handdator

Visa fullständig version : Råd ang mat. Tar emot alla tips jag kan få!


Wamso
2018-05-01, 13:43
Tjenare folket på Kolozzeum, har nyligen bestämt mig att ändra om mitt liv, visst man har haft banor när man velat och försökt, men nu är det verkligen på riktigt.

Jag har försökt börja lägga om kosten så bra som möjligt, men det känns som att jag kan äta lite för mycket / för lite, beroende på vem man talar med. Men jag försöker i alla fall äta bra med kalorier, och dela upp det med : Kolhydrater / Fett osv osv. Är som sagt inte den kunnigaste människan när det kommer till detta men har fått tips och råd förut, så försöker gå efter det. Men tar mitt dagliga schema här, sen får ni väl tycka o tänka det ni känner. Hjälp gärna då jag försöker få det så bra som möjligt. Försöker sikta på att gå ner långsiktigt, då jag försöker se det som en livsförändring helt och inte bara något kortsiktigt tänkande.

Längd : 198cm.
Vikt : 150kg.

Frukost : 06.00

1,5 DL Havregryn
1 DL Frysta Hallon
1 Banan
1 DL Röd mjölk.

Snacks : 09.00

1 Grönt Äpple

Lunch : 12.00

150g (1,5DL ca) Okokt Jasminris/Långkornigt. Om det ena är sämre än det andra var snälla att påpeka! Alla tips hjälper.
300G Kyckling
2-3 Msk Soya

Snacks : 15.00

1 Grönt Äpple

Middag : 18.00

150g (1,5DL ca) Okokt Jasminris/Långkornigt.
2-3 Msk Soya

Så detta är en dag för mig, ca. Då jag i jobbet inte har möjligheter att klyva ner till fler måltider så är det så det ser ut just nu. Men tar jättegärna all hjälp jag kan få.

Kommer börja med träning/kardio så fort som det går på en regelbunden basis. Men räknade ut, och fick det här till ca. 2300-2400 Kalorier. Jag har alltid tyckt att allt över 2000 låter mycket för viktnedgång, men verkar som att min ignorans är lite som den är. Men tar jättegärna emot alla tips och råd jag kan få som sagt, både vad gäller med att komma igång med träning, men också ang tillägg/ta bort saker vad kommer till maten.

Dricker inte Light/Zero läsk, utan konsumerar kanske 1,5-2L vatten om dagen.

Tack på förhand!

Diomedea exulans
2018-05-01, 14:08
Ett tips är att ha som vana att när du äter "vanlig" mat (som lunch och middag) så fyller du 1/3 av tallriken med grönsaker. Grönsaker har lite kcal, men mycket nyttigheter. Det är en enkelt sätt att sänka kalorierna fast man fortfarande äter sig lika mätt.

Dåren
2018-05-01, 15:07
Har du ett någorlunda aktivt liv kan du förmodligen äta en bra bit över 2000 kcal och ändå gå ned i vikt, med tanke på dina proportioner.

Papa Pepe
2018-05-01, 19:46
Här kommer några tips:

* Börja använd en kaloriräknare, typ myfitnesspal. Finns både på nätet och som app. Knappa in allt du käkar.
* Köp en matvåg. 1,5 dl ris är inte 150 gram utan snarare 125. Kanske inte verkar som så stor skillnad men det är typ 100 kalorier mer. Om du konstant göra sådana felräkningar blir det många fel sett över en vecka. Väg maten och sluta gissa.
* Dra ner på kolhydraterna och öka fett och proteinintaget. Du käkar sjukt mycket kolhydrater (havregryn, äpple, ris mm) och nästan inget fett t.ex. Man blir inte magiskt tjock av kolhydrater men du behöver en balans.
Räkna ut dina makros. Finns mängder av räknare på nätet för att räkna ut dina sk "makros". Räkna ut dom, (som exempel bara: 200 gram protein, 150 gram kolhydrater och 70 gram fett) och mata in det i myfitnesspal.
* Kolla innehållsförteckningarna på matvaror du köper.
* Som nån annan skrev: käka mer grönsaker. Innehåller lite kalorier men många vitaminer och mättar bra.
* Käka mer varierad mat. Du kommer vilja ta livet av dig om du bara äter kyckling och ris jämt. Lax, tonfisk, kvarg, tofu, linser, potatis, kalkon, kött, bönor, alla sorters grönsaker mm. En spaghetti/köttfärssås behöver inte alls vara fel deffmat t.ex. Köp färs med lågt fett innehåll.
* Zero/lightläsk är inga problem. Drick det om du gillar skiten. Kommer inte påverka din vikt varken uppåt eller neråt, men det kanske hjälper dig att fortsätta med dieten om du får något du verkligen gillar ibland.
* På samma spår: se till att få plats med mat du verkligen älskar i din kaloribudget – annars blir du galen till slut. Ok, pizza är svårt att käka på daglig basis, men lite glass, nötter, eller typ taco funkar. Räkna ut vad maten innehåller bara med hjälp av våg och myfitnesspal.

I övrigt verkar du ha rätt inställning att du vill göra en livstilsförändring snarare än en kraschdiet. Ta det lugnt och metodiskt. Googla dig runt. Finns sjukt många guider på hur man räknar ut makros, kaloribehov mm.

Lycka till!