handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring utveckling.


xarizma
2018-04-24, 21:39
Hej.

Skulle jättegärna vilja få era historier om t.ex er utveckling på era arbeten, utbildningar, ja er utveckling i livet i allmänhet. Har ni och går ni framåt? Vad gör ni för att utveckling ska ske, och vad gör ni t.ex när saker står still eller om det går bakåt? Vad är utveckling för er och vad gör ni t.ex varje dag för att känna utveckling, stimulans mm och hålla igång motivationen?

xan
2018-04-25, 10:34
Har tagit min produktivitet och studier till en helt ny nivå de senaste 6 månaderna, och framgångsreceptet för mig har varit: Checklista.

Laddade ned en app för det på telefonen och allt viktigt som ploppar upp i huvudet som behöver göras i vardagen skriver jag ned direkt, om jag så skulle befinna mig mitt i ett jävla slagsmål på stan just då. Sedan checkar man bara av 1 sak i taget och till slut blir man helt besatt av att checka av saker. Ibland är man så löjlig att man skriver ned saker EFTER man har gjort klart dem, bara för att få checka av och få höra "Pling!" i appen. Efter några veckor blir man helt chockad över hur mycket man har gjort och man får ännu mer motivation att göra ännu mer, och så fortsätter den cirkeln.

När det gäller studier så tänker jag likadant. I slutet av alla mina anteckningsblock har jag 3 sidor - 1 för Q&A (frågar lärare, studenter eller söker själv), 1 för "Jobba mer på" och 1 checklista för allt som behöver göras. Så fort kursen börjar så startar man processen direkt (!) och börjar beta av så mycket man kan varje dag. Då blir studierna i stort sett helt stressfria, man lär sig maximalt, får högsta betyg och om man inte får det så känner man att man gjort exakt allt man kan och att det är Ödets fel. Oslagbart.

forslund
2018-04-25, 10:39
Har tagit min produktivitet och studier till en helt ny nivå de senaste 6 månaderna, och framgångsreceptet för mig har varit: Checklista.

Laddade ned en app för det på telefonen och allt viktigt som ploppar upp i huvudet som behöver göras i vardagen skriver jag ned direkt, om jag så skulle befinna mig mitt i ett jävla slagsmål på stan just då. Sedan checkar man bara av 1 sak i taget och till slut blir man helt besatt av att checka av saker. Ibland är man så löjlig att man skriver ned saker EFTER man har gjort klart dem, bara för att få checka av och få höra "Pling!" i appen. Efter några veckor blir man helt chockad över hur mycket man har gjort och man får ännu mer motivation att göra ännu mer, och så fortsätter den cirkeln.

När det gäller studier så tänker jag likadant. I slutet av alla mina anteckningsblock har jag 3 sidor - 1 för Q&A (frågar lärare, studenter eller söker själv), 1 för "Jobba mer på" och 1 checklista för allt som behöver göras. Så fort kursen börjar så startar man processen direkt (!) och börjar beta av så mycket man kan varje dag. Då blir studierna i stort sett helt stressfria, man lär sig maximalt, får högsta betyg och om man inte får det så känner man att man gjort exakt allt man kan och att det är Ödets fel. Oslagbart.

Jobbar också mycket med checklistor. Vilken app kör du med?

xan
2018-04-25, 10:52
Jobbar också mycket med checklistor. Vilken app kör du med?

Wunderlist heter den. Föredrar något som är väldigt minimalistiskt, inte massa onödig skit överallt bara för att det ska se "avancerat" ut.

https://dr0wv9n0kx6h5.cloudfront.net/0a23fba2c01cec81dd35e74b4e13535fdab8545e/content/03-blog/159-wunderlist-for-android-just-got-a-brand-new-look/01@2x.jpg

(Obs! Använd inte för att se så många serier som möjligt. :D)

The_RobRoy
2018-04-25, 11:46
När jag blev chef fick jag helt plötsligt som det kallas, många bollar i luften att jonglera med. Började också med en To-Do lista som jag kryssar av varteftersom. Var annars bra på att ha allt jag ska göra i huvudet, men skönt att ha det i min lilla bok istället.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

3bz
2018-04-25, 11:51
Har tagit min produktivitet och studier till en helt ny nivå de senaste 6 månaderna, och framgångsreceptet för mig har varit: Checklista.

Laddade ned en app för det på telefonen och allt viktigt som ploppar upp i huvudet som behöver göras i vardagen skriver jag ned direkt, om jag så skulle befinna mig mitt i ett jävla slagsmål på stan just då. Sedan checkar man bara av 1 sak i taget och till slut blir man helt besatt av att checka av saker. Ibland är man så löjlig att man skriver ned saker EFTER man har gjort klart dem, bara för att få checka av och få höra "Pling!" i appen. Efter några veckor blir man helt chockad över hur mycket man har gjort och man får ännu mer motivation att göra ännu mer, och så fortsätter den cirkeln.

När det gäller studier så tänker jag likadant. I slutet av alla mina anteckningsblock har jag 3 sidor - 1 för Q&A (frågar lärare, studenter eller söker själv), 1 för "Jobba mer på" och 1 checklista för allt som behöver göras. Så fort kursen börjar så startar man processen direkt (!) och börjar beta av så mycket man kan varje dag. Då blir studierna i stort sett helt stressfria, man lär sig maximalt, får högsta betyg och om man inte får det så känner man att man gjort exakt allt man kan och att det är Ödets fel. Oslagbart.

Hur upplever du skillnaden mellan checklistor på papper vs. app?

xarizma
2018-04-25, 21:46
Checklista tror jag också på för att få saker gjort, ska kolla igenom lite appar och se vad för typ av appar det finns för att öka produktiviteten ;D

xan
2018-04-25, 21:48
Hur upplever du skillnaden mellan checklistor på papper vs. app?

App, så man kan ha den i fickan hela tiden och slipper gå runt med massa ihopknycklade papper. Mer beroendeframkallande när det är digitalt dessutom. :naughty:

När jag pluggar har jag dock telefonen avstängd och instängd någonstans långt borta (ännu en viktig sak för min produktivitet), så då ritar jag checklistorna själv.

Melker2
2018-04-25, 22:04
Jag är en blå/röd personlighet och kör också med listor som prioriteras efter produkten av värde*genomförbarhet. Det är ett sätt att arbeta effektivt vilket gärna kan ge utveckling men det är inte helt säkert...

För personlig utveckling behöver man tänka över vad man vill och sedan lägga upp en plan för att driva på i rätt riktning. Inte alltid så enkelt då man ibland kanske måste säga upp sig från ett välbetalt jobb och satsa några år på studier för att komma igång i en ny inriktning.

Carcer
2018-04-25, 23:02
Använder eisenhovers matrix när jag gör mina listor. Fått bort mycket stress på det här sättet.

Diomedea exulans
2018-04-26, 11:57
Det här tycker jag är ett jätteintressant ämne.

Jag har fått "ryck" och försökt utvecklas ibland, men det har aldrig gått. Till stor del beror det på att jag har så dåligt minne. T ex lärde jag mig hela morsealfabetet en dag, men det tog nog inte en vecka innan jag hade glömt precis hela. Samma sak med grekiska alfabetet. Har pluggat en massa, minns knappt någonting från kurserna.

En annan käpp i hjulet mot att utvecklas är att jag har en ganska begränsad mängd jag kan anstränga mig innan jag börjar må dåligt av det. Jag får lätt "utbrändhet light" om jag jobbar för hårt på något ett tag.

Summa summarum så har jag möjligen utvecklats litegrann i livet, men jag kan faktiskt inte komma på en enda grej där jag har utvecklats med mening. T ex har jag råkat bli lite mer socialt kompetent sedan tonåren, men det är inte pga en medveten satsning att bli det, utan bara slumpen.

Sen har jag försämrats lite också, har t ex blivit märkbart sämre på att skriva sedan jag började hänga mer på social media och läsa böcker mindre.

Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till denna oförmåga till egenvald utveckling. Att tänka "skitsamma, YOLO" eller försöka göra något åt den.

Vad meta, att utveckla sin förmåga att utvecklas... *jorgen*

xarizma
2018-04-27, 22:00
Bump.

xan
2018-04-27, 23:34
Bump.

Ska inte trådskaparen börja? :D

Bruce Banner
2018-04-28, 05:05
Tyvärr är jag ganska skeptisk till en större utveckling hos många, har man "det" inte så är det svårt att få fram något som inte finns. Däremot, beroende på ens personlighet och styrkor så kan vissa saker trigga en till nästa nivå.

Jag är själv medelålders, har jobbat lika många år som jag varit barn+studier så jag har lite erfarenhet hur saker kan ske med tiden när det kommer till arbete. Jag har under +10 år haft olika chefspositioner och sedan ett antal år innehar jag högsta chefsbefattningen.

Det som utvecklat mig själv genom åren är att sätta mig i situationer där jag varit mindre komfortabel, en bra bit utan för komfortzonen. Det i direkt grisiga lägen som tagit väldigt mycket kraft och energi att hantera. Det kan vara större förändringar, ekonomiska surdegar och allvarliga personalärenden. När man klarat sig igenom sådana lägen infinner sig en stabilitet när man känner att världen faktiskt inte går under och man blir som människa oerhört mycket starkare efteråt.

Sätt dig i skiten, är mitt tips. Men man måste dock vara 100% säker på att man klarar sig igenom det, annars kan det bli fel.

MVH
/Bruce

FoolsGold
2018-04-28, 22:26
Relevant:

mhFQA998WiA

Diomedea exulans
2018-04-29, 09:57
Kan tillägga att det finns en sak som faktiskt har lett till att jag snabbt har utvecklats: Om jag är omgiven av människor som är väldigt annorlunda än de jag brukar omge mig med.

Det mest extrema exemplet är när jag var i Hongkong. Som ung, vit, icke ful man med barnslig humor blir man i Hongkong behandlad som en popstjärna av sina jämnåriga. Efter någon vecka med den behandlingen var jag jordens mest självsäkra och utåtriktade person. Gick fram till randoms på stan och började prata, bl a. Tänkte till och med "fan vad gött att jag äntligen blivit en sån som jag alltid velat vara". Men allt det här försvann inom 24 timmar när jag hade återvänt till Sverige, så jag antar att det inte räknas som riktig utveckling.

Vinter
2018-04-29, 10:06
Kan tillägga att det finns en sak som faktiskt har lett till att jag snabbt har utvecklats: Om jag är omgiven av människor som är väldigt annorlunda än de jag brukar omge mig med.

Det mest extrema exemplet är när jag var i Hongkong. Som ung, vit, icke ful man med barnslig humor blir man i Hongkong behandlad som en popstjärna av sina jämnåriga. Efter någon vecka med den behandlingen var jag jordens mest självsäkra och utåtriktade person. Gick fram till randoms på stan och började prata, bl a. Tänkte till och med "fan vad gött att jag äntligen blivit en sån som jag alltid velat vara". Men allt det här försvann inom 24 timmar när jag hade återvänt till Sverige, så jag antar att det inte räknas som riktig utveckling.

Kan det helt enkelt vara så att du slutade utmana dig själv när du kom tillbaka till Sverige, och i stället landade i dina gamla vanor?

Diomedea exulans
2018-04-29, 10:14
Kan det helt enkelt vara så att du slutade utmana dig själv när du kom tillbaka till Sverige, och i stället landade i dina gamla vanor?

Näe, utmaning har inget med det att göra. Det var mängden av bekräftelse som fick mitt självförtroende att skjuta genom taket.

Scratch89
2018-04-29, 10:28
Det där med lista har jag tänkt på länge. Min sambo är väldigt strukturerad och har diverse listor, t.ex Workflowy. Jag har många grejer på gång samtidigt men skriver aldrig upp något så jag får saker gjorda men ofta lite för sent och lite för stressat.

xarizma
2018-05-07, 07:49
Jättekul och väldigt intressanta svar, vill därför gärna bumpa tråden. :em:

Vinter
2018-05-07, 08:10
Det där med lista har jag tänkt på länge. Min sambo är väldigt strukturerad och har diverse listor, t.ex Workflowy. Jag har många grejer på gång samtidigt men skriver aldrig upp något så jag får saker gjorda men ofta lite för sent och lite för stressat.

Du skulle kanske fråga dig själv, hur många gånger mer effektivt skulle jag kunna arbeta om du lärde dig använda en kalender/anteckningar på ett bra sätt?

Värt att jobba på det ett år kanske?

dream_theater_
2018-05-07, 17:25
Jag har jobbat som scratch, men det är slut med det. Jag skriver ned allt.

speedy83
2018-05-07, 18:16
Sätt dig i skiten, är mitt tips. Men man måste dock vara 100% säker på att man klarar sig igenom det, annars kan det bli fel.

MVH
/Bruce
Nu kanske jag missförstår men sätter man sig verkligen i skiten om man gör något man vet att man till 100% klarar?

Då är det väl inte någon direkt personlig utveckling/utmaning.

The_RobRoy
2018-05-07, 18:22
Nu har tråden mest handlat om effektivitet, men utveckling är ju mycket mer än så. Har reflekterat en heldel runt vad som är en gemensam nämnare för kloka människor. Har kommit fram till att i princip alla läser väldigt mycket.

I en stressig vardag har jag ofta svårt att hitta lugnet att sitta och läsa, det blir mer 10 min på toa med min kindle då och då. Boken måste vara tillräckligt läsvärd för att locka mig ifrån andra nöjjen, som dator och TV. Men när jag väl hittar lugnet och tar mig tid, känner jag verkligen hur jag växer och får nya insikter när jag läser böcker. Jag läser mycket finansrelaterat, men försöker också bredda min repertoar till andra ämnen som historia, personlig utveckling med mera. Sen mixa upp det med någon ren skönliterär bok då och då, där läsningen är 100% njutning.

Något jag började med för 4-5 år sen, var att lyssna på vettiga podcasts, som ökade min kunskap inom något ämne. Återigen för mig ofta finansrelaterat men försöker blanda in lite andra pods också. Detta funkar mycket bättre i min vardag, kör nästan alltid pods till och från jobbet, samt på gymmet. Man hinner med mycket lyssning bara på dessa stunder. Detta har verkligen drivit på att jag lyckats utvecklas kunskapsmässigt, snabbare i min vardag.

Scratch89
2018-05-07, 19:03
Du skulle kanske fråga dig själv, hur många gånger mer effektivt skulle jag kunna arbeta om du lärde dig använda en kalender/anteckningar på ett bra sätt?

Värt att jobba på det ett år kanske?

Jag har jobbat som scratch, men det är slut med det. Jag skriver ned allt.

Jag har börjat lite smått. Jag har svårt för för stora förändringar på en gång. :D
Just nu skrivs veckoplaneringen ned på en stor analog Jan Stenmark-kalender som hänger på kylskåpet. "Måndag: Rep" "Tisdag: Marklyft" "Onsdag: Grilla med kollegor" "Lördag: Plugga" osv. Sedan kan man ju specificera ännu mer utöver det, vad exakt jag ska plugga och hur länge, men man får ju börja nånstans.

xarizma
2018-05-18, 17:46
bump.