Visa fullständig version : Blir så förbannad
Har varit på hälsotest på jobbet nu.
Den som hade hand om det var en sk dietist.
Jag hade kanonbra testvärden.
Eftersom jag deffar så pratade vi en del om mitt upplägg.
Jag går lågt på kolhydraterna, äter ganska lite fett och mycket protein.
Detta funkar kanon för mig och gör bra resultat.
Ändå klankar hon ner på de saker jag gör.
tex att HIIT-träning är hälsofarligt när man dietar och man bränner ENBART muskelmassa istället för fett.
Hon granskade mina kolhydratkällor.
Jag käkar ett päron och en kessela till mellanmål.
Päronet var INTE bra eftersom det var toksnabba kolhydrater tyckte hon.
JAg påpekade att fruktsocker har väldigt lågt GI. ICKE sa hon och gick vidare till nästa fråga.
Sen sa hon att ett högt proteinintag var totalt onödigt!
Allt överskott "kissar" man ut.
just nu är jag irriterad för att jag inte fick möjlighet att argumentera med henne! Skulle haft alla kära medlemmar här på kolo som back up!
Hur bra är egentligen dagens dietister?
Callister
2004-05-06, 15:35
Beror ju på kvaliten på där du jobbar. ;)
Alltså om de tar första bästa billiga kanske det blir någon dålig en.
Men men, dietister har ju iaf en dietistexamen och då läser man ju mycket..
Arne Persson
2004-05-06, 15:37
Originally posted by B-jay
tex att HIIT-träning är hälsofarligt när man dietar och man bränner ENBART muskelmassa istället för fett.
JAg påpekade att fruktsocker har väldigt lågt GI. ICKE sa hon och gick vidare till nästa fråga.
just nu är jag irriterad för att jag inte fick möjlighet att argumentera med henne! Skulle haft alla kära medlemmar här på kolo som back up!
Dom är ju grundligt informerade inom vedertagen forskning och har oftast inget sunt förnuft till hjälp.;) Leve "nyttig" husmanskost, använd proteinpulver till tapetklister, osv! Halleluja!:bow:
King Grub
2004-05-06, 15:57
Den som kissar ut proteinet bör uppsöka akuten!
Jag kissar ut någonslags gul vätska kan det vara protein:rolleyes:
LunaSpice
2004-05-06, 16:16
Håller med Grub. Protein i urinen tyder på rejäla njurskador.
Päron ska väl ligga runt lite drygt 50 i GI. Men hur står den sig i övriga perspektiv? Är päron och äpplen verkligen bra kolhydratkällor?
King Grub
2004-05-06, 16:35
Originally posted by Mago
Päron ska väl ligga runt lite drygt 50 i GI. Men hur står den sig i övriga perspektiv? Är päron och äpplen verkligen bra kolhydratkällor?
Ja. Mycket fruktos, men om man vill mätta leven genom fruktätning får man äta sig mätt. Överätning av fruktos sker nog i praktiken bara om man använder sig av ren fruktos.
Och frukter är ju späckade av nyttigheter!
Ganska komiskt med tanke på att päron är en (Om inte den långsammaste kolhydratskällan på marknaden)
Hehe, du borde ge henne typ BlodsockerBlues och punktligt visa GI:t och förklara vad Fruktos är för något, så blir det väll slut på alla spekulationer sedan..
:MrT:
Originally posted by Mago
Är päron och äpplen verkligen bra kolhydratkällor?
Ja.
Tricklev
2004-05-06, 17:00
Originally posted by Disco
Jag kissar ut någonslags gul vätska kan det vara protein:rolleyes:
:laugh: Den va guld värd, tänkte dra den men såg att du han före :(
Originally posted by King Grub
Den som kissar ut proteinet bör uppsöka akuten!
våran sköterska på skolan sa också det,men jag trodde inte på det alls första gången,men var inte precis säker men nu vet ja ju...va händer me de överskottliga proteinet då?
Enligt ams.se så jobbar väl en dietist med kostråd om hur man undviker sjukdomar? En nutrionist däremot är väl mer forskningsinriktad och så, så det är kanske inte så konstigt att de kör i de gamla vanliga spåren.
Originally posted by kollle1
våran sköterska på skolan sa också det,men jag trodde inte på det alls första gången,men var inte precis säker men nu vet ja ju...va händer me de överskottliga proteinet då?
Överskottet förbränns väl som allt annat, det man kissar ut är väl eventuellt en del kväve? Eller?
King Grub
2004-05-06, 18:44
Originally posted by kollle1
Det används i ämnesomsättningen och ett eventuellt överskott lagras som glykogen eller kroppsfett, precis som allt annat.
Det som kissas ut är ammoniakrester från att proteinet brutits ner i kroppen.
Så luktar ditt piss ammoniak eller som kattpiss har du käkat för mycket prottepulver!
Originally posted by aliquis
Enligt ams.se så jobbar väl en dietist med kostråd om hur man undviker sjukdomar? En nutrionist däremot är väl mer forskningsinriktad och så, så det är kanske inte så konstigt att de kör i de gamla vanliga spåren.
Det finns dietister med idrottsinrikning som inte borde vara helt borta på träningskost, kollar man på vad vissa nutritonister skriver så är de inte helt hemma vad gäller alla fakta heller..
Just den här dietisten verkar dock inte ha så mycket koll på den här biten. :D
Åse Columbus
2004-05-07, 12:08
"Excess protein will be converted to glucose and be used as energy or be stored as fat. Protein will go through deamination in the kidneys and get rid of the nitrogen part. Some people think excess protein will cause kidney damage, but no research, on healthy individuals, has ever shown this. It also depends on your definition of high protein diet. I would consider 0.6-1.0g/lb of protein normal for an athlete. I would consider 2+g/lb high. Anyway, it won't be harmful, but eatting above your protein requirement won't cause anymore muscles gains"
sen finns lite info nedan oxå
http://www.allyourstrength.com/nutrition_0902protein.html
but eatting above your protein requirement won't cause anymore muscles gains
Vet inte om jag kan hålla med om det där, det finns studier som visar att hög proteinkonsumtion har en extra anabol effekt i kroppen.
Det händer något, minns inte exakt vad vid högt proteinintag, men om jag orkar kanske jag kan leta fram den/de studien-rna
Iallfall ska förhöjd konsumtion av protiener hjälpa till att bibehålla en hög testosteron nivå alternativt förhöjja nivån vilket skulle ha en anabol effekt. Åtminstone minska nedbrytningen av muskelprotein.
Men det är som sagt rätt osäkra saker eftersom man vet så lite om människans protienmetabolism, så man ska vara försiktig när man tar saker för givet iallafall.
Åse Columbus
2004-05-07, 12:15
Originally posted by cali
Vet inte om jag kan hålla med om det där, det finns studier som visar att hög proteinkonsumtion har en extra anabol effekt i kroppen.
Det händer något, minns inte exakt vad vid högt proteinintag, men om jag orkar kanske jag kan leta fram den/de studien-rna
levern o njurarna orkar bara omsätta så mycket ...sen eldar du för kråkorna:D
De anger ju normalt intag till 1,32-2,2g/Kg och över 4,4g/Kg som högt, så jag tycker det låter rimligt.
Originally posted by Clyde
Ganska komiskt med tanke på att päron är en (Om inte den långsammaste kolhydratskällan på marknaden)
Hehe, du borde ge henne typ BlodsockerBlues och punktligt visa GI:t och förklara vad Fruktos är för något, så blir det väll slut på alla spekulationer sedan..
:MrT:
Vid uppföljningen ska jag trycka ut en massa GI-tabeller och trycka upp under näsan på henne.
Jag är fortfarande irriterad än idag.
Men egentligen borde man bara skratta åt det eftersom hon inte hade något att anmärka på när det gäller själv testen!
Var ju i toppform och hon är väl inte van vid att få någon som ställer motfrågor och kritiserar.
:smash:
yxmannen
2004-05-07, 17:34
Fy fan vilken äcklig jävel, håna henne och förnedra henne med en massa litteratur nästa gång. JAG HATAR JÄVLARNA som tror att de är allsmäktiga kostgudar bara för att de gått någon jävla fittutbildning. Nej, jag tänker inte ta det lugnt men tack för omtanken. Basebollträ, rånarluva och mörk gränd.
:thumbup:
Originally posted by yxmannen
Fy fan vilken äcklig jävel, håna henne och förnedra henne med en massa litteratur nästa gång. JAG HATAR JÄVLARNA som tror att de är allsmäktiga kostgudar bara för att de gått någon jävla fittutbildning. Nej, jag tänker inte ta det lugnt men tack för omtanken. Basebollträ, rånarluva och mörk gränd.
:thumbup:
Haha, det är ännu bättre på kolozzeum, här sitter vi och upprepar fakta som vi läst på internet(kolozzeum), utan att ha gått någon utbildning :booty: :D
yxmannen
2004-05-07, 17:41
Originally posted by owster
Haha, det är ännu bättre på kolozzeum, här sitter vi och upprepar fakta som vi läst på internet(kolozzeum), utan att ha gått någon utbildning :booty: :D
VI? Speak for yourself biatch. :thefinger :thefinger
Originally posted by yxmannen
VI? Speak for yourself biatch. :thefinger :thefinger
haha, lite utbildning har jag iaf :angel:
yxmannen
2004-05-07, 17:48
Originally posted by owster
haha, lite utbildning har jag iaf :angel:
Hemkunskap på högstadiet räknas inte. :thefinger
Vid uppföljningen ska jag trycka ut en massa GI-tabeller och trycka upp under näsan på henne.
Jag är fortfarande irriterad än idag.
Men egentligen borde man bara skratta åt det eftersom hon inte hade något att anmärka på när det gäller själv testen!
Var ju i toppform och hon är väl inte van vid att få någon som ställer motfrågor och kritiserar.
:smash:
Okej, men lova att berätta hur fortsättningen går!
Okej? :D
Originally posted by Zakath
Okej, men lova att berätta hur fortsättningen går!
Okej? :D
hehe, lugna puckar! hon ska få vad hon tål!
Ska ha med laptoppen nästa gång och hota med King Grub! :D
hehe, lugna puckar! hon ska få vad hon tål!
Ska ha med laptoppen nästa gång och hota med King Grub! :D
Hahaha :kickass:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.