handdator

Visa fullständig version : Klokovpress!


Illustrerade mannen
2018-04-19, 09:50
Det finns alltid något nytt att testa. Körde Klokovpress första gången igår. Jag går omkring och tror att jag är hyfsat vältränad och genomtränad. Men fy satan vilken träningsvärk idag. Kunde knappt borsta tänderna i morse. Så uppenbarligen har jag träffat/belastat något som inte är vant att tränas. Körde lätt för att känna på rörelsen - 4x10.
Så har ni svårt att hitta övningar som belastar hela övre ryggen och traps - testa Klokovpress!

MackeJuve
2018-04-19, 11:02
Den är faktiskt ganska rolig. Exakt hur bra den är kan jag inte redogöra för, men variation är alltid välkommet. Ska testa den ikväll, tack för tipset!

don ramon
2018-04-19, 11:17
Det är så det börjar. Rätt som det är försöker man sig på Overhead Squats och därifrån är det fritt fall ner i OL-träsket.

oldman
2018-04-19, 21:21
Det där såg inte riktigt säkert ut för axlarna.

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 21:28
Ricky Brusch (stavning) körde en rolig variant av den övningen i vad den nu hette: "Själen är större än världen" kanske? Nåja, skitsamma. Men han körde den som en pushpress bakom nacken, med brett grepp, och helt obscena vikter.

Agitator
2018-04-19, 22:14
Jag kör push press från nacken i en bevkäm bredd som mina armar tillåter mig hålla i stången.

Det blir som en variant mellan klokovs och rickys. Den där olbredden som klokov kör tycker jag inte riktigt är vettigt för axlarna ifall man inte är alls van med sådan bredd över huvudet med stång.

Ozziking
2018-04-19, 22:27
testa klokovpress i ett rycksitt också :D

Ozziking
2018-04-19, 22:28
Det är så det börjar. Rätt som det är försöker man sig på Overhead Squats och därifrån är det fritt fall ner i OL-träsket.

hell yeah!

:cool: :hbang:

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 22:58
testa klokovpress i ett rycksitt också :D

Jag har aldrig förstått mig på hur man kan sitta så i ett ryck som tyngdlyftare gör. Jag skulle helt ärligt få böja armarna långt mer än rakt upp från axeln, utan rejält "bakåt" eftersom överkroppen lutar fram. Gör den inte det utan är helt rakt upp så skulle jag falla platt på rygg. Skulle jag inte lyckas våldsböja mina armar så långt bak att armarna pekar mot taket skulle jag istället falla framåt, näsan i golvet om jag har mer än kanske max 50kg på.

Styrkeryck där jag böjer på benen i en slags hockeyböj tror jag att jag skulle kunna lära mig med en del rörlighetsträning och skuldermobilitet, men aldrig att sitta ner.

don ramon
2018-04-20, 07:03
Jag har aldrig förstått mig på hur man kan sitta så i ett ryck som tyngdlyftare gör. Jag skulle helt ärligt få böja armarna långt mer än rakt upp från axeln, utan rejält "bakåt" eftersom överkroppen lutar fram. Gör den inte det utan är helt rakt upp så skulle jag falla platt på rygg. Skulle jag inte lyckas våldsböja mina armar så långt bak att armarna pekar mot taket skulle jag istället falla framåt, näsan i golvet om jag har mer än kanske max 50kg på.

Styrkeryck där jag böjer på benen i en slags hockeyböj tror jag att jag skulle kunna lära mig med en del rörlighetsträning och skuldermobilitet, men aldrig att sitta ner.Det är inte så svårt som man kan tro. Och det är ingen som sitter med vikten rakt över huvudet. Det är meningen att du ska trycka huvudet framför stången.

Jag är sjukt stel i hela kroppen, men har ändå lyckats lära mig. Man får öva sakta på alla olika delmoment i lyften. Börja med en overhead squat. Finns hur mycket som helst på Youtube för den som vill.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Sheogorath
2018-04-20, 10:14
Jag kör en pushpress bakom nacken med ryckfattning innan jag kör mina ryckböj eftersom jag inte tar mig tid att lärt mig att stöta. Mitt PB i övningen är 112,5 kg.

Kör jag däremot striktpress från död start (dvs "Klokovpress") ligger mitt max nog inte långt över 50 kg. Kanske 57,5 en bra dag. Tränar övningen för ett antal reps på 47,5 kg för tillfället, som grundstyrketräning efter mina ryckböj. Den är, för mig, obscent tung om man jämför med att få kicka upp vikten.

baggard
2018-04-21, 14:43
Jag kör en pushpress bakom nacken med ryckfattning innan jag kör mina ryckböj eftersom jag inte tar mig tid att lärt mig att stöta. Mitt PB i övningen är 112,5 kg.

Kör jag däremot striktpress från död start (dvs "Klokovpress") ligger mitt max nog inte långt över 50 kg. Kanske 57,5 en bra dag. Tränar övningen för ett antal reps på 47,5 kg för tillfället, som grundstyrketräning efter mina ryckböj. Den är, för mig, obscent tung om man jämför med att få kicka upp vikten.

Som jämförelse, vad ligger du i strikt press framför aka hederlig militärpress?

Määng
2018-04-21, 18:25
Hur brett håller ni?

Illustrerade mannen
2018-04-21, 18:59
Långfingret på ringen höll jag. Samma som vid ryck (och oh-böj).

zeusden1
2018-04-21, 19:38
testa klokovpress i ett rycksitt också :D

fXrmvHlnWAM

Kan för övrigt säga att hans ryska är riktigt härlig att lyssna på.

Sheogorath
2018-04-23, 08:45
Som jämförelse, vad ligger du i strikt press framför aka hederlig militärpress?

Vet inte! Har inte gjort övningen på år och dar.

Sheogorath
2018-04-23, 08:47
Hur brett håller ni?

Långfingret 1 cm utanför ringen. Jag är starkare/stabilare för OH-squat om jag håller något smalare (långfingret på ringen) men den extra lyftvägen gör det svårt att få stången i position på de tyngsta vikterna. Så på mina tyngsta OH-squats håller jag den lite bredare fattningen och tränar "Klokovpress" med samma fattning för att det ska bli bättre överföring.