handdator

Visa fullständig version : Nya flygskatten from 1 april 2018 - varför? miljömupperi?


MaxTheMarketer
2018-04-19, 15:57
Slösurfade på Facebook runt kommentarer på Systembolagets senaste "reklamfilm" och blev nyfiken på alkoholskatten och såg då i menyn att "flygskatt" fanns och det kände jag inte till, så klickade där:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/flygskatt.4.41f1c61d16193087d7f1239.html

Tydligen ska detta ha införts detta år 1 april utan att vara något första aprilskämt. Varför i helvete har det införts för? Notera nu att jag har inte rest utomlands sedan jag var 9 år så kanske finns något captain obvious här.

Är det något miljömupperi för att slå sig om bröstet som en "miljövän" eller är det för att fortsätta finansiera "det misslyckade experimentet" som kommer att bli Sveriges självutplåning om några år? (i sämsta fall)

Visst, den nya flygskatten berör endast flygföretagen men det innebär ju bara högre priser för resenärerna och mer damp. Främsta dödsorsaken bland svenska medborgare i Sverige: överbeskattning.

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 16:10
Det är nog som du antyder, inte av miljöskäl, det är bara ett svepskäl, utan för att man behöver utnyttja varje möjlighet att dra in skattemedel pga. ni vet vad.

Fredron
2018-04-19, 16:14
En skatt eller avgift för företagen hamnar alltid på konsumenten.
Det blir en ökad produktionskostnad som leder till att priset går upp och färre människor kan få ta del av tjänsten/produkten. Att fortsätta sälja en produkt/tjänst med förlust finns inte på kartan.

App
2018-04-19, 16:17
Har jag förstått rätt att man inte blir berörd av detta om man flyger från Kastrup? :D

Vinter
2018-04-19, 16:26
Har jag förstått rätt att man inte blir berörd av detta om man flyger från Kastrup? :D

Klart det gör en skillnad, blir runt 10% högre kostnad från Sverige. Så det är bara att gratulera Danskarna. De sydliga svenska flygplatserna får försöka konkurrera ändå.

tumme
2018-04-19, 16:26
Har för mig att svenskar flyger väldigt mycket. Så är väl ett försök att förstör det nöjjet också.

Hemi
2018-04-19, 16:29
Det är flera som frågar, har inte sett några svar.

”Det är rimligt att man betalar för klimatpåverkan som ens resande orsakar” säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP)."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart-infors-flygskatt

Det borde vara klart då, pengarna går till miljön, säger finansmarknadsministern.

För inte så länge sedan ansåg politiker att det vara bra att resa runt och förkovra sig, särskilt skaffa jobb långt bort i utlandet, Arbetsförmedlingen har varit mycket positiva till det.

Vinter
2018-04-19, 16:29
Har för mig att svenskar flyger väldigt mycket. Så är väl ett försök att förstör det nöjjet också.

Ja det är inte många gröna politiker som sneglat på Sveriges karta och funderat på varför vi oftare flyger än folk i Central Europa. Landyta och kustlinje är en ledtråd.

The_RobRoy
2018-04-19, 16:31
Dyrare flygbiljetter, mindre turister, mindre försäljning, fler arbetslösa, fler på bidrag. Det blir nog bra dehär! Men vi fick ju stopp på flygandet i alla fall, Sverige räddar miljön och världen! Eller vänta, vi är ju bara en flugskit i sammanhanget, världen går under ändå! Sadface..

Andy.da.wohoo
2018-04-19, 21:09
Men lugna er lite, det är inte direkt storsummor det handlar om.

Skatten har tre nivåer: Flygresor till ett land inom Europa, även inrikesresor, blir 60 kronor dyrare. För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor, om resan inte är längre än 600 mil. Längre resor än så blir 400 kronor dyrare”.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart-infors-flygskatt

Har man inte råd med 800 kronor extra per person för att åka till Thailand så hade man nog inte åkt ändå. Och då kan man ju utan problem åka till kreta, Mallorca eller någon annan ö i Medelhavet. Om något så kan det ju gynna ekonomin i Europa, hurra!

Tröttsamt med domedagsprofeterna här på forumet. Även om jag kan hålla med om tvekan till skattens effektivitet för miljön.

Gil77
2018-04-19, 21:27
Men lugna er lite, det är inte direkt storsummor det handlar om.



Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart-infors-flygskatt

Har man inte råd med 800 kronor extra per person för att åka till Thailand så hade man nog inte åkt ändå. Och då kan man ju utan problem åka till kreta, Mallorca eller någon annan ö i Medelhavet. Om något så kan det ju gynna ekonomin i Europa, hurra!

Tröttsamt med domedagsprofeterna här på forumet. Även om jag kan hålla med om tvekan till skattens effektivitet för miljön.

Är väl bara så att folk är less att bli beskattade hit och dit. Pengar ska in, och man tycker inte att man får nåt för det. Det mesta blir sämre.

Vinter
2018-04-19, 21:28
Men lugna er lite, det är inte direkt storsummor det handlar om.



Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart-infors-flygskatt

Har man inte råd med 800 kronor extra per person för att åka till Thailand så hade man nog inte åkt ändå. Och då kan man ju utan problem åka till kreta, Mallorca eller någon annan ö i Medelhavet. Om något så kan det ju gynna ekonomin i Europa, hurra!

Tröttsamt med domedagsprofeterna här på forumet. Även om jag kan hålla med om tvekan till skattens effektivitet för miljön.

Blir troligtvis en miljöförlust.
Jag ritade snabbt ut en ny affärsmodell där svenska flygföretag istället mellanlandar i stora europeiska flygplatser för att sänka priset på den längre resan då den sker från annat land. 120kr vs 800kr.
Vilket betyder ökat utnyttjande av de betydligt mindre bränsleekonomiska mindre flygplanen. Jag spår att det bli ekonomiskt ohållbart att bedriva direktflyg från andra flygplatser än Stockholmsregionen.
Trenden är fortfarande att folk ofta väljer lågprisflyg oavsett om det är mindre bekvämt.

Gil77
2018-04-19, 21:35
Om det jag hört från bekanta är korrekt, så går pengarna från skatten inte till någon form av miljöarbete, utan den är endast till för att minska själva resandet och påverka på så vis.

Andy.da.wohoo
2018-04-19, 21:35
Är väl bara så att folk är less att bli beskattade hit och dit. Pengar ska in, och man tycker inte att man får nåt för det. Det mesta blir sämre.

Och det är rimligt att klaga på att skatterna är höga och fråga sig "vad fan får jag?". Det är möjligt att vara saklig om det hela.

Blir troligtvis en miljöförlust.
Jag ritade snabbt ut en ny affärsmodell där svenska flygföretag istället mellanlandar i stora europeiska flygplatser för att sänka priset på den längre resan då den sker från annat land. 120kr vs 800kr.
Vilket betyder ökat utnyttjande av de betydligt mindre bränsleekonomiska mindre flygplanen. Jag spår att det bli ekonomiskt ohållbart att bedriva direktflyg från andra flygplatser än Stockholmsregionen.
Trenden är fortfarande att folk ofta väljer lågprisflyg oavsett om det är mindre bekvämt.

Inte omöjligt. För att det ska få någon riktig effekt så måste det bli ett (minst) Europagemensamt beslut. Men någon kanske måste börja.

Vinter
2018-04-19, 21:46
Inte omöjligt. För att det ska få någon riktig effekt så måste det bli ett (minst) Europagemensamt beslut. Men någon kanske måste börja.

Det kan bli svårt inom EU, med tanke på högervindar inom politiken. Miljöavgifter är inte så populära.

Scratch89
2018-04-19, 22:29
Jag tror nog att tanken är god men att det kommer slå fel, som vanligt i en socialistisk politik. Man vill sätta åt "de rika" som reser, men som någon redan skrivit ovan, ett par hundra extra per biljett drabbar endast de som inte riktigt har råd att resa så mycket som önskat. Har man deg spelar ett par hundra ingen som helst roll.

Däremot kan jag köpa det ur miljöaspekten (om inte företag börjar krångla runt reglerna och mellanlanda här och där). Argumentet "Ahmen Sverige är bara en droppe i havet!" är rätt så dåligt och skulle i så fall kunna appliceras på i princip alla förändringar, lagar, regler eller normer som finns.

Dissector
2018-04-19, 23:19
Dyrare flygbiljetter, mindre turister, mindre försäljning, fler arbetslösa, fler på bidrag. Det blir nog bra dehär! Men vi fick ju stopp på flygandet i alla fall, Sverige räddar miljön och världen! Eller vänta, vi är ju bara en flugskit i sammanhanget, världen går under ändå! Sadface..

Även räknat i klimatpåverkan per invånare?

Hemi
2018-04-19, 23:27
Jag tycker inte att det stämmer att Sverige är de enda som bryr sig. Folk tänker mer och mer på vad de slänger och hur de hanterar grejer i väst och nordeuropa, folk bötfälls för nedskräpning likaså, ofta mycket mer och hårdare än i Sverige. Det kan vara tusentals dollar för nedskräpning. Vad det gäller utanför Europa så åtminståne på de amerikanska kontinenterna. Vissa ligger efter helt klart och somliga skiter i allt men fler och fler tänker på vad de gör.

The_RobRoy
2018-04-20, 03:29
Även räknat i klimatpåverkan per invånare?

Det är inte klimatpåverkan per invånare som driver klimatpåverkan, så vad har det för relevans?

Droppe i havet argumentet handlar om att nyktra till och inse att Sverige inte längre har råd att vara världens förebild inom allt. Vi bör tänka på vad som är bra för vår ekonomi, t.ex. att locka fler turister är jättebra för Sverige! Och även om man nu ska vara en förebild, så var ju detta ett extremt dåligt sätt. Tror knappast något land tittar på Sverige och säger, wow vi är så imponerade över hur de skyddar miljön där borta. De har lagt en extra skatt på flygresor, så innovativt, vilken nytänkande.

Nej, ner i soptunnan med detta som Sverker brukade säga.

Ett Orm
2018-04-20, 08:30
Attans. Går från superbilligt till inte riktigt lika superbilligt att flyga..

Alexton
2018-04-20, 08:41
Gör som med allt annat som Sverige extra skattar. Köper utomlands istället. För mig så blir det att flyga tillbaka till Frankrike från Köpenhamn.

Absurd idé från börja då Sveriges påverkan är extremt minimal.

Fredron
2018-04-20, 15:32
Men lugna er lite, det är inte direkt storsummor det handlar om.



Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart-infors-flygskatt

Har man inte råd med 800 kronor extra per person för att åka till Thailand så hade man nog inte åkt ändå. Och då kan man ju utan problem åka till kreta, Mallorca eller någon annan ö i Medelhavet. Om något så kan det ju gynna ekonomin i Europa, hurra!

Tröttsamt med domedagsprofeterna här på forumet. Även om jag kan hålla med om tvekan till skattens effektivitet för miljön.

Mig personligen drabbar det inte så mycket, om jag vill åka utomlands så gör jag nog det oavsett.
Den här extra skatten som alla andra extra avgifter och skatter drabbar väl främst, barnfamiljer, studenter, pensionärer och andra som har det mer knapert.
Det är de som får spara ett par månader till för att ha råd med resan de alltid drömt om för att staten inte klarar av att bedriva en verksamhet och därför alltid behöver mer pengar.

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 15:42
Vi borde protestera mot detta. Kanske skräpa ner eller så. Varje person häller ut lite olja i havet, slänger plast/batterier i naturen eller liknande för att mer än kompensera för miljöskadorna mindre flygande förhindrar, och fortsätta med detta tills flygskatten avskaffas. Om tillräckligt många gör det lär det få effekt. Det är dags att bita tillbaks.

The_RobRoy
2018-04-20, 15:48
Ni ser på skatte-trycket på helt fel sätt. Klart man har råd med varje enskild skatt räknat för sig. Men när man slår ihop skatten ifrån allt, så missar ni helt hur nertryckta i skorna ni är. Ni inser inte heller vilken ekonomisk frihet många av er kunde haft om skatte-trycket varit mer normalt.

Här är en beräkning på det riktiga skatte-trycket man utsätts för som högavlönad:

Lön: 70k
Arbetsgivaravgifter: 22k
Pension: 11k
Totalt: 104k

På 70k i månaden får man ut efter skatt 42k, alltså 62k till skatt och pension (ingen egentlig garanti hur mkt du kommer få den dagen du pensioneras).

62/104= 59.6% skatt

Därutöver betalar du moms, såfort du spenderar pengar på något. 25% moms är standard, men mat och restaurang är på 12%. Sen finns punktbeskattning som bensin, alkohol, tobak, och nu flygresor! Räknar du ut detta på en vanlig persons konsumtion, landar du nog normalt runt 25% på alla varor i genomsnitt. Så på dina 42k som du har kvar, kommer du troligen någon gång i livet spendera. Så då drar vi av 25% till, kvar har du 31.5k rena slantar som du kunde konsumera varor för helt befriade ifrån skatt.

31.5k blev alltså kvar, ifrån de 104k företaget betalar för dig varje månad.

Jag är övertygad om att om du fick 104k i handen varje månad, sen fick du sätta av lite till pension själv och resten fick du betala in i efterhand för all den skatt du skulle betala, ja då hade vi haft ett helt annat skattesystem i Sverige. Men det är ju osynligt, så det känns bra. Varje enskild skatt är ju bara som ett par pizzor och ett Netflix abonnemang :smash:

End-of-rant

Aryt
2018-04-20, 16:14
Även räknat i klimatpåverkan per invånare?

Idiotiskt sätt att räkna. Löjeväckande.

Yes
2018-04-20, 16:42
Jag är övertygad om att om du fick 104k i handen varje månad, sen fick du sätta av lite till pension själv och resten fick du betala in i efterhand för all den skatt du skulle betala, ja då hade vi haft ett helt annat skattesystem i Sverige. Men det är ju osynligt, så det känns bra. Varje enskild skatt är ju bara som ett par pizzor och ett Netflix abonnemang :smash:

End-of-rant
Ja, om vi fått råda över våra egna pengar skulle endast idioter lägga pengar. på tjänster som fungerar lika dåligt som offentlig sektor. Om offentlig sektor vore konkurrensutsatt skulle den bli sönderpippad av privata alternativ. Sen ska vi inte ens tala om den enorma ekonomiska tillväxt vi skulle få...

Beträffande flygskatten kommer det inte heller handla om kaffepengar. Skatten kommer göra att färre flyger, vilket gör att flygbolagen också måste höja priserna. Det kommer alltså bli skatt plus prishöjningar. Konsekvenserna blir precis vad du redogjorde för tidigare i tråden.

Fast det drabbar förstås ingen som kan bli upphämtad med privatjet från Bromma...

Yes
2018-04-20, 16:46
Jag tror nog att tanken är god men[...]
Nej. Tanken är inte god. Om det finns något alla måste förstå så är det att våra politiker aldrig tänker goda tankar och att deras uppsåt alltid är ont.

Fredron
2018-04-20, 17:02
Nej. Tanken är inte god. Om det finns något alla måste förstå så är det att våra politiker aldrig tänker goda tankar och att deras uppsåt alltid är ont.

Människor och politiker är inte onda utan oftare omedvetna om alla konsekvenser.
Jag tror snarare att politiker tänker att ändamålet helgar medlen och där i ligger det farliga.

Vinter
2018-04-20, 17:08
Idiotiskt sätt att räkna. Löjeväckande.

Nej det är väl fantastiskt att man kan räkna på högre miljöpåverkan i produktionsländerna och ingen miljöpåverkan där varorna konsumeras.

Egentligen borde vi ju med skattemedel flytta all vår miljöfarliga produktion till Estland och sedan bara importera varorna över gränsen. Då blir vi helt otroligt miljövänliga plötsligt, Svanmärka hela Sverige.

Inga konstigheter där inte.

Yes
2018-04-21, 12:21
Människor och politiker är inte onda utan oftare omedvetna om alla konsekvenser.
Jag tror snarare att politiker tänker att ändamålet helgar medlen och där i ligger det farliga.
Nej, de är inte omedvetna om konsekvenserna utan förnekar dem istället. Därutöver är både ändamål och medel dåliga.

trädgårdsmöbel
2018-04-21, 13:48
Vad sägs om mitt förslag att faktiskt bita tillbaks denna gången? Att dra gränsen här, ingen jäkla miljö-cuck skall få straffbeskatta oss med 800 spänn för att flyga. Om alla hjälps åt och sabbar miljön litegrann var (tänk det där ett skräp om dagen, fast omvänt) tills skatten försvinner. Så länge skatten finns kvar så skall den vara NEGATIV för miljön. Skräpa ner, vägra källsortera mm mm. Nu biter vi tillbaks, och vi biter hårt!

Diomedea exulans
2018-04-21, 13:50
Vad sägs om mitt förslag att faktiskt bita tillbaks denna gången? Att dra gränsen här, ingen jäkla miljö-cuck skall få straffbeskatta oss med 800 spänn för att flyga. Om alla hjälps åt och sabbar miljön litegrann var (tänk det där ett skräp om dagen, fast omvänt) tills skatten försvinner. Så länge skatten finns kvar så skall den vara NEGATIV för miljön. Skräpa ner, vägra källsortera mm mm. Nu biter vi tillbaks, och vi biter hårt!

Idiotiskt och ondskefullt. Den stora förloraren blir ju miljön, och dessutom lär det inte få bort flygskatten.

trädgårdsmöbel
2018-04-21, 14:56
Idiotiskt och ondskefullt. Den stora förloraren blir ju miljön, och dessutom lär det inte få bort flygskatten.

Är det mer ondskefullt än att straffskatt sönder ett folk som inte gagnas av skatten de tvingas betala? Ytterligare en skatt bland tusen skatter? Detta med svepskälet miljön? Detta är något vi bara skall ta, på sin höjd gnälla lite över och sedan betala? Man måste sätta ner foten någonstans och här kan vi göra det. Miljöaktivister ägnar sig åt civil olydnad och aktivism, varför inte låna det konceptet för att påverka något annat?

Hemi
2018-04-21, 16:42
Om svenskar reser mindre så blir det nog ett mer inskränkt, bakvänt land, som det en gång var. Sverige blev väl ett avancerat land pga att man öppnade upp saker och möjligheter, inte tvärt om.

Hemi
2018-04-21, 16:57
Men lugna er lite, det är inte direkt storsummor det handlar om.



Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart-infors-flygskatt

Har man inte råd med 800 kronor extra per person för att åka till Thailand så hade man nog inte åkt ändå. Och då kan man ju utan problem åka till kreta, Mallorca eller någon annan ö i Medelhavet. Om något så kan det ju gynna ekonomin i Europa, hurra!

Tröttsamt med domedagsprofeterna här på forumet. Även om jag kan hålla med om tvekan till skattens effektivitet för miljön.

Tycker att det är en del pengar. Varje gång jag reser vänder vi på varenda krona, speciellt då vi reser långt och är flera. Även om man får pengarna tillbaks pga jobb så har det hänt att man skitit i det för att det fattas pengar. Jag tycker nog snarare att det är, - har man mycket pengar så åker man nog ändå.

r3mpuh
2018-04-21, 17:34
Jag avskyr punktskatter. Blir så oerhört mer kännbart %-mässigt för låginkomsttagare jämfört med rika människor. Om man nödvändigtvis skall införa nya äckelavgifter, gör det %baserat på folks inkomst efter skatt eller dylikt. Har du betalat 300 000 kr i skatt detta år kan din flygbiljett blir 3000 kr dyrare vart du än skall, för miljön, verkar rimligt. Det är rentutav billigt för den personen. Denna avgift motsvarar 8000 kr för en person som skattat 30000 kr under samma år direkt ställt mot inverkan det har på den rika snubbens levnadsstandard.

ceejay
2018-04-21, 20:04
Så du menar att man ska betala mer ju mer man faktiskt bidrar?

r3mpuh
2018-04-21, 20:09
Så du menar att man ska betala mer ju mer man faktiskt bidrar? Precis! Mjölkpriset på ICA borde också skala efter ens inkomst, tänk på våra stackars bönder![☭]

mottat
2018-04-21, 20:12
https://pics.me.me/mark-markantro-income-tax-the-fine-you-pay-for-being-32290840.png

Andy.da.wohoo
2018-04-21, 20:49
Är det mer ondskefullt än att straffskatt sönder ett folk som inte gagnas av skatten de tvingas betala? Ytterligare en skatt bland tusen skatter? Detta med svepskälet miljön? Detta är något vi bara skall ta, på sin höjd gnälla lite över och sedan betala? Man måste sätta ner foten någonstans och här kan vi göra det. Miljöaktivister ägnar sig åt civil olydnad och aktivism, varför inte låna det konceptet för att påverka något annat?

Du kan inte se lite långsiktigt på det och förstå att konsekvenserna av att sabba miljön är rätt svåra att åtgärda? En skatt är ju trots allt rätt enkel att ta bort, relativt sätt.

Det måste finnas bättre sätt att visa missnöje på, som dessutom är konstruktiva och inte bara rent destruktiva.

xan
2018-04-21, 20:51
vad sägs om mitt förslag att faktiskt bita tillbaks denna gången? Att dra gränsen här, ingen jäkla miljö-cuck skall få straffbeskatta oss med 800 spänn för att flyga. Om alla hjälps åt och sabbar miljön litegrann var (tänk det där ett skräp om dagen, fast omvänt) tills skatten försvinner. Så länge skatten finns kvar så skall den vara negativ för miljön. Skräpa ner, vägra källsortera mm mm. Nu biter vi tillbaks, och vi biter hårt!

:d