handdator

Visa fullständig version : Ojämn styrka mellan baslyften


Negreanu
2018-04-15, 06:07
Mina PB:n ligger på:

Marklyft: 5 reps * 120kg
Knäböj: 5 reps * 90 kg
Bänkpress: 5 reps * 57.5 kg

Vad jag har läst mig till så brukar man marklyfta mellan 1,5 och 1,66 gånger så mycket som man bänkpressar. Men i mitt fall marklyfter jag 2,09 gånger bänken. Är detta enligt er ovanligt? Hur ska man höja sig i sina sämre lyft, bänkpress i detta fallet?

rooz
2018-04-15, 06:39
Jag låg nästan 2xmin bänk i marklyft när jag var som starkast. hade svårt att öka i bänk. Börja träna mer bänkrelaterat.

ceejay
2018-04-15, 06:44
Öka volym/frekvens. 3 bänkpass i veckan är inte orimligt att köra.

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 08:55
Det är könsberoende också. Att marklyfta 1,55-1,66 ggr vad man bänkar, är förmodligen baserat på manliga siffror.

Negreanu
2018-04-15, 09:52
Det är könsberoende också. Att marklyfta 1,55-1,66 ggr vad man bänkar, är förmodligen baserat på manliga siffror.

Ok? Jag är ju man. Så jag vet inte vad det du säger skulle förändra?

tossefar
2018-04-15, 10:05
Ok? Jag är ju man. Så jag vet inte vad det du säger skulle förändra?

Och hur skulle vi veta det? :confused:

oldman
2018-04-15, 11:01
Jag höjde mitt personliga rekord på bänk i fredags efter nästan 4 veckors platå.
Det jag gjorde var att ignorera tyngre vikter på bänken och körde två veckor med olika övningar och lättare vikt.
Så istället för 3 set med bänk blev det, bänkpress med hantlar, bänkpress med en viktskiva (close grip), några bröstövningar, några triceps och några axelövningar. Och sen 5 set , 20 reps med 20 kilo på stången.

Min ide var att försöka träna de muskler som ingår i bänkmomentet och försöka isolera och växa dem individuellt. Jag vet inte om det är optimalt att göra så, men det funkade i alla fall.

Danomax
2018-04-15, 11:27
Du kanske skulle berätta vad du gör nu om någon ska kunna hjälpa dig?

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 11:56
Ok? Jag är ju man. Så jag vet inte vad det du säger skulle förändra?

Sorry. inget illa ment, jag antog fel, med såpass bra mark/böj jämfört med bänk så tänkte jag att det rörde sig om en väldigt stark dam som skrev inlägget. Då hade jag tyckt ration var normal, men nu blir det tydligt att bänken släpar.

vicarious
2018-04-15, 13:25
Hur ska man höja sig i sina sämre lyft, bänkpress i detta fallet?

Träna det mer. Oftare. Högre volym.

1x0
2018-04-15, 13:44
Har läst och hört många gånger att bänkpress är det lyftet som är mest muskelmassaberoende. Att du kan vara stark i marklyft och knäböj med låg mängd muskelmassa. Medan du sällan ser någon monsterbänkpressare med små pressmuskler (eventuellt om superkort ROM [brygga och korta armar]).
Så satsa på bygga en ordentlig ram som du styrkeutvecklar på. Bröst, axlar och triceps. Rygg också viktigt(?).

Det har hjälpt mig mest (tror jag) (att öka pressmuskelmassan) utöver det som nämns i tråden (teknikförbättring, bänkfrekvens- och volymökning).

ceejay
2018-04-15, 13:46
Mycket muskler är ändå den största faktorn oavsett lyft. Har aldrig sett någon bra markare eller böjare med kassa quads/ryggtavla.

mini
2018-04-15, 15:14
Om jag får gissa säger jag att du tränat för kort tid för att fundera på vad som släpar. Träna på kontinuerligt och klokt, planera progressionen och återkom om ett år.

DiktatorN
2018-04-15, 16:14
Mina PB:n ligger på:

Marklyft: 5 reps * 120kg
Knäböj: 5 reps * 90 kg
Bänkpress: 5 reps * 57.5 kg

Vad jag har läst mig till så brukar man marklyfta mellan 1,5 och 1,66 gånger så mycket som man bänkpressar. Men i mitt fall marklyfter jag 2,09 gånger bänken. Är detta enligt er ovanligt? Hur ska man höja sig i sina sämre lyft, bänkpress i detta fallet?

Dina stats är inte ojämna alls enligt mig. Fortsätt träna på bara!

Negreanu
2018-04-15, 16:51
Har läst och hört många gånger att bänkpress är det lyftet som är mest muskelmassaberoende. Att du kan vara stark i marklyft och knäböj med låg mängd muskelmassa. Medan du sällan ser någon monsterbänkpressare med små pressmuskler (eventuellt om superkort ROM [brygga och korta armar]).
Så satsa på bygga en ordentlig ram som du styrkeutvecklar på. Bröst, axlar och triceps. Rygg också viktigt(?).

Det har hjälpt mig mest (tror jag) (att öka pressmuskelmassan) utöver det som nämns i tråden (teknikförbättring, bänkfrekvens- och volymökning).
Ah, intressant. Låter inte helt orimligt. Jag är typ 172 cm och väger 67-68 kg; vägde fram tills nyligen länge kring 65 kg. Alltså inte speciellt mycket. Jag jobbar på att gå upp i vikt, vilket förmodligen på sikt lär gynna bänken.

Dina stats är inte ojämna alls enligt mig. Fortsätt träna på bara!
Tack, nice att höra!

DiktatorN
2018-04-15, 18:14
Ett större bröst ger självklart fördelar i bänkpress pga kortare lyftväg, man behöver bara sänka stången till bröstet. Dessa fördelar får man aldrig i böj och mark i och med att man alltid markar från golvet och böjer från parallellt. Så man får köra på det man har där, i bänk så kan man göra övningen lättare genom att bygga upp ett större bröst.

Lyftvägen är nästan allt i bänkpress, jag säger "nästan" för det finns individer med långa armar som är väldigt bra i det trots det, men det har just att göra med att man kan påverka lyftvägen. Sedan så finns det alltid freaks som sticker ut med ren styrka också såklart.

Så slipa på tekniken, du kan säkert öka enbart på det om du är nybörjare.

Ett Orm
2018-04-15, 18:35
Ett större bröst ger självklart fördelar i bänkpress pga kortare lyftväg, man behöver bara sänka stången till bröstet. Dessa fördelar får man aldrig i böj och mark i och med att man alltid markar från golvet och böjer från parallellt. Så man får köra på det man har där, i bänk så kan man göra övningen lättare genom att bygga upp ett större bröst.

Lyftvägen är nästan allt i bänkpress, jag säger "nästan" för det finns individer med långa armar som är väldigt bra i det trots det, men det har just att göra med att man kan påverka lyftvägen. Sedan så finns det alltid freaks som sticker ut med ren styrka också såklart.

Så slipa på tekniken, du kan säkert öka enbart på det om du är nybörjare.

Nej, lyftvägen är verkligen inte allt. Långt ifrån alla lyfter mer bara för att distansen blir kortare. Muskelmassa, explosivitet, teknik och inre vinklar har stor betydelse.

DiktatorN
2018-04-16, 09:34
Nej, lyftvägen är verkligen inte allt. Långt ifrån alla lyfter mer bara för att distansen blir kortare. Muskelmassa, explosivitet, teknik och inre vinklar har stor betydelse.

Ja, absolut sånt spelar stor roll också. Men du kommer inte se någon som gör otroliga resultat med en riktigt lång lyftväg. Det har jag i alla fall aldrig sett.
Som sagt det blir enklare om den är kortare.

Muskelmassan har inte mer betydelse i bänkpress än vad det har i någon annan styrkeövning, så det var mest det jag svarade på angående lyftväg.

Däremot så är explosivitet viktigare än i de andra två tydligen.

Ett Orm
2018-04-16, 11:35
Jo. Googla bench press Paralympics. Det är inga decimeter duttar där inte.