handdator

Visa fullständig version : Alternativa traditioner och härkomst


Pokkes
2018-04-18, 21:42
Olika familjer från olika folkgrupper och länder har ju som alla vet flera speciella sedvanor. Detta framgår både gällande specifika högtider och firandet av dessa men också helt vanliga vardagliga bestyr.

Som uppvuxen i Sverige med svensk släkt och typiska svensson-traditioner är dessa de jag är mest van vid och verkligen uppskattar. Men ibland kan jag känna att det vore spännande att testa hur det vore med en annan uppväxt.

Själv tänker jag att det vore häftigt att testa en judisk uppväxt, med Bat-Mitza och bröllop med ringdans och "stolslyftning".

minns även hur jag i skolan alltid var avundsjuk på klasskamraterna från balkan som i sin matsäck hade pajer och piroger med olika fylningar, menas jag satt och tugga på en ostmacka.


Så frågan är, om ni fick välja att testa på någon speciell händelse, högtid, tradition eller bara testa att vara ifrån en familj med ett annan ursprung än ert eget, vad skulle ni välja och varför?

beskriv också gärna era egna traditioner och uppväxt :)

Patriarch K
2018-04-18, 21:52
Du får köpa gorbys piroger till dina barn i stället för ostmackor då :P
Annars tycker jag att våra traditioner är bäst. Andra länders traditioner är så religiösa och konstiga. Våra är mer "båda fötterna på jorden".

Angel
2018-04-18, 22:00
St patricks Day verkar kul. Klä sig i grönt och bli full.

Ett Orm
2018-04-18, 22:14
Dia de muertos - de dödas dag verkar spännande och känslomässig, en sån saknas lite här.

baktung
2018-04-18, 22:15
Ett arabiskt bröllop vore såklart drömmen, om det ingår en bröllopsnatt med bruden.

Bob90
2018-04-18, 22:27
De där kinesiska knytkalasen där alla lagar skitgod mat och man bara går runt och äter. Because foods.

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 07:23
Amerikansk thanksgiving verkar vara en trevlig tradition.

Ladugårdsdörr
2018-04-19, 07:36
zu2TiMypiW0&t

Akerhage
2018-04-19, 07:41
Mourning of Muharram

The Mourning of Muharram is an important period of mourning in Shia Islam, taking place in Muharram, the first month of the Islamic calendar. It is also called the Remembrance of Muharram. Many of the events associated with the remembrance take place in congregation halls known as Hussainia. The event marks the anniversary of the Battle of Karbala when Imam Hussein ibn Ali (R.A), the grandson of the Prophet Hazrat Muhammad (S.A.W), and a Shia Imam, was killed by the forces of the second Umayyad caliph Yazid I.

The event reaches its climax on the tenth day morning, known as Ashura. Some groups of Shia Muslims join in an ardous practice that involves body whipping with special chains that have razors and knives attached. This tradition is practiced by all age groups; in some regions the children are forced by their parents to take part. This custom is observed by the people of Iran, Bahrain, India, Lebanon, Iraq and Pakistan.

https://www.wonderslist.com/wp-content/uploads/2013/09/Shia-Matam.jpg

Luca Brasi
2018-04-19, 10:07
Vi borde fira att sparkade danskarnas röv.

Captainwide
2018-04-19, 10:13
Finns alldeles för många traditioner och kulturella händelser som jag hade velat prova på.

Luca Brasi
2018-04-19, 10:22
Vi borde fira att sparkade danskarnas röv.

Alltså det finns onekligen en massa andra länder och kulturer där man firar diverse slag och segrar.

Petoria
2018-04-19, 10:34
Vi borde fira att sparkade danskarnas röv.

Kan man ju säga att vi gör på nationaldagen

BelowAverage
2018-04-19, 10:38
Jag börjar ångra mer och mer att jag aldrig firat suttonde maj. *popcorn*

Luca Brasi
2018-04-19, 10:43
Kan man ju säga att vi gör på nationaldagen

Nä vi firar 1809 års regeringsform.
:hbang:

Petoria
2018-04-19, 10:49
Nä vi firar 1809 års regeringsform.
:hbang:

Och Gustav Vasas kröning

Angel
2018-04-19, 11:20
Dackedagen ska jag införa!

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 11:31
Jag firade polsk semledag i år, dock glömt vad högtiden hette, men man skulle äta donuts, och det gjorde jag.

Patriarch K
2018-04-19, 12:18
Jag börjar ångra mer och mer att jag aldrig firat suttonde maj. *popcorn*

Jag spelade på gatan en gång på 17e maj i Norge, och jäääävlar va mycket pengar man fick! Jag ska lätt fira 17e maj alltid :P

Ladugårdsdörr
2018-04-19, 13:21
Jag börjar ångra mer och mer att jag aldrig firat suttonde maj. *popcorn*

Jag är faktiskt inte så imponerad av det spektaklet, speciellt inte då det absolut inte gör skäl för all den positivism som omgärdar fenomenet. "Tog" med dagisbarn, fotbollslag och skolungar som anförda av ett sunkigt "skolekorps" vandrar förbi, ljummen varmkorv i bröd utan senap och ketchup på ett grått torg och ett pinsamt dåligt tal av kommunordföranden. Sen ska man hem och se på TV när kungen vinkar, och kanske få med sig några rapporter om hur firandet går i Alta, Mo i Rana och Ulvöya.

Hemi
2018-04-19, 14:25
Ett arabiskt bröllop vore såklart drömmen, om det ingår en bröllopsnatt med bruden.

Hur ser de ut? De kan väl vara väldigt olika, har för mig att muslimska bröllop ofta är mycket nedtonade och hemmavid.

trädgårdsmöbel
2018-04-19, 15:19
Min uppfattning av ett muslimskt bröllop ser ut såhär. liten tjej på 9 år gifter sig med äldre kusin på 33. maken och makens mor tar med sig flickan till ett sovrum och resten av bröllopsgästerna dricker te, väntar och lyssnar spänt utanför. Maken har sex med flickan medans makens mor tittar på och kontrollerar så att det går rätt till. Gästerna lyssnar på flickans skrik och gråt och tittar nöjt på varandra. Efter akten tar makens mor lakanet och inspekterar blodfläckarna. Är de tillräckligt blodigt så visar hon upp det blodiga lakanet för övriga gäster och de jublar.

Sedan hängs de blodiga lakanet upp på en tvättlina, så att grannarna också får se. Efter några dagar ytterligare ger man det blodiga lakanet till brudens föräldrar så att de kan andas ut och vara stolta över det blodiga lakanet vilket symboliserar att de uppfostrat en dygdig flicka.

Hemi
2018-04-19, 15:37
Den religiösa idén är väl att man inte skall vräka ut sig och utstråla överflöd inför Gud.
Annars så finns det väl andra slags superbröllop kanske.

Pokkes
2018-04-20, 06:33
Min uppfattning av ett muslimskt bröllop ser ut såhär. liten tjej på 9 år gifter sig med äldre kusin på 33. maken och makens mor tar med sig flickan till ett sovrum och resten av bröllopsgästerna dricker te, väntar och lyssnar spänt utanför. Maken har sex med flickan medans makens mor tittar på och kontrollerar så att det går rätt till. Gästerna lyssnar på flickans skrik och gråt och tittar nöjt på varandra. Efter akten tar makens mor lakanet och inspekterar blodfläckarna. Är de tillräckligt blodigt så visar hon upp det blodiga lakanet för övriga gäster och de jublar.

Sedan hängs de blodiga lakanet upp på en tvättlina, så att grannarna också får se. Efter några dagar ytterligare ger man det blodiga lakanet till brudens föräldrar så att de kan andas ut och vara stolta över det blodiga lakanet vilket symboliserar att de uppfostrat en dygdig flicka.

Är detta ett försök till ett humoristiskt inlägg? eller söker du finna jämlika/skapa reaktioner?

För det är ganska töntigt sagt.

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 06:39
Är detta ett försök till ett humoristiskt inlägg? eller söker du finna jämlika/skapa reaktioner?

För det är ganska töntigt sagt.

Det är ett försök till att informera om hur ett arabiskt/muslimskt bröllop kan gå till, så att berörda personer blir införstådda med vad de önskar uppleva.

Att det är ganska töntigt sagt bjuder jag på.

Diomedea exulans
2018-04-20, 06:50
positivism

Du tänker på "positivitet". Positivism är något helt annat. Det betyder "vetenskaplig metod".

Pokkes
2018-04-20, 07:02
Det är ett försök till att informera om hur ett arabiskt/muslimskt bröllop kan gå till, så att berörda personer blir införstådda med vad de önskar uppleva.

Att det är ganska töntigt sagt bjuder jag på.

Och jag antar att du baserar denna information på egna personliga erfarenheter av de arabiska/muslimska bröllop du besökt?

Eller tillförlitliga källor?

trädgårdsmöbel
2018-04-20, 07:46
Och jag antar att du baserar denna information på egna personliga erfarenheter av de arabiska/muslimska bröllop du besökt?

Eller tillförlitliga källor?

Hävdar du alltså att jag bara fabulerar vilt? Isåfall vet jag inte rens vart jag skall börja om du vill ha "källa på det". Det är så det är. Tro på det om du vill, eller intala dig något annat.

hugok
2018-04-20, 07:46
Jag gillar generellt de svenska traditionerna just för att de är relativt nedtonade, så älskar jag sill också.

Var med ett par judiska vänner på ett årligt firande över att Rabbinen hade läst klart Toran. Väldigt rolig tillställning och det kändes inte speciellt religiöst. Jag anlände ganska tidigt till tillställningen och märkte att folk tittade väldigt suspekt på mig innan mina vänner kom och jag fick låna en kippa. Förståeligt när jag är nästan 2 meter och har ett ansikte som hade kunnat vara taget från en Tysk propagandaaffisch från -37.

Hade gärna provat fler judiska högtider. Eller några av våra förkristna högtider, men misstänker att kristendomen anpassade sig rätt väl till dem så att det inte skiljer så mycket från det vi firar nu.

hugok
2018-04-20, 07:51
ett ansikte som hade kunnat vara taget från en Tysk propagandaaffisch från -37.

Okej vet att det inte är vad ansiktet på min profil utstrålar...

baktung
2018-04-20, 18:54
Hur ser de ut? De kan väl vara väldigt olika, har för mig att muslimska bröllop ofta är mycket nedtonade och hemmavid.
Jag föreställer mig ett grandiost bröllop med bl.a. överdrivet tilltagna tårtor och en enorm vit brudklänning. En slags infantil, översirad lyx genomskådar spektaklet. Allt i överflöd helt enkelt snarare än nedtonat är min bild av det hela. Men mitt (skräck?)exempel kanske kommer från bilden jag fått av hur mer välbärgade araber i Sverige väljer att bygga sina sterila aladdinhus. Guldfärgat och sådär allmänt... arabiskt.

Min uppfattning av ett muslimskt bröllop ser ut såhär. liten tjej på 9 år gifter sig med äldre kusin på 33. maken och makens mor tar med sig flickan till ett sovrum och resten av bröllopsgästerna dricker te, väntar och lyssnar spänt utanför. Maken har sex med flickan medans makens mor tittar på och kontrollerar så att det går rätt till. Gästerna lyssnar på flickans skrik och gråt och tittar nöjt på varandra. Efter akten tar makens mor lakanet och inspekterar blodfläckarna. Är de tillräckligt blodigt så visar hon upp det blodiga lakanet för övriga gäster och de jublar.

Sedan hängs de blodiga lakanet upp på en tvättlina, så att grannarna också får se. Efter några dagar ytterligare ger man det blodiga lakanet till brudens föräldrar så att de kan andas ut och vara stolta över det blodiga lakanet vilket symboliserar att de uppfostrat en dygdig flicka.
Oskön läsning men visst förekommer det.

Hemi
2018-04-20, 19:01
Jo nog kan de parta, sett detta i Paris. Brukade äta på en Marockansk restaurant där, med mängder av rykande kött, pipor och allt.

Hemi
2018-04-20, 19:02
Skulle gärna fira nåt kinesiskt, något som jag inte har en aning om vad de gör, föreslå nåt...

Ett Orm
2018-04-20, 21:31
Skulle gärna fira nåt kinesiskt, något som jag inte har en aning om vad de gör, föreslå nåt...

Kinesiskt nyår med massvis med smällare.