.

Nu har jag bara haft drygt 20+ lektioner hittills med ett par olika klasser i olika ämnen så mina observationer är självfallet begränsade och (alltid) även starkt färgade av mina fördomar av ungdomar och politiska och ideologiska livsåskådningar.

Mina erfarenheter hittills:
Tystnaden
När jag stiger in på en av gymnasieskolorna så möts jag av en ovanlig tystnad. Jag ser elever här och där sitta med datorer som de fått av skolan, vissa ensamma i hörn eller i fåtöljer.

Tystnaden är ovanlig för när jag gick på gymnasiet för 12 år sedan så var det alltid prat när man kom till skolan i korridorerna. "Vi" hade inget annat att gömma oss bakom. Vår enda underhållning var att snacka med varandra eller spela kort. Datorer blev man tvungen att låna vid särskilda lektioner

Nu används smartphones och datorer, som gymnasieskolorna lockat eleverna med, som undanflykter från den annars normala sociala verkligheten. Det är inte långt ifrån att säga att det är som att kliva in i ett "spökhus" med tanke på den ovanliga tystnaden i dagens gymnasieskolor som jag vikarierat på.

Tålamodet
För några dagar sedan hörde jag en elev säga i klassrummet, "hur kunde man klara sig utan mobiler förr i tiden" och jag svarade, "vi arbetade istället då". I många fall så ser jag att eleverna har ett tålamod på ca 30-45 minuter beroende på elev och ämne.

Jag har inte ännu haft ett mer maffigare ämne som matematik, ska bli spännande att se hur kort tålamodet är då hos eleverna. Nu gick jag förvisso NV och har inte haft nån NV-klass ännu så de kanske automatiskt genom "självurval" arbetar längre per lektion, även idag.

Sedan trillar mobilerna fram eller skrivandet i Word övergår till spelrundor på Fortnite. Jag har sagt att det ligger i deras egna personliga intressen att arbeta på lektionstid eftersom jag kan inte "göra inlärningen åt dem" utan bara vägleda dem.

Många frågar även om att få lämna klassrummet och arbeta någon annanstans. Återigen så ger jag dem ett vuxet ansvar som på universitetet, "du vet vad du ska göra och det är upp till dig hur bra betyg du vill få, så välj själv om du vill jobba med uppgiften eller prata bort din lektionstid, helt upp till dig".

Dessa elever arbetar bäst & sämst (sample size: 100+ elever)
Nu kommer fördomarna fram från mitt håll: det är i princip majoriteten av alla tjejer (oavsett hudfärg, etnicitet och religion vad vitt jag sett) som arbetar bäst och längst.

Sedan kommer vita svenska killar (födda i Sverige) och sedan kommer icke-vita svenska killar (födda i Sverige med bra svenska) och sedan icke-vita killar (ej födda i Sverige och med dålig svenska). Några av dessa sistnämnda är också ett år äldre än alla andra när jag kollar i närvarolistorna. Jag undrar om de fick gå om en årskurs eller om de fick börja tidigare.

Dessa preliminära data stöder hypotesen om att tjejer är framtiden inom yrkesvärlden med fler välutbildade tjejer än killar. Sedan är det vita svenska killar som står på tur. Nu är det förvisso väldigt få icke-vita dåligt svensktalande elever i klasserna så slutsatser om dem kan ej dras ännu.

Samtidigt så kan jag självsäkert påstå att dagens gymnasieelever har sämre tålamod, verkar vara mer skoltrötta, kommer mer ofta för sent till lektionerna, och är helt enkelt "sämre" elever idag än vad de var för 10-12 år sedan.

Andra lärare på plats har berättat om att dagens elever även verkar ha orimliga krav på arbetslivet senare: "jag vill komma senare till jobbet för jag är för trött för att börja arbeta redan så tidigt som kl.08:00".

Du som arbetsgivare har nog väldigt specifika synpunkter om potentiella arbetstagare som resonerar så om arbetslivet! ;)

Så, vad är dina erfarenheter om dagens gymnasieelever? Berätta gärna vilka ämnen du har haft och vad för slags program du har haft dessa i (samhällsvetenskapliga eller teoretiska program).

r1kkie
2018-05-03, 13:10
Jag vikarierar på några gymnasieskolor inom olika ämnen. För det mesta är det bara att dela ut uppgifter som jag redan blivit försedd med av läraren som jag vikarierar åt. I vissa fall håller jag genomgångar.

För närvarande har jag bara samhällsvetenskapliga program, inga teoretiska program som exempelvis NV eller Teknik.

Nu har jag bara haft drygt 20+ lektioner hittills med ett par olika klasser i olika ämnen så mina observationer är självfallet begränsade och (alltid) även starkt färgade av mina fördomar av ungdomar och politiska och ideologiska livsåskådningar.

Mina erfarenheter hittills:
Tystnaden
När jag stiger in på en av gymnasieskolorna så möts jag av en ovanlig tystnad. Jag ser elever här och där sitta med datorer som de fått av skolan, vissa ensamma i hörn eller i fåtöljer.

Tystnaden är ovanlig för när jag gick på gymnasiet för 12 år sedan så var det alltid prat när man kom till skolan i korridorerna. "Vi" hade inget annat att gömma oss bakom. Vår enda underhållning var att snacka med varandra eller spela kort. Datorer blev man tvungen att låna vid särskilda lektioner

Nu används smartphones och datorer, som gymnasieskolorna lockat eleverna med, som undanflykter från den annars normala sociala verkligheten. Det är inte långt ifrån att säga att det är som att kliva in i ett "spökhus" med tanke på den ovanliga tystnaden i dagens gymnasieskolor som jag vikarierat på.

Tålamodet
För några dagar sedan hörde jag en elev säga i klassrummet, "hur kunde man klara sig utan mobiler förr i tiden" och jag svarade, "vi arbetade istället då". I många fall så ser jag att eleverna har ett tålamod på ca 30-45 minuter beroende på elev och ämne.

Jag har inte ännu haft ett mer maffigare ämne som matematik, ska bli spännande att se hur kort tålamodet är då hos eleverna. Nu gick jag förvisso NV och har inte haft nån NV-klass ännu så de kanske automatiskt genom "självurval" arbetar längre per lektion, även idag.

Sedan trillar mobilerna fram eller skrivandet i Word övergår till spelrundor på Fortnite. Jag har sagt att det ligger i deras egna personliga intressen att arbeta på lektionstid eftersom jag kan inte "göra inlärningen åt dem" utan bara vägleda dem.

Många frågar även om att få lämna klassrummet och arbeta någon annanstans. Återigen så ger jag dem ett vuxet ansvar som på universitetet, "du vet vad du ska göra och det är upp till dig hur bra betyg du vill få, så välj själv om du vill jobba med uppgiften eller prata bort din lektionstid, helt upp till dig".

Dessa elever arbetar bäst & sämst (sample size: 100+ elever)
Nu kommer fördomarna fram från mitt håll: det är i princip majoriteten av alla tjejer (oavsett hudfärg, etnicitet och religion vad vitt jag sett) som arbetar bäst och längst.

Sedan kommer vita svenska killar (födda i Sverige) och sedan kommer icke-vita svenska killar (födda i Sverige med bra svenska) och sedan icke-vita killar (ej födda i Sverige och med dålig svenska). Några av dessa sistnämnda är också ett år äldre än alla andra när jag kollar i närvarolistorna. Jag undrar om de fick gå om en årskurs eller om de fick börja tidigare.

Dessa preliminära data stöder hypotesen om att tjejer är framtiden inom yrkesvärlden med fler välutbildade tjejer än killar. Sedan är det vita svenska killar som står på tur. Nu är det förvisso väldigt få icke-vita dåligt svensktalande elever i klasserna så slutsatser om dem kan ej dras ännu.

Samtidigt så kan jag självsäkert påstå att dagens gymnasieelever har sämre tålamod, verkar vara mer skoltrötta, kommer mer ofta för sent till lektionerna, och är helt enkelt "sämre" elever idag än vad de var för 10-12 år sedan.

Andra lärare på plats har berättat om att dagens elever även verkar ha orimliga krav på arbetslivet senare: "jag vill komma senare till jobbet för jag är för trött för att börja arbeta redan så tidigt som kl.08:00".

Du som arbetsgivare har nog väldigt specifika synpunkter om potentiella arbetstagare som resonerar så om arbetslivet! ;)

Så, vad är dina erfarenheter om dagens gymnasieelever? Berätta gärna vilka ämnen du har haft och vad för slags program du har haft dessa i (samhällsvetenskapliga eller teoretiska program).

Tjejer mognar tidigare än killar och det är ingen hemlighet. Men att driva hypotesen att kvinnor kommer vara de som är högutbildade i högre grad känns lite väl naivt. Kan bara tala från mig själv men la inte speciellt mycket arbete på skolan, gick alltid från lektionerna för att spela kort istället för att jobba tyst osv. Visserligen hade jagi nte större beskymmer med kursenen och snitta nog 14-15 när man räkna ut snittet (G, VG, MVG)
Nu sitter man med en högskoleexamen.

Pudzianovski
2018-05-03, 13:18
Tjejer mognar tidigare än killar och det är ingen hemlighet. Men att driva hypotesen att kvinnor kommer vara de som är högutbildade i högre grad känns lite väl naivt. Kan bara tala från mig själv men la inte speciellt mycket arbete på skolan, gick alltid från lektionerna för att spela kort istället för att jobba tyst osv. Visserligen hade jagi nte större beskymmer med kursenen och snitta nog 14-15 när man räkna ut snittet (G, VG, MVG)
Nu sitter man med en högskoleexamen.

Men statistiken visar väl att fler kvinnor än män tar högskoleexamen och då stämmer det väl?

MikaelB
2018-05-03, 14:03
Allt så, vem tyckte att det var en bra ide att ge tonåringar datorer och internet under lektionstid? Det kommer givetvis inte fungera för alla.

Captainwide
2018-05-03, 14:26
Allt så, vem tyckte att det var en bra ide att ge tonåringar datorer och internet under lektionstid? Det kommer givetvis inte fungera för alla.

Gör något det menar du?
Man försöker väl integrera systemen så mycket som möjligt och då omfamna konceptet att använda elektronik, stryka trenden medhårs istället för att försöka sätta stopp för den då den ändå kommer att närvara.

Beemel
2018-05-03, 14:37
Jag hade under min gymnasietid (tredje året) 60% frånvaro, den tiden jag var på skolan (detta gällde även mellan och högstadiet samt de två första åren på gymnasiet) så var jag en pain in the ass för lärarna (förutom några få som jag gillade)
Jag fick flera gånger berättat för mig hur det skulle gå för mig i livet (läs: inte så bra)
Jag sket fullständigt i vad de på skolan sa, jag var mest där för att umgås med mina vänner.

Spola fram 20 år och jag har 15 års arbetslivserfarenhet (samtliga inom teknik) och en ingenjörsexamen (lustigt nog utan att ens ha grundläggande högskolebehörighet då jag saknar betyg i kärnämnen från gymnasiet).

Några exempel från de som gick i skolan samtidigt som mig:

En av de riktiga "plugghästarna" som var alla lärares dröm, hade toppbetyg och förutspåddes en lysande framtid av de flesta, är idag svensson-alkad och jobbar i kassan på Konsum.

En annan av de som också var väldigt framåt i skolan tog livet av sig p.g.a. att han fick sparken från ett jobb (detta enligt hans eget avskedsbrev)

En tredje som hade högst mediokra betyg och gick bygg för att det "var slappt" är idag delägare i två medelstora byggföretag och har det minst sagt gott ställt.

En fjärde var rätt genomsnittlig i skolan, men lever idag på att göra musik och har vunnit en del priser för sin musik.

Allt det är anektdotiskt, absolut, men jag är övertygad om att på individnivå så är grundskolan och gymnasietiden inte särskilt talande runt hur en person är, kommer bli eller hur dennes framtid ser ut. Självklart kan bra betyg vara en viktig nyckel för att komma vidare, men det är långt från allt.

MaxTheMarketer
2018-05-03, 14:41
De flesta läroplattformarna finns elektroniskt på gymnasieskolorna där jag är. Detta medför att allt skall lämnas in elektroniskt och läras ut elektroniskt. Det finns få läroböcker vad vitt jag har sett hittills.

Ett smått irritationsmoment kan jag tycka är att under vissa lektioner dyker många elever upp utan pennor och efter varje lektion som de fått en ny penna så tycks de tappa bort den och måste få en ny vid nästa lektion. Bitches, plz!

Det jag har upplevt hittills med bärbara datorer är att vissa kan använda dem medan andra fastnar i Fortnite, på YouTube eller i annat. Självfallet slösurfade även jag med lånedatorerna under min tid på gymnasiet.

Intressant nog så lägger de flesta ungdomar dock mest fokus på sina mobiler även om de sitter med en dator framför sig (särskilt om det är inlämningsuppgift på datorn som de arbetar med).

Wain
2018-05-03, 14:42
Men statistiken visar väl att fler kvinnor än män tar högskoleexamen och då stämmer det väl?

Ja, det är accepterat faktum, osäker på vad killen med "högskoleexamen" röker.

MaxTheMarketer
2018-05-03, 14:50
Jag hade under min gymnasietid (tredje året) 60% frånvaro, den tiden jag var på skolan (detta gällde även mellan och högstadiet samt de två första åren på gymnasiet) så var jag en pain in the ass för lärarna (förutom några få som jag gillade)
Jag fick flera gånger berättat för mig hur det skulle gå för mig i livet (läs: inte så bra)
Jag sket fullständigt i vad de på skolan sa, jag var mest där för att umgås med mina vänner.

Spola fram 20 år och jag har 15 års arbetslivserfarenhet (samtliga inom teknik) och en ingenjörsexamen (lustigt nog utan att ens ha grundläggande högskolebehörighet då jag saknar betyg i kärnämnen från gymnasiet).

Några exempel från de som gick i skolan samtidigt som mig:

En av de riktiga "plugghästarna" som var alla lärares dröm, hade toppbetyg och förutspåddes en lysande framtid av de flesta, är idag svensson-alkad och jobbar i kassan på Konsum.

En annan av de som också var väldigt framåt i skolan tog livet av sig p.g.a. att han fick sparken från ett jobb (detta enligt hans eget avskedsbrev)

En tredje som hade högst mediokra betyg och gick bygg för att det "var slappt" är idag delägare i två medelstora byggföretag och har det minst sagt gott ställt.

En fjärde var rätt genomsnittlig i skolan, men lever idag på att göra musik och har vunnit en del priser för sin musik.

Allt det är anektdotiskt, absolut, men jag är övertygad om att på individnivå så är grundskolan och gymnasietiden inte särskilt talande runt hur en person är, kommer bli eller hur dennes framtid ser ut. Självklart kan bra betyg vara en viktig nyckel för att komma vidare, men det är långt från allt.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Det intressanta där är då vad de individuella personer som har hög frånvaro från skolan istället pysslar med på dagarna?

Kan det vara så då att personer som "suger i skolan" kanske håller på med något annat mer på fritiden och vid frånvaro som senare leder till "framgångsrika karriärer"?

En sak jag tänker mig att "hyfsade betyg" från gymnasiet samt låg frånvaro kan visa på är att man är pålitlig arbetstagare hos arbetsgivare. Jag minns att på universitetet jag gick så fick vi höra att "om du klarar av universitetet så blir detta ett bevis på att du kan klara av stora utmaningar".

Med tanke på sjuklön (något jag personligen är emot trots att jag själv har "utnyttjat" det vilket jag skäms över i efterhand) så lär någon med hög frånvaro från gymnasietiden inte vara särskilt attraktiv att anställa även om de kanske har all motivation i världen att dyka upp på arbetsplatsen varje dag.

Sedan har vi ju folk som alltid sugit i skolan, skitit i det och sen hamnat i ett liv som involverar alkohol, tunga droger, med mera.

Jag känner till en snubbe som gick elprogrammet som sedan hoppade av det efter ett år och nu har sömnproblem och andra drogproblem. Dock var hans uppväxt med skilda föräldrar som hängde vid slaskiga hak varje dag inte precis en bra utgångspunkt för honom.

trädgårdsmöbel
2018-05-03, 15:25
Jag tycker att dagens (etniskt svenska) ungdom verkar väldigt snälla och lugna. Baserat på bekantas barn. De flänger inte runt på helgerna som vi gjorde (för 20-25 år sedan) super inte, knarkar inte, bråkar inte, hänger inte planlöst utomhus och spenderar kvällarna med att köra trimmad moped, röka och spotta på marken. De sitter hemma hos någon och ser på Netflix-serier ett par grabbar och ett par tjejer. De lagar mat ihop och diskar efteråt. Som nån slags amerikansk helylle-idyll-beteende fast utan Jesus :D

MaxTheMarketer
2018-05-03, 15:44
Jag tycker att dagens (etniskt svenska) ungdom verkar väldigt snälla och lugna. Baserat på bekantas barn. De flänger inte runt på helgerna som vi gjorde (för 20-25 år sedan) super inte, knarkar inte, bråkar inte, hänger inte planlöst utomhus och spenderar kvällarna med att köra trimmad moped, röka och spotta på marken. De sitter hemma hos någon och ser på Netflix-serier ett par grabbar och ett par tjejer. De lagar mat ihop och diskar efteråt. Som nån slags amerikansk helylle-idyll-beteende fast utan Jesus :D

Med det menar du de som föddes i Sverige via flyktingar eller invandrare och inte de som kom direkt från invandring eller flykt idag? De som föds i Sverige (samma sak i USA som jämförelse) tenderar att anamma sig "den svenska kulturen" medan de som kommer hit via invandring eller flykt i ungdomlig ålder INTE gör det utan istället försöker hävda sin kultur på alla andra runtomkring sig. Och tyvärr så är det lättare att göra här i Sverige än om vi svenskar åkte till exempelvis Egypten och försökte hävda vår kultur på dem.

trädgårdsmöbel
2018-05-03, 15:51
Med det menar du de som föddes i Sverige via flyktingar eller invandrare och inte de som kom direkt från invandring eller flykt idag? .

Du är fullt införstådd med vad jag menar. Vita människor.

MaxTheMarketer
2018-05-03, 16:13
Du är fullt införstådd med vad jag menar. Vita människor.

Sorry, var väldigt fördomsfull när jag läste och hade fel tankar. Jag håller med. Jag bor som sagt var i ett invandrartätt område. Här är det för det mesta lugnt men jag ser ALLTID "icke-vita svenskar" nere vid affären efter kl22 alla dagar om året.

Visst, jag var själv och flängde utanför vid mataffärer efter stängningstid med "skumt folk" som senare blev klassiskt "white-trash and we're in trouble"-folk. Det blir (men mest skrämmande) spännande att se vad som händer här när det börjar fyllas på med 18+ åriga manliga flyktingar i det redan invandrartäta området.

Då blir det nog lilla Syrien, där "svenskfödda invandrare" börjar slås mot flyktingarna att jag måste införskaffa militärklassad skyddsutrustning! :D Frågan är om det ens är lagligt att bära i Sverige?

Aryt
2018-05-03, 17:29
För närvarande har jag bara samhällsvetenskapliga program, inga teoretiska program som exempelvis NV eller Teknik.

Sjuk burn mannen!
(Samhälle är väl egentligen mer teoretiskt än teknik?.)

MaxTheMarketer
2018-05-03, 17:52
Sjuk burn mannen!
(Samhälle är väl egentligen mer teoretiskt än teknik?.)

Oj, min tabbe där. Man delar in "praktiska" och "teoretiska" program när man pratar om de olika gymnasieprogrammen gruppvis (glömde bort tills nu). Fast jag menar mer hur "tunga" ämnena är i de olika programmen.

Programmen jag har som faller inom samhällsvetenskapliga program har inga tunga ämnen som kemi, fysik, ellära, programmeringsspråk, eller högre matematik än C/3000 (vilket är tillvalskurs och ej obligatorisk).

Bärsärk
2018-05-03, 18:10
Jag tror att det är en fas och att det kommer gå över, kanske inte om 10 år eller om 20 men snart kommer det bli "ute" att sitta med telefonen, allting går ju i vågor. Visst kanske vi kommer få ett tapp på ett par generationer som kanske inte har blivit helt lyckade, men tillslut tror jag vi som människor kommer bena ut verkligheten.

Var det inte lite samma sak med TV kom?

smerk
2018-05-03, 18:17
Men statistiken visar väl att fler kvinnor än män tar högskoleexamen och då stämmer det väl?

Mycket möjligt, men kvinnor pluggar i mycket högre grad till flummiga saker så som genusvetare, socionom etc

Kollar man ingenjörslinjen jag pluggar på nu är det väl max 30% tjejer i min klass och ännu färre tjejer på andra linjer.

trädgårdsmöbel
2018-05-03, 18:33
Mycket möjligt, men kvinnor pluggar i mycket högre grad till flummiga saker så som genusvetare, socionom etc

Kollar man ingenjörslinjen jag pluggar på nu är det väl max 30% tjejer i min klass och ännu färre tjejer på andra linjer.

Socionom är vänsterindoktrinering deluxe, men det leder ju till jobb åtminstone:) Så du kan inte sätta det i samma fack som genus-tjofräs.

Aryt
2018-05-03, 20:06
Socionom är vänsterindoktrinering deluxe, men det leder ju till jobb åtminstone:) Så du kan inte sätta det i samma fack som genus-tjofräs.

Socionomer är numera helt korrumperat och fyllt av en viss typ av aktivister.
Barnrättsjuristen Lena Celander Jörgensen tror inte det. Hennes erfarenhet är att socialtjänstemän alltför ofta låter sig styras av känslor. Att barn som misshandlas av sina föräldrar ofta hamnar under radarn beror på att ”socialtjänsten har bara två alarmsystem. Det är hot om våld mot kvinnor och sexuella övergrepp mot barn. Men blinkar en av dessa lampor, då släpper i gengäld alla spärrar. Man drabbas av tunnelseende.”
Att socialtjänsten är i kris kan inte ha undgått någon. Efter en rad fall av gravt misskötta barnärenden, somliga med dödlig utgång (Yara i Karlskrona, ”Matilda”, som jag skrev om i första artikeln 19/2) utreds bristerna av flera myndigheter. Men är det bara fråga om undermålig utbildning och bristande resurser, som det påstås?
Skakigheten har nog många orsaker. Ingen polis kan ingripa så djupt i en människas liv som en socialsekreterare kan göra. Dock måste en polisaspirant genomgå ett mognadstest innan hen antas till skolan. Saknar man självdistans eller bär på starka aggressioner lär man inte komma in. Märkligt nog ställs det inga sådana krav på socionomer. Snarare tvärtom. Nyligen visade socialforskaren Pia Tham att det är de yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som anförtros de svåraste ärendena. Här tror man kanske att det bara är män som drabbas. Men när passioner får spelrum, kan det slå åt alla håll.
https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sa-forvandlades-mannen-till-rattvisans-demoner/
En uppräkning av de inblandade kan vara av sociologiskt intresse. Hos kvinnojouren: Karin, Lotta, Ann-Marie, Karin, Åsa, Nina och Gunilla. Poliser: Nina, Elisabeth och Peter. Socialsekreterare och övriga socionomer: Elisabeth, Diana, Therese, Ann-Katrin, Eva, Karin och Joanna. Psykologen Ylva. Psykiatern Gunilla. Åklagare Maria och tingsfiskal Carolina.

Namnen är fingerade men har rätt genus. Jag skriver ut dem för att ge en glimt av hur könsmaktsordningen kan te sig ur en golvläggares perspektiv som råkat få barn med en mytoman.
https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-levde-lognerna-om-julias-pappa/
Sex månader före mordet på hans dotter ringer Thomas till socialtjänsten. Han är mycket orolig. Anita hotar att om han inte avstår från kravet på umgänge dödar hon dottern och sig själv. Det är vad hon sagt till honom.

Vad gör socialsekreterarna med detta larm? Inget. De rådgör inte med kolleger på kontoret som haft Matildas föräldrar i ”samarbetssamtal” och råkar känna till Anitas inställning till män.
https://www.dn.se/kultur-noje/varfor-dog-matilda/

Men visst, man får jobb.