handdator

Visa fullständig version : Rimlig ersättning fibergrävande?


garluch
2018-04-04, 11:59
Tjenare, mina grannar vill ha fiber, och då vill det bolaget som ordnar detta gärna gräva på min tomt. De skall gräva typ 100m långt, upp till 5 meter bredd i början med det skall krympa till max 2 m bredd i färdigt skick.

De skall även smälla upp någon form av låda eller bod ovanpå.

De vill erbjuda mig typ 6k, vilket sett till m2 priset jag gav för tomten helt ok, men det känns ändå som så jäkla lite för att i princip avstå 200m2 tomt.

Jag har stor tomt i en billig del av landet, grävningen kommer att ske på en kortsida som jag kan offra utan problem, grannarna bör få sin fiber utan att jag grinar och 6kkr är 6kkr. Men låter det inte rimligt att kunna mjölka ut lite mer stålar? Man får ju pröjsa typ 18k för att få det indraget till 1 hus liksom.

Någon som har erfarit liknande?

tumme
2018-04-04, 12:11
Frågan är nog mer vilken relation du vill ha med dina grannar. Visst du kan nog mjölka ut extra men blir ju bra stämning då. Det här verkar ju inte påverka dig särskilt mycket.

vicarious
2018-04-04, 12:32
Du borde verkligen passa på att gräva in fiber till dig också när dom ändå håller på. Det höjer värdet på fastigheten och vem vill inte ha det bästa bredbandet som finns tillgängligt? Det är en investering för framtiden.

Kabuto
2018-04-04, 12:51
Tjenare, mina grannar vill ha fiber, och då vill det bolaget som ordnar detta gärna gräva på min tomt. De skall gräva typ 100m långt, upp till 5 meter bredd i början med det skall krympa till max 2 m bredd i färdigt skick.

De skall även smälla upp någon form av låda eller bod ovanpå.

De vill erbjuda mig typ 6k, vilket sett till m2 priset jag gav för tomten helt ok, men det känns ändå som så jäkla lite för att i princip avstå 200m2 tomt.

Jag har stor tomt i en billig del av landet, grävningen kommer att ske på en kortsida som jag kan offra utan problem, grannarna bör få sin fiber utan att jag grinar och 6kkr är 6kkr. Men låter det inte rimligt att kunna mjölka ut lite mer stålar? Man får ju pröjsa typ 18k för att få det indraget till 1 hus liksom.

Någon som har erfarit liknande?

När jag installerade fiber i mitt hus så påstod dom att största kostnaden för installation är hårdvaran.

martikainen
2018-04-04, 12:58
Vad är det för typ av tomt? Har en bonde ute hos oss som ett kraftbolag precis köpt mark av, det rör sig kanske om en fyrkant på ca 10*10m, dvs 100kvm och han fick 100k per fyrkant. Tror de köpte 4 eller 5 såna av han. Detta dock på åkermark så det är ju en viss förlorad inkomst som det ska täcka.

Det känns ju som att det borde gå att forska djupare i detta, kanske villaföreningen kan ha någon info? (den där föreningen som är som hyresgästföreningen fast för villaägare).

6k för 200kvm låter väldigt billigt i alla fall, men allt hänger väl på hur påverkan på marken är (det blir ju omöjligt att bygga där i framtiden tex) och vad det är för mark samt vart den ligger.

garluch
2018-04-04, 13:25
Frågan är nog mer vilken relation du vill ha med dina grannar. Visst du kan nog mjölka ut extra men blir ju bra stämning då. Det här verkar ju inte påverka dig särskilt mycket.

Tänker också på att relationen skall bli bra, men grannarna lär nog inte påverkas av att jag får mer deg av bolaget.

Du borde verkligen passa på att gräva in fiber till dig också när dom ändå håller på. Det höjer värdet på fastigheten och vem vill inte ha det bästa bredbandet som finns tillgängligt? Det är en investering för framtiden.

Använder bara mobilen hemma, och det mycket sparsamt, så det är helt onödigt för mig. Går inte i tankar på att sälja huset innan man fått barn som sedan flyttat ut.


Vad är det för typ av tomt? Har en bonde ute hos oss som ett kraftbolag precis köpt mark av, det rör sig kanske om en fyrkant på ca 10*10m, dvs 100kvm och han fick 100k per fyrkant. Tror de köpte 4 eller 5 såna av han. Detta dock på åkermark så det är ju en viss förlorad inkomst som det ska täcka.

Det känns ju som att det borde gå att forska djupare i detta, kanske villaföreningen kan ha någon info? (den där föreningen som är som hyresgästföreningen fast för villaägare).

6k för 200kvm låter väldigt billigt i alla fall, men allt hänger väl på hur påverkan på marken är (det blir ju omöjligt att bygga där i framtiden tex) och vad det är för mark samt vart den ligger.

100kkr låter bättre *drool*


Det lär jag knappast få, men det borde alltså inte vara omöjligt att få ut lite mer. Tomten är helt enkelt min trädgård, dock är det bara gräs och asfalt där idag, så ingen inkomstförlust förlorad där.

martikainen
2018-04-04, 13:29
Det lär jag knappast få, men det borde alltså inte vara omöjligt att få ut lite mer. Tomten är helt enkelt min trädgård, dock är det bara gräs och asfalt där idag, så ingen inkomstförlust förlorad där.

http://www.villaagarna.se/Radgivning/

Kolla med dom :)

martikainen
2018-04-04, 13:41
ps. ta en titt i denna tråd för lite annan matnyttig info, tex vilka skyldigheter du har om du gräver av kabeln eller liknande

https://www.byggahus.se/forum/threads/fiberbolag-graevde-grannens-fiber-pa-min-tomt.273373/page-3

r1kkie
2018-04-04, 13:50
Vad är det för typ av tomt? Har en bonde ute hos oss som ett kraftbolag precis köpt mark av, det rör sig kanske om en fyrkant på ca 10*10m, dvs 100kvm och han fick 100k per fyrkant. Tror de köpte 4 eller 5 såna av han. Detta dock på åkermark så det är ju en viss förlorad inkomst som det ska täcka.

Det känns ju som att det borde gå att forska djupare i detta, kanske villaföreningen kan ha någon info? (den där föreningen som är som hyresgästföreningen fast för villaägare).

6k för 200kvm låter väldigt billigt i alla fall, men allt hänger väl på hur påverkan på marken är (det blir ju omöjligt att bygga där i framtiden tex) och vad det är för mark samt vart den ligger.

Tänker också på att relationen skall bli bra, men grannarna lär nog inte påverkas av att jag får mer deg av bolaget.



Använder bara mobilen hemma, och det mycket sparsamt, så det är helt onödigt för mig. Går inte i tankar på att sälja huset innan man fått barn som sedan flyttat ut.




100kkr låter bättre *drool*


Det lär jag knappast få, men det borde alltså inte vara omöjligt att få ut lite mer. Tomten är helt enkelt min trädgård, dock är det bara gräs och asfalt där idag, så ingen inkomstförlust förlorad där.

Det är stor skillnad på att sälja av marken samt att låta någon göra åverkan under en kortare period som sedan kommer bli återställd och bli fullt utnyttjad för ägaren igen.

Kommer marken som det grävs på att återställas med nytt färdigt gräs eller kommer det enbart sås nytt kan ju vara rätt intressant.

garluch
2018-04-04, 13:58
Det är stor skillnad på att sälja av marken samt att låta någon göra åverkan under en kortare period som sedan kommer bli återställd och bli fullt utnyttjad för ägaren igen.

Kommer marken som det grävs på att återställas med nytt färdigt gräs eller kommer det enbart sås nytt kan ju vara rätt intressant.


Förstås, men om de har en kabel där har de väl rätt att gå dit och gräva upp och ändra osv utan varsel? Dvs att marken är olämplig att t.ex plantera en häck på.

r1kkie
2018-04-04, 14:02
Förstås, men om de har en kabel där har de väl rätt att gå dit och gräva upp och ändra osv utan varsel? Dvs att marken är olämplig att t.ex plantera en häck på.

Det har jag ingen aning. Borde regleras i avtalet mellan markägaren och bolaget. Ju mer info i avtalet desto bättre för markägaren.

Dreas
2018-04-04, 14:15
Använder bara mobilen hemma, och det mycket sparsamt, så det är helt onödigt för mig. Går inte i tankar på att sälja huset innan man fått barn som sedan flyttat ut..Var inte dumsnål. Säg att det är ok i utbyte mot att du också får fiber. Höjer värdet på ditt hus och är värt det alla dagar i veckan.

vicarious
2018-04-04, 14:37
Använder bara mobilen hemma, och det mycket sparsamt, så det är helt onödigt för mig. Går inte i tankar på att sälja huset innan man fått barn som sedan flyttat ut.


Jag förstår att du tycker det nu, men du lär ångra dig i framtiden. Dina barn och barnbarn också.

garluch
2018-04-04, 15:09
Var inte dumsnål. Säg att det är ok i utbyte mot att du också får fiber. Höjer värdet på ditt hus och är värt det alla dagar i veckan.

Jag förstår att du tycker det nu, men du lär ångra dig i framtiden. Dina barn och barnbarn också.

Om husets värde ökar med x kronor pga fiber eller jag får ut nära x kronor i cash tar jag cashen alla gången, ju längre jag lever desto mer deg drar jag in.

Sedan vägrar jag ha bredband/fiber och massa elektronik hemma av andra skäl, så cash är plötsligt många gånger mer attraktivt.

blåvitt
2018-04-04, 16:34
Om husets värde ökar med x kronor pga fiber eller jag får ut nära x kronor i cash tar jag cashen alla gången, ju längre jag lever desto mer deg drar jag in.

Sedan vägrar jag ha bredband/fiber och massa elektronik hemma av andra skäl, så cash är plötsligt många gånger mer attraktivt.

Korkat resonemang. Om du bor i en enslig billig del av landet kommer du ångra dig svårt när det väl är dags att sälja huset, oavsett hur långt in i framtiden det ligger. Bara för att du drar in fiber till huset behöver du inte använda det.

tumme
2018-04-04, 17:56
Tänker också på att relationen skall bli bra, men grannarna lär nog inte påverkas av att jag får mer deg av bolaget.

Ahh du får pengarna utav dom. Trodde att det var grannarna som skulle betala.

dream_theater_
2018-04-04, 17:59
Korkat resonemang. Om du bor i en enslig billig del av landet kommer du ångra dig svårt när det väl är dags att sälja huset, oavsett hur långt in i framtiden det ligger. Bara för att du drar in fiber till huset behöver du inte använda det.

Helt riktigt. Men jag förstår att internet kan vara läskigt.

Baskagge
2018-04-04, 20:57
De skall gräva typ 100m långt, upp till 5 meter bredd i början med det skall krympa till max 2 m bredd i färdigt skick.



Det där förstår jag inte riktigt. När det drogs fiber här i området så grävdes det ett 40 cm brett dike i gatan. När man drar fiber till en enskild villa så räcker det med 10 cm bredd.

garluch
2018-04-05, 06:50
Korkat resonemang. Om du bor i en enslig billig del av landet kommer du ångra dig svårt när det väl är dags att sälja huset, oavsett hur långt in i framtiden det ligger. Bara för att du drar in fiber till huset behöver du inte använda det.

Korkat? Så du tycker jag hellre skall installera något som jag inte kommer att nyttja, utifall att jag säljer huset? Jag planerar att bo i det här huset hela livet.

Cash i näven är något jag har nytta av idag, och är något som faktiskt omedelbart kan påverka min vardag då jag är mitt i renoveringen av kåken.

Det där förstår jag inte riktigt. När det drogs fiber här i området så grävdes det ett 40 cm brett dike i gatan. När man drar fiber till en enskild villa så räcker det med 10 cm bredd.

Nu vet jag inte hur det brukar se ut när de har grävt, men i kontraktet stod det lite maximala mått de skulle förhålla sig till under och efter grävningen. Då de säkert har rätt att gräva upp igen och mixtra med kablarna så ser jag den marken som borta, för den ligger närmst grannarna och jag hade annars planterat en häck där, nu sätter jag i så fall häcken innanför den ytan kabeln tingar.

Dreas
2018-04-05, 06:59
Korkat? Så du tycker jag hellre skall installera något som jag inte kommer att nyttja, utifall att jag säljer huset? Jag planerar att bo i det här huset hela livet.

Cash i näven är något jag har nytta av idag, och är något som faktiskt omedelbart kan påverka min vardag då jag är mitt i renoveringen av kåken.
Jag tycker att det rör sig om såpass lite pengar att om det nu är pengar i näven som är intressant så finns banken. Vill du få det lättare att sälja i framtiden så är det ett plus. Men du gör såklart som du vill :)

garluch
2018-04-05, 07:03
Jag tycker att det rör sig om såpass lite pengar att om det nu är pengar i näven som är intressant så finns banken. Vill du få det lättare att sälja i framtiden så är det ett plus. Men du gör såklart som du vill :)

Klart att det är ett plus om man vill sälja, det ifrågasätter jag inte. Fiber är ju onekligen poppis.

Banken är ju förstås en möjlighet, men jag har valt att leva utan lån helt och hållet. Det är därför jag bor i en billig håla och bryr mig om några tusenlappar hit och dit.

Agitator
2018-04-05, 07:18
Så skjut till med några tusen till från höften då. Sluta komplicera till det.

Begär 30k och se vad de säger.

blåvitt
2018-04-05, 08:46
Korkat? Så du tycker jag hellre skall installera något som jag inte kommer att nyttja, utifall att jag säljer huset? Jag planerar att bo i det här huset hela livet.

Cash i näven är något jag har nytta av idag, och är något som faktiskt omedelbart kan påverka min vardag då jag är mitt i renoveringen av kåken.

Hoppas du trollar. Lycka till i livet.

garluch
2018-04-05, 09:10
Hoppas du trollar. Lycka till i livet.

Trollar inte, varför låter du så jävla arg? Är det så främmande att människor kan se på saker på olika sätt? Tråden handlade inte från början om mina livsval, så om du blev upprörd har du endast dig själv att skylla.

Baskagge
2018-04-05, 11:40
Du får nog kolla med företaget hur de har tänkt sig för normalt sett är det ytterst minimala ingrepp.


http://www.bluchers.se/images/gallery/506.jpg


Fiberskåpen brukar vara som vanliga elskåp.

https://www.centralradio.se/wp-content/uploads/fibersk%C3%A5p-2-1024x768.jpg

chfl
2018-04-05, 12:44
Jag håller med om att om du nu skulle kunna få fiber gratis indraget istället för 6k kontant så är det dumsnålt att välja pengarna. Nu är det möjligt att gratis fiber inte är ett alternativ men oavsett så är fiber i princip alltid en investering som kommer betala tillbaka sig mångfalt i framtiden och som framtidssäkrar huset. Du kanske inte använder internet nu eller i framtiden men många tjänster kommer enbart vara tillgängliga via internet i framtiden alternativt vara mycket billigare via internet och då står du där med ett behov oavsett vad du tänker nu om det.

garluch
2018-04-05, 13:02
Du får nog kolla med företaget hur de har tänkt sig för normalt sett är det ytterst minimala ingrepp.


Ska självklart ringa och kolla mer, dock är kontakten på semester veckan ut.

Jag håller med om att om du nu skulle kunna få fiber gratis indraget istället för 6k kontant så är det dumsnålt att välja pengarna. Nu är det möjligt att gratis fiber inte är ett alternativ men oavsett så är fiber i princip alltid en investering som kommer betala tillbaka sig mångfalt i framtiden och som framtidssäkrar huset. Du kanske inte använder internet nu eller i framtiden men många tjänster kommer enbart vara tillgängliga via internet i framtiden alternativt vara mycket billigare via internet och då står du där med ett behov oavsett vad du tänker nu om det.

Självklart förstår jag nyttan av fiber, och internet med för den delen. Redan idag så sköter jag alla mina bank och skatteärenden på nätet, och jag är säker på att ävne i framtiden kommer det att gå bra via mobilen, eller mitt jobb som när jag surfar kolo.

Tråden handlade fårn början egentligen inte om mina livsval, men har inget mot att diskutera dem heller.

VoDaresVins
2018-04-05, 13:27
Kan inte säga vad som är rimlig ersättning men enda förlusten jag ser du åker på är att de gräver upp din mark och det tar en tid innan marken är lika jämn och gräsbeväxt där igen. Risken att de skulle behöva gräva upp nåt där för att kolla nåt skulle jag säga är extremt minimal. Fibern dras ju i rör så skulle det bli nåt brott skulle de dra ny fiber i existerande rör. Största risken som finns där är att du eller nån annan går och gräver där i framtiden och inte vet exakt var röret ligger.

Det är mer eller mindre omöjligt för grävarna att få marken lika jämn direkt igen efter de återfyllt då uppgrävda marken varit mycket mera kompakt än vad den går att få vid återfyllning. Bästa de kan göra är att lämna en liten upphöjning hela sträckan som sen får sjunka dit över tid. Gör de inte det kommer det med tiden bli en ränna där.

chfl
2018-04-05, 13:44
Ska självklart ringa och kolla mer, dock är kontakten på semester veckan ut.



Självklart förstår jag nyttan av fiber, och internet med för den delen. Redan idag så sköter jag alla mina bank och skatteärenden på nätet, och jag är säker på att ävne i framtiden kommer det att gå bra via mobilen, eller mitt jobb som när jag surfar kolo.

Tråden handlade fårn början egentligen inte om mina livsval, men har inget mot att diskutera dem heller.

Rimligt är såklart vad du vill ha för det. Vad gör företaget om du inte går med på att låta företaget gräva på din mark?

Hemi
2018-04-05, 13:55
Där jag bodde i Sverige har jag för mig att grannskapet delade på sådana kostnader, också gas. Det var inga problem där, "ingreppen" syns väl inte, man har väl kommunalt avlopp också. El, mycket kan hända ändå. Bäst att vara med i utvecklingen.
Har inte fiber och internet är långsamt om man jämför med snabba länder.