handdator

Visa fullständig version : Varför blir folk så provocerade över att man deffar?


Ribban
2018-04-13, 09:17
Jag håller på deffa. Jag gillar att äta kvarg till lunch eftersom det så ger mig utrymme att äta en större middag tillsammans med familjen.

När jag äter lunch på jobbet går det inte en enda dag utan att någon ska kommentera att jag äter kvarg. I början försökte jag vara seriös och förklara att min mage mår bra av det och att det är ett proteinrikt livsmedel samt att det ger mig möjlighet att få äta mig mätt en gång per dag till middag. Men när det inträffar 30e dagen i rad orkar jag inte längre. Det har dessutom börjat spridas, när någon kollega från en annan avdelning var förbi visste han redan om det för att någon berättat. Så jävla kontroversiellt är det väl inte att äta en yoghurt till lunch?

Det kom även fram att jag väger mig varje morgon. Jag förklarade att det tar ungefär 5 sekunder av mitt liv och att jag gillar att få ett snitt på vikten eftersom vikten fluktuerar så mycket varje dag. Följdfrågan jag fick var ifall jag fått anorexia.

Sen kommer även snacket om att hjärnan behöver 900 kalorier per dag för att fungera bla bla.

Jag kommer att börja äta lunch senare för att slippa detta surr. Jag vill inte säga till på skarpen för jag har inte tänkt visa mig irriterad på detta patetiska beteende som mest är tragiskt.

Händer detta någon annan?

Bob90
2018-04-13, 09:24
Jag fick skit när jag hela tiden "åt för mycket" och höll på att bli lynchad när jag åt pizza 4 dagar samma vecka.

Det går inte att vinna i lunchrummet :p

Gymmis
2018-04-13, 09:26
Det är nog en väldigt vanlig reaktion.

Vet inte hur många gånger jag varit med om att folk blir provocerade för att jag tackar nej till fikabröd, tårta etc.

Crohnsfitswe
2018-04-13, 09:26
Jag får det åt andra hållet. Tarmsjukdom, allmänt hög förbränning och 2meter+ gör att jag äter rätt mkt 5000kcal+. Men det är väl så att "vanligt" folk inte förstår sig på det vi håller på med och därav skillnaden på resultat när svensson tränar en gång i veckan och känner sig duktig med nån promenad ibland.

King Grub
2018-04-13, 09:32
Svara "därför att jag inte vill få en kropp som din" när någon frågar varför, så slipper du prata med den personen därefter.

Diomedea exulans
2018-04-13, 09:37
"Den spik som sticker upp kommer bli nerslagen" - japanskt ordspråk.

svenbanan
2018-04-13, 09:42
Svara "därför att jag inte vill få en kropp som din" när någon frågar varför, så slipper du prata med den personen därefter.

Hahah! :laugh:

delta_mats
2018-04-13, 10:20
Svara "därför att jag inte vill få en kropp som din" när någon frågar varför, så slipper du prata med den personen därefter.

Hahaha!

ceejay
2018-04-13, 10:27
King grub svarade bra. Folk är smalfeta, otränade och okunniga.

Bjorneman
2018-04-13, 10:30
Typisk reaktion från slöa, lönnfeta Svensson.

Mental
2018-04-13, 10:33
"Varför äter du xxx?"
"Det ska du skita i"
"Nu tycker jag du är otrevlig"
"Nej, men jag kan bli"

Följande utspelade sig på ett lunchrum i Torsby, så pass länge sedan att det är preskriberat. :D

Illustrerade mannen
2018-04-13, 10:40
Har ofta liknande bekymmer. Jag äter endast middag, varje dag. Inget under dagen - ingen frukost, ingen lunch, inget mellanmål, inget fredagsfika - inget! Bara vatten och kaffe (och naturligtvis snus!).
När jag kom ny till jobbet berättade jag en del om mig själv för personalgruppen hyfsat utförligt. (Jag är chef här.) Bl a berättade jag om mina matvanor. Trots det kommer det frågor/kommentarer nästan varje vecka om mitt ätande (eller snarare bristen på ätande). Kanske ska börja med King Grubs tips...

Gjorde något liknande igår faktiskt. Delar av familjen kom hem på eftermiddagen och tjoade över att de köpt så god limpa. De tyckte jag skulle äta också eftersom den ju var så god. Jag svarade att de kunde äta sin limpa själva så de fortsätter vara fluffiga och goa... Frun och de två tonårstjejerna blev inte så väldigt överlyckliga... :)

r1kkie
2018-04-13, 10:42
Svara "därför att jag inte vill få en kropp som din" när någon frågar varför, så slipper du prata med den personen därefter.

Tänkte precis skriva något liknande innan jag såg denna kommentar.

"Man slipper ju typregga sig hos transportstyrelsen i alla fall, du går som lastbil där va?"

*popcorn*

G.W
2018-04-13, 10:43
I fikarum för cirka 10 år sedan.

"Varför äter du kvarg, det bakar man ju med"
"Käften, frågar du igen dödar jag dig"
"Okej, då fråga jag inte mer eftersom jag inte vill dö"
"Bra, då är vi överens"
*fortsatte äta min kvarg*

Mental
2018-04-13, 10:43
Tänkte precis skriva något liknande innan jag såg denna kommentar.

"Man slipper ju typregga sig hos transportstyrelsen i alla fall, du går som lastbil där va?"

*popcorn*

"Har du tappat skylten?"
"Eh va?"
*Lämnar över https://hyltebruksskylt.se/index.php?route=product/product&product_id=461 *

xan
2018-04-13, 10:44
Jantelagen uttrycker sig på många sätt.

Fogel
2018-04-13, 10:45
Har aldrig upplevt detta. Aldrig under diet, och aldrig någon kommentar på att jag aldrig tar fika. Någon gång som folk frågat om shakes eller min keso eller liknande men inget negativt bemärkt.

Undrar om man haft tur eller om ni har en annan kultur i söder.

Alexton
2018-04-13, 11:00
Vekt folk utan mål eller kunskap. Bara ignorera. Troligtvis fysik som en gödd flodhäst samtidigt ska de gnälla på någon annans träning. Jante.

Luca Brasi
2018-04-13, 11:02
Jag har inte börjat deffa ännu men folk blir onekligen provocerade ändå.
Jag gissar på att de inte gillar att bli påminda om att deras fysiska förfall inte är en effekt av tid utan en effekt av slöhet och griseri.

Shqypnia
2018-04-13, 11:11
Svenska fikarum är ett fenomen för sig själv. Om jag öht har med mig sallad sidan om möjligtvis en köttbit så impas folk som fan.

"Fan vad nyttig du är"

Magnus N
2018-04-13, 11:32
Suttit i många fikarum men inte upplevt denna negativitet, kanske inte så lyhörd helt enkelt

r1kkie
2018-04-13, 12:09
"Har du tappat skylten?"
"Eh va?"
*Lämnar över https://hyltebruksskylt.se/index.php?route=product/product&product_id=461 *

Hahaha ja!

Eller

"Vart har du följebilen?" :D

http://www.varningsbil.com/images/aAa/100_0007.jpg

andeem
2018-04-13, 12:13
”Är du intresserad på riktigt kan jag förklara. Vill du bara skoja lite kan vi väl släppa det, det är så många som har kommenterat att jag börjar bli trött på det. Inget illa ment. :)”

trädgårdsmöbel
2018-04-13, 12:28
Du kan ju fega ur lite och säga "Kvarg är billigt och mättande, och jag sparar till en ny bil". Då kommer alla feta gubbar respektera dig som fan.

svenbanan
2018-04-13, 12:31
Har ofta liknande bekymmer. Jag äter endast middag, varje dag. Inget under dagen - ingen frukost, ingen lunch, inget mellanmål, inget fredagsfika - inget! Bara vatten och kaffe (och naturligtvis snus!).
När jag kom ny till jobbet berättade jag en del om mig själv för personalgruppen hyfsat utförligt. (Jag är chef här.) Bl a berättade jag om mina matvanor. Trots det kommer det frågor/kommentarer nästan varje vecka om mitt ätande (eller snarare bristen på ätande). Kanske ska börja med King Grubs tips...

Gjorde något liknande igår faktiskt. Delar av familjen kom hem på eftermiddagen och tjoade över att de köpt så god limpa. De tyckte jag skulle äta också eftersom den ju var så god. Jag svarade att de kunde äta sin limpa själva så de fortsätter vara fluffiga och goa... Frun och de två tonårstjejerna blev inte så väldigt överlyckliga... :)

http://images4.fanpop.com/image/answers/300000/300369_1316721875351_225_225.jpg

MaxTheMarketer
2018-04-13, 12:48
Jag håller på deffa. Jag gillar att äta kvarg till lunch eftersom det så ger mig utrymme att äta en större middag tillsammans med familjen.

När jag äter lunch på jobbet går det inte en enda dag utan att någon ska kommentera att jag äter kvarg. I början försökte jag vara seriös och förklara att min mage mår bra av det och att det är ett proteinrikt livsmedel samt att det ger mig möjlighet att få äta mig mätt en gång per dag till middag. Men när det inträffar 30e dagen i rad orkar jag inte längre. Det har dessutom börjat spridas, när någon kollega från en annan avdelning var förbi visste han redan om det för att någon berättat. Så jävla kontroversiellt är det väl inte att äta en yoghurt till lunch?

Det kom även fram att jag väger mig varje morgon. Jag förklarade att det tar ungefär 5 sekunder av mitt liv och att jag gillar att få ett snitt på vikten eftersom vikten fluktuerar så mycket varje dag. Följdfrågan jag fick var ifall jag fått anorexia.

Sen kommer även snacket om att hjärnan behöver 900 kalorier per dag för att fungera bla bla.

Jag kommer att börja äta lunch senare för att slippa detta surr. Jag vill inte säga till på skarpen för jag har inte tänkt visa mig irriterad på detta patetiska beteende som mest är tragiskt.

Händer detta någon annan?

Låter som tråkiga medarbetare helt enkelt: de har inget intressant att prata om, inga privata hobbys att ta upp som de pysslar med på fritiden, så de bara pratar om det första de lägger märke till.

De lär också troligen, som King Grub antyder, ha icke-önskvärda kroppar så det blir en obekväm påminnelse när de ser dig "vara duktig med kosten".

Följ King Grubs råd och lev sedan med faktumet att dina "arbetskollegor" kanske aldrig mer kommer att vilja prata med dig.

Ju äldre de är, ju mer sannolikt att de kommer att vara trångsynta och aldrig vilja förändra sina liv och därmed klaga på alla andra som faktiskt håller på med det, som du gör just nu!

Mats J
2018-04-13, 13:59
Under de 30 år jag tränat har jag I stort sätt alltid fått höra spydiga kommentarer eller negativa frågor kring min mat och träning. Allt från kollegor till mina närmaste har ifrågasatt det gång på gång på gång.

Senast för 10 min sedan när det var fika på jobbet och mina kolegor satt och mumsa godis. De accepterar inte ett nej utan ska dra det vidare "kom igen nu, en godis spelar ju ingen roll", "alla andra äter ju", "det är fredag, slappna av för fan" etc.

Torsk_ole
2018-04-13, 14:05
Det är väl klart att folk undrar ifall man, ur deras perspektiv, helt plötsligt ändrar matvanor, väger sig varje dag och börjar prata om hur nyttig ens mat är.

Torsk_ole
2018-04-13, 14:06
”Är du intresserad på riktigt kan jag förklara. Vill du bara skoja lite kan vi väl släppa det, det är så många som har kommenterat att jag börjar bli trött på det. Inget illa ment. :)”

Trådens bästa svar på hur man praktiskt kan hantera situationen.

Maximal
2018-04-13, 14:08
Har varit med om samma ofantligt många gånger och svarat olika varje gång, men jag tror att det enda svaret som faktiskt "fungerar" om man inte bryr sig om personen i fråga tar illa upp eller liknande, är att svara så som King Grub skriver.