handdator

Visa fullständig version : Ordna bra kroppshållning!


leo1
2018-04-15, 20:40
Jag försöker jobba bort min gamnacke. Ganska svårt. Känns som jag går runt med en käpp uppstucken i röven till huvudet :) men ändå skönt på nåt sätt förutom att det frestar på mitt på ryggen lite grann.

Sitta med mobilen utan gamnacke är ju skitsvårt.

Nu när jag börjat tänka på det och tittar på folk finns det många med usel hållning medan en del säkerligen tänker på det.

Någon mer som försöker ändra hållning?

Diomedea exulans
2018-04-15, 20:46
En sak som hjälper min hållning ibland är att tänka att huvudet hänger ifrån ett hårstrå som sitter högst upp på huvudet.

Melker2
2018-04-15, 21:26
Jag har kört lite för mycket bänk i förhållande till rygg och fått framåtroterade axlar. Försöker sträcka upp mig men det får nog till och bli lite mer hantelrodd och chins framöver.

svenbanan
2018-04-15, 21:29
Jag har kört lite för mycket bänk i förhållande till rygg och fått framåtroterade axlar. Försöker sträcka upp mig men det får nog till och bli lite mer hantelrodd och chins framöver.

Chins är nog bra i allmänhet. Men tror inte de hjälper mot framåtroterande axlar. Latsen roterar ju snarare axlarna framåt än bakåt.

Tror du ska sikta på att träna bakre delta och musklerna i mitten av bröstryggen (mellan skulderbladen).

leo1
2018-04-15, 21:34
Jag är nära 2 meter. Förstår inte hur man ska kunna äta utan att slänga ner gamnacken då matbordet antagligen är för lågt. Hemma kan jag köra upp tallriken i ansiktet men ute? :d

Flygplan
2018-04-15, 21:35
Vad som hjälpt mig att få en väldigt bra hållning:

- Träna rygg med full ROM med fokus på att kontrahera muskeln vid varje rep. Hålla vikten någon sekund när muskeln är som kortast.
- Träna mycket baksida axlar.
- Träna bröst med full stretch i bottenläget.
- Köra face pulls flera gånger i veckan.

MaxTheMarketer
2018-04-15, 22:23
Jag försöker jobba bort min gamnacke. Ganska svårt. Känns som jag går runt med en käpp uppstucken i röven till huvudet :) men ändå skönt på nåt sätt förutom att det frestar på mitt på ryggen lite grann.

Sitta med mobilen utan gamnacke är ju skitsvårt.

Nu när jag börjat tänka på det och tittar på folk finns det många med usel hållning medan en del säkerligen tänker på det.

Någon mer som försöker ändra hållning?

Gå med bakåtlutande axlar så armarna hänger så långt bakåt utan att det gör ont och gå med uppsträckt rak rygg med en haka som går parallellt med marken.

Gå så under dina långa promenader med medveten ansträngning. Du måste öva in vanan (tar 30 dagar förutsatt att du gör det varje dag) tills du har nött in den i ditt undermedvetna.

Då med tiden så kommer du att bara känna att det känns "rätt" att gå med bra hållning så fort du börjar vistas utomhus. Jag har gjort detta i nästan 10 år och ser alltid till att ha bra hållning var jag än går och nu är det mer naturligt än "faking 'till you make it".

Det borde vara olagligt att gå med dålig hållning om inte sjukdom eller gener förhindrar en. Sånt slöseri med livet att gå omkring och titta ned i backen som jag ser många göra eller att gå med händerna i fickan trots att det är varmt ute.

Ett Orm
2018-04-15, 22:26
Håll kroppen i den positionen du tänk och fortsätt med det. Klart.
Man får göra ett omedvetet val medvetet i stället.
Men det kan ta ett bra tag innan det blir automatiskt.

Träna bort svagheter och stretcha är bra men det kommer inte att dra kroppsdelar i olika riktningar beroende på hur man tränar.

Bob90
2018-04-15, 22:37
Håll kroppen i den positionen du tänk och fortsätt med det. Klart.
Man får göra ett omedvetet val medvetet i stället.
Men det kan ta ett bra tag innan det blir automatiskt.

Träna bort svagheter och stretcha är bra men det kommer inte att dra kroppsdelar i olika riktningar beroende på hur man tränar.

Tror också på det här.

Att göra förebyggande övningar 60 minuter i veckan när du går runt och sitter med dålig hållning typ 50 timmar i veckan och hoppas på att enbart det kommer lösa problemet känns lite orealistiskt.

Det kan absolut hjälpa med övningar, men det är förmodligen det aktiva valet som kommer avgöra framgången.

bigmuscleman
2018-04-16, 12:10
Försök att sitta ner så lite som möjligt. Försök att stå upp när du arbetar och ta långa promenader. När du står upp är det enklare att hålla en naturlig kroppshållning och om du håller en naturlig kroppshållning under större delen av dagen så blir det en del av det undermedvetna.

leo1
2018-04-16, 13:42
Tack för tipsen!

Jag har gått som en soldat idag :)

Patriarch K
2018-04-16, 13:55
Rodd + chins.
Samt dra hakan bakåt som om du skulle skapa en dubbelhaka på dig själv, utan att rotera huvudet neråt. Alltså bara rakt bakåt i Z-led :P Håll kvar den positionen och repetera några gånger om dagen. Samt håll händerna framför dig i bänkpress-position och dra dem så långt bakåt det bara går så att det sträcker i brösten. Inverterad bänkpress i luften utan vikter.

Det gjorde att jag fick bättre hållning efter några år :P

Snubben
2018-04-16, 15:13
Vad som hjälpt mig att få en väldigt bra hållning:

- Träna rygg med full ROM med fokus på att kontrahera muskeln vid varje rep. Hålla vikten någon sekund när muskeln är som kortast.
- Träna mycket baksida axlar.
- Träna bröst med full stretch i bottenläget.
- Köra face pulls flera gånger i veckan.

Facepulls? Hur hjälper det med hållningen?

(Inget ifrågasättande utan är ren nyfiken på hur det skulle hjälpa)

Luca Brasi
2018-04-16, 15:15
Facepulls är sjukt överskattat.

Luca Brasi
2018-04-16, 15:30
Vad gör den övningen som inte vanliga roddövningar och övningar för baksida axlar gör bättre?
De flesta roddövningar och övningar för baksida är dessutom bekvämare och man slipper se ut som en byfåne.

erks
2018-04-16, 15:55
För att få tillbaka huvudet på sin rätta plats, är det viktigt att stretcha musklerna på halsens framsida.

Hittade ingen bättre bild.

http://www.stretching-exercises-guide.com/images/longus_colli.jpg

Lägg tryck ovanpå nyckelbenen och håll fast huden, fäll huvudet bakåt. Du kan också fälla huvudet mer åt sidorna för att pricka de olika sidorna var för sig.

smerk
2018-04-16, 16:09
Jag löste mitt genom att:
- Köra roddar med full ROM med fokus på kontakt på muskeln mellan skulderbladen
- Göra mobilitetsövningar för bröstryggen
- Träna nacke på gymmet

Med hjälp av dessa så var det inte smärtsamt att ha rätt hållning vilket gjorde att den vanan var lätt att få in

Flygplan
2018-04-16, 18:29
Facepulls? Hur hjälper det med hållningen?

(Inget ifrågasättande utan är ren nyfiken på hur det skulle hjälpa)

Jag är ingen Sheo, så jag tänker inte ens försöka mig på att förklara :) Jag vet bara att det verkligen fungerar. Det rådet är ganska vedertaget för bra hållning så någon bra anatomiskt förklaring har det säkert.