Visa fullständig version : Fruktos...
Jaha, då var det dags igen för min hjärna att sätta stopp för nyttiga och bra livsmedel. Efter att ha läst en tråd, (kommer inte ihåg namnet), där det stod att det fruktos som inte får plats i levern direkt lagras som fett vågar jag nästan inte äta frukter. Jag läste i samma tråd, om jag inte missförstod allting helt och hållet, att det kan lagras ca. 60 g fruktos i levern. Om man då går med 30 g fruktos i levern, och stoppar i sig 2 äpplen så kommer ju inte all fruktos att få plats och då lagras som fett direkt..
Stämmer detta, eller är det helt fel?
(hoppas på att jag har missförstått allt)
Att det direkt blir fett verkar skumt.... borde väll snarare gå ut i musklerna som glykogen. Sen om du inte använder musklerna det blir det väll fett...
Fast glykogenet kanske är det som lagras i levern.... ärs glöm vad jag sade ovan jag har noll koll. :smash:
King Grub
2004-05-06, 20:51
Fruktos tar mycket riktigt vägen genom levern. Men för att mätta levern genom fruktkonsumtion krävs det väldiga mängder frukt. En normal, rejäl fruktkonsumtion innebär inga "risker". Det är vid användande av ren fruktos, fruktsocker, som man kanske bör tänka sig för.
Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla.
Originally posted by Yooo
Att det direkt blir fett verkar skumt.... borde väll snarare gå ut i musklerna som glykogen. Sen om du inte använder musklerna det blir det väll fett...
Som med vilken mat som helst då?
(sov gott, läggdax om 10 min för din del :D)
Originally posted by King Grub
Fruktos tar mycket riktigt vägen genom levern. Men för att mätta levern genom fruktkonsumtion krävs det väldiga mängder frukt. En normal, rejäl fruktkonsumtion innebär inga "risker". Det är vid användande av ren fruktos, fruktsocker, som man kanske bör tänka sig för.
Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla.
Jo, jag kunde nästan tänka mig det... Mitt dagliga gigantiska sallads och grönsaksintag borde dock räcka ganska långt som näringskällor - så ur den synvinkeln spelar det nog ingen större roll.. (eller är det många saker som finns i frukt men inte i grönt?)
ivandrago
2004-05-06, 20:54
What's your major malfunction?? Sa du inte att du skulle börja ÄTA?? Hör upp BUMS med dina ätstörningar innan de spårar ur!!
King Grub
2004-05-06, 20:56
Originally posted by Whey
Jo, jag kunde nästan tänka mig det... Mitt dagliga gigantiska sallads och grönsaksintag borde dock räcka ganska långt som näringskällor - så ur den synvinkeln spelar det nog ingen större roll.. (eller är det många saker som finns i frukt men inte i grönt?)
Det är inget måste att äta frukt... du kan få allt som finns i dem genom andra källor.
Men är du rädd för fruktos genom frukt behöver du ett rejält :smash: !!
Ligger du inte i sängen 24/7 förbrukar du leverglykogen vid behov, och du kommer inte bara att fylla på och fylla på.
Skärpning! Frukt är bra.
Jag blir så trött. :sleep: Det där är ätstörningstankar, och om du inte tar dig ur dem kan det spåra ur rejält, åt fel håll.
Originally posted by ivandrago
What's your major malfunction?? Sa du inte att du skulle börja ÄTA?? Hör upp BUMS med dina ätstörningar innan de spårar ur!!
Jag skulle också vilja veta var felet sitter, dock innebär inte undvikande av frukt att jag inte äter... Finns ju mycket annat att äta...
Det är inget måste att äta frukt... du kan få allt som finns i dem genom andra källor.
Men är du rädd för fruktos genom frukt behöver du ett rejält :smash: !!
Ligger du inte i sängen 24/7 förbrukar du leverglykogen vid behov, och du kommer inte bara att fylla på och fylla på.
Skärpning! Frukt är bra.
Jag blir så trött. :sleep: Det där är ätstörningstankar, och om du inte tar dig ur dem kan det spåra ur rejält, åt fel håll.
Trevligt, då går jag och äter ett päron eller två :D
ensammast
2004-05-06, 20:59
Fett är nyttigt.
Originally posted by ensammast
Fett är nyttigt.
I lagom propotioner ja, men vad har det med frukt och fruktos att göra?
Callister
2004-05-06, 21:40
Min morsa brukar whina lite om jag äter mer än 1 banan om dagen. :confused:
Det är väl inget fel att äta två bananer om dagen? ( Inte för att det händer ofta )
Originally posted by Callister
Min morsa brukar whina lite om jag äter mer än 1 banan om dagen. :confused:
Det är väl inget fel att äta två bananer om dagen? ( Inte för att det händer ofta )
2 bananer kostar mer än 1 banan. det är ända nackdelen jag kan komma på.
whey: om du äter frukt är du troligtvis lite hungrig, om du är hungrig kommer kroppen vilja ha energi, om den vill ha energi kommer den säkert hämta lite från levern.
Förövrigt heter det väl att i princip allt fett man äter lagras som kroppsfett, fast å andra sidan hämtas fett från kroppen hela tiden. Käkar du ett äpple och får i dig 100kcal eller kanske tom 150kcal och allting lagras som fett så blir du hur mycket fetare? Lagrar på dig drygt 15gram fett? Ja, minus den energiförlust som blir när kroppen skall göra om fruktosen till fett då.
Bestäm dig nu, vill du vara kalsongmodell för tillfället eller ha muskler hela livet?
Oh, btw, det sägs att 1kg muskler förbränner ca 100kcal om dagen, eller 7kg fett på ett år, iaf enligt nautilus. Så med andra ord om du lyckas äta upp dig 1kg muskler så kommer det ändå kunna kompensera 7kg kroppsvikt i form av fett, PER ÅR, så se nu till att lägga på dig lite :)
Originally posted by aliquis
Bestäm dig nu, vill du vara kalsongmodell för tillfället eller ha muskler hela livet?Originally posted by King Grub
Det där är ätstörningstankar, och om du inte tar dig ur dem kan det spåra ur rejält, åt fel håll. Grönt och rött går inte ihop! Vill man bli kalsongmodell krävs tränig och muskler, inte svält.
yeye, de kalsongmodeller jag såg i en elletidning såg mest bara undernärda ut ;/
Originally posted by Olsson
2 bananer kostar mer än 1 banan. det är ända nackdelen jag kan komma på.
Min morsa säger att man kan få förstoppning av bananer... Kanske det, svarar jag då och stoppar i mig en till - får väl kompensera med något laxerande, typ Fun Light...
Originally posted by aliquis Oh, btw, det sägs att 1kg muskler förbränner ca 100kcal om dagen, eller 7kg fett på ett år, iaf enligt nautilus. Så med andra ord om du lyckas äta upp dig 1kg muskler så kommer det ändå kunna kompensera 7kg kroppsvikt i form av fett, PER ÅR, så se nu till att lägga på dig lite :) [/B]
Bekräftelse någon? Vetenskaplig bevisning?
(hoppas att det stämmer)
Callister
2004-05-07, 06:59
Att muskler bränner fett är ju inget som behöver bevisas, det är helt enkelt så. Men jag har svårt att tro på 100 kcal. :MrT:
King Grub
2004-05-07, 09:19
Förövrigt heter det väl att i princip allt fett man äter lagras som kroppsfett
Var kom det ifrån? Inget lagras om man förbrukar det.
btw, det sägs att 1kg muskler förbränner ca 100kcal om dagen, eller 7kg fett på ett år, iaf enligt nautilus.
En makalös överdrift. Muskler förbrukar 13-15 kcal per kilo och dygn, i vila.
Källa: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.
[BEn makalös överdrift. Muskler förbrukar 13-15 kcal per kilo och dygn, i vila.
Källa: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147. [/B]
Den stora fördelen med muskler när det gäller förbränningen är att de bränner betydligt mer när man använder dem. :bpump: )
King Grub
2004-05-07, 09:39
Ja, men man kan inte säga att de förbrukar några 100 kcal om dagen, så där utan vidare.
Ja, men man kan inte säga att de förbrukar några 100 kcal om dagen, så där utan vidare.
20 kg muskler = 2000 kcal?
Nej det vore jobbigt för matkontot i längden. :D
Men om man ökar 5 kg muskler = 14*5 kcal / dygn (i vila) = 70kcal / dygn = 25550 kcal / år = 2,7kg fett
Men man är ju inte i vila, men om man felaktigt säger att allt som förbränns i vila är fett och allt som förbränns därutöver är kolhydrater/protein så inser man ju snabbt att ekvationen kommer att ge ett överskott på fett...
Men, men - fett är inte något jag borde bry mig om så mycket.
Eller jo, bry mig måste jag, men inte om något annat än att få i mig och lägga på mig det :bpump: :eating:
Hörru whey hur ska man få dej att inse att fett gör dej bara gott!
För det verkar vara där problemet ligger hos dej att du har en fixering vid ditt fett på kroppen.
Inser inte du hur banalt de tänkandet är!?
När jag är bulkfet gör det mej iiiiiiingenting....och varför?
Jo för jag vet att under det där lagret med gosigt fett har jag en skitsnygg, vältränad och fit kropp som de flesta trånar efter!
Det handlar bara om att ta bort fettet så man ser det.
Fett är inget hinder för mej utan ett medel för att nå målen, det måste du också inse...
Du vill väl ha en snygg vältränad kropp med bara stenhårda muskler!
Hur får du det?
Jo genom träning och att äta sjukt mycket!
Fettet du lägger på dej är bara en bonus, du kommer få lättare att bygga muskler, alla näringsämnen kommer tas om hand bättre, du kommer få högre hormon nivåer tack vare fettet.
Att bygga muskler och vara deffad går...men det går oerhört sakta och är egentligen inte helt hälsosamt i längden.
Så hur ska man få dej att inse att fett på kroppen är det du behöver för att utveckla din kropp?
Det gör inget om du lägger på ett lager fett, det gör dej bara gott sen när du fått den stora starka kropp du vill ha kan du börja fundera på att visa upp den genom deffning, men du är inte i närheten där. Ät ät och ät allt och träna tungt i några år så....
Men just nu är du bara hopplöst fel ute och ingeting kommer att hända...tyvärr....
Du måste lära dej att äta även onyttiga saker, det är ohyggligt svårt att få kaloriöverskott av jättelass sallad, det går i princip åt mer energi att smälta och tugga salladen än vad du får ut av den.
Det du behöver är en snickers eller hundra och en saftig biff med bea sås och pommesfrites för att växa.
Du tror att du gör rätt, men allt du gör är bara fel!
Ät och bry dej inte...du måste ifrågasätta din fixering varje gång den blottar sig, varje gång du tänker:
-nä det där ska jag inte äta för det är si och så.
Så ska du ifrågasätta ditt eget resonemang och inte låta dej förslavas under ditt eget psyke.
Du är slav under dej själv!
Slit dej loss från bojjorna innan du förgör dej själv!
Du måste själv inse detta....det är dags att du ransakar och ifrågasätter dej själv och dina beslut!
Originally posted by cali
Hörru whey hur ska man få dej att inse att fett gör dej bara gott!
För det verkar vara där problemet ligger hos dej att du har en fixering vid ditt fett på kroppen.
Inser inte du hur banalt de tänkandet är!?
När jag är bulkfet gör det mej iiiiiiingenting....och varför?
Jo för jag vet att under det där lagret med gosigt fett har jag en skitsnygg, vältränad och fit kropp som de flesta trånar efter!
Det handlar bara om att ta bort fettet så man ser det.
Fett är inget hinder för mej utan ett medel för att nå målen, det måste du också inse...
Du vill väl ha en snygg vältränad kropp med bara stenhårda muskler!
Hur får du det?
Jo genom träning och att äta sjukt mycket!
Fettet du lägger på dej är bara en bonus, du kommer få lättare att bygga muskler, alla näringsämnen kommer tas om hand bättre, du kommer få högre hormon nivåer tack vare fettet.
Att bygga muskler och vara deffad går...men det går oerhört sakta och är egentligen inte helt hälsosamt i längden.
Så hur ska man få dej att inse att fett på kroppen är det du behöver för att utveckla din kropp?
Det gör inget om du lägger på ett lager fett, det gör dej bara gott sen när du fått den stora starka kropp du vill ha kan du börja fundera på att visa upp den genom deffning, men du är inte i närheten där. Ät ät och ät allt och träna tungt i några år så....
Men just nu är du bara hopplöst fel ute och ingeting kommer att hända...tyvärr....
Du måste lära dej att äta även onyttiga saker, det är ohyggligt svårt att få kaloriöverskott av jättelass sallad, det går i princip åt mer energi att smälta och tugga salladen än vad du får ut av den.
Det du behöver är en snickers eller hundra och en saftig biff med bea sås och pommesfrites för att växa.
Du tror att du gör rätt, men allt du gör är bara fel!
Ät och bry dej inte...du måste ifrågasätta din fixering varje gång den blottar sig, varje gång du tänker:
-nä det där ska jag inte äta för det är si och så.
Så ska du ifrågasätta ditt eget resonemang och inte låta dej förslavas under ditt eget psyke.
Du är slav under dej själv!
Slit dej loss från bojjorna innan du förgör dej själv!
Du måste själv inse detta....det är dags att du ransakar och ifrågasätter dej själv och dina beslut!
Syftar du på fruktos - fett kopplingen som jag undrade om i början av denna tråden så ser jag ingen fördel att lägga på sig mer fett än nödvändigt. Om det nu skulle vara ngt speciellt med fruktos som gjorde att det lagrades direkt som fett tänkte jag bara äta lite mindre frukt eller något i den stilen...
Fett börjar jag äta mer och mer, och jag har faktiskt ätit av den Toblerone jag fick av mamma efter hennes utlandsresa :D Dock undviker jag fortfarande fettbomber, idag tänker jag exempelvis käka kesoröran som finns i bamba istället för korven... Är det fel?
(oj, tänkte inte på insulinindex, men va fan)
Jag vet att jag måste äta, men det finns väl bättre mat att bygga på än pizzor med extra ost och gräddsås, eller?
obesogen
2004-05-07, 10:38
Jaha, då var det dags igen för min hjärna att sätta stopp för nyttiga och bra livsmedel. Efter att ha läst en tråd, (kommer inte ihåg namnet), där det stod att det fruktos som inte får plats i levern direkt lagras som fett vågar jag nästan inte äta frukter. Jag läste i samma tråd, om jag inte missförstod allting helt och hållet, att det kan lagras ca. 60 g fruktos i levern. Om man då går med 30 g fruktos i levern, och stoppar i sig 2 äpplen så kommer ju inte all fruktos att få plats och då lagras som fett direkt..
Stämmer detta, eller är det helt fel?
(hoppas på att jag har missförstått allt)
Ortorexi!
Jepp...en sann ortorexier!
Och en riktigt avancerad variant också.
Ortorexi? Vad är det? Någon sjukdom/ätstörning?
Callister
2004-05-07, 11:20
Ätstörning
Det är en fixering att äta rätt. Det kommer från grekiskans ortodox -rättfärdig.
Man får en ide att den sunda kosten är bra och man börjar utesluta saker från sin kost och det hela blir en fixering att äta rätt och nyttigt, det hela går så långt att det blir osunt och onyttigt i slutändan.
Vad man kan se på dej är att du borde portas från denna sajt för annars kommer din ortorexi bara blir mer och mer avancerad tills du i princip lyckats att utesluta allt ur din kost som DU anser är hälsofarligt eller onyttigt.
TEST: Riskerar du Ortorexi?
1 Spenderar du mer än två-tre timmar om dagen med att tänka på mat och planera dina måltider?
2. Planerar du vad du ska äta i morgon och i övermorgon redan i dag?
3. Är kvaliten på det du äter viktigare än nöjet du får ut av att äta det?
4. Känns det som att ditt liv blir tråkigare och besvärligare i samma takt som din kosthållning blir bättre?
5. Har din kost blivit striktare med tiden?
6. Måste du göra uppoffringar för att kunna hålla dig till din hälsosamma diet?
7. Ser du ner på dem som inte äter extremt nyttigt?
8. Känner du självförakt om du någon gång skulle äta något som inte ingår i din normala kosthållning?
9. Blir du socialt isolerad av din kosthållning?
10. När du äter som du ska, känner du dig tillfreds och med en känsla av att ha full kontroll?
Stämmer två eller tre av dessa påståenden in på dig kan du vara i riskzonen för ortorexi. Försök att hitta en mer avslappnad förhållning till mat och ätande.
Om fler påståenden stämmer så har du problem och bör söka hjälp.
Källa: www.expressen.se
Det är en fixering att äta rätt. Det kommer från grekiskans ortodox -rättfärdig.
Man får en ide att den sunda kosten är bra och man börjar utesluta saker från sin kost och det hela blir en fixering att äta rätt och nyttigt, det hela går så långt att det blir osunt och onyttigt i slutändan.
Vad man kan se på dej är att du borde portas från denna sajt för annars kommer din ortorexi bara blir mer och mer avancerad tills du i princip lyckats att utesluta allt ur din kost som DU anser är hälsofarligt eller onyttigt.
1 Spenderar du mer än två-tre timmar om dagen med att tänka på mat och planera dina måltider?
4. Känns det som att ditt liv blir tråkigare och besvärligare i samma takt som din kosthållning blir bättre?
8. Känner du självförakt om du någon gång skulle äta något som inte ingår i din normala kosthållning?
10. När du äter som du ska, känner du dig tillfreds och med en känsla av att ha full kontroll?
Stämmer två eller tre av dessa påståenden in på dig kan du vara i riskzonen för ortorexi. Försök att hitta en mer avslappnad förhållning till mat och ätande.
Tidigare stämmde alla förutom 4, 7 och 9. in på mig... Nu har jag dock arbetat bort punkt 8
Fortfarande 4 punkter som stämmer... Men ändå?
1 Är väl nästan självklart om man äter fem gånger per dag?
2 Självklart. Lagar alltid mycket mat och planerar framåt, både ekonomiskt och kostmässigt mycket smartare i längen att ha planering än att hatta dag från dag.
3 Ibland.
4 Nej inte om man ser till det som är träningsanpassat.
5 Mer anpassad till träningen men strikt?
6 Vad är en uppoffring? Men som det antagligen menas här så ja.
7 Nej
8 Nej
9 Nej inte om man ser till det som är träningsanpassat.
10 Inte full kontroll men iom att träningen går så mycket bättre om jag sköter kosten så är det något åt det hållet vissa dagar.
Jag kan tillägga att jag inte har ortorexi.
Jag tror förövrigt inte jag och den som kopierat den här listan har samma syn på vad som är nyttig kosthållning heller förutom de väldigt svepande frågorna.
Förövrigt heter det väl att i princip allt fett man äter lagras som kroppsfett
Var kom det ifrån? Inget lagras om man förbrukar det.
btw, det sägs att 1kg muskler förbränner ca 100kcal om dagen, eller 7kg fett på ett år, iaf enligt nautilus.
En makalös överdrift. Muskler förbrukar 13-15 kcal per kilo och dygn, i vila.
Källa: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.
Är faktiskt inte så fel alls.
Fettet vi äter passerar ett stort antal olika steg innan det kommer ut i blodet packat i små fettpartiklar sk. kylemikroner.
Kylimikronen cirklar runt i kroppen och lämnar ifrån sig fett till dels :
Musklerna som mellanlagrar fettet som intramuskulärt fett. Fett som muskeln lätt kommer åt och hela tiden förbränner. En vältränad muskel håller mer fett än en otränad.
Fettdepåerna som lagrar in fettet. Härifrån lämnar sedan fettdepåerna ifrån sig fettet i form av fria fettsyror till blodet.
Fettsyrorna transporteras till musklerna och förbränns där.
Viss form av mellanlagring alltså. Det gäller bara att se till att inlagringen från kylimikronerna inte är mycket större än utsläppet av fria fettsyror från fettdepåerna.
Vill bara tillägga att man kan äta nyttigt utan att det blir en sjuklig överdrift.
Jag skulle själv ha klassat mej som en sann ortorektiker förut. Men kom till insikt att det var inte sunt tänkande när allt kretsade kring träning och kosten.
Jag har arbetat bort min ortorexsi. Den värsta ortorektikern är nog den som förnekar och verkligen tror att han handlar rätt ;)
Som en alkoholist....-Nä jag är inte alkoholist, jag gillar bara att dricka och ha trevligt, det är ju helt mitt val ;)
Jag gillar dina kommentarer vid varje punkt z_bumbi. Du ligger på gränsen till ortorektiker anser jag, oberoende vilken anledningar du lägger bakom.
Jag ser nu iallafall bara till att köpa god nyttig mat som jag har hemma, sen får stundens infall avögra vad jag stopapr i mej. Huvudsaken är att måltiden blir komplett ihopsatt och för att lyckas med det behöver jag inte sjukligt planera nästa mål timmar eller dagar innan.
va? är det där verkligen sant?
Varför lättare att bygga muskler? Jag kan tänka mig att mer generell massa eventuellt stabiliserar upp lite bättre så man kan lyfta lite tyngre, men det är ju isf för att massan just stabiliserade upp så om det är det som påverkar vet jag inte.
Lättare att bygga MEDANS man lägger på sig fett kan jag förstå, för då har man ju ett kaloriöverskott, men FÖR ATT man har mer fett? Kan även tänka mig att fettet övertygar kroppen att den inte är under något svälttillstång och tillåter sig växa lite då den vet att det finns reserver.
Varför tar näringsämnena om hand bättre om man är fetare?
Varför högre hormonnivåer? Sämre insulinkänslighet har jag hört, men mer insulin till en kropp som inte svarar lika bra på det är väl ingen fördel.
Förklara/peka mig rätt :)
idag tänker jag exempelvis käka kesoröran som finns i bamba istället för korven... Är det fel?
(oj, tänkte inte på insulinindex, men va fan)
Uhm, klart det inte är fel? Hur skulle korv kunna vara bättre än keso? Eller har jag missat något här? De flesta korvar är väl inget vidare? Massor med mättat fett och ganska lågt proteininnehåll trodde jag.
Slutligen skulle jag inte bry mig särskilt mycket om kostråd från en artikel i expressen, känns som en "Äter du FÖR hälsosamt?" löpsedel med en undertext om att man minsann skall unna sig massor... Något som köps för att svenssons skall slippa ha dåligt samvete. Fast jag gör ju en del dumheter själv, det enda jag kommer på just nu är väl det här med potatisen, fast tidigare var det väl fler grejer, äter inte riktigt lika mycket frukt längre heller av någon anledning. Att äta en varierad kost är säkert viktigare än att varje enskilt livsmedel har perfekt energifördelning.
Nu syftar jag på skillnaden att vara deffad och normalviktig. Att vara fet har väl ingen direkt fördelaktig effekt varken på hormonnivåerna eller dylikt.
Whey anser jag är redigt deffad på hans bilder och att vara så deffad är negativt ur många aspekter när man vill bygga muskler.
Nu syftar jag på skillnaden att vara deffad och normalviktig. Att vara fet har väl ingen direkt fördelaktig effekt varken på hormonnivåerna eller dylikt.
Whey anser jag är redigt deffad på hans bilder och att vara så deffad är negativt ur många aspekter när man vill bygga muskler.
Då förstår jag, nej så länge kroppen är undernärd och svälter lär den ju inte vara så intresserad av att dra på sig mer muskelmassa.
Callister
2004-05-07, 13:06
Att han borde portas från denna sajt tycker jag låter lite extremt, varför kan vi inte hjälpa honom istället för att skicka iväg honom, då det finns större chans att han utvecklar denna ätstörning, inte alla som söker den hjälp de behöver.
Nu vet jag inte om du är på riskzonen eller något, jag vet knappt något om denna ätstörning..
Jag skulle nog säga att jag är påväg ut ut min ätstörning som var som värst omkring och innan jul..
Mycket tack vare detta forum! TACK!
Dock går det inte på en sekund att få bort den, jag kan typ inte äta korv längre. Jag tackade nej till våfflorna som serverades igår. Jag stod och plockade de finaste och mest fett/brosk-fria bitarna ur kycklingsalladen på skolan. o.s.v.
Jag gillar dina kommentarer vid varje punkt z_bumbi. Du ligger på gränsen till ortorektiker anser jag, oberoende vilken anledningar du lägger bakom.
Du måste skämta? :confused:
Du har ingen aning om vad jag äter och varför och så drar du de slutsatserna av några svar på så allmängilltiga och luddiga frågor som de där 10 är!
Vad är det som får dig att få den uppfattningen?
Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla.Om man redan ligger på kaloriöverskott, borde inte levern vara relativt mättad hela tiden då? Så all fruktos blir ett överskott? ;/
Hur mkt fruktos finns i frukt då ?
/ TT
King Grub
2006-02-08, 20:52
Hur mkt fruktos finns i frukt då ?
/ TT
Varierar från frukt till frukt och beror även på mognadsgrad. Titta i en näringstabell, t ex den amerikanska som ligger som sticky här i kostforumet. Där finns fruktosmängden utskriven.
King Grub
2006-02-08, 20:52
Om man redan ligger på kaloriöverskott, borde inte levern vara relativt mättad hela tiden då? Så all fruktos blir ett överskott? ;/
Beror ju på tillfället man äter den.
Cerberus
2006-02-08, 20:53
Alltså jag har misstänkt ett tag att jag kanske har en störning...jag har hela tiden trott att jag äter så nyttigt och bra mot vägen till en mer deffad kropp(som förövrigt känns som det viktigaste någonsin i mitt liv). Jag måste nog säga att jag nästan stämmer in på ALLA punkterna mer eller mindre.
Vad ska jag göra? Jag typ parkerar mitt liv framför datorn, hälsovakten, kardio och kolozzeums forum.
Min tjej är lite av en ortorektiker, går inte alls ihop med min "byggar"-inställning till mat (äta mycket, av allting)...
Några tips om hur man jag kan få henne att förstå att hennes stil är ohälsosam? Har blivit bättre, men fortfarande är det ganska illa :(
Ja hur är det med den frågan egentligen?
Jag har hört att fruktos gör så att kroppen lättare lagrar in fett(!?) Och om detta stämmer, hur mkt större inlagring sker och skall man då börja undvika dessa två ihop, tex frukt + nötter?
King Grub
2006-02-09, 16:49
Det stämmer, och det gäller inte bara fettintag i samma mål som fruktos, utan överätning av fruktos verkar ställa om hela metabolismen på effektivare fettinlagring. Överäter du inte fruktos utan äter naturella, obehandlade frukter och grönsaker behöver du antagligen inte oroa dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.