handdator

Visa fullständig version : Peugeot 308 sw bra ?


ilikeu
2018-04-03, 19:21
Hej.
Tänkte fråga er som kan om bilar, skulle det här vara en bra pendlarbil? https://www.blocket.se/vi/74528085.htm


Kommer att åka Mellan sthlm - Haparanda.
Blir kanske max 10 ggr om året tur o retur.

Och så kommer jag självklart att använda den dagligen
Här i sthlm.

Tror ni den tål att åka en massa med ?
Skulle ni slå till på den ?

Tack för hjälpen

leee
2018-04-03, 19:30
Kan inget men du ska nog undvika diesel i o m kommande miljözoner.

ilikeu
2018-04-03, 20:04
Det är en euro6. Så den klarar miljözonerna

panzerpig
2018-04-04, 07:05
Om du googlar så borde du kunna hitta besiktningsresultat osv. Vet att det fanns en svensk sida förut men hittar den inte. Finns en app iaf: https://www.dekra-bilbesiktning.se/15-miljoner-besiktningar-en-app/

r1kkie
2018-04-04, 07:21
Personligen skulle jag aldrig köpa franskt. Har ingen fakta bakom utan enbart mina fördomar.

Min nästa bil blir japanare.

xcv
2018-04-04, 22:11
Ett tips kan vara att kolla på en Mazda 3 annars. Verkar rätt schysst, och de kommer ju med 10 års/ 15k mils garanti nuförtiden också. Rätt skön trygghet tänker jag.

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3_Core_2_0_120hk_5D___10ars_garanti_77372123 .htm?ca=11&w=1

tex

Här kan du läsa mer om mazdas garantier:

https://www.mazda.se/kopa-aga/mazda-tjanster/garanti/

Den stora nackdelen med bilar är ju att, om man har lite oflyt kan det bli riktigt riktigt dyrt. För mig väger därför sådana tryggheter jävligt tungt när man kollar runt

ccm
2018-04-05, 08:15
Min erfarenhet är att franska bilar ofta är snygga, men lika sköra som en porslinsservis på en förskola.

Angående Mazda så är de kända för att rosta ordentligt mycket.

Satsa på en Toyota.

Wormzie
2018-04-05, 15:34
Jag är uppväxt i franska bilar. Farsan kör enbart citroen och peugot och jag leasar just nu en renault. Har aldrig vart med om att någon av bilarna varit struliga och farsan har varit nöjd med varenda bil han kört senaste 30 åren. Kan ju bara bero på tur men är kritiken mot franska bilar lite överdriven?

Mental
2018-04-05, 15:48
Jag är uppväxt i franska bilar. Farsan kör enbart citroen och peugot och jag leasar just nu en renault. Har aldrig vart med om att någon av bilarna varit struliga och farsan har varit nöjd med varenda bil han kört senaste 30 åren. Kan ju bara bero på tur men är kritiken mot franska bilar lite överdriven?

Jag har haft en renault megane, aldrig renault igen i detta liv.

ccm
2018-04-05, 15:50
Jag är uppväxt i franska bilar. Farsan kör enbart citroen och peugot och jag leasar just nu en renault. Har aldrig vart med om att någon av bilarna varit struliga och farsan har varit nöjd med varenda bil han kört senaste 30 åren. Kan ju bara bero på tur men är kritiken mot franska bilar lite överdriven?

Jag hade en Renault Laguna, och den var helt värdelös. En familjevän har också alltid kört Citroën, och har lagt ut en smärre förmögenhet på reparationer.

Starke75an
2018-04-05, 18:48
Har ägt en peugeot 405 årsmodell -88. Den var helt värdelöst också. Men trevlig att köra.

anadr0id
2018-04-06, 10:01
Jag har de senaste 20 åren ägt ett antal Peugeot. Den upplevda "kvalitetskänslan" (d.v.s. det folk normat sett menar när de tycker att kupéinredningen känns solid, utan att ha en aning om bilens övriga egenskaper) är kanske inte så hög, men chassit brukar vara väl avstämt. Bilarna har ofta ganska korta sätesdynor, vilket passar vissa men inte alla.

Rent mekaniskt har det aldrig varit några problem. Rostskyddet är också mycket bättre än på t.ex. japanska bilar. Man får dock vara beredd på mindre elfel då och då.

thenut
2018-04-06, 12:42
Kört Peugeot senaste 10 åren eller så, 307 först och nu 308 se. Extremt mycket bil för pengarna imho...

luderlasse
2018-04-06, 14:31
Den är 4 år gammal, tyckte priset var högt för en så gammal bil. om jag förstått saker rätt så brukar bilhandlare kunna gå ner upp till 15% på ny bil mot listpris och en ny peugeot av den modellen har ett listpris på 30k-40k (169k) till och då får du garantier osv. Min slutsats är att den är för dyr.

Starke75an
2018-04-06, 15:05
Jag har de senaste 20 åren ägt ett antal Peugeot. Den upplevda "kvalitetskänslan" (d.v.s. det folk normat sett menar när de tycker att kupéinredningen känns solid, utan att ha en aning om bilens övriga egenskaper) är kanske inte så hög, men chassit brukar vara väl avstämt. Bilarna har ofta ganska korta sätesdynor, vilket passar vissa men inte alla.

Rent mekaniskt har det aldrig varit några problem. Rostskyddet är också mycket bättre än på t.ex. japanska bilar. Man får dock vara beredd på mindre elfel då och då.

Elfel. Jadå. Allt i elväg på min bil var paj, dvs centrallås, elhissar, taklucka mm

Hemi
2018-04-06, 17:16
Franska bilar är innovativa, en massa roliga detaljer men det skall fungera i längden också.

Nocturnal
2018-04-06, 19:57
Ny kostar den 165 000 just nu. Så 138 000 för en 3-4 år gammal är rätt dyrt även om den knappt gått 1000mil.
Om det är en bra bil har jag ingen aning om.

thenut
2018-04-07, 17:35
Gällande elfel fick jag rådet att inte köpa en Peugeot tidigare än 06, då gjorde de tydligen halva elsystemet själva, och Bosch halva. Därefter ska det tydligen bara vara Bosch, vilket är bättre... Håller med om att priset låter lite högt dock