handdator

Visa fullständig version : Vad är grejen med gitarr-dudes?


Patriarch K
2018-04-19, 22:40
Jag blev lite förvirrad just nu. Det var någon random dude på mitt facebook-flöde som la upp en random film när han plinkar 3 ackord på gitarren och sjunger - han fick nästan 100 likes. Mestadels brudar.
Visserligen sjöng han ganska bra, men annars var det inget speciellt.

Själv lirar jag typ alla instrument som finns 100ggr bättre än det där och kan åtminstone sätta ton när jag sjunger och har en hyfsat behaglig sångröst. Men om jag dunkar upp några videos så får jag max 15-25 likes om jag har tur. Och mina klipp är aldrig gitarr utan en massa annat bråte. Ibland kanske det ligger någon gitarr i bakgrunden som komp.

Varför i hela friden faller alla för dudes som sjunger på smörig engelska om kärlek och plinkar lite ackord på en gitarr? Vad är grejen? Jag förstår verkligen inte. Varför rinner det ur alla könsorgan av den typen av sönderspelade musik som 50% av jordens befolkning spelar?

Ja, jag är bitter över att de får mer uppmärksamhet än mig eftersom de lagt ner typ 2 timmar i hela deras liv på musik medan jag (och likasinnade) lagt ner tusentals timmar.

Klein
2018-04-19, 23:15
Gitarren är en fallos och kvinnorna dyrkar den som sig bör. Ännu bättre blir det om artisten har långt hår som hänger ner över gitarren då detta blir det symboliska pubeshåret.

vicarious
2018-04-20, 03:19
Han kanske är snygg och du ful?

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 05:18
Jag ogillar också gitarr-dudes. Det är typen av människor som när de blir överviktiga och medelålders och inte får några brudar längre istället skall påtvinga släkt och vänner sitt jävla gitarrande.

De dyker upp på varenda begravning/bröllop/jämn födelsedag i hästsvans (trots semiflint) i jeansväst med gitarr-jäveln och frågar om de kan lira lite, ingen vill höra men ingen har hjärta att slå sönder gitarren och säga nej.

An Iron Soul
2018-04-20, 05:47
Joe satrian
https://youtu.be/rsTXN6KK3Mg

Pink Floyd
https://youtu.be/48PJGVf4xqk

jimi hendrix
https://youtu.be/TLV4_xaYynY


Det räcker inte att lära sig spela wonderwall eller blinka lilla stjärna för att imponera på mig.

Diomedea exulans
2018-04-20, 05:58
Gitarren är en fallos och kvinnorna dyrkar den som sig bör. Ännu bättre blir det om artisten har långt hår som hänger ner över gitarren då detta blir det symboliska pubeshåret.

Jag ska odla skägg igen, sen jävlar ska jag plocka fram min digeridoo.

Patriarch K
2018-04-20, 07:48
Han kanske är snygg och du ful?

Det är delvis sant. Jag är enbart 6.5/10 enligt mig själv och han är 8/10 och har mycket bättre drag. Men alla kommentarer är så provocerande för de har inget med utseendet att göra. "Åh vilken fin musik, hjärta hjärta, du är fantastiskt musikalisk hjärta, önskar att jag kunde höra dig spela irl hjärta" etc...
Inser folk inte att det är konceptet smörig dude på gitarr som sjunger på engelska - som är det som de gillar, och inte själva musiken och tonerna? Folk är så korkade och "lätta".
Sedan får de ju tycka om musiken om de vill, men det är störigt att man måste byta ut sitt favvis-instrument mot en fakking gitarr för att få uppskattning. Det finns faktiskt fleeer ljudbilder än gitarr och sång.
Jag har också någon gammal video på tuben som är halvkass där jag lirar gitarr och sjunger. Den har fått 100% likes och ett par tusen views etc etc..Jag spyr fan på mänsklighern ibland *spy*

hugok
2018-04-20, 07:50
Har du långt hår, uppkavlad och uppknäppt skjorta med någon skitig t-shirt under och hundögon också?

Patriarch K
2018-04-20, 07:56
Har du långt hår, uppkavlad och uppknäppt skjorta med någon skitig t-shirt under och hundögon också?

Skallig, men långt skägg. Annars kör jag mest linne och uppknäppt uppkavlad skjorta ovanför :P
Tråden handlar inte nödvändigtvis om mig. Utan mest om konceptet. Det rinner där nere av både piano-ljud och gitarr-ljud och en hyfsat "mellow/stark" sång som inte är för störig.

Det är den enda ljudbilden som är legitim hos fruntimmer. Inte konstigt att det finns så många gitarrdudes därute som försöker imponera på det motsatta könet.
Nu lirar ju inte jag för att imponera på folk utan för att det är skoj, men ändå.

hugok
2018-04-20, 08:02
Skallig, men långt skägg. Annars kör jag mest linne och uppknäppt uppkavlad skjorta ovanför :P
Tråden handlar inte nödvändigtvis om mig. Utan mest om konceptet. Det rinner där nere av både piano-ljud och gitarr-ljud och en hyfsat "mellow/stark" sång som inte är för störig.

Det är den enda ljudbilden som är legitim hos fruntimmer. Inte konstigt att det finns så många gitarrdudes därute som försöker imponera på det motsatta könet.
Nu lirar ju inte jag för att imponera på folk utan för att det är skoj, men ändå.

De bryr sig sällan om musiken i sig. De vill ha hippien bakom som spelar.

Slartibartfast
2018-04-20, 09:44
Angående guitardudes, så har själva gitarrskillsen en kraftigt avtagande marginalnytta. Det räcker det med att kunna några fyra-ackords Oasislåtar för att uppnå 90% av all liggapotential. Ingen bryr sig om Satriani-skills annat än andra gitarrnördar.

Skallig, men långt skägg.

https://i.imgur.com/RG0BS1U.gif

garluch
2018-04-20, 09:51
http://extrafabulouscomics.com/wp-content/uploads/2014/07/Untitled-11.gif

Blomkål
2018-04-20, 10:11
Om man redan är en cool person, helst så cool att ingen någonsin skulle tro att man är en fjollig musiker, så finns det ingen bättre clam opener än att kunna spela piano.

Den stora fördelen med gitarr är att de är så extremt slåsöndervänliga.

Macroman
2018-04-20, 11:04
http://extrafabulouscomics.com/wp-content/uploads/2014/07/Untitled-11.gif

Haha, ungefär så ja...

J.V
2018-04-20, 11:10
Han kanske är snygg och du ful?/thread

Frantic
2018-04-20, 11:16
På vilket sätt är det konstigt? Katy Perry säljer inte skivor och fyller arenor för att hon är bland de bästa sångarna, har de bästa texterna eller för att hennes crew kan spela alla instrument som finns 100 gånger bättre än alla andra. Det är så världen fungerar helt enkelt.

MaxTheMarketer
2018-04-20, 12:02
Jag blev lite förvirrad just nu. Det var någon random dude på mitt facebook-flöde som la upp en random film när han plinkar 3 ackord på gitarren och sjunger - han fick nästan 100 likes. Mestadels brudar.
Visserligen sjöng han ganska bra, men annars var det inget speciellt.

Själv lirar jag typ alla instrument som finns 100ggr bättre än det där och kan åtminstone sätta ton när jag sjunger och har en hyfsat behaglig sångröst. Men om jag dunkar upp några videos så får jag max 15-25 likes om jag har tur. Och mina klipp är aldrig gitarr utan en massa annat bråte. Ibland kanske det ligger någon gitarr i bakgrunden som komp.

Varför i hela friden faller alla för dudes som sjunger på smörig engelska om kärlek och plinkar lite ackord på en gitarr? Vad är grejen? Jag förstår verkligen inte. Varför rinner det ur alla könsorgan av den typen av sönderspelade musik som 50% av jordens befolkning spelar?

Ja, jag är bitter över att de får mer uppmärksamhet än mig eftersom de lagt ner typ 2 timmar i hela deras liv på musik medan jag (och likasinnade) lagt ner tusentals timmar.

Jag tror det handlar mer om hela din image som du ska lägga fram.

Gitarrspelandet är bara en del av denna image av "skön, laidback och läcker gitarrdude som är bra med fingrarna, säkert på många olika sätt". Härma kläd- & frisyrstilen och kombinera detta med ditt gitarrspelande så kmr du få fler likes.

Du måste helt enkelt se mer stereotypisk ut för att skapa rätt känsla.

Macroman
2018-04-20, 12:22
På vilket sätt är det konstigt? Katy Perry säljer inte skivor och fyller arenor för att hon är bland de bästa sångarna, har de bästa texterna eller för att hennes crew kan spela alla instrument som finns 100 gånger bättre än alla andra. Det är så världen fungerar helt enkelt.

Låtarna är dock viktiga skulle jag säga. Hon har ju faktiskt ett antal monsterhits skrivna av Max Martin.

En snygg tjej med kassa okända låtar säljer ju inte ut några arenor. Särskilt inte om hon dessutom är ful iofs...

Frantic
2018-04-20, 12:31
Låtarna är dock viktiga skulle jag säga. Hon har ju faktiskt ett antal monsterhits skrivna av Max Martin.



Absolut. Men min poäng var att det är extremt simpla låtar i rent instrumentmässigt. "Folk" vill inte ha musik av de allra bästa musikerna. Som en parallell är inte Aftonbladet störst för att de har de vassaste journalisterna. De ger folket vad de vill ha. Som snubben med gitarren.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 12:41
Jag tror ni överdriver gitarrdudens sexappeal som anledning till att brudar gillar en sån. Visst det spelar säkert in, men sjunger han smörigt och känslofyllt så tror jag det blir mer av en "ååååh vad gullig fin och känslig"- typ av attraktion än en "vad manlig och het, moste ha hans penis snela"- känsla. Åtminstone intalar jag mig det för mitt egos skull.

Patriarch K
2018-04-20, 12:48
Jo, men det är provocerande att folk inte lyssnar på musiken utan de lyssnar snarare på en image.

Jag har några låtar med hur mycket views och likes som helst (relativt sett). Min absolut sämsta låt genom tiderna som jag någonsin producerat i livshistorien har 300.000 views och 500++ likes och är en rejäl pissdynga.
En annan riktigt vidrigt värdelös skitlåt som jag gjorde för många år sedan har runt 100.000 views.
Båda handlar om knark, och då är det väl ett tema som folk kan relatera till. Men om låtarna inte hade handlat om knark utan om blommor, då hade inte en jävel brytt sig om dem.

En annan låt jag gjort är en cover på en låt från ett populärt spel med 20.000 views och massor av likes och då gäller det spelrelaterade grejer vilket är poppis.

Medan musik som faktiskt är "bra" (enligt mig), är det inte en jävel som bryr sig om.
Man måste ha någon nisch liksom och det vet jag såklart om.

Men en cool gitarr-dude har ju ingen nisch, mer än en image.

Så ja, det ni säger är ju korrekt. Det krävs en image eller en nisch som man vet går hem hos folk. Men det är så sorgligt och tragiskt att folk måste kunna placera musik på någonting för att det ska uppskattas. En bra låt är väl en bra låt, även om den är känd eller okänd.

Jag var på en fest en gång där det var massa populär mainstream-crap-radiomusik och alla tjejer satt och diggade. Jag satte på lite andra låtar som är svinbra, men de är inte så kända. Men de blev förbannade och bara "vad är det här för jävla skit? Stäng aaav", och det var snarlik musik till vad de lyssnade på innan, bara att de inte var kända och det fanns ingenting att placera musiken på och det gick ju inte att sjunga med lol *grr27*

Folk är sämst och dumma i huvudet. De kan bara ta till sig konst som är verifierade av den stora skaran eller har ett koncept som "alla tycker om" eller något annat mainstream. De är inga explorers som upptäcker saker på egen hand etc etc...

Om det visade sig att typ Krampus blev sviinigt stor och omtalad i media om hans snygga konst etc etc så att alla kunde se att han är "approved by society", så hade de också fått upp ögonen för hans ädla konst. För objektivt sett så är den fan grym.

Macroman
2018-04-20, 12:49
Jag tror ni överdriver gitarrdudens sexappeal som anledning till att brudar gillar en sån. Visst det spelar säkert in, men sjunger han smörigt och känslofyllt så tror jag det blir mer av en "ååååh vad gullig fin och känslig"- typ av attraktion än en "vad manlig och het, moste ha hans penis snela"- känsla. Åtminstone intalar jag mig det för mitt egos skull.

Förlängningen av detta fenomen är ju de horder av groupies som alla manliga rockband/musikartister har. De vill ju ingen annat än att få avnjuta bandets penitzar. Om de inte får det så duger random roadies penitz också bra...

Ditt ego måste härdas helt enkelt.

vicarious
2018-04-20, 12:50
Du utgår från att alla är lika intresserade av musik som du är. Så är inte fallet.

9/10 tjejer bryr sig inte hur mycket vikt en kille tar i bänkpress heller, om hans pecs ser stora och väldefinierade ut. Bara dom som är intresserade av träning kanske bryr sig.

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 12:57
Förlängningen av detta fenomen är ju de horder av groupies som alla manliga rockband/musikartister har. De vill ju ingen annat än att få avnjuta bandets penitzar. Om de inte får det så duger random roadies penitz också bra...

Ditt ego måste härdas helt enkelt.

:) Jag intalar mig att det är statusen, konstnärssjälen och kändisskapet som skapar en egentligen osexuell sorts attraktion hos kvinnan, men för att komma det hon åtrår (osexuellt) nära så spelar hon att den osexuella attraktionen är sexuell.

Äkta, ärlig, själslig, köttslig, genuin och djurisk sexuell attraktion är förmodligen förbehållen tjockstarka, svettiga, vita män i medelåldern på gymmet.

MackeJuve
2018-04-20, 13:04
Jag var på en fest en gång där det var massa populär mainstream-crap-radiomusik och alla tjejer satt och diggade. Jag satte på lite andra låtar som är svinbra, men de är inte så kända. Men de blev förbannade och bara "vad är det här för jävla skit? Stäng aaav", och det var snarlik musik till vad de lyssnade på innan, bara att de inte var kända och det fanns ingenting att placera musiken på och det gick ju inte att sjunga med lol *grr27*



Ja, du var ju trots allt på fest. Primära syftet med fest är att ha kul, inte att tillskansa sig ny musik. Sitter folk och nynnar/sjunger med i låtarna så känns det inte så konstigt att man inte är så välvilligt inställd till någon som går och byter till något som man inte har hört.

Jag ogillar överlag grejen med folk som gör en stor grej av vilken musik som spelas när det är fest :D För mig är det SÅ oviktigt. Får ofta frågan "vill du sätta på en låt?" och svarar alltid nej. Inte för att jag inte har låtar som jag gillar utan för att musikvalet betyder så mycket mer för andra, då kan de gott få hålla med musiken.

Patriarch K
2018-04-20, 13:07
Förlängningen av detta fenomen är ju de horder av groupies som alla manliga rockband/musikartister har. De vill ju ingen annat än att få avnjuta bandets penitzar. Om de inte får det så duger random roadies penitz också bra...

Ditt ego måste härdas helt enkelt.

Ja, det konceptet är störigt. Men det är som med allt annat, typ om man gör ett spel. Det kan vara ett fantastiskt spel på alla sätt och vis, men med felaktig marknadsföring och om man inte träffar in "rätt tid och rätt plats" då händer inte ett jota. Även om spelet potentiellt sett hade kunnat sålt i miljoner.

Mitt ego är härdat och jag skiter egentligen i vilket. Jag ville bara kasta lite skit på gitarr-dudes i denna tråden eftersom jag blir triggad. Jag blir triggad av det mesta som är "dumt" och "flockbeteende" där folk inte tänker själva. Både politik, religion, musik, film, allmänt etc etc...

Det där med att 10% av folket är leaders och 90% är followers stämmer nog ganska bra.
Uppenbarligen får man väl helt enkelt ge folket vad de vill ha, och inte vad jag personligen vill ha. Som de där skräplåtarna jag nämnde ovanför som blev väldigt poppis.

Men man måste ändå få bli lite förbannad över människors flockbeteende när man börjar se idiotiska psykologiskt primitiva mönster hos allmänheten.

I dejtingtråden skrev jag någon gång att jag kallar vissa människor för NPCs (Non-Player Characters) och jag tycker att det är användbart i detta sammanhang. NPCs älskar gitarrdudes för hela deras livsstil och intressen är helt förprogrammerade. "Glad, sprallig, positiv, båda fötterna på jorden, och älskar att skratta. Musik är min största passion i livet och jag lyssnar på allt från Metallica, Iron Maiden, Beatles och KLASSISKT och ibland lite JAZZ" (ja, jag har hört folk säga sådär).
Det är dessa förprogrammerade varelser (NPCs) som älskar gitarrdudes för det är helt enkelt förprogrammerat i dem.
Man vet också att de är usla debattörer och röstar på något parti de inte har koll på, de shoppar upp alla deras pengar och festar loss mycket etc etc...
Både män och kvinnor.

Ja, du var ju trots allt på fest. Primära syftet med fest är att ha kul, inte att tillskansa sig ny musik. Sitter folk och nynnar/sjunger med i låtarna så känns det inte så konstigt att man inte är så välvilligt inställd till någon som går och byter till något som man inte har hört.


Well, vi satt utomhus jag och några vänner och lyssnade på vår egna musik och brydde sig inte så mycket om den. Sedan kom några kompisar till en kompis och de satte på sin skräpmusik eftersom de ansåg att den var för dålig, och blev sedan sura när jag bytte tillbaks till den musiken det var innan (isch). Så de skulle prompt lyssna på deras musik hela tiden och konstant, annars blev de opepp.

MackeJuve
2018-04-20, 13:28
Well, vi satt utomhus jag och några vänner och lyssnade på vår egna musik och brydde sig inte så mycket om den. Sedan kom några kompisar till en kompis och de satte på sin skräpmusik eftersom de ansåg att den var för dålig, och blev sedan sura när jag bytte tillbaks till den musiken det var innan (isch). Så de skulle prompt lyssna på deras musik hela tiden och konstant, annars blev de opepp.

Då är jag på din sida :D Jag ville bara få fram att det är störande med folk som anser det viktigt att saker går till på just deras sätt när det är något så avslappnat som en fest. "Sätt på en låt!" *sätter på en låt* "Ah, just den kanske man inte var så sugen på...". "Var ska vi gå efteråt?" *föreslår en pub* "Nej, inte den, gillar inte det stället.".

Yes
2018-04-20, 13:43
7gphiFVVtUI

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 14:04
https://youtu.be/45HzGPyqsW0

Patriarch K
2018-04-20, 14:29
7gphiFVVtUI

Han är mest poppis för sin trashiga approach. Han är extremt duktig också såklart, men det spelar mindre roll.

Här är en gammal lärare till mig från när jag pluggade på folkis. Han är i stort sett Top 5 sveriges främsta folkmusik-gitarrister:
wuWmi8JtBHc

Det är ingen som vet att han existerar (9st subscribers) förutom inom folkmusikvärlden och han är superduktig. Han kan göra ännu grymmare och mer avancerade saker, men det där är ju så just den låten ska låta iaf.

Så ja, man behöver ha hela imagen kan vi nog konstatera.

Bubblan84
2018-04-20, 15:25
Har också funderat mycket på det genom åren. Folk är i allmänhet väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik :D
Få jag känner förstår sig på musik, men på jobbet har jag som tur var ett par kollegor som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på bra musik. Man får helt enkelt leva med att lyssna på andras skitmusik som "alla gillar" när man är på fest och lyssna på sitt eget när man är själv eller har turen att stöta på någon som gillar gedigen musik :)

baktung
2018-04-20, 15:44
Det är ju bara vända på steken och du är lika simpel själv. Du tar dig inte tid att berömma en talangfull oattraktiv tjej även om hon spelar tre instrument samtidigt. Utan du ger förstås uppmuntrande kommentarer till den attraktiva tjejen även fast hon bara kan två ackord och ett riff.

Bubblan84
2018-04-20, 16:23
Det är ju bara vända på steken och du är lika simpel själv. Du tar dig inte tid att berömma en talangfull oattraktiv tjej även om hon spelar tre instrument samtidigt. Utan du ger förstås uppmuntrande kommentarer till den attraktiva tjejen även fast hon bara kan två ackord och ett riff.

Personligen skulle jag bli imponerad av den första men inte av den andra. Skulle jag berömma någon så hade der varit den första. Alldeles för genomskinligt att berömma en novis bara för utseendet imo :D

Depzon
2018-04-20, 16:33
Jag tycker själv det är attraktivt med tjejer som framträder, men om det bara är en video där nån sitter i soffan och spelar så blir det ju inte så mycket till extra draghjälp, tycker jag.

Musikstilen kan både spela roll och inte. Tjejer gillar ju mest antingen sånt som är inne, som det svänger om eller som har en viss attityd. Blir det för "nördigt" eller inåtvänt så gillar de det generellt inte. Själv spelar jag en sorts musik som nästan bara killar gillar, men eftersom det på makronivå går under facket "rock" så hjälper det på tjejfronten. Bara helt enkelt att de vet om att man spelar musik och att det syns på en så att säga. Då spelar det mindre roll hur det låter.
Däremot, om man hade älskat modern musik eller rave eller nåt sånt, och det hade "synts" på en och man rörde sig i såna kretsar och höll på, så hade man ju inte ens behövt vara musiker utan det hade gått ännu desto bättre på tjejfronten.

Diomedea exulans
2018-04-20, 16:38
Har också funderat mycket på det genom åren. Folk är i allmänhet väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik :D
Få jag känner förstår sig på musik, men på jobbet har jag som tur var ett par kollegor som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på bra musik. Man får helt enkelt leva med att lyssna på andras skitmusik som "alla gillar" när man är på fest och lyssna på sitt eget när man är själv eller har turen att stöta på någon som gillar gedigen musik :)

"Förstår sig på"? Det är ju som att säga att en kille som gillar fula tjejer "inte förstår.sig på" tjejer. Att gilla musik är som sexuell attraktion, något man inte medvetet kan styra. Musiksnobbar är lika stora idioter som homofober.

Bubblan84
2018-04-20, 17:06
"Förstår sig på"? Det är ju som att säga att en kille som gillar fula tjejer "inte förstår.sig på" tjejer. Att gilla musik är som sexuell attraktion, något man inte medvetet kan styra. Musiksnobbar är lika stora idioter som homofober.

Det var ingen vidare metafor alls det där. Helt ute och cyklar.

Diomedea exulans
2018-04-20, 18:07
Det var ingen vidare metafor alls det där. Helt ute och cyklar.

En fullkomligt felfri metafor.

wintersnowdrift
2018-04-20, 18:29
Uggla beskrev fenomenet redan för 25 år sedan så det är ju äldre än Youtube också.

Mdmupbj1e8o

Generellt så har folk i allmänhet ingen som helst musikalisk skolning och hör inte skillnad mellan snygg-snubbe-som-kan-ta-fyra-ackord-och-sjunga-en-pojkbandsballad-lite-halvdant och någon med riktiga musikaliska skillz. Kvalitet belönas tyvärr inte alls i samma utsträckning som one-size-fits-gemene-mans-öra. Trist men sant.

Hövdingen
2018-04-20, 19:24
Man ska inte förvänta sig massa uppmärksamhet när man sysslar med musik som ligger ute i marginalen, om man inte är villig att popularisera den på något sätt, typ Nordman.

Bubblan84
2018-04-20, 19:52
En fullkomligt felfri metafor.

En mer träffande metafor hade varit: "Killen som är tillsammans med en tjej enbart för att hon är snygg, eller att hans polare tycker att hon är snygg, men står inte ut med henne i övrigt - är en idiot. Medan killen som går efter att hitta en tjej som förvisso är snygg, men även delar samma grundläggande värderingar, målsättningar i livet, kan ha givande diskussioner med osv - är en smart kille!" ;)

Hemi
2018-04-20, 20:14
Inte för att dissa gitarrister men jag brukar tillhöra gruppen som går i väg på andra äventyr när den där för det mesta melankoliska gitarren kommer fram vid campingen. Vet att vissa tjejer inte heller klarar av det. Piano däremot, är det mer sociala instrumentet man hellre samlas kring och sjunger eller vad som. Ett piano fyller ljudet i en lokal och kan driva en dans eller en scen,
Klart, det är svårt att ta det med sig.

Diomedea exulans
2018-04-20, 21:33
En mer träffande metafor hade varit: "Killen som är tillsammans med en tjej enbart för att hon är snygg, eller att hans polare tycker att hon är snygg, men står inte ut med henne i övrigt - är en idiot. Medan killen som går efter att hitta en tjej som förvisso är snygg, men även delar samma grundläggande värderingar, målsättningar i livet, kan ha givande diskussioner med osv - är en smart kille!" ;)

Nej, verkligen inte.

Att gilla eller ogilla en låt är inget val. Man hör låten och så tycker man den är skön att lyssna på eller inte. Det är en totalt ofrivillig känslomässig reaktion.

Det här är något av en hjärtefråga för mig, för jag har hela livet älskat musik som alla andra har hatat, och av någon anledning är det okej att trasha mig för det. "Amen sån skit kan du ju inte lyssna på".

"Amen du kan ju inte vara bög". "Amen du kan ju inte vara neger". Låter inte lika bra, va?

Jag förstår inte ens hur du kan tycka att din senaste liknelse har något med saken att göra.

Bubblan84
2018-04-20, 21:38
Nej, verkligen inte.

Att gilla eller ogilla en låt är inget val. Man hör låten och så tycker man den är skön att lyssna på eller inte. Det är en totalt ofrivillig känslomässig reaktion.

Det här är något av en hjärtefråga för mig, för jag har hela livet älskat musik som alla andra har hatat, och av någon anledning är det okej att trasha mig för det. "Amen sån skit kan du ju inte lyssna på".

"Amen du kan ju inte vara bög". "Amen du kan ju inte vara neger". Låter inte lika bra, va?

Jag förstår inte ens hur du kan tycka att din senaste liknelse har något med saken att göra.

Det är ju du som inte förstår. Det är ingen som trashar andra för deras musiksmak. Däremot har jag fått min musiksmak trashad av polare hela livet, de som inte förstår musik djupare än "wow, skön bas, det här är bra musik". Bara att vi är några på jobbet som förvisso har liknande musiksmak, men lyssnar djupare på musiken, texten osv. Lite "Lyssna på den här biten, fan vad vackert basen, gitarren och symbalerna gifter sig". Analyserar texter osv, utan att för den skull basha andras musiksmak.

spoon
2018-04-21, 09:20
En fullkomligt felfri metafor.Får plussa på den. Musik nazister är otroligt tråkiga. Ju mer dom snackar desto mer ointressanta blir dom. Min musik är bäst! Nu ska jag förklara för dig varför min smak är bättre än din. Zzz boring.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Torsk_ole
2018-04-21, 09:47
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.

BelowAverage
2018-04-21, 10:16
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.

Jag har också noterat detta.
Håller annars med om att det mest är snobberi med "min musik är bättre än din". Hur var det nu, är det subjektivt eller inte? :p
Sen snobbar jag också precis som de flesta verkar göra men försöker hålla det till ett mininum.
Kanske är att musik är mer eller mindre lättsmält. Radiopop verkar ju vara lättare att lyssna in sig på för de flesta än black metal eller klassisk symfoni. Sen kan man väl argumentera för att endera svår- eller lättlyssnad musik är bättre, men det är ändå subjektivt :)

Scratch89
2018-04-21, 10:49
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.

Exakt så. Även om jag ibland lyssnar på svårare musik, progressiv rock osv faller jag alltid tillbaka till det jag lyssnat på hela livet. Det kan vara intressant att lyssna på, utvecklande och sådär, men jag hade aldrig pallat att bara lyssna på det.

Till TS: Du gör ju helt klart udda musik, du tror inte att det har med saken att göra? Det är bra, väldigt bra, men udda.

Diomedea exulans
2018-04-21, 11:28
Det är ju du som inte förstår. Det är ingen som trashar andra för deras musiksmak. Däremot har jag fått min musiksmak trashad av polare hela livet, de som inte förstår musik djupare än "wow, skön bas, det här är bra musik". Bara att vi är några på jobbet som förvisso har liknande musiksmak, men lyssnar djupare på musiken, texten osv. Lite "Lyssna på den här biten, fan vad vackert basen, gitarren och symbalerna gifter sig". Analyserar texter osv, utan att för den skull basha andras musiksmak.

Nej, det är ju ingen som trashar andra för deras musiksmak...

Har också funderat mycket på det genom åren. Folk är i allmänhet väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik :D
Få jag känner förstår sig på musik, men på jobbet har jag som tur var ett par kollegor som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på bra musik. Man får helt enkelt leva med att lyssna på andras skitmusik som "alla gillar" när man är på fest och lyssna på sitt eget när man är själv eller har turen att stöta på någon som gillar gedigen musik :)

delta_mats
2018-04-21, 11:53
Nej, verkligen inte.

Att gilla eller ogilla en låt är inget val. Man hör låten och så tycker man den är skön att lyssna på eller inte. Det är en totalt ofrivillig känslomässig reaktion.

Det här är något av en hjärtefråga för mig, för jag har hela livet älskat musik som alla andra har hatat, och av någon anledning är det okej att trasha mig för det. "Amen sån skit kan du ju inte lyssna på".

"Amen du kan ju inte vara bög". "Amen du kan ju inte vara neger". Låter inte lika bra, va?

Jag förstår inte ens hur du kan tycka att din senaste liknelse har något med saken att göra.

Liknelsen är fel eftersom sexuell läggning är det den är, medan musiksmak kan förändras och utvecklas. Men musikalitet är mångt och mycket en fråga om "talang" också även om den går att träna också.

Det roligaste är väl folk utan musikalisk talang som tror sig vara något genom att lyssna på tekniskt svår musik. Ett hipsterbeteende där de lär sig teorin men fullkomligt saknar känslan.

Diomedea exulans
2018-04-21, 12:15
Liknelsen är fel eftersom sexuell läggning är det den är, medan musiksmak kan förändras och utvecklas. Men musikalitet är mångt och mycket en fråga om "talang" också även om den går att träna också.

Det roligaste är väl folk utan musikalisk talang som tror sig vara något genom att lyssna på tekniskt svår musik. Ett hipsterbeteende där de lär sig teorin men fullkomligt saknar känslan.

Liknelsen är klockren, eftersom det inte spelar någon roll huruvida musiksmaken/den sexuella läggningen kan förändras och utvecklas eller om den är statisk. Det relevanta är att man inte väljer den själv, och att den enas smak inte är värd mer än en annans.

Eller anser du att en person som jag, som har musiksmak som anses usel av de flesta, har en plikt att tvinga mig själv att lära mig lyssna på "bra" musik?

TranceII
2018-04-21, 12:30
Alla ämnen där folk nördar ner sig kommer ha populära delar som de insatta hatar.

Klocknördar hatar att folk bara går och köper en Daniel Wellington och att man egentligen borde köpt någon mekanisk Seiko eller i alla fall en Timex bara för de har en lång tradition av att göra klockor och skall ha rätt urverk. Men personen som köper en DW vill bara ha en snygg stilren klocka till sommaren och skiter fullständigt i allt annat.

Samma gäller killarna förr som skrev på träningsforum för de ville se ut som Brad Pitt i Fight Club och fick svaret att så skall man fan inte se ut utan de borde träna styrkelyft och bulka istället. Man kan till och med läsa om folk som inte fattar varför Zyzz blev så stor; "han hade ju inga vettiga ben".

Nördarna missar ibland varför människor vill ha en sak eller söker sig till ämnet utan försöker förändra det till vad de själva värderar. i.e. Snygg klocka vs Historia/Teknik.

delta_mats
2018-04-21, 13:12
Liknelsen är klockren, eftersom det inte spelar någon roll huruvida musiksmaken/den sexuella läggningen kan förändras och utvecklas eller om den är statisk. Det relevanta är att man inte väljer den själv, och att den enas smak inte är värd mer än en annans.

Eller anser du att en person som jag, som har musiksmak som anses usel av de flesta, har en plikt att tvinga mig själv att lära mig lyssna på "bra" musik?

Din åsikt må hända vara mindre värd eftersom din musikalitet och musiksmak är såpass dålig, jämfört med andra som är mer utvecklade (om den är det). Däremot ska du ju lyssna på det du gillar om ditt enda intresse är att lyssna till musik som du tycker om. Men har du ett större musikaliskt intresse än så kan det vara värt att det det några steg längre.

Yes
2018-04-21, 13:24
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.
Klart det har. Teknisk skicklighet är ett bedömningskriterie.

Hackenschmidt
2018-04-21, 13:31
Musik upplevs inte i ett vakuum och skickligare är inte automatiskt bättre.

Teknisk färdighet berör inte. När musiken inte berör gör den inget långvarigt intryck. Din skickliga och udda musik kanske väcker nyfikenhet och förundran hos de 5% lyssnare som har ett djupt musikintresse, medan gitarr-duden väcker glädje, empati, förundran, nyfikenhet , åtrå, sorg m.fl hos 75% av de som tittar?

Diomedea exulans
2018-04-21, 13:38
Din åsikt må hända vara mindre värd eftersom din musikalitet och musiksmak är såpass dålig, jämfört med andra som är mer utvecklade (om den är det). Däremot ska du ju lyssna på det du gillar om ditt enda intresse är att lyssna till musik som du tycker om. Men har du ett större musikaliskt intresse än så kan det vara värt att det det några steg längre.

Jag ska inte bara lyssna på det jag gillar, jag ska kunna göra det utan att behöva ta skit.

Klart det har. Teknisk skicklighet är ett bedömningskriterie.

För dig, ja.

Yes
2018-04-21, 14:00
För dig, ja.
Du kan alltså inte säga om ett stycke, ”bra spelat, men jag gillar det inte”?

Drfg
2018-04-21, 14:20
Du kan alltså inte säga om ett stycke, ”bra spelat, men jag gillar det inte”?

Det adderar inget värde, kommer fortfarande stänga av :)

wintersnowdrift
2018-04-21, 14:28
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.

Exakt så. Även om jag ibland lyssnar på svårare musik, progressiv rock osv faller jag alltid tillbaka till det jag lyssnat på hela livet. Det kan vara intressant att lyssna på, utvecklande och sådär, men jag hade aldrig pallat att bara lyssna på det.

Till TS: Du gör ju helt klart udda musik, du tror inte att det har med saken att göra? Det är bra, väldigt bra, men udda.

Musik behöver inte vara "svår" eller tekniskt avancerad för att vara bra. Dock är det en objektiv kvalitetsskillnad på random gitarrdude som behärskar tre ackord och klarar av att sjunga ofalskt i ett begränsat register, och någon som är verkligt duktig på gitarr och har större röstkapacitet och/eller en mer intressant röst.

Jag är själv en typiskt halvkass sångerska: jag kan sjunga rent och hålla ton i ett spann typ mitt emellan alt och sopran men inte mer än så. Är pga musikalisk skolning lyckligtvis medveten om mina egna begränsningar, och det anser jag att fler borde bli ;)

Bubblan84
2018-04-21, 17:31
Nej, det är ju ingen som trashar andra för deras musiksmak...

Här ja, men inte live. Radiopop är ytligt skit, skrivet efter vad folk vill lyssna på och inte med passion. Men folk för lyssna på det hur mycket de vill.

Scratch89
2018-04-21, 18:34
Musik behöver inte vara "svår" eller tekniskt avancerad för att vara bra. Dock är det en objektiv kvalitetsskillnad på random gitarrdude som behärskar tre ackord och klarar av att sjunga ofalskt i ett begränsat register, och någon som är verkligt duktig på gitarr och har större röstkapacitet och/eller en mer intressant röst.

Jag är själv en typiskt halvkass sångerska: jag kan sjunga rent och hålla ton i ett spann typ mitt emellan alt och sopran men inte mer än så. Är pga musikalisk skolning lyckligtvis medveten om mina egna begränsningar, och det anser jag att fler borde bli ;)

Ja, men jag tycker inte riktigt att det var det vi diskuterade. Ofta blir pop dissat av metalheads, t.ex, för att det är så "enkel" musik, eller jag som lyssnar på punkrock får höra att det är så mycket sämre än, typ, progressiv metal, helt baserat på det musikteoretiska upplägget. Där behöver inte "svårare" vara bättre.

Jag är ungefär likadan. Spelar i två band men kan bara några skalor lite halvflytande, sjunger helt okej om jag har bra medhörning. :d

baktung
2018-04-21, 19:14
Klart det har. Teknisk skicklighet är ett bedömningskriterie.
Det stämmer inte. Eller innehåller milt uttryckt en infantil värdering.

Jag har spelat fotboll och anser att jag är bättre än alla som aldrig spelat själva på att avgöra vilken bedrift på planen som kräver mest teknisk skicklighet att utföra. Det påverkar absolut min bedömning av vilken bedrift som är visuellt läckrast. I en tänkbar omröstning till årets mål kanske 90 % av tittarna tycker att en bedrift är läckrare än den jag håller högst, men jag kommer inte att få medhåll från alla som själva spelat fotboll och alltså borde vara bättre bedömare än simpla tittare. Inte ens alla som hade spelat fotboll på den högsta nivån hade varit ense. Det enda vi har är ett utfall av en omröstning där folks tekniska kunnande av fotboll varierar enormt.

Detsamma gäller för musik. Populärmusik måste ur ett tydligt hänseende kunna anses vara den yppersta. Oavsett vad Mozart hade sagt så har Backstreet Boys varit makalöst bra musik. Sen är det lika självklart att eliten inom klassisk musik är bättre på att bedöma vilka klassiska stycken som är mer eller mindre svårspelade eller mer eller mindre fantastiska i andra avseende, men någon inbördes samstämmighet hade förstås inte funnits där heller eftersom även detta handlar om smak.

Alltså är elektropop inte heller ytligare än någon annan musikstil. Det är bara olika stilar att uttrycka sig på. De som föredrar pop kanske tycker att den där överdrivet skrikiga eller smäktande eller skitiga musiken, eller aldrig upphörande melankolin i gammal Blues, är precis lika ytlig eftersom den verkligen måste krysta ur sig så mycket djupsinnighet som bara är möjligt.

Ett Orm
2018-04-21, 19:37
Du kan alltså inte säga om ett stycke, ”bra spelat, men jag gillar det inte”?

Exakt. Precis som man kan måla väldigt skickligt men det blir lika spännande som tapet.

För mig handlar musik och konst om att kunna förmedla/väcka en känsla, klara man inte det är man ingen vidare musiker oavsett om man kan lira tekniskt perfekt.
Ibland kan det tom bli lite mer äkta om det inte är perfekt tekniskt, typ Kenta "just idag är jag stark" eller Idas sommarvisa.

Hövdingen
2018-04-21, 19:54
Ja, men jag tycker inte riktigt att det var det vi diskuterade. Ofta blir pop dissat av metalheads, t.ex, för att det är så "enkel" musik, eller jag som lyssnar på punkrock får höra att det är så mycket sämre än, typ, progressiv metal, helt baserat på det musikteoretiska upplägget. Där behöver inte "svårare" vara bättre.

Enkel att spela kanske men det är fan inte enkelt att skriva. Hitta en melodi som sticker ut till de vanliga 3-4 ackorden är helt förskräckligt svårt. Hårdrockare verkar resonera att det om det är enkelt att spela så är det enkelt skriva. Det är skitsnack.

Det är inte så svårt att skriva prog, det är bara göra ett riff sedan kan man slå en tärning för varje bar för att ta fram taktart och sedan lägga till eller ta bort toner/ackord beroende på om taktarten är längre eller kortare. Solot är bara spela så många toner som möjligt.

Diomedea exulans
2018-04-21, 20:23
Du kan alltså inte säga om ett stycke, ”bra spelat, men jag gillar det inte”?

Jo?

Yes
2018-04-22, 02:00
Det stämmer inte. Eller innehåller milt uttryckt en infantil värdering.

Jag har spelat fotboll och anser att jag är bättre än alla som aldrig spelat själva på att avgöra vilken bedrift på planen som kräver mest teknisk skicklighet att utföra. Det påverkar absolut min bedömning av vilken bedrift som är visuellt läckrast. I en tänkbar omröstning till årets mål kanske 90 % av tittarna tycker att en bedrift är läckrare än den jag håller högst, men jag kommer inte att få medhåll från alla som själva spelat fotboll och alltså borde vara bättre bedömare än simpla tittare. Inte ens alla som hade spelat fotboll på den högsta nivån hade varit ense. Det enda vi har är ett utfall av en omröstning där folks tekniska kunnande av fotboll varierar enormt.

Detsamma gäller för musik. Populärmusik måste ur ett tydligt hänseende kunna anses vara den yppersta. Oavsett vad Mozart hade sagt så har Backstreet Boys varit makalöst bra musik. Sen är det lika självklart att eliten inom klassisk musik är bättre på att bedöma vilka klassiska stycken som är mer eller mindre svårspelade eller mer eller mindre fantastiska i andra avseende, men någon inbördes samstämmighet hade förstås inte funnits där heller eftersom även detta handlar om smak.

Alltså är elektropop inte heller ytligare än någon annan musikstil. Det är bara olika stilar att uttrycka sig på. De som föredrar pop kanske tycker att den där överdrivet skrikiga eller smäktande eller skitiga musiken, eller aldrig upphörande melankolin i gammal Blues, är precis lika ytlig eftersom den verkligen måste krysta ur sig så mycket djupsinnighet som bara är möjligt.
Majoriteten avgör inte vad som är bra. Om något så är det infantilt att hålla den positionen.

Lil' Waynes gitarrplinkande är tekniskt underlägset de flesta 10-åringars, oavsett hans popularitet.

Yes
2018-04-22, 02:28
Exakt. Precis som man kan måla väldigt skickligt men det blir lika spännande som tapet.

För mig handlar musik och konst om att kunna förmedla/väcka en känsla, klara man inte det är man ingen vidare musiker oavsett om man kan lira tekniskt perfekt.
Ibland kan det tom bli lite mer äkta om det inte är perfekt tekniskt, typ Kenta "just idag är jag stark" eller Idas sommarvisa.
Thomas Kincaid var en skicklig målare men estetiskt är han föremål för spasmisk deglutation. Olika bedömningskriterier, alltså. Båda legitima sätt att se på saken, så länge man är tydlig.
Det är inte helt separata saker heller. Visst finns det många verk med potential som förstörts av inkompetens. Likaledes kan skicklighet höja ett annars dåligt verk. Om inte annat går det i varje fall att uppskatta skickligheten.

Jo?
Då har du bedömt stycket utifrån tekniska meriter och din uppfattning om estetik. Teknisk skicklighet var alltså ett bedömningskriterie.

rosto
2018-04-22, 06:26
Att skriva bra musik är en sak, att spela bra är en annan och när de två kombineras så blir det magiskt.

Lyssna på Cornelis skiva "Grimascher och telegram" där Jan Johanssons trio kompar. Skivan är 50 år gammal och vetefanken om den inte är inspelad i mono men svänget är galet bra och det går inte att sluta lyssna.

Annat exempel för de som gillar tuffare musik, Dream theater med Mark Greenway på sång som spelar Metallicas damage incorporated live i ett stökigt spontangig gör det bättre än Metallicas studioversion. Överlägsna musiker spelar en låt skrivna av mästare = klimax.

Depzon
2018-04-22, 06:50
Teknisk skicklighet i sig har kanske varit ansvarigt för max 5 % av de positiva känslor som uppstått under mitt musiklyssnande genom livet. Nästan allt av det inom sång, eftersom det är betydligt lättare hänt att det instrumentet också förmedlar känslor samtidigt.
Med det sagt så tycker jag absolut att en viss kompetens ska finnas där, så det inte blir alltför distraherande misstag osv.

baktung
2018-04-22, 07:20
Majoriteten avgör inte vad som är bra. Om något så är det infantilt att hålla den positionen.
Jo, det är alltid majoriteten som avgör vad som är bra. Majoriteten inom en grupp. När gruppen uttrycker intersubjektivitet har den också beslutat vad som är bra. I den minsta populationen är det enbart en själv som ingår och det är en population som är minst lika legitim som någon annan att avgöra vad som är bra musik. Poängen är att det alltid ligger en elitistisk (alltså infantil) värdering i att uttrycka att enbart vissa grupper har rätt att avgöra vad som får kallas bra musik, eftersom smak kräver intersubjektivitet.

Teknisk skicklighet är en sak och bra musik en annan, ungefär som rosto nyss skrev. Teknisk skicklighet går att avgöra mer objektivt. Det är som du säger rimligtvis ett (inte jättestarkt) bedömningskriterium för vilken musik som är bättre än annan men det finns ingen objektiv gräns för hur skicklig prestationen måste vara för att musiken som framförs ska kunna kallas bra musik. Det krävs mest bara en grundnivå av tekniskt kunnande för att musiken ska kunna bli tillräckligt bra för att bli älskad.

Men jag borde inte ha citerat ditt inlägg till att börja med eftersom jag möjligen inte motsäger det. Jag gick nog snarare igång på bubblan84s elitistiska formuleringar om att somliga inte "förstår sig på bra musik" och var för snabb att citera något som verkade vara på samma spår men inte krävde redigering eftersom jag satt på mobilen. :laugh:

Alltså ska man inte komma här och insinuera att någons smak är bättre än någons annans för då åker man på moppo. *grr27*

trädgårdsmöbel
2018-04-22, 11:39
Jag vill hävda att förmodligen alla "gitarr-dudes" har narcissistisk personlighetsstörning. Om ni läser kriterierna för störningen och visualiserar en gitarr-dude så kommer det bli väldigt tydligt.

Scratch89
2018-04-22, 12:10
Enkel att spela kanske men det är fan inte enkelt att skriva. Hitta en melodi som sticker ut till de vanliga 3-4 ackorden är helt förskräckligt svårt. Hårdrockare verkar resonera att det om det är enkelt att spela så är det enkelt skriva. Det är skitsnack.

Det är inte så svårt att skriva prog, det är bara göra ett riff sedan kan man slå en tärning för varje bar för att ta fram taktart och sedan lägga till eller ta bort toner/ackord beroende på om taktarten är längre eller kortare. Solot är bara spela så många toner som möjligt.

Exakt. Rick Beato har en serie på Youtube som heter "What makes this song great?" där första avsnittet är med mitt favoritband blink-182. Han tar deras enklaste, mest poppiga låt, och bryter ner delarna. Det är treackordpop hela vägen, men varför blev just den här låten en av de största 1999?

Jag önskar att han ändå hade tagit någon bättre låt och inte den låten som alla förknippar bandet med (de har ju gjort så mycket bättre, intressanta saker), men ändå.

TU--X0pC12o

Diomedea exulans
2018-04-22, 15:37
Då har du bedömt stycket utifrån tekniska meriter och din uppfattning om estetik. Teknisk skicklighet var alltså ett bedömningskriterie.

Men... Nej?

Jag kan ge ett exempel. Jag tycker att Beyonces "All the single ladies är en fruktansvärt dålig låt. 1/10, faktiskt. Men jag hör ju att Beyonce sjunger jättebra i den. Men det spelar ingen roll, den är fruktansvärt jobbig att lyssna på hur vackert sångaren än sjunger.

Bubblan84
2018-04-22, 15:51
Men... Nej?

Jag kan ge ett exempel. Jag tycker att Beyonces "All the single ladies är en fruktansvärt dålig låt. 1/10, faktiskt. Men jag hör ju att Beyonce sjunger jättebra i den. Men det spelar ingen roll, den är fruktansvärt jobbig att lyssna på hur vackert sångaren än sjunger.

Det är väl just det han menar? Att man kan höra att någon tex sjunger bra, men man gillar inte låten ändå. Ni är några som helt har snöat in på musiksmak när det inte är det vi pratar om. Jag kan tycka att en låt är trallvänlig osv, men jag vet att den är pissenkel att spela.

svenbanan
2018-04-22, 16:21
Det är väl just det han menar? Att man kan höra att någon tex sjunger bra, men man gillar inte låten ändå. Ni är några som helt har snöat in på musiksmak när det inte är det vi pratar om. Jag kan tycka att en låt är trallvänlig osv, men jag vet att den är pissenkel att spela.

Vad menar du då?

Att den bästa musiken är den som är mest komplicerad och svår att komponera och svår att spela?

Jag skulle säga att den bästa musiken är den som bäst slår an nånting inom den som lyssnar.

Jag ser inte vitsen med att dela in musik efter komplexitet. Känns helt onödigt och ger ingen som helst vettig info.

david80
2018-04-22, 16:47
Är inte detta med att man ska gilla komplex musik en typisk grej bland unga människor som precis börjat musikgymnasiet och precis börjat spela jazz. Det brukar gå över efter några år. Jag har själv spelat mycket musik i mina dagar och jag kan verkligen uppskatta till synes enkel musik. Ta bara gammal blues, där en låt kan innehålla ett enda ackord eller ett riff. (mannish Boy, muddy waters) Likväl kan det vara hur grymt bra som helst. Om man då gillar blues såklart.
Ibland kan jag tycka att vissa gitarrister (ofta metal) som bara övar snabbhet och teknik påminner mer om idrottsmän än musiker. Sen kan det givetvis vara imponerande ändå.

Bubblan84
2018-04-22, 17:50
Vad menar du då?

Att den bästa musiken är den som är mest komplicerad och svår att komponera och svår att spela?

Jag skulle säga att den bästa musiken är den som bäst slår an nånting inom den som lyssnar.

Jag ser inte vitsen med att dela in musik efter komplexitet. Känns helt onödigt och ger ingen som helst vettig info.

Nej, bara att man inte behöver vara särskilt duktig för att kunna spela vissa låtar.

delta_mats
2018-04-22, 18:08
Är inte detta med att man ska gilla komplex musik en typisk grej bland unga människor som precis börjat musikgymnasiet och precis börjat spela jazz. Det brukar gå över efter några år. Jag har själv spelat mycket musik i mina dagar och jag kan verkligen uppskatta till synes enkel musik. Ta bara gammal blues, där en låt kan innehålla ett enda ackord eller ett riff. (mannish Boy, muddy waters) Likväl kan det vara hur grymt bra som helst. Om man då gillar blues såklart.
Ibland kan jag tycka att vissa gitarrister (ofta metal) som bara övar snabbhet och teknik påminner mer om idrottsmän än musiker. Sen kan det givetvis vara imponerande ändå.

Håller med, tror även det är ett form av hipsterbeteende.

Håller även med det andra du skriver, någonstans försvinner musikaliteten och enbart prestationen finns kvar.

Som tur är finns massor av musik med både teknisk skicklighet och stor musikalitet. Tar det självklara valet och mitt favoritband Dire Straits där frontmannen Mark Knopfler alltid ansetts som en väldigt skicklig gitarrist men där allt vävs in mycket fint i låtarna med stor känsla.

Diomedea exulans
2018-04-22, 18:15
Man kan jämföra det med Bratt Pitt och Dave Palumbo. Brad Pitt har inte ansträngt sig nämnvärt för att se ut som han gör, och han är otroligt fin att titta på. Dave Palumbo har tränat, dietat och sovit extremt disciplinerat i årtionden och dopat sig upp över öronen för att se ut som han gör, och han är ändå extremt ful.

Om jag skulle känna för att titta på en fin man ett litet slag, inte fan tittar jag på Dave hellre än Brad. Jag skiter i skickligheten som ligger bakom Daves utseende, jag bryr mig ju bara om snyggheten.

Och kom inte och säg att den här metaforen var dålig också, för den var tammefan felfri den med.

delta_mats
2018-04-22, 19:06
Man kan jämföra det med Bratt Pitt och Dave Palumbo. Brad Pitt har inte ansträngt sig nämnvärt för att se ut som han gör, och han är otroligt fin att titta på. Dave Palumbo har tränat, dietat och sovit extremt disciplinerat i årtionden och dopat sig upp över öronen för att se ut som han gör, och han är ändå extremt ful.

Om jag skulle känna för att titta på en fin man ett litet slag, inte fan tittar jag på Dave hellre än Brad. Jag skiter i skickligheten som ligger bakom Daves utseende, jag bryr mig ju bara om snyggheten.

Och kom inte och säg att den här metaforen var dålig också, för den var tammefan felfri den med.

Metaforen var dålig. Kroppsbyggning har inte så mycket med att vara snygg att göra.
Att vara Hollywoodskådis förutsätter att du har stor karisma, är snygg och har utstrålning.

trädgårdsmöbel
2018-04-22, 19:27
Man kan jämföra det med en väldigt pretentiös tavla som uttrycker en massa känslor, färger och ljus och anses vara ett mästerverk inom modern impressionism. Bara ett fåtal förstår hur fin den är, ytterligare ett fåtal låtsas förstå men de flesta anser att det där är bara kladd med färg på en duk och något en treåring kunnat måla.

Vs. ett någorlunda snyggt ritat personporträtt.

svenbanan
2018-04-22, 20:35
Nej, bara att man inte behöver vara särskilt duktig för att kunna spela vissa låtar.

Har du ens läst vad du själv skrivit tidigare i tråden?

Antingen driver du eller så saknar du helt självinsikt.

Har också funderat mycket på det genom åren. Folk är i allmänhet väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik :D
Få jag känner förstår sig på musik, men på jobbet har jag som tur var ett par kollegor som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på bra musik. Man får helt enkelt leva med att lyssna på andras skitmusik som "alla gillar" när man är på fest och lyssna på sitt eget när man är själv eller har turen att stöta på någon som gillar gedigen musik :)

Du skriver ju i klartext att du umgås med några "som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på musik" och med dem kan du lyssna på "gedigen musik" medans "folk i allmänhet är väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik".

Dvs de som inte förstår sig på musik lika bra som du och dina polare lyssnar inte dålig musik, och den musik du själv gillar är bra.

Vad har detta med "att man inte behöver vara duktig för att spela vissa låtar" att göra?

Krampus
2018-04-22, 21:17
Om det visade sig att typ Krampus blev sviinigt stor och omtalad i media om hans snygga konst etc etc så att alla kunde se att han är "approved by society", så hade de också fått upp ögonen för hans ädla konst. För objektivt sett så är den fan grym.

:em:

Patriarch K
2018-04-22, 21:46
Ja, musiksnobberi är ett riktigt fittigt beteende. All form av snobberi och elitism suger. Folk får generellt gilla vad som helst. Men då får de samtidigt acceptera att andra gillar annan musik som de själva kanske inte uppskattar.

Jag orkar inte heller lyssna på enbart komplex musik. Den musik som är bäst är ju "simple but genious".

Exakt så. Även om jag ibland lyssnar på svårare musik, progressiv rock osv faller jag alltid tillbaka till det jag lyssnat på hela livet. Det kan vara intressant att lyssna på, utvecklande och sådär, men jag hade aldrig pallat att bara lyssna på det.

Till TS: Du gör ju helt klart udda musik, du tror inte att det har med saken att göra? Det är bra, väldigt bra, men udda.

Thanks! Hmm, ja jag har inte tänkt på det så mycket innan eftersom det är vanlig folkmusik i mina ögon/öron. Men jag börjar inse att jag vrider sönder låtarna på ett sätt som kanske inte går hem hos sing-a-song-älskare. Sedan bryr jag mig inte egentligen, vill jag få mer uppmärksamhet så kan jag bara göra någon cover från något känt spel, men det är roligare att göra något man brinner för, även om det inte blir dödspoppis :)
Mitt senaste verk är ju knappast något som man går på stan och lyssnar i lurar på:
https://youtu.be/kCIVFEC3smQ
Fast det hade ju varit förjävla roligt om den där snygga blonda bruden man ser på stan med hörlurar faktiskt går och lyssnar på typ den där :P

Yes
2018-04-23, 03:56
Jo, det är alltid majoriteten som avgör vad som är bra. Majoriteten inom en grupp. När gruppen uttrycker intersubjektivitet har den också beslutat vad som är bra. I den minsta populationen är det enbart en själv som ingår och det är en population som är minst lika legitim som någon annan att avgöra vad som är bra musik. Poängen är att det alltid ligger en elitistisk (alltså infantil) värdering i att uttrycka att enbart vissa grupper har rätt att avgöra vad som får kallas bra musik, eftersom smak kräver intersubjektivitet.
Nonsens och svammel. Lycka till att svara på "varför?" utan att måla in dig I ett hörn av motsägelser.

Teknisk skicklighet är en sak och bra musik en annan, ungefär som rosto nyss skrev. Teknisk skicklighet går att avgöra mer objektivt. Det är som du säger rimligtvis ett (inte jättestarkt) bedömningskriterium för vilken musik som är bättre än annan men det finns ingen objektiv gräns för hur skicklig prestationen måste vara för att musiken som framförs ska kunna kallas bra musik. Det krävs mest bara en grundnivå av tekniskt kunnande för att musiken ska kunna bli tillräckligt bra för att bli älskad.
Det är ingen som påstått att teknisk skicklighet är samma sak som bra musik. Sen är det givetvis så att vad som betecknas som bra är en flytande skala.
Att musiken blir älskad är inte det samma som att den är bra, och någon som endast besitter grundläggande färdigheter kan inte skapa mycket till musik.

Men jag borde inte ha citerat ditt inlägg till att börja med eftersom jag möjligen inte motsäger det. Jag gick nog snarare igång på bubblan84s elitistiska formuleringar om att somliga inte "förstår sig på bra musik" och var för snabb att citera något som verkade vara på samma spår men inte krävde redigering eftersom jag satt på mobilen. :laugh:

Alltså ska man inte komma här och insinuera att någons smak är bättre än någons annans för då åker man på moppo. *grr27*
Självklart är det så att somliga inte förstår sig på bra musik, och någons smak kan mycket väl vara bättre än någon annans. Det är knappast så att alla besitter samma musikaliska färdigheter. En person med välutvecklat sinne för musik kanske hör saker du är helt omedveten om.

Patriarch K
2018-04-23, 10:10
Nonsens och svammel. Lycka till att svara på "varför?" utan att måla in dig I ett hörn av motsägelser.


Fast han har ju ändå på sätt och vis rätt i att det är "majoriteten som bestämmer vad som är bra eller dåligt". En del av flocken bestämmer vad resten av flocken ska tycka. Sedan finns det ju människor som är mer experimentella/utforskande/äventyrliga/skapande/kreativa/nördiga/logiska/analytiska som skiter fullständigt i allt som har med mode att göra och går sin egna väg och själva väljer vad de tycker om. Även om de också blivit influerade någon gång av någonting.
Men majoriteten av alla människor har ingen "egen" smak i mitt tycke. Hur drygt det än låter.

Vill man skapa musik så vet man ju i förväg vilken typ av människor som kommer att gilla vad. Gör jag någon blip blop/mod/amiga shit så får man knappast med sig tjejerna/killarna på stureplan/avenyn. Gör man Sing-a-song om kärlek med gitarr så får man knappast med sig n3rdzen.

Yes
2018-04-23, 10:45
Fast han har ju ändå på sätt och vis rätt i att det är "majoriteten som bestämmer vad som är bra eller dåligt". En del av flocken bestämmer vad resten av flocken ska tycka. Sedan finns det ju människor som är mer experimentella/utforskande/äventyrliga/skapande/kreativa/nördiga/logiska/analytiska som skiter fullständigt i allt som har med mode att göra och går sin egna väg och själva väljer vad de tycker om. Även om de också blivit influerade någon gång av någonting.
Men majoriteten av alla människor har ingen "egen" smak i mitt tycke. Hur drygt det än låter.

Vill man skapa musik så vet man ju i förväg vilken typ av människor som kommer att gilla vad. Gör jag någon blip blop/mod/amiga shit så får man knappast med sig tjejerna/killarna på stureplan/avenyn. Gör man Sing-a-song om kärlek med gitarr så får man knappast med sig n3rdzen.
Bra - varandes av (reellt) positivt värde. Det är inte samma sak som populärt.
Sen kan jag för all del hålla med om att många inte utvecklat någon egen smak och tyr sig istället till det som är på modet just nu. Det gör ju dock musiken varken bra eller dålig, utan just populär.

Patriarch K
2018-04-23, 12:00
Bra - varandes av (reellt) positivt värde. Det är inte samma sak som populärt.
Sen kan jag för all del hålla med om att många inte utvecklat någon egen smak och tyr sig istället till det som är på modet just nu. Det gör ju dock musiken varken bra eller dålig, utan just populär.

Håller med, däremot skiljer sig nog våra åsikter efter det. Jag anser att det finns en stooor skara folk som tänker "OMG, detta är POPULÄRT, därför gillar jag det, därför tycker jag att det är BRA, just för att det är populärt".
De tänker inte så såklart, men det blir det undermedvetna slutgiltiga resultatet av att någonting är populärt.

Yes
2018-04-23, 12:06
Håller med, däremot skiljer sig nog våra åsikter efter det. Jag anser att det finns en stooor skara folk som tänker "OMG, detta är POPULÄRT, därför gillar jag det, därför tycker jag att det är BRA, just för att det är populärt".
De tänker inte så såklart, men det blir det undermedvetna slutgiltiga resultatet av att någonting är populärt.
Vad jag säger är att deras tyckande i sig inte gör musiken bra.

Yes
2018-04-23, 12:16
Det är inte så svårt att skriva prog, det är bara göra ett riff sedan kan man slå en tärning för varje bar för att ta fram taktart och sedan lägga till eller ta bort toner/ackord beroende på om taktarten är längre eller kortare. Solot är bara spela så många toner som möjligt.
Nå, titta på King Crimson så har du olika tidssignaturer och taktbyten simultant, och ändringar i tonart, samt intressanta melodier. Jag skulle gissa på att det både är hårigt att skriva som att spela.

Patriarch K
2018-04-23, 12:26
Ingen musik är "det är ju bara att". Ingen profession i världen är "det är ju bara att". Är man tillräckligt professionell på någonting så ser det från ett yttre perspektiv pisslätt ut, men det är för att de är såpass confident med det de gör.

Vad jag säger är att deras tyckande i sig inte gör musiken bra.

Det är korrekt, men den behöver inte vara dålig heller :P

MaxTheMarketer
2018-04-23, 12:46
Gitarr-dudes kan skapa en bergodalbana av känslor hos tjejer. Datornördar icke så. Även folk som är bra storytellers går hem hos damerna. Badboys är som en vandrande "actionfilm av känslor" för tjejer. Toffelkillar aka niceguys icke så.

baktung
2018-04-23, 19:01
Nonsens och svammel. Lycka till att svara på "varför?" utan att måla in dig I ett hörn av motsägelser.
Det finns varken hörn eller kanter den här gången eftersom jag bara konstaterade fakta. Men eftersom du bara trött diskvalificerar min, faktiskt omåttligt pedagogiska, utläggning som svammel så väljer jag att dissa din näsvist ställda fråga.


Att musiken blir älskad är inte det samma som att den är bra, och någon som endast besitter grundläggande färdigheter kan inte skapa mycket till musik.
Jo, det är liksom precis så det fungerar. Exakt så. Musik blir inte älskad om inte tillräckligt många tycker att den är bra. Musik som ingen tycker är bra kommer inte att få någon spridning och aldrig kunna bli älskad. Återigen - min poäng är fortfarande att opinionen (majoriteten) alltid definierar vad som är bra. Vilken population som sedan är aktuell i en viss diskussion är en annan femma.

Mozart är bra musik inom populationen västvärlden.
Eric Saade är bra musik inom populationen Europa.
Ulf Lundell är bra musik inom populationen Sverige.
Philter är bra musik inom populationen baktung.

Och population kan förstås väljas på andra sätt än geografiskt.

Det enda som existerar här är alltså olika ställningstaganden, där ditt är att betrakta som mer elitistiskt. Du påstår nämligen att populationer har mer eller mindre bärkraft i sina val av vad som anses vara bra eller dålig musik. Följaktligen är det rimligt att tänka sig att du också påstår att Grammis-juryn är mer trovärdiga när det kommer till att bedöma kvaliteten på musik än ett random kompisgäng från söderort. Juryn är ju liksom handplockad efter sin expertis inom just musik.

Jag å min sida håller inte med. Dels för att jag vill vara helt öppen för att folk med olika grad av musikalitet och kännedom om musik har lika rätt att avgöra vad som är bra musik. Och dels för att juryn är bedrövligt insnöad och rent av låst av sina många glasögon. Många gånger är det därför mer intressant att höra vad populationen lekmän har för åsikter.

Självklart är det så att somliga inte förstår sig på bra musik, och någons smak kan mycket väl vara bättre än någon annans. Det är knappast så att alla besitter samma musikaliska färdigheter. En person med välutvecklat sinne för musik kanske hör saker du är helt omedveten om.
Som sagt, elitism var ordet. Nu menar du att den som är mer musikalisk kommer att behöva mer komplicerad musik för att kunna tycka att den är bra. Och det stämmer säkert. Men kom vi inte överens om att teknisk skicklighet inte avgjorde om musiken är bra eller dålig? För liksom teknisk skicklighet (med vilken teknisk svårighetsgrad ett stycke presenteras) är väl grad av musikalitet (förmåga att upptäcka fina detaljer i musik) en faktor på i princip samma musiktekniska nivå?

Vi kan bara konstatera att folk behöver olika grad av musikaliska detaljer (på många olika spektrum) för att den ska väcka känslor hos en lyssnare, så att lyssnaren tycker att musiken är bra. Bra musik för mig behöver därmed inte vara bra musik för dig. Vi har olika smak och ingen av våra smaker är bättre eller sämre än den andres, eller någon annans.

Sen är det självklart att jag ibland häver ur mig att min kompis, min mamma, eller svenska folket har så jävla dålig smak när det gäller musik att man bara storknar. Men jag uttrycker det som att "min åsikt skiljer sig från din" och antyder inte att vara förmer när jag säger det, som att "min åsikt är förstås värd mer än din eftersom jag har högre IQ/äger en doktorshatt/sålde platina redan med debutskivan/curlar dina uppvärmningsvikter i knäböj och att du därför skulle kunna förbättra din smak genom att lyssna mer på mig, lille kretin".

Automag
2018-05-02, 11:28
Ju mer påläst och insatt man är desto större rätt har man att uttala sig om någots kvalitéer. Så är det bara. Oavsett om det handlar om kroppsbyggande, vin, bildesign, film eller musik. Har man bara lyssnat på Rix FM så bör man inte försöka slå fast att musiken som spelas där är bäst.

Patriarch K
2018-05-04, 13:34
Ju mer påläst och insatt man är desto större rätt har man att uttala sig om någots kvalitéer. Så är det bara. Oavsett om det handlar om kroppsbyggande, vin, bildesign, film eller musik. Har man bara lyssnat på Rix FM så bör man inte försöka slå fast att musiken som spelas där är bäst.

Mja, musik är ju subjektivt. Tycker man om någonting så tycker man om det (även om det är irriterande, därav denna tråd).
Precis som alla öl-fascister som finns nuförtiden. Gillar man en vanlig schleten Pripps Blå framför "Härryda Ostronporter Special APA+IPA version and coffee flavour" så är det ju ingen som kan komma och påstå att sistnämnda objektivt sett är godare än en schleten Pripps.

delta_mats
2018-05-04, 15:06
Mja, musik är ju subjektivt. Tycker man om någonting så tycker man om det (även om det är irriterande, därav denna tråd).
Precis som alla öl-fascister som finns nuförtiden. Gillar man en vanlig schleten Pripps Blå framför "Härryda Ostronporter Special APA+IPA version and coffee flavour" så är det ju ingen som kan komma och påstå att sistnämnda objektivt sett är godare än en schleten Pripps.


Man får skilja på att säga att en öl är god eller bra. På samma sätt som man säger att en bil är snygg eller bra. Eller att man gillar en viss typ av musik eller att musiken är bra.

Det ena är högst subjektivt medan det andra faktiskt kräver någon form av insikt och kunskap.

Jense
2018-05-05, 18:02
Han kanske är snygg och du ful?



Svårare än så är det inte.

Patriarch K
2018-05-06, 22:25
Svårare än så är det inte.

Mja, jag är rätt medioker. En 6:a enligt mig själv (ful är väl 4:a och neråt, medan 5:a är neutralt och intetsägande).
Men annars stämmer teorin väldigt bra. Man behöver nog vara åtminstone en 7:a-8:a om man ska kunna bära upp en gura utan större skillz.

Dåren
2018-05-06, 22:32
App, app, app! Mäns utseende är inte en faktor för hur de bedöms. Bara kvinnor utsätts för detta.