handdator

Visa fullständig version : Effekter av idrott på hög nivå på ryggraden


King Grub
2018-04-17, 11:04
En stor del av idrottare på hög nivå uppvisar moderata till svåra skador på ryggraden.

BACKGROUND/AIM:

In high-level Olympic athletes, many spinal pathologies arise from overuse, while others are the result of acute injury. Our aim is to analyse the epidemiology of spinal pathologies detected on MRI in athletes participating in the 2016 Rio de Janeiro Summer Olympics.

METHODS:

In this retrospective study, all spine MRIs performed during the 2016 Rio Games were analysed. Descriptive data from the MRIs were tabulated and analysed for disc degeneration, spinal canal and/or neural foraminal narrowing, and acute/chronic fractures. Data were analysed by sport, continent of origin, age and sex.

RESULTS:

Of 11 274 athletes participating in the Olympic games, 100 received spine MRI. Fifty-two of the 100 (52%) athletes who received cervical, thoracic and/or lumbar spine MRI showed moderate to severe spinal disease. The highest sport-specific incidence of moderate to severe spine disease was seen in aquatic diving athletes (67%, 3 per 100 divers). Weightlifting had the second highest sport-specific incidence of spine disease (67%, 1.5 per 100 weightlifters). Athletics used the most spine MRIs (31 of 107 MRIs, 29%). European athletes had more spine MRIs than all other continents combined (55 of 107 MRIs, 51%). Athletes over 30 years old had the highest rate of moderate to severe spine disease on MRI (24 of 37 athletes >30 years old, 65%).

CONCLUSIONS:

A high number of the world's premier athletes demonstrated moderate to severe spine disease on MRI during the 2016 Summer Olympics, including moderate/severe degenerative disc changes with varying degrees of disc bulges and herniations.

BMJ Open Sport Exerc Med. 2018 Mar 8;4(1):e000335. Evaluation of spine MRIs in athletes participating in the Rio de Janeiro 2016 Summer Olympic Games.

http://bmjopensem.bmj.com/content/4/1/e000335

ceejay
2018-04-17, 12:30
Tung och massa träning på elitnivå är inte direkt super för hälsan.

Fetknoppen
2018-04-17, 15:18
Tung och massa träning på elitnivå är inte direkt super för hälsan.

Så tolkar jag inte resultaten. När man gör röntgen av helt symtomfria människor som är ca 30 år ser man att ungefär 30 % av dem har buktande diskar och generella degenerativa förändringar (utan att för den skull ha ont i ryggen). Mot bakgrund av detta säger jag att elitidrottare har ryggar som ser ut ungefär som de gör hos vanliga människor som inte tränar alls eller tränar måttligt mycket. Det är enligt studien vanligare med fynd men det säger inget om hur stora problem de har. Sannolikt har de inte ont för då är det svårt att elitidrotta.

Bob90
2018-04-17, 15:32
Det känns ju som att det är ganska vanligt att just bildfynd (brist på) inte korrelerar med symptom.

Fetknoppen
2018-04-17, 15:41
Det känns ju som att det är ganska vanligt att just bildfynd (brist på) inte korrelerar med symptom.

Så är det. Vi människor vill ha en förklaring till våra symtom och det ska helst vara något konkret, något vi kan ta på (ta en bild på). Buktande diskar är väl det som många vårdgivare ger som förklaring till att en människa har ont i ryggen med eller utan ischias. Buktande diskar går dock väldigt många helt symtomfria människor omkring med, utan att veta om det.

Det som ställer till med symtom är när muskulaturen inte fungerar som den ska. Om vissa muskler pga vanemässigt felaktig hållning/arbete blir uttöjda och därför saknar förmågan att kontrollera någon ledregion i kroppen samtidigt som andra muskler blir korta får man en störning i regionen som ofta ger symtom. Det kan vara allt från ischemisk smärta till neurologiska symtom.

Det mesta botas med rätt typ av träning. Dem som inte kan botas och som har väldigt påtagliga symtom ska röntgas och sedan vidare till ortoped för ställningstagande operation.

Fetknoppen
2018-04-17, 16:00
Jag blev nyfiken och kollade upp det. Av 1043 frivilliga personer hade 40 % av dem under 30 år degenerativa/buktande diskar. Bland dem i samma grupp som var 50-55 år hade 90 % degenerativa förändringar i diskarna i ländryggen. Vanligaste nivån för degenererad disk är L5-S1 följt av L4-L5. Då gäller det alltså vanliga människor och inte elitidrottare.

Hemi
2018-04-17, 16:03
Började inte elitidrottarna med samma slags ryggar då?

Fetknoppen
2018-04-17, 16:10
Började inte elitidrottarna med samma slags ryggar då?

Hur menar du?

Jag skulle säga att elitidrottarna uppvisar samma typ av förändringar i ryggen som drabbar nästan alla människor. Hade de inte idrottat hade de fått dessa förändringar i alla fall, men kanske några år senare i livet. Vissa av dem har sannolikt fått förändringarna pga annat än idrotten och i andra fall kan idrotten ha bidragit till degeneration av diskarna. Intressant är att tyngdlyftare och dem som håller på med olika typer av vattensport drabbas i ungefär lika stor utsträckning. Den ena gruppen utsätter ryggraden för extrema belastningar och den andra gruppen böjer sin rygg i konstiga vinklar i viktlöst tillstånd.

Hemi
2018-04-17, 16:18
Jag menar att man har sett att det är normalt med symptomfria diskbuktande ryggar, ok då vet vi det, det är utgångsläget, men studien säger att tyngdlyftare ligger högt. Så nånstans får man symptom och lyftare får mer. Jag säger varken bu eller bä om studien, det finns säkert många andra, har aldrig tränat lyftning på elitnivå själv men vad det gäller simhopp så vat jag att ryggproblem är bra mycket vanligare och värre än för vanliga människor. Då räknar jag med att alla hade dessa symtomfria diskbuktande ryggar till att börja med.

erectorpili
2018-04-17, 17:02
När man gör röntgen av helt symtomfria människor som är ca 30 år ser man att ungefär 30 % av dem har buktande diskar och generella degenerativa förändringar (utan att för den skull ha ont i ryggen). Mot bakgrund av detta säger jag att elitidrottare har ryggar som ser ut ungefär som de gör hos vanliga människor som inte tränar alls eller tränar måttligt mycket. Det är enligt studien vanligare med fynd men det säger inget om hur stora problem de har. Sannolikt har de inte ont för då är det svårt att elitidrotta.

Word bruh, håller med dig. Viktigt att vara källkritisk endå.

Fetknoppen
2018-04-17, 22:02
Jag menar att man har sett att det är normalt med symptomfria diskbuktande ryggar, ok då vet vi det, det är utgångsläget, men studien säger att tyngdlyftare ligger högt. Så nånstans får man symptom och lyftare får mer. Jag säger varken bu eller bä om studien, det finns säkert många andra, har aldrig tränat lyftning på elitnivå själv men vad det gäller simhopp så vat jag att ryggproblem är bra mycket vanligare och värre än för vanliga människor. Då räknar jag med att alla hade dessa symtomfria diskbuktande ryggar till att börja med.

Och svaret är att man inte ofta har ont pga det som syns på röntgen/MR. Det onda har oftast helt andra källor. Stramhet i vissa muskler och eftergivlighet i andra påverkar rygg och bäckenposition. Tyngdlyftare/styrkelyftare är ibland strama och starka i muskler på framsida lår och dessutom strama och starka i ryggens extensorer. De har ofta ett för framåttippat bäcken och ryggens facettleder befinner sig därför nära ytterläge i extensionsriktning. Många blir därför av med huggsmärta i ländryggen om de stärker upp och förkortar magmusklerna och gör övningar som förlänger strama muskler på framsid lår. Samma gäller för övrigt merparten av dem i normalpopulationen. De har alltså ont av,andra orsaker än buktande diskar.

Xtreme-G
2018-04-18, 08:36
Synd att det inte fanns någon kontrollgrupp där forskarna blint fick bedöma ryggarna och kunde jämföra vad de fann. Urvalet verkar lite oklart också.