handdator

Visa fullständig version : Problem med hälsena, köra styrka?


speedy83
2018-04-26, 20:59
Har fått avbryta min löparsatsning tyvärr precis när man börjat komma in i det och vädret är perfekt vilket är sjukt trist. Verkar som att det är någon överansträngning som lett till inflammatin och ingen bättring på över 2 veckor.

Funderar dock på hur påfrestande det är för hälsenor med böj och mark. Bör man undvika detta under tiden man har problem eller har de en ganska marginell påverkan på senan, någon som vet?

Funderar också över typ kb swingar men de bör ju rimligen påverkas i mkt låg grad!?

Scratch89
2018-04-27, 09:11
Hej!

Det borde inte vara några större problem, om du inte är väldigt stram och har ont i hälsenan av knäböj och marklyft. Det blir ju en förlängning av hälsenan i bottenläget, men det borde inte bli så mycket kraft över senan att det försämrar.

Generellt är det bra att börja rehabilitera hälsenor så fort det bara går. Det finns en bra behandlingsregim kring hälsenor som jag brukar använda mig av, som är gjord av Karin Grävare Silbernagel och Roland Thomeé. Läs gärna igenom, jag tycker den är guld värd.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Akilles-tendinopati-halsensbesvar.pdf

speedy83
2018-04-27, 10:24
Låter bra! ska tack för länken också ska kika igenom den och försöka komma igång så snabbt som möjligt med riktig rehab!

speedy83
2018-04-27, 11:06
EDIT: Enligt forskningen verkar det inte vara några skillnader mellan att fortsätta att springa och att vila så länge man gör sin rehab. Intressant och positivt men samtdigt lite otäckt att fortsätta springa :)

Vilket underlag sliter egentligen mest på hälsenan, mjukt eller hårt? har för mig att jag någon gång hört att mjukt frestande just hälsenan mer om än bättre för övriga kroppen, stämmer det?

Bör man fokusera på att ha skor med högt dropp eller lågt dropp när man springer. Kan väl iofs tänka mig att bästa är att fortsätta med de man vant sig vid och inte byta till ett par med lägre dropp under rehab perioden, då det kanske orsakar mer stress på senan.

Det tyder ju också på att det inte bör vara några problem att köra böj och mark, sen behöver man ju kanske inte köra svintungt :)

svenbanan
2018-04-27, 11:25
Jag hade stora problem med hälsenorna under fem år eller kanske längre. Jag kunda typ inte springa alls. Men det gick bra att spela volleyboll. Hoppa var inte ett problem. Första steget i ansatsen till ett spikehopp kunde ibland smärta till, men annars var det helt lugnt. Dock kunde jag inte ens jogga runt gympasalen för att värma upp när det var som värst. Annars tycker man ju att hoppa borde slita lika mycket som löpning på hälsenorna. Men tydligen inte.

Jag testade alla möjliga rehabprogram med excentriska tåhäv till förbannelse och diverse stretching och massage, men inget hjälpte. Till slut tipsade min sjukgymnast mig om att formgjuta sulor till skorna. Så jag gjorde detta och hade dessa dagligen både då jag idrottade och även annars. Jag märkte dock ingen skillnad på en gång, men efter ett år drygt av konstant användande av sulorna så märkte jag helt plötsligt att jag inte hade ont längre. Sedan tog det nåt år innan jag egentligen kom igång med löpträningen igen men sprang då med sulorna ett par år. Sedan tappade jag bort sulorna och har sprungit utan dem och inte haft minsta problem med hälsenorna sedan dess. Det var typ tio år sedan nu.

svenbanan
2018-04-27, 11:42
Rimligtvis kommer din hälsena vara mer uttöjd i en sko med lägre "klack" så det är troligen mindre behagligt för din hälsena.

Jag har svårt att se att mjukt underlag inte skulle vara skonsammare för hälsenorna. Det var i alla fall mycket behagligare för mig att springa på stigar då jag hade mina issues.

Styrketräning var inga som helst problem för mig då jag hade mina hälseneproblem.

Jag minns att det generella rådet jag fick från några olika idrottsläkare och liknande var att det var okej att springa med smärta, så länge det inte var smärta som gjorde att man förändrade tekniken för att få det att göra mindre ont. Dvs det får inte göra för ont. Dessutom var det inte okej ifall smärtan förvärrade problemet efteråt. Dvs om man fick ont i hälsenan under löpningen så var det okej så länge det försvann någorlunda snabbt efteråt. Men ifall man var tvungen att halta dagen efter och inte kunde köra nästa löppass förrän tre dagar senare så var det inte okej. Ovanstående riktlinjer gäller i största allmänhet, och inte bara för just hälsenor.

speedy83
2018-04-27, 14:02
Jag hade stora problem med hälsenorna under fem år eller kanske längre. Jag kunda typ inte springa alls. Men det gick bra att spela volleyboll. Hoppa var inte ett problem. Första steget i ansatsen till ett spikehopp kunde ibland smärta till, men annars var det helt lugnt. Dock kunde jag inte ens jogga runt gympasalen för att värma upp när det var som värst. Annars tycker man ju att hoppa borde slita lika mycket som löpning på hälsenorna. Men tydligen inte.

Jag testade alla möjliga rehabprogram med excentriska tåhäv till förbannelse och diverse stretching och massage, men inget hjälpte. Till slut tipsade min sjukgymnast mig om att formgjuta sulor till skorna. Så jag gjorde detta och hade dessa dagligen både då jag idrottade och även annars. Jag märkte dock ingen skillnad på en gång, men efter ett år drygt av konstant användande av sulorna så märkte jag helt plötsligt att jag inte hade ont längre. Sedan tog det nåt år innan jag egentligen kom igång med löpträningen igen men sprang då med sulorna ett par år. Sedan tappade jag bort sulorna och har sprungit utan dem och inte haft minsta problem med hälsenorna sedan dess. Det var typ tio år sedan nu.
Tack för svar. Var ju inte jätteupplyftande dock att läsa hur långa/svåra problem du hade men hoppas det inte ska gälla mig :D

Intressant rörande att springa/träna med smärtan också. Man är ju alltid velig när man gör något som trots att det inte gör så ont tex kör böj så tänker man ändå att undrar om jag varit bra nu om jag inte gjort detta eller dyl...men men, ska försöka göra lite plana tåhävningar och se vart det tar vägen. Är det oförändrat om en vecka så testar jag nog att springa lite försiktigt igen.

vad gäller att mjukt underlag har jag för mig det motiverades i att det sviktade mer och då tog även senan mer av den svikten eller dyl. har ju också svårt att tänka mig det egentligen så avskriver nog det som suspekt!

Ent
2018-04-29, 20:04
https://centrumforidrottsforskning.s...sensbesvar.pdf
Tack för länken! Sitter här själv med en envis achillestendinopati och behöver bli konstant påmind om att låta rehaben ta sin tid. Är ju omöjligt att ge sig själv råd...

Kräket
2018-05-17, 19:02
Testar denna tråd istället för att starta ny, då mina problem är identiska. Började lätt löpträna i februari/mars. Inledningsvis lätt tempo men konditionen blev bättre snabbt och tempot ökade. Därefter kom smärtorna i hälsenorna. Har trots allt försökt träna på, både löpning och vanlig styrketräning.

Det senaste som hände var en kraftig smärta i mitten av min vänstra vad (tidigare haft mest ont i högra hälsenan). Fick så pass ont att jag fick svårigheter att gå.

Blev bättre efter ett par dagar, och jag körde paus-böj. Då slog det till igen i vänstra vaden, med samma smärta och svårighet att gå.

Hur kan man konsekvent gå tillväga för att rehabilitera sig? Skräcken är att tvingas sluta träna böj- och benpress! Så är det lite nu, för jag känner distinkt smärta när jag går djupt i böj.

Vore supertacksam för lite input!