handdator

Visa fullständig version : Öm i tummarna efter för mycket Wendler 531 :(


Andrew_1982
2018-04-02, 17:56
Hej,
länk nederst för de som inte orkar läsa!

Det var 2 månader sedan jag körde Wendler senast och då ett modifierat upplägg med mark, bänk, knäböj 3ggr vecka. Det blev för mycket och jag slutade ca 1 vecka efter jag fick första symptomen i form av ont i underarm/armbåge. Under vilan fick jag inflamation i händerna också.

Har fortfarande ömma tummar. Dvs musklerna runtomkring är ömma om jag utsätter tummen för tryck/vikter.
Så att träna och hålla i vikter är uteslutet då det bara blir värre dagen efter.

Jag måste köra rehab. Så långt är jag med.

Är dessa övningar med gummiband bra eller vad rekomenderar ni som haft likadant? Måste vara seriös och ta detta 110% seriöst. Därför jag skriver. Är glad att jag slutade direkt så jag kan fortsätta träna. Tränat gym för volym i ca 12 år, men aldrig något upplägg likt Wendlers. Den träningen jag kört innan har varit splittar med skonsam träning som bygger betydligt långsammare.

Länk:
https://www.artrox.se/traningsovningar-for-hand-tumme

VoDaresVins
2018-04-02, 18:28
Kanske bara säger det du redan vet men ska du alls köra nåt nu när du har sjuka tummar ska nog motståndet vara jättelätt.

Undrar också vad i 531 som skulle orsaka problem. Inga direkt exotiska övningar med.

Bob90
2018-04-02, 18:33
Kanske bara säger det du redan vet men ska du alls köra nåt nu när du har sjuka tummar ska nog motståndet vara jättelätt.

Undrar också vad i 531 som skulle orsaka problem. Inga direkt exotiska övningar med.

Mja, man ska inte underskatta "Too much too soon.". En högre volym än vad man klarar kan absolut räcka för att orsaka problem.

Man skulle ju kunna köra marklyft med remmar utan att behöva belasta tummarna någonting alls. Även böj går ju att köra om man justerar greppet.