handdator

Visa fullständig version : Socker eller fetma bakom diabetes och insulinkänslighet


marcopolo12
2018-04-09, 19:02
Tjena tjena

Jag är en grabb på 21 år med ett BMI på 23,2 som tränat som en galning under lång tid genom både styrketräning och kondition. På så sätt har jag även tillåtit mig att äta en del godis och kolhydrater i allmänhet och samtidigt försökt ligga på ett underskott eller +/- 0. Därigenom har jag nyligen nappat på begreppet insulinkänslighet och hur det hänger ihop med träning och kost.

Förutom det har jag alltid varit nojig vad det gäller diabetes då jag upplevt många relaterade symptom såsom trötthet, suddig blick och stickningar i kroppen. Då jag inte vet ett skit undrar jag främst om någon vet om det för höga blodsockret i sig eller den potentiella övervikt vid kaloriöverskott som är den främsta orsaken. Och i förebyggande syfte, vad kännetecknar en bra insulinkänslighet?

Någon som vet mer än mig om detta? Från en maniac xDD

leee
2018-04-09, 19:17
Kolla blodsockret så vet du.Högt blodsocker är väl inte så bra för blodkärlen vad jag vet.

Bob90
2018-04-09, 19:17
Har du kollat upp det hos Vårdcentralen?
Medicinska saker är inget man bör i första hand ta med ett internetforum.

marcopolo12
2018-04-09, 19:37
Har du kollat upp det hos Vårdcentralen?
Medicinska saker är inget man bör i första hand ta med ett internetforum.

Jag vet, men ville försäkra mig om ifall någon här hade bra koll eller upplevt liknande. Kollade för någon vecka sedan och hade då ett blodsocker på 4,2 på fastande mage (hade ätit 2 h innan). Men man får väl inte reda på ifall man har diabetes på enbart ett test? :O

Scratch89
2018-04-09, 19:51
Jag vet, men ville försäkra mig om ifall någon här hade bra koll eller upplevt liknande. Kollade för någon vecka sedan och hade då ett blodsocker på 4,2 på fastande mage (hade ätit 2 h innan). Men man får väl inte reda på ifall man har diabetes på enbart ett test? :O

Om man inte har diabetes typ 1 (vilket ofta upptäcks tidigare än så) så har man typ 2, och då är det via test man får reda på det. Man kan kolla antingen fasteglukosvärdena eller ett "långsocker" som oftast mäts under längre tid, ett så kallat HbA1c.

Det du beskriver kan vara symptom på diabetes, men det behöver inte vara något särskilt heller.

marcopolo12
2018-04-09, 20:09
Om man inte har diabetes typ 1 (vilket ofta upptäcks tidigare än så) så har man typ 2, och då är det via test man får reda på det. Man kan kolla antingen fasteglukosvärdena eller ett "långsocker" som oftast mäts under längre tid, ett så kallat HbA1c.

Det du beskriver kan vara symptom på diabetes, men det behöver inte vara något särskilt heller.

Jaha okej, får helt enkelt gå och kolla igen.

Alkro
2018-04-09, 20:11
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=7003

4,2 är ett bra fastevärde. Över 7 talar för diabetes.

Luca Brasi
2018-04-09, 20:20
Hur tar man reda på om man har nånsorts ovanlig hereditär hyperinsulism?

Alkro
2018-04-09, 20:26
Hur tar man reda på om man har nånsorts ovanlig hereditär hyperinsulism?

Det upptäcks ofta i barndomen eftersom man periodvis blir medvetslös pga hypoglykemi.

Luca Brasi
2018-04-09, 20:32
Det upptäcks ofta i barndomen eftersom man periodvis blir medvetslös pga hypoglykemi.

Jo jag tänker mig att man borde kunna ha lindrigare hyperinsulism också.
Jag blir då och då lindrigt hypoglykemisk men aldrig medvetslös och är bara milt retarderad.

Fetknoppen
2018-04-10, 09:52
Jag vet, men ville försäkra mig om ifall någon här hade bra koll eller upplevt liknande. Kollade för någon vecka sedan och hade då ett blodsocker på 4,2 på fastande mage (hade ätit 2 h innan). Men man får väl inte reda på ifall man har diabetes på enbart ett test? :O

Om ditt blodsocker var 4,2 mmol två timmar efter måltid har du inte diabetes, punkt!

trädgårdsmöbel
2018-04-10, 10:13
Jag tror att jag är immun mot diabetes. Kan man vara det? jag dricker red bull varje dag, är tjock och gör precis allt man inte skall göra i avseendet diabetes, snart 40. Jag testar blodsockret ofta, det är alltid normalt.

Luca Brasi
2018-04-10, 10:29
Jag tror att jag är immun mot diabetes. Kan man vara det? jag dricker red bull varje dag, är tjock och gör precis allt man inte skall göra i avseendet diabetes, snart 40. Jag testar blodsockret ofta, det är alltid normalt.

Du är ju inte så gammal...ännu.

Fetknoppen
2018-04-10, 10:34
Jag tror att jag är immun mot diabetes. Kan man vara det? jag dricker red bull varje dag, är tjock och gör precis allt man inte skall göra i avseendet diabetes, snart 40. Jag testar blodsockret ofta, det är alltid normalt.

Diabetes typ-2 är vanligen förvärvat under många år av felaktigt leverne. Långsamt byggs fettdepåerna på pga felaktig kost och för lite motion och det är dessutom naturligt att man rör sig mindre och mindre med stigande ålder. Bukspottkörteln kompenserar för detta genom att tillverka mer och mer insulin för att undvika att blodsockret bli för högt. Det är en mängd faktorer som leder fram till sjukdomen men i medel skulle jag säga att kombinationen av för mycket energität mat och för lite motion ligger bakom den skenande epidemin i västvärlden.

När forskare granskat människor som lever som vi gjorde på stenåldern ser man att de promenerar ca 15 000 steg/dag bara för att hålla sig med mat och vatten, och varje steg är i obanad terräng. I västvärlden promenerar vi ca 5600 steg/dag om jag minns rätt, och nästan varje steg är på släta vägar. Det är vi inte gjorda för. Dessutom är det inget problem att få tag i energitäta livsmedel. Red Bull är väl bara ett exempel på sådant vi enkelt får tag på.

Fetknoppen
2018-04-10, 10:39
Du är ju inte så gammal...ännu.

Precis!

Det är ofta de val vi gör tidigt i livet som påverkar sjukdomsuppkomst många år senare. Många typ-2-diabetiker hade nog helt normala blodsockervärden när de var i 40-årsåldern. När de är 55 är de ändå diabetiker. Faran med typ-2-diabetes är ffa att man kan gå med sjukdomen obehandlad i många år innan den upptäcks. Man har då ofta redan drabbats av komplikationer. Jag säger som jag alltid gör; var kapten på din egen skuta och styr ditt liv i den riktning du vill. Önskar man öka sannolikheten för ett friskt och långt liv ska man äta sunt och motionera och undvika droger etc. Egentligen sådant som alla redan vet.

Aryt
2018-04-11, 16:20
Diabetes typ-2 är vanligen förvärvat under många år av felaktigt leverne. Långsamt byggs fettdepåerna på pga felaktig kost och för lite motion och det är dessutom naturligt att man rör sig mindre och mindre med stigande ålder. Bukspottkörteln kompenserar för detta genom att tillverka mer och mer insulin för att undvika att blodsockret bli för högt. Det är en mängd faktorer som leder fram till sjukdomen men i medel skulle jag säga att kombinationen av för mycket energität mat och för lite motion ligger bakom den skenande epidemin i västvärlden.

När forskare granskat människor som lever som vi gjorde på stenåldern ser man att de promenerar ca 15 000 steg/dag bara för att hålla sig med mat och vatten, och varje steg är i obanad terräng. I västvärlden promenerar vi ca 5600 steg/dag om jag minns rätt, och nästan varje steg är på släta vägar. Det är vi inte gjorda för. Dessutom är det inget problem att få tag i energitäta livsmedel. Red Bull är väl bara ett exempel på sådant vi enkelt får tag på.

Skenande epidemin i västvärlden?
Genetisk sjukdom, vanligare bland icke-västerländska invandrare..
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Temaartikel/2018/02/Hog-diabetesrisk-bland-icke-vasterlandska-invandrare/

Sarco
2018-04-11, 22:24
Att genetik är en faktor betyder ju inte att det är en genetisk sjukdom. Läs din länk.