handdator

Visa fullständig version : Fördelar/effekter av väldigt hög volym?


Mengu
2018-04-26, 11:37
Har noterat en ung kille på gymmet, som gjort sjuka framsteg det senaste. Gått tydligt ner i kropsfett, samtidigt som han ökat styrkan otroligt i alla övningar och blivit mer muskulärt större vecka efter vecka. Jag blir mer och mer övertygad om att denna kille dopar sig, men det hör inte riktigt hit.

Vad jag dock sett är att han verkligen totalt kör sig slut, vi snackar minst 50 set exempelvis biceps. Alla set är tunga och hårda och de flesta till eller förbi teknisk fail. Också lagt märke till att det kan bli 2-3 sånna pass i veckan.

Tror ni, att han hade kunnat göra precis lika bra framsteg med mindre träning? Eller kan en faktor till att han faktiskt växer som ogräs vara att han just kör så här?

Att volym är viktigt för muskeltillväxt vet vi väl, men kan en sån här hög volym ha fördelar jämfört med en "normalt" hög volym?

Bara något jag grublar över då jag själv trampar i samma fotsteg hela tiden och funderar på om man kanske ska testa att "totaldemolera" musklerna så som han.

Diomedea exulans
2018-04-26, 11:38
Jag blir mer och mer övertygad om att denna kille dopar sig, men det hör inte riktigt hit.


Jo, det hör hit. Dopar man sig ändras "reglerna" för hur man ska träna. Det är möjligt att samma volym hade varit kontraproduktivt om han var ren.

Men å andra sidan kanske han är ren, och många kanske skulle tjäna på att köra superhög volym.

Luca Brasi
2018-04-26, 11:49
?

Bara något jag grublar över då jag själv trampar i samma fotsteg hela tiden och funderar på om man kanske ska testa att "totaldemolera" musklerna så som han.

Du kommer att bli sängliggande.

Mengu
2018-04-26, 12:26
Du kommer att bli sängliggande.

Njae asså jag kör själv relativt hög volym och enstaka pass kan jag själv exempelvis mörda en muskel med 20 set plus. Men har aldrig riktigt kört så pass efter pass vilket kanske man ska testa?

Mengu
2018-04-26, 12:28
Jo, det hör hit. Dopar man sig ändras "reglerna" för hur man ska träna. Det är möjligt att samma volym hade varit kontraproduktivt om han var ren.

Men å andra sidan kanske han är ren, och många kanske skulle tjäna på att köra superhög volym.

Jo visst, det är sant. Men att han skulle va dopad är ju bara spekulationer från min sida. Sen funderar jag bara på, vad med hjälp av doping skulle göra att man tjänar på mer volym? Oavsett finns det väl någon slags gräns där ytterligare volym inte gör något? Oavsett om man är ren eller ej?
Att man kanske återhämtar sig snabbare och bättre är väl logiskt, men varför skulle man få ut mer av hög volym i sig av doping?

Diomedea exulans
2018-04-26, 12:35
Att man kanske återhämtar sig snabbare och bättre är väl logiskt, men varför skulle man få ut mer av hög volym i sig av doping?

En anledning är att det är svårare att bränna ut sig mentalt om man dopar sig, man blir piggare.

Luca Brasi
2018-04-26, 12:38
Njae asså jag kör själv relativt hög volym och enstaka pass kan jag själv exempelvis mörda en muskel med 20 set plus. Men har aldrig riktigt kört så pass efter pass vilket kanske man ska testa?

Testa, och berätta sedan hur många pass med 50 set per muskelgrupp det krävdes innan du körde in i väggen.

tumme
2018-04-26, 12:49
50+ kanske är lite väl mycket. Men det finns definitivt något positivt med högre volym än vad dom flesta kör med. Tror många blir rädda att köra 25-30 set för dom är vana med hur mycket böj/mark/bänk sliter på kroppen. Kör man istället mindre övningar striktare och med högre repantal sliter det mindre och antalet set kan höjas.

baktung
2018-04-26, 13:01
50+ kanske är lite väl mycket. Men det finns definitivt något positivt med högre volym än vad dom flesta kör med. Tror många blir rädda att köra 25-30 set för dom är vana med hur mycket böj/mark/bänk sliter på kroppen. Kör man istället mindre övningar striktare och med högre repantal sliter det mindre och antalet set kan höjas.
Ja, det kan verkligen vara skillnad på set och set. Kör man femmor på en vikt man klarar tio reps kan man nästan hålla på i oändlighet. 50 såna är inga problem. Men kör man 20 åttor på samma vikt är man riktigt slut i musklerna sen.

Luca Brasi
2018-04-26, 13:06
Höjer man volymen tillräckligt får man tillslut rhabdomyolysis.

ceejay
2018-04-26, 14:27
Du behöver inte gå från vanlig hobbyträning till att förstöra dig själv. Öka volymen med 20% och utvärdera.

Ozziking
2018-04-26, 14:32
Höjer man volymen tillräckligt får man tillslut rhabdomyolysis.

Vad är det?

HenrikJ
2018-04-26, 14:33
50 set biceps låter som extremt slöseri med tid och energi.

Luca Brasi
2018-04-26, 14:36
Vad är det?

När man typ kissar ut sina upplösta muskler och njurarna blir paj.

Mats J
2018-04-26, 15:18
En kollega på jobbet råkade ut för det när han som totalt otränad genomförde vasaloppet. Tog 6 månader innan han hade återhämtat sig.

Ozziking
2018-04-26, 15:46
När man typ kissar ut sina upplösta muskler och njurarna blir paj.



Googlade

Fy helvete

Det där kunde ha varit jag om jag inte skulle tagit ett break :D

Var uppe i sinnessjuk träningsvolym där ett tag. Vi snackar 50-80 Arbetsset per muskelgrupp


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kasstkostschema
2018-04-26, 17:25
Har noterat en ung kille på gymmet, som gjort sjuka framsteg det senaste. Gått tydligt ner i kropsfett, samtidigt som han ökat styrkan otroligt i alla övningar och blivit mer muskulärt större vecka efter vecka. Jag blir mer och mer övertygad om att denna kille dopar sig, men det hör inte riktigt hit.

Har en kille på mitt gym som uppfyller alla dessa kriterium, och även han kör en galet hög volym. Inte 50 set biceps men kanske 20 set iallafall, och då har han även kört rygg innan, flera ggr i veckan. Så kan ligga något i det du skriver.


Snubben du syftar på har möjligtvis inte långt tjockt hår och tränar på en välkänd gymkedja i mellansverige? :naughty:

Ett Orm
2018-04-26, 18:54
När man typ kissar ut sina upplösta muskler och njurarna blir paj.

https://www.koket.se/kott-och-njurpaj

Pokkes
2018-04-26, 19:35
Har noterat en ung kille på gymmet, som gjort sjuka framsteg det senaste. Gått tydligt ner i kropsfett, samtidigt som han ökat styrkan otroligt i alla övningar och blivit mer muskulärt större vecka efter vecka. Jag blir mer och mer övertygad om att denna kille dopar sig, men det hör inte riktigt hit.

Vad jag dock sett är att han verkligen totalt kör sig slut, vi snackar minst 50 set exempelvis biceps. Alla set är tunga och hårda och de flesta till eller förbi teknisk fail. Också lagt märke till att det kan bli 2-3 sånna pass i veckan.

Tror ni, att han hade kunnat göra precis lika bra framsteg med mindre träning? Eller kan en faktor till att han faktiskt växer som ogräs vara att han just kör så här?

Att volym är viktigt för muskeltillväxt vet vi väl, men kan en sån här hög volym ha fördelar jämfört med en "normalt" hög volym?

Bara något jag grublar över då jag själv trampar i samma fotsteg hela tiden och funderar på om man kanske ska testa att "totaldemolera" musklerna så som han.

Känner igen detta också, tränar någon av personerna i frågan på Exhale?

Mengu
2018-04-27, 07:43
Har en kille på mitt gym som uppfyller alla dessa kriterium, och även han kör en galet hög volym. Inte 50 set biceps men kanske 20 set iallafall, och då har han även kört rygg innan, flera ggr i veckan. Så kan ligga något i det du skriver.


Snubben du syftar på har möjligtvis inte långt tjockt hår och tränar på en välkänd gymkedja i mellansverige? :naughty:

Känner igen detta också, tränar någon av personerna i frågan på Exhale?

Ingen träff för båda tyvärr!

Jag antar att det inte är speciellt ovanligt kanske, speciellt bland nybörjare att totalt köra slut en muskel I 2h, oftast just då så klart biceps eller bröst.

Men som han kör är ju nästan löjligt, men samtidigt fascinerande att varje set håller intensiteten uppe. Samt att han kan komma in och köra det igen ett par dagar senare.
Att han även kan köra ett rygg eller press pass dagen efter är ju galet det med..

Jag har varit runt och känner många som dopar sig, och även om han gör det själv är dessa resultat han får sjuka.. Snubben är 16/17 år, så om doping är med i bilden är det ju sorgligt.

Termy
2019-01-04, 20:30
Fallstudie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6026788/)med exempel på rhabdomyolys (det dyker ju upp några studier då och då varje år verkar det som).

A 35-year-old female (body weight 60.5 kg; height 1.55 m; body fat 16%; back squat 143 kg; front squat 125 kg; clean 97 kg; snatch 63 kg) without medical history of disease presented worsening abdominal pain approximately 24 h after completing a rigorous extreme conditioning competition (Table 2), which consisted of two days of five workouts. She was healthy overall and had been active in ECP (Extrem Conditioning Program) over the previous five years and trained four or five times per week

The patient visited her physician one day after the ECP competition and was found to have a serum CK of 43,322 U/L. However, after receiving initial medical attention, she was sent home with instructions to take Tenoxicam (anti-inflammatory drug), bed rest, and drink plenty of water. On the third day post-competition, the pain and muscle swelling did not diminished, and she checked into an emergency room. At this stage her CK concentration was tested again and was 77,590 U/L. However, her kidney function, as indicated by blood urea, creatinine, sodium, and potassium concentrations was normal. On the other hand, her liver enzymes were elevated (aspartate aminotransferase (AST) of 477 U/L and alanine amino transferase (ALT) of 74 U/L). Chronological values of serum biochemistry and associated biomarkers over 25 days of follow-up are presented in Table 3. The patient was diagnosed with rhabdomyolysis by the medical attending physician and was treated with aggressive intravenous fluid resuscitation.

She was discharged on the fourth day of hospitalization and she was advised to avoid intense exercise. A follow-up examination revealed that her serum level of CK was still elevated to 3034 U/L on the 10th day and 1257 U/L on the 25th day following the ECP competition (Figure 1). The subject reported myalgia even 25 days after the ECP competition.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6026788/bin/sports-06-00040-g001.jpg

Dvs en väldigt van atlet, men där träningsmomentet just den dagen var ovanligt mycket. Men har för mig att jag läst betydligt mer intensivare träningsregim i dylika studier jämfört med nedanstående.

Schedule
Day 1
Workout 1 2:00 p.m.
21 chest-to-bar pull-ups
21 thrusters (40 kg)
9 chest-to-bar pull-ups
9 thrusters (40 kg)

Workout 2 05:00 p.m.
60 GHD sit ups (unaccustomed exercise)
15 toes-to-bar

Day 2
Workout 3 1:00 p.m.
1 RM of squat snatch + overhead squat

Workout 4 04:00 p.m.
AMRAP during 5 min of strict handstand push-ups

Workout 5 5:30 p.m
40 deadlifts (45 kg)
20 kettlebells clean and jerks (24 kg)
5 bar muscle-ups