handdator

Visa fullständig version : Hur ofta väga sig själv?


PKtarzan
2018-04-03, 06:44
Håller just nu på att försöka öka några kg i vikt, frågan är hur ofta jag ska väga mig själv för att se om jag gjort progression eller inte. Vikten kan ju variera från morgon till morgon en del, vilket jag tycker inte ger en bra bild om jag ökat i "kroppsvävnad" eller bara vatten och en obajsad tarm. Hur ofta väger ni er? Antingen vid deff eller bulk?
Mvh!

fläsket
2018-04-03, 06:54
Själv brukar jag väga mig en gång i veckan på morgonen efter första pinkningen.

Rahf
2018-04-03, 07:09
En gång varje dag med så lika förutsättningar som möjligt. Sen har man en mätperiod om sju dagar, där man slår ut snittvikt och ser om trenden pekar uppåt.

Termy
2018-04-03, 07:29
en gång varje dag med så lika förutsättningar som möjligt. Sen har man en mätperiod om sju dagar, där man slår ut snittvikt och ser om trenden pekar uppåt.

+1

Scratch89
2018-04-03, 07:35
Just nu kör jag två gånger i veckan; söndag morgon och onsdag morgon. Liknande förutsättningar varje gång men skillnaden är att söndag morgon är "dagen efter" lite mer mat än vanligt och onsdag är mitt i veckan med mindre mat generellt. Jag tänker att man antingen slår ut det och gör kurvor av det eller bara accepterar fluktuationer så länge snittet går neråt.

dodie
2018-04-03, 08:48
Under deff väger jag mig varje morgon, efter morgonpissen, sen tar jag medelvärdet för veckan varje söndag.

Annars väger jag mig bara lite sporadiskt några gånger i veckan, utan att dokumentera något.

ARMSTARK
2018-04-03, 09:30
Jag väger mig måndag morgon, ett bra sätt att hålla igen under helgen då man inte vill förstöra vägningen med en massa svull. Viljan är stark men köttet är svagt. ;)

Xtreme-G
2018-04-03, 09:31
en gång varje dag med så lika förutsättningar som möjligt. Sen har man en mätperiod om sju dagar, där man slår ut snittvikt och ser om trenden pekar uppåt.

+2

Klein
2018-04-03, 10:12
Att väga sig för att se om man gått upp i vikt är ett synnerligen stört beteende om man inte är sjukligt underviktig och måste gå upp i vikt för hälsans skull. Ät god mat och träna och njut av livet.

Jeneric
2018-04-03, 10:45
Att väga sig för att se om man gått upp i vikt är ett synnerligen stört beteende om man inte är sjukligt underviktig och måste gå upp i vikt för hälsans skull. Ät god mat och träna och njut av livet.

När jag gick ner i vikt vägde jag mig varje morgon och det gav lugn mer än något annat när man såg att fluktuationer bara var just det och man kunde med mindre press koncentrera sig på det mer långsiktiga perspektivet.

MrMuggelSnuggel
2018-04-03, 10:53
Väg dig 3 dagar i rad, sen tar du medelvärdet av det. Done

vicarious
2018-04-03, 11:52
En gång varje dag med så lika förutsättningar som möjligt. Sen har man en mätperiod om sju dagar, där man slår ut snittvikt och ser om trenden pekar uppåt.

+1. Desto fler mätvärden, desto större chans att få bra bild över viktkurvan.

1x0
2018-04-03, 11:57
Sen kan du räkna ut månadssnittet (fyra- eller femveckorsblock) och står du still där höjer du (om du önskar viktuppgång)!
Så gör jag under bulk. Står jag still sett till månadssnittet ökar jag dagskalorierna med 100 kcal (blir 700 kcal extra per vecka).

leee
2018-04-03, 12:58
vanliga personvågar är värdelösa så lita inte på en sån.

Mats J
2018-04-03, 13:06
Jag väger mig aldrig, sist tror jag var 2 år sedan. För många år sedan när jag var mer besatt så vägde jag mig varje dag efter morgonpisset.

Bossebäver
2018-04-03, 18:49
Ät god mat och träna och njut av livet.

Jag ska se till att njuta av mina 137 kg efter att jag tagit ditt råd. ca 150 miljoner amerikaner kan hålla mig sällskap^^

Klein
2018-04-07, 04:59
Jag ska se till att njuta av mina 137 kg efter att jag tagit ditt råd. ca 150 miljoner amerikaner kan hålla mig sällskap^^

Nå trådskaparens avsikt var ju att gå upp i vikt. Att äta och dricka för mycket av det goda är därtill knappast någon njutning.