handdator

Visa fullständig version : Kostråd, övervikt, fetma och typ 2-diabetes


Garlegi
2018-04-29, 14:23
Kan kostråden vara en orsak till att övervikt, fetma och typ 2-diabetes har ökat?

Sverker
2018-04-29, 16:39
Jag skulle mer tror på video, dataspel, mobiltelefoner, billig läsk och snabbmat är orsaken:(.

tomten1
2018-04-29, 17:18
Min gissning är att läsk är den överlägset största boven.

chadd
2018-04-29, 20:05
Kan kostråden vara en orsak till att övervikt, fetma och typ 2-diabetes har ökat?

Känner du många med övervikt, fetma och typ 2-diabetes som följer nordiska näringsrekommendationerna?

Är det något specifikt i rekommendationerna du tänker leder till dessa tillstånd?

DerImperator
2018-04-29, 20:21
Snarare bristen på folk som följer kostråden. Hela västvärlden har rätt så sunda kostråd nuförtiden från myndigheter baserat på vetenskap men problemet är att det är en otroligt liten bråkdel av befolkningen som lyssnar och lever efter dem. Om jag minns rätt så får mindre än en tiondel av svenskar i sig den rekommenderade mängden frukt och grönt som LMV rekommenderar, t.ex. Och det finns många forskare som säger att rekommendationen på 500g borde höjas till 800g...

Folk vill inte "face the harsh reality", istället äter de en sallad till lunch en gång i veckan och tycker sig vara duktiga. Resten av tiden äter de skit, sover skit och blir stupfulla varje helg.

EnergiÖverskott
2018-04-30, 07:09
Osunda vanor vad gäller kost, motion, vila och sömn skulle jag säga. Alltså en sammantaget ganska risig livsstil. Rätt säker på att det inte är något specifikt med kostråden som i sig leder till en taskig hälsa. Kollar man på vad SLV rekommenderar skulle jag säga att det är en väldigt sund grund att basera sin tanke kring vad gäller näringsintag. Har väldigt svårt att se att SLV leder folk till ohälsa. Att de som dras med ohälsa gärna hittar något att simpelt lägga hela ansvaret för deras situation på är inte så konstigt. Lättare att skylla på någon annan än att själv ta ansvar för det verkliga problemet.

Mycket stress, dålig sömn, åtta timmar vid en dator, bilen till och från jobbet, ingen motion/träning över huvud taget, mat med kass näring i samband med mycket energi, läsk, kakor och annat nästan varje dag etc. Ger inte direkt några bra förhållanden för att ha en bra hälsa. Jävligt bekvämt och enkelt att skylla allt på tallriksmodellen dock. Det är bra mycket enklare än att face the truth och ta tag i problematiken som egentligen råder.

Melker2
2018-04-30, 08:06
Läsk ligger nog högst upp på listan men kostråden är onaturligt skeva och dessvärre används de på ställen där man varken kan välja mat eller träna, t ex patienter på sjukhus och i äldrevård...

45-60E% kolhydrater är rek. enligt NNR som Livsmedelsverket följer och den nivån kommer man inte upp i med normal kost. En portion vanlig husmanskost som t ex:
200 gram nötkött
250 gram potatis
1 dl gräddsås
75 gram bladspenat
har en makrofördelning (E) på 28% kolisar, 28% protein och 44% fett.
Det är alltså ca hälften av den andel kolhydrater som SLV rekommenderar och för att komma upp i deras nivåer behöver man fylla ut med saker som inte är vanlig mat.

MackeJuve
2018-04-30, 08:44
Det fåtal som är överviktiga bland mina kompisar är det p.g.a. lathet. Min känsla är att de vet varför de är överviktiga och hur de ska göra något åt det. Bland kollegor och släkt är det en annan femma. Jag har t.ex. fått reda på att en av dessa äter frukost, mellanmål, lunch och mellanmål under en arbetsdag. Under samma period så äter jag enbart lunch. Då tränar jag 7-9 ggr per vecka medan hen inte tränar alls(vad jag vet i alla fall). Vi har ett jobb där vi sitter still nio timmar per dag. Argumenten för detta frekventa ätande brukar vara att man behöver något i magen för att hålla energin uppe.

Fika är en annan grej som är nära besläktad med det som jag beskriver ovan. Många fikar nästintill dagligen och då måste man givetvis ta för sig av kaffebröd. Är man bortbjuden är det rent av otrevligt att avstå.

Personer som dessa förstår inte att allt man äter under en dag summeras. De har även fått för sig att de måste äta något med jämna och täta mellanrum. Det är något väldigt skevt med en överviktig person som med stark övertygelse argumenterar för varför det är så bra med frukost och mellanmål. Eller samma person som förbluffas över att man orkar äta upp en stor lunch; "så där mycket skulle aldrig jag orka!". Nej, men jag har heller inte tryckt i mig 500-1000 kcal innan lunchen.

Allt detta stavas okunskap. Jag har nästan alltid ätit sämst mat på mina arbeten men har nästan alltid varit den mest hälsosamma. Jag vet att jag inte behöver eller förtjänar något i tid och otid, jag ser inte bara ett litet mellanmål, jag ser ett par hundra kcal.

Om kostråden förespråkar frekvent ätande, mellanmål och att man bör äta frukost så kan de säkert vara en bov. Det känns som många ser det som att de gör sig själva en tjänst när de äter en s.k. nyttig frukost och tar ett par frukter som mellanmål innan det är dags för lunch.

Shqypnia
2018-04-30, 09:08
Barn och ungdomar som generation har förmodligen aldrig rört mindre på sig och nu talas det om att låta de åka gratis i kollektivtrafiken (åtminstone här i Skåne) under sommaren. Helt fel väg att gåt.

Jag satsar mitt hus på att det uteslutet har att göra med lathet.

Luca Brasi
2018-04-30, 11:09
Kan kostråden vara en orsak till att övervikt, fetma och typ 2-diabetes har ökat?

Detta är ju en av de mest verklighetsfrämmande teorier som har fått spridning i Sverige...

Garlegi
2018-05-01, 11:45
Känner du många med övervikt, fetma och typ 2-diabetes som följer nordiska näringsrekommendationerna?

Nej, men såg den här videon med Nina Teicholz där hon visar en graf över antalet överviktiga och feta i USA som började öka mer i samband med kostriktlinjerna. Hon visar också en graf över matintaget i USA mellan 1970 och 2014 och säger att den visar att amerikaner varit väldigt duktiga på att följa riktlinjerna.

https://www.dietdoctor.com/se/skapade-inforandet-av-kostraden-fetmaepidemin

Är det något specifikt i rekommendationerna du tänker leder till dessa tillstånd?

De rekommenderade andelarna av kolhydrater och fett leder kanske till dessa tillstånd, då de kanske får folk att äta mer kolhydrater och mindre fett än de skulle ha gjort annars?

chadd
2018-05-01, 13:05
Nej, men såg den här videon med Nina Teicholz där hon visar en graf över antalet överviktiga och feta i USA som började öka mer i samband med kostriktlinjerna. Hon visar också en graf över matintaget i USA mellan 1970 och 2014 och säger att den visar att amerikaner varit väldigt duktiga på att följa riktlinjerna.

https://www.dietdoctor.com/se/skapade-inforandet-av-kostraden-fetmaepidemin



De rekommenderade andelarna av kolhydrater och fett leder kanske till dessa tillstånd, då de kanske får folk att äta mer kolhydrater och mindre fett än de skulle ha gjort annars?

Du hittar mycket skit hos kostdoktorn. Spana in https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2014/06/18/the-rise-of-processed-and-fast-foods-and-the-ever-expanding-american-waistline/

Folk i väst följer verkligen inte kostråden och absolut inte I USA. Vad som sticker ut är radikal ökning av fettintag, och även på tok för stort intag av fel kolhydrator. Och såklart för många kalorier.

King Grub
2018-05-01, 13:12
Vi äter mindre socker nu än på 60-talet.

3bz
2018-05-01, 14:07
Vi äter mindre socker nu än på 60-talet.

För direktkonsumptionen stämmer det väl, men totala intaget av socker har väl mer eller mindre legat konstant sedan dess?

exevision
2018-05-01, 18:14
då de kanske får folk att äta mer kolhydrater och mindre fett än de skulle ha gjort annars?

Menar du att mer fett och mindre kolhydrater skulle främja hälsan?

Garlegi
2018-05-02, 17:42
Menar du att mer fett och mindre kolhydrater skulle främja hälsan?

Om insulinhypotesen stämmer så ger kanske en högre andel kolhydrater och lägre andel fett i kosten mindre mättnad, vilket kanske kan göra att man äter mer och ökar i vikt.

exevision
2018-05-02, 20:45
Om insulinhypotesen stämmer så ger kanske en högre andel kolhydrater och lägre andel fett i kosten mindre mättnad, vilket kanske kan göra att man äter mer och ökar i vikt.

https://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/

Melker2
2018-05-02, 21:35
Man ska nog inte basera hela sin uppfattning på Guidols skriverier.

Finns en hel del som visar på att insulin är pådrivande vid fettinlagring, se t ex:
http://clinchem.aaccjnls.org/content/64/1/192