handdator

Visa fullständig version : Alternativ till mjölk. Kalorier samt protein.


ceejay
2018-04-03, 23:57
Mjölk är bäst. Billigt, massor av energi samt protein.

Men jag börjar få lite problem med hyn på senare tid och funderar på om det beror på mitt massiva intag av mejeriprodukter. Kanske borde se över ett byte. Jag dricker 3-4 liter mjölk om dagen.

Trist då det är så billigt, gott och bra för träningen.

Vad kan man byta ut det mot? Främst när det gäller kalorier och protein då.

Klein
2018-04-04, 02:49
Uteslut socker
Byt ut mjölken mot kvarg/fil/yoghurt/ost
Om det inte hjälper så får du väl ersätta mejeri med smörgåsar med ordentligt pålägg typ fisk/kött/ägg eller alternativt försöka få tag i opastöriserad mjölk direkt från bonden.

Cykelcykel
2018-04-04, 03:13
Havredryck är väl inte mkt dyrare.

r3mpuh
2018-04-04, 03:29
Vad kan man byta ut det mot? Främst när det gäller kalorier och protein då.Ägg, givetvis:
AzvNbwtKCVA

Termy
2018-04-04, 07:59
Är det minimjölk du dricker? Det är väl säkert högst individuellt, men själv märkte jag en period att det bara var det som gav mig acne eller dålig hy, medan yoghurt, kvarg och annat fungerade utmärkt.

ceejay
2018-04-05, 12:05
standardmjölk. Så jävla simpelt att suga i sig en liter. 600kcal och 35g protein liksom.

StarkaUlf
2018-04-05, 12:10
Ska substitutet vara drickbart?

Isf vore det väl himla enkelt att göra en gainer med protein och malto :) alternativt 50/50 mjölk+protein/malto.

Zrob
2018-04-05, 12:31
Ägg på flaska, ca 30kr för 1kg. Mycket protein per flaska :)

Krossat ägg på flaska:
Näringsvärde per 100g
Energi: 130 kcal/550 kJ, Fett: 9,1g (varav mättat fett: 2,4g), kolhydrat: 1,0g (varav sockerarter: 0,9g), protein: 12g, salt: 1,1g

Äggvita på flaska:
Näringsvärde per 100g
Energi: 50 kcal/200 kJ, Fett: <0,5g (varav mättat fett: 0g), kolhydrat: 1,8g (varav sockerarter: 0,9g), protein: 9,7g, salt: 1,1g

tomten1
2018-04-05, 13:08
Ägg är väl jättefett jämfört med mjölk, hur kan det vara ett substitut för mjölk?

Zrob
2018-04-05, 13:17
Ägg är väl jättefett jämfört med mjölk, hur kan det vara ett substitut för mjölk?

Äggvita har 50kcal, 10 mindre än mjölk och 0,5g fett mot mjölkens 3,0g /100g.

King Grub
2018-04-05, 13:22
Man måste hålla på och tillaga den också. Annars tar man bara upp hälften av proteinet. Och pastörisering räcker inte.

JacobHeitmann
2018-04-05, 15:12
Sojamjölk har 33gram protein och 540 kcal per 1000 gram

Takadanoalien
2018-04-05, 16:49
Sojamjölk/Havremjölk/Valfri nötmjölk.

Diomedea exulans
2018-04-05, 17:20
Tonfisk. Inte det godaste som finns, men det går lätt att komma runt genom att gojsa ner den i annat (sallad är bra).

Bob90
2018-04-05, 17:56
Tonfisk. Inte det godaste som finns, men det går lätt att komma runt genom att gojsa ner den i annat (sallad är bra).

För mycket gifter och tungmetaller för dagligt intag :(

Diomedea exulans
2018-04-05, 18:12
För mycket gifter och tungmetaller för dagligt intag :(

Ceejays kropp är van, han har kulor av stål.

Bärsärk
2018-04-05, 18:16
Ägg, givetvis:
AzvNbwtKCVA

2 dussin, 24 stycken ägg

Ett medelstort ägg, 6,8 g protein

6,8 x 24 = 163

163 g protein till frukost? Ja då blir man grov ska ni veta.

Diomedea exulans
2018-04-05, 18:29
2 dussin, 24 stycken ägg

Ett medelstort ägg, 6,8 g protein

6,8 x 24 = 163

163 g protein till frukost? Ja då blir man grov ska ni veta.

Ca 1440 kcal dessutom. Lagom.

Luddsson
2022-04-22, 19:43
Hittade den här tråden när jag sökte.

Jag har pratat med en läkarvän om att jag till och från har lite ont i magen. Framförallt uppblåst. Det är oftast värst på kvällen då jag nästan alltid äter en stor skål yoghurt. Läkaren föreslog att jag skulle prova att utesluta mjölkprodukter någon vecka och se hur jag mår. Kan vara laktoskänslighet. Jag vill egentligen inte ändra någonting men det känns värt ett försök, tycker att ballongmagen blir värre och det sker mer regelbundet under dagen. Men jag inser hur mycket mejeriprodukter jag konsumerar. Mycket mjölk och yoghurt. Vad ska jag ersätta dessa med för proteinmängden och annat? Ägg kan jag koka och ha i kylen. Men vad mer? Finns ju berikade icke-animaliska produkter, men de är jag inget större fan av...

Går vassleprotein bort på en elimineringsdiet?

King Grub
2022-04-22, 19:44
Det finns laktosfria alternativ för i princip alla mjölkprodukter.

Luddsson
2022-04-22, 19:47
Det finns laktosfria alternativ för i princip alla mjölkprodukter.

Kan man börja med de direkt alltså? Konstigt, han nämnde något om mjölkprotein också, men det kanske inte är samma sak som laktos :P Jag trodde det var samma men snabbgoogling visade att det är något annat.

King Grub
2022-04-22, 19:49
Är du mjölkproteinallergiker vet du om det, eftersom det är direkt farligt.

Laktosfria mjölkprodukter är till just för problemet du beskriver.

Luddsson
2022-04-22, 20:00
Är du mjölkproteinallergiker vet du om det, eftersom det är direkt farligt.

Laktosfria mjölkprodukter är till just för problemet du beskriver.

Tack så jättemycket. Blir laktosfri yoghurt till frukost imorgon då :D

exevision
2022-04-23, 06:16
Om du kommer fram till att det är laktos som är problemet. Så rekommenderar jag Xylaktas. Finns att köpa på apoteken. Fungerar otroligt bra!

Luddsson
2022-04-23, 07:45
Om du kommer fram till att det är laktos som är problemet. Så rekommenderar jag Xylaktas. Finns att köpa på apoteken. Fungerar otroligt bra!

Köpte laktosfri mjölk. Smakade pyton. Om alla laktosfria produkter är såhär äckliga så måste jag ta till något annat. Tack för tipset! Mjölk i gröten kommer jag inte kunna leva utan.

Är havremjölk/andra vegetabiliska varianter fullgoda alternativ? Köpte en havremjölk från ICA som faktiskt var god. Den fanns i kyldisken och var inte lika blaskig som de icke-kylda. Har nästan bara mjölk till gröt och i mitt te.

King Grub
2022-04-23, 07:47
Havremjölk är ett funktionellt alternativ, men kan inte ersätta komjölkens protein.

Luddsson
2022-04-23, 07:57
Havremjölk är ett funktionellt alternativ, men kan inte ersätta komjölkens protein.

Kokt ägg till gröten kanske kan väga upp om man har havremjölk till?

Jag har ökat mitt fruktintag en hel del det senaste. Kanske kan vara det också som gör en uppblåst? Har ju faktiskt haft mycket mer äpplen, päron och fryst mango till yoghurten, ville variera från råa havregryn och lite russin som topping.

Griper efter halmstrån när jag egentligen inte vill sluta med min älskade mjölk :P En jättestor del av mitt proteinintag är från mejeriprodukter, följt av ägg.

dmoller
2022-04-23, 09:26
man gör ju egen kefir såklart, har löst mina problem med stora mjölkintag
https://imgur.com/a/bVBaKdC
här fermenteras det i full fart

Luddsson
2022-04-23, 10:22
man gör ju egen kefir såklart, har löst mina problem med stora mjölkintag
https://imgur.com/a/bVBaKdC
här fermenteras det i full fart

Nu blev jag nyfiken. Vad är det här? Finns ju kefir i affären, är inte det samma sak?

dmoller
2022-04-23, 10:50
Nu blev jag nyfiken. Vad är det här? Finns ju kefir i affären, är inte det samma sak?

vet inte hur affärens kefir tillverkas. men jag lägger kefirgryn och gammaldags lantmjölk i en glasbehållare och låter det stå i rumstemperatur i 24h. sen sila bort grynen och låter stå i 24h till för en "dubbelfermentering". typ 5 min arbete om dagen

Luddsson
2022-04-23, 11:02
vet inte hur affärens kefir tillverkas. men jag lägger kefirgryn och gammaldags lantmjölk i en glasbehållare och låter det stå i rumstemperatur i 24h. sen sila bort grynen och låter stå i 24h till för en "dubbelfermentering". typ 5 min arbete om dagen

Hur blir konsistensen? Tjock eller mer drickbar?

dmoller
2022-04-23, 11:05
drickbar. men man kan göra den tjockare om man vill genom att lämna kvar vattnet som separerat sig efter andra vändan.

Armed Dingo
2022-04-23, 14:04
Köpte laktosfri mjölk. Smakade pyton. Om alla laktosfria produkter är såhär äckliga så måste jag ta till något annat. Tack för tipset! Mjölk i gröten kommer jag inte kunna leva utan.

Är havremjölk/andra vegetabiliska varianter fullgoda alternativ? Köpte en havremjölk från ICA som faktiskt var god. Den fanns i kyldisken och var inte lika blaskig som de icke-kylda. Har nästan bara mjölk till gröt och i mitt te.

Då har du antingen fått tag i gammal mjölk eller köpt en uht-behandlad (lång hållbarhet) mjölk som också var laktosfri.

Köp en vanlig Valio Laktosfri mjölk. Om du känner stor skillnad mot vanlig så är du en ko.

Luddsson
2022-04-23, 14:13
drickbar. men man kan göra den tjockare om man vill genom att lämna kvar vattnet som separerat sig efter andra vändan.

Varför började du med kefir? Dålig i magen/välmående? Inga andra mejerier?

Då har du antingen fått tag i gammal mjölk eller köpt en uht-behandlad (lång hållbarhet) mjölk som också var laktosfri.

Köp en vanlig Valio Laktosfri mjölk. Om du känner stor skillnad mot vanlig så är du en ko.

Det var Arlas standard. Men jag känner faktiskt skillnad på arlas lättmjölk och den från Wapnö som jag köper. Den senare är mycket fylligare och godare. Laktosfri mjölk saknade sötman. Mer besk.

exevision
2022-04-23, 16:36
Då har du antingen fått tag i gammal mjölk eller köpt en uht-behandlad (lång hållbarhet) mjölk som också var laktosfri.

Köp en vanlig Valio Laktosfri mjölk. Om du känner stor skillnad mot vanlig så är du en ko.

Då är jag en ko. Eller tillräckligt stor skillnad för att verkligen föredra den vanliga.

dmoller
2022-04-23, 18:33
Varför började du med kefir? Dålig i magen/välmående? Inga andra mejerier?


blivit mer och mer laktosintolerant men vill inte sluta äta mjölk. och mongot i mig tycker det kan vara onödigt med artificiella enzymer(vet inte ens om det är sant). men iaf om jag nu ska äta mjölk(eller vad som helst annat) vill jag göra det så naturligt som möjligt.

Luddsson
2022-04-23, 19:06
blivit mer och mer laktosintolerant men vill inte sluta äta mjölk. och mongot i mig tycker det kan vara onödigt med artificiella enzymer(vet inte ens om det är sant). men iaf om jag nu ska äta mjölk(eller vad som helst annat) vill jag göra det så naturligt som möjligt.

Köpte den här (https://www.valio.se/produkter/yoghurt/valio-laktosfri-yoghurt-naturell-25/) som var god! Får se om det hjälper.

Har laktosintoleransen kommit med tiden för dig? Jag har över tid ökat mitt mejeriintag; blivit mindre kött/kyckling och mer mejeri. Kanske det som är boven.

dmoller
2022-04-23, 20:57
Har laktosintoleransen kommit med tiden för dig?

Ja, förr så kunde jag dagligen häva litervis av laktosfri mjölk utan problem
verkar vara ganska vanligt?

dmoller
2022-04-23, 21:02
Köpte den här (https://www.valio.se/produkter/yoghurt/valio-laktosfri-yoghurt-naturell-25/) som var god! Får se om det hjälper.

Förresten förstår jag inte varför dom tillsätter laktasenzym i kefir när den naturligt borde vara laktosfri eller iaf låglaktos? känns som att det är halvdan tillverkning men jag vet som sagt inte vad jag pratar om. går bara på antaganden och min egna intuition.

dessutom så ska det vara en massa mer bakterier i hemmagjord kefir, över 60st. men vad det innebär vet jag inte heller. lever hej vilt i min ignorans och orkar inte undersöka skiten :smash:

Luddsson
2022-04-23, 21:14
Förresten förstår jag inte varför dom tillsätter laktasenzym i kefir när den naturligt borde vara laktosfri eller iaf låglaktos? känns som att det är halvdan tillverkning men jag vet som sagt inte vad jag pratar om. går bara på antaganden och min egna intuition.

dessutom så ska det vara en massa mer bakterier i hemmagjord kefir, över 60st. men vad det innebär vet jag inte heller. lever hej vilt i min ignorans och orkar inte undersöka skiten :smash:

Det är inte kefir jag länkat, det är yoghurt

ceejay
2022-04-23, 22:22
Vafan, varför skrev jag ens detta. Inte ens chans att jag ger upp min mjölk.

dmoller
2022-04-24, 08:31
Det är inte kefir jag länkat, det är yoghurt

jaha men iaf är det väl yoghurtkulturen som käkar upp laktosen så varför också tillsätta laktas?

Luddsson
2022-04-24, 11:03
jaha men iaf är det väl yoghurtkulturen som käkar upp laktosen så varför också tillsätta laktas?

Har ingen aning om vad som gör vad. Jag gjorde mest som läkaren sa haha.

Men jag är tveksam på om det är laktos. Känns konstigt att det skulle komma så plötsligt. Jag tror seriöst det kan bero på det här, som var en vecka sedan typ:

Jag blev bjuden på någon slags linsgryta med massa rotfrukter idag, var svinhungrig och åt med god aptit. Äter aldrig sånt och det var gott, men nu lider jag. Vansinniga magsmärtor, och jag har långpass löpning imorgon bitti. Magen står rakt ut och känner på mig att sopp-bajs är på g. Aldrig igen, men kan man göra något för att lugn ner det? Huskur?

Det var det värst alltså. Bedrövligt ont i dagar, men jag äter aldrig linser annars så det kanske kan förklara det.

Sverker
2022-04-24, 11:47
Troligen kan inte mjölksyrabakterierna bryta ned all laktos innan det blir för surt och stopp.
Är jag inte helt fel ute så är cirka hälften av laktosen kvar i en yoghurt.

kvarnis
2022-04-24, 12:05
Har ingen aning om vad som gör vad. Jag gjorde mest som läkaren sa haha.

Men jag är tveksam på om det är laktos. Känns konstigt att det skulle komma så plötsligt. Jag tror seriöst det kan bero på det här, som var en vecka sedan typ:



Det var det värst alltså. Bedrövligt ont i dagar, men jag äter aldrig linser annars så det kanske kan förklara det.

Har du testat fodmap-diet, kan hjälpa mot IBS besvär.

exevision
2022-04-24, 14:11
Prova utesluta allt mejeri i en vecka, verkligen allt. Utvärdera. Då vet du mer troligt om det är rimligt att laktosen är problemet.

Luddsson
2022-05-16, 21:11
Prova utesluta allt mejeri i en vecka, verkligen allt. Utvärdera. Då vet du mer troligt om det är rimligt att laktosen är problemet.

Jag provade att utesluta vissa saker. Började med kvarg och sen yoghurtkvarg, sen yoghurt och sist mjölk. Tycker att magen är betydligt mycket bättre när jag struntar i kvargen, men ett par dl mjölk gjorde varken från eller till. Största boven var helt klart kvargen och kvargyoghurten.

Kan enkelt ersätta kvargproteinet med ägg, men är det lika "bra" som kvarg? Jag har typ trott att kvarg var näringsrikt men en snabb googling visade att det inte innehåll så mycket mer än protein och kalcium :P
Någon dl mjölk har jag till gröten, istället för kvarg, men för att få upp proteinet överlag kanske jag adderar några extra ägg helt enkelt.

King Grub
2022-05-16, 21:19
Äggprotein var gold standard i hundra år och är bland det mest högkvalitativa proteinet som existerar. Ägg (hela) är överlägset kvarg näringsmässigt.

Luddsson
2022-05-16, 21:23
Äggprotein var gold standard i hundra år och är bland det mest högkvalitativa proteinet som existerar. Ägg (hela) är överlägset kvarg näringsmässigt.

Då ger jag tusan i kvargen. Behöver man ens mjölk i kosten om man har ägg då? Tänker på kalcium, kanske? Äter inte mycket kött/fågel i övrigt, men ägg älskar jag i alla dess former.

Ribcage
2022-05-17, 09:09
Äter själv kvarg med havregryn varje morgon. Nackdelen med ägg är väl att det tar sån tid. Det ska kokas eller i bästa/snabbast fall stekas. Sen blir det lite mer disk. Äggen hade jag väl velat äta på macka eller liknande med.

Luddsson
2022-05-17, 10:31
Äter själv kvarg med havregryn varje morgon. Nackdelen med ägg är väl att det tar sån tid. Det ska kokas eller i bästa/snabbast fall stekas. Sen blir det lite mer disk. Äggen hade jag väl velat äta på macka eller liknande med.

Man kan väl koka en jätteladdning och ha i kylen? Det brukar jag göra. Köper ett paket (12-20 ägg), kokar, och har i kylen. Bara att ta fram när det ska ätas. Skalar medans gröten puttrar.

Men bara ägg kompletterar inte proteinet i havregryn, om jag förstått det rätt?

King Grub
2022-05-17, 11:00
Du behöver inte tänka på att komplettera protein i enskilda måltider. Kroppen sköter det själv över dygnet så länge du äter någorlunda varierat.

Ribcage
2022-05-17, 12:23
Man kan väl koka en jätteladdning och ha i kylen? Det brukar jag göra. Köper ett paket (12-20 ägg), kokar, och har i kylen. Bara att ta fram när det ska ätas. Skalar medans gröten puttrar.

Men bara ägg kompletterar inte proteinet i havregryn, om jag förstått det rätt?

Jag lagar inte gröt på morgonen. Tid och disk tar emot. Havregryn rakt i kvargen, med frön och sånt i. Som en müsli.

Du behöver inte tänka på att komplettera protein i enskilda måltider. Kroppen sköter det själv över dygnet så länge du äter någorlunda varierat.

Fint det. Det är enbart morgonmålet för egen del. Resten är varierad kost.

King Grub
2022-05-17, 13:22
Jag menade inte ens varierade måtlider, utan över dygnet som helhet.