handdator

Visa fullständig version : Tenikhjälp i marklyften (film)


liftit
2018-05-01, 21:27
Hej.
Har börjat köra marklyft seriöst några månader nu men det är så att jag börjar oroa mig för formen, speciellt efter jag filmat Hur formen är.
I detta videoklipp känns det bra när jag lyfter, men min rygg är väldigt böjd?

https://youtu.be/yi2LM1g5jeE

Har ni några bra tips?
märker att jag slår ner stången rätt hårt, ska försöka tänka på det.

MkII
2018-05-01, 21:29
Stången är för långt fram, du har den nästan över tårna. stången ska vara över mitten av foten, annars är det svårt att lyfta tungt med bra form

liftit
2018-05-01, 21:39
Stången är för långt fram, du har den nästan över tårna. stången ska vara över mitten av foten, annars är det svårt att lyfta tungt med bra form
.
Jo jag ser det på klippet nu att jag är långt ifrån, men jag slår i knäna i stången annars, dock så vet jag inte vad som jag gör fel när det blir så *jorgen* tippar lätt framåt när vikterna blir för tunga (tex maxning) 150kg max, 130kgx6 i klippet. Kroppsvikt 88kg

svenbanan
2018-05-01, 21:47
Okej. Ja jag tippar lätt fram på tårna när det blir för tungt.
Jo jag ser det på klippet nu att jag är långt ifrån, men jag slår i knäna i stången annars, dock så vet jag inte vad som jag gör fel när det blir så *jorgen*

Skjut rumpan bakåt så kommer du förbi knäna utan att behöva skicka ut stången längre från smalbenen. Då kommer underbenen bli mer lodräta och knäna sticker liksom inte ut framför benen.

Samma sak då du sänker stången. Försök skicka höften bakåt då du initierar sänkningen.

EDIT: Ifall du lätt hamnar med framåtvikt så kan du kanske också fundera på hur du positionerar dig allmänt. Du kanske inte behöver ha all vikt över hälen, men du ska definitivt inte ha all vikt på framdelen av foten heller. Ifall du skickar rumpan bakåt så kommer du nog även förskjuta tyngspunkten bakåt och slippa tippa framåt.

Notten
2018-05-02, 09:05
Kolla gärna in dessa tre videoklipp som beskriver hur man kommer i rätt position och vanliga fel.

wYREQkVtvEc

Vanliga fel
QXhgs2JbLr4

Vanliga fel
NYN3UGCYisk

Fortsätt filma! Filma alla set från sidan inklusive uppvärmingen. Coacha dig själv från vad du har lärt dig av filmerna ovan.