handdator

Visa fullständig version : Törs man (som ohändig) öppna gammal toa?


svag74
2018-04-02, 10:07
Har en gammal Gustavsbergs toa som börjat rinna lite.
Rätt försiktigt än så länge, men det kan väl bara gå åt ett håll härifrån så tänkte börja fundera lite på hur detta ska lösas.

Kollade en 10 år gammal video på youtube där man kan identifiera sin modell av Gustavsberg, men av alla modeller de visade där så fanns ingen som liknade min, så den är väl från stenåldern :D

Men om man liksom bara lossar spaken i toppen och lyfter på locket, finns det någon risk att jag sabbar den totalt och inte får ihop det?
Typ att det är skitsvårt få i spaken igen?

Liknar denna modell, men inte exakt samma form.

https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/17/17444-95080f677295fbb7d5d7b287c63959d5.jpg

Jag ska kolla om det rinner även om jag stänger av vattnet.
I så fall är det tydligen bottenventilen, längst ned i vattencisternen.
Om det bara rinner när vattnet är påkopplat så är det tydligen en liten liten packning högt upp (i flottören?).
Troligen fixar jag väl inte att byta nån av dem, men vem vet, ibland kan man överraska :D

Fick nyligen punga ut med ~5000 spänn för byte till billig blandare i köket, så inte så sugen på nytt dyrt hantverkarbesök för en sån här...*trumvirvel*...skitgrej! :naughty:

Kabuto
2018-04-02, 10:32
Inga problem skulle jag tro, lätt på min gamla toalett iaf, ett tips är att byta hela toalettstolen själv istället för att försöka fixa en gammal äcklig toastol. Kostar runt 2000 kr för en ido/Ifö/Gustavsberg.

svag74
2018-04-02, 10:37
Inga problem skulle jag tro, lätt på min gamla toalett iaf, ett tips är att byta hela toalettstolen själv istället för att försöka fixa en gammal äcklig toastol. Kostar runt 2000 kr för en ido/Ifö/Gustavsberg.

Om jag haft en nyrenoverad lägenhet som jag planerat att bo 10+ år till i, så hade jag givetvis bytt toan helt (troligen inte själv dock :D).

Men ok, kanske ingen fara skruva och lyfta av locket då, och kika hur avancerat det ser ut inuti...

Btw, haft vattnet avstängt en kvart och det rinner fortfarande, så är väl bottenpackningen då.
Alltså något stort maskineri som ska lyftas ur helt, packning bytas, och sen stoppas tillbaks...hu... :(

Bob90
2018-04-02, 10:45
Att öppna behöver inte innebära något problem eller vara svårt, men att börja pilla på delar kan ju vara problematiskt om man inte har en bra guide/manual att följa :p

Men generellt när det kommer till el och vatten, se till att du verkligen vet vad du gör till 100% eller anlita någon som vet vad de gör. Det kan ganska snabbt bli ganska jobbigt om det skiter sig :p

leee
2018-04-02, 10:46
szrbMfHsosY

Klein
2018-04-02, 10:51
Att toan skulle förstöras av att du lyfter på locket och pillar lite är knappast något att vara orolig för. Att byta ut den där gummiploppen som ser till att vattnet inte rinner ner i toan, annat än när du spolar, är inte direkt rocket science. Så länge det inte läcker från avloppet så finns det inte så mycket att oroa sig för när det gäller toaletter.

svag74
2018-04-02, 10:54
szrbMfHsosY

En enkel toa verkar ju kosta ett par tusen i alla fall, och sen ska den gamla forslas bort, även om man skulle våga sig på själva bytet själv.
Jag vill helst inte lägga ett öre på min lägenhet då jag förhoppningsvis inte ska bo här alltför många år till.

svag74
2018-04-02, 10:57
Att toan skulle förstöras av att du lyfter på locket och pillar lite är knappast något att vara orolig för. Att byta ut den där gummiploppen som ser till att vattnet inte rinner ner i toan, annat än när du spolar, är inte direkt rocket science. Så länge det inte läcker från avloppet så finns det inte så mycket att oroa sig för när det gäller toaletter.

Great!
Jag kanske lyfter av locket och kikar då! http://www.sherv.net/cm/emoticons/jobs/plumber-smiley-emoticon.gif

svag74
2018-04-02, 11:08
Fan!
Jag skruvar och skruvar och skruvar (på muttern), men den kommer inte högre upp än så här, och sitter fortfarande fast.
Drar jag i den så börjar den spola bara.

https://s7.postimg.org/6nvwcc4hn/20180402_120605.jpg

Kabuto
2018-04-02, 11:12
Du måste nog ta bort själva knoppen före, kanske under loggan eller på baksidan att det finns en skruv.

svag74
2018-04-02, 11:16
Du måste nog ta bort själva knoppen före, kanske under loggan eller på baksidan att det finns en skruv.

Knepigt, ser inget :confused:

https://postimg.org/gallery/2m29fql7s/

Bärsärk
2018-04-02, 11:18
Allt går att göra själv beroende på hur petig man är med resultatet och hur länge man vill hålla på med det.

leee
2018-04-02, 11:34
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppna-gammal-toalett-gustavsberg.286339/
"Dra upp spaken, håll i den samtidigt som du skruvar av knoppen (Kan sitta ganska hårt). Skruva nu bort den undre muttern med skiftnyckel/polygrip. Lyft av locket."

svag74
2018-04-02, 11:35
Det hjälper ju inte att jag skruvat loss den så här högt (typ 100 varvs snurrande) när hela spaken och knoppen sitter fast :/
Vad var då meningen med att man kan skruva och snurra om inget ändå lossnar liksom *grr27*

https://s7.postimg.org/9kixcyaez/20180402_123308.jpg

svag74
2018-04-02, 11:36
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppna-gammal-toalett-gustavsberg.286339/
"Dra upp spaken, håll i den samtidigt som du skruvar av knoppen (Kan sitta ganska hårt). Skruva nu bort den undre muttern med skiftnyckel/polygrip. Lyft av locket."

Aha man ska skruva av knoppen?
Testade lite med händerna men verkade sitta hårt - finns ju inget att greppa i liksom utan allt är ju runt och halt.

leee
2018-04-02, 11:39
Håll i pinnen under knoppen med en tång/polygrip och skruva av knoppen med handen.Du tränar så du kan ta i lite.

svag74
2018-04-02, 11:46
I did it!
I DID IT!
:cool:
:hbang:

https://s7.postimg.org/4m0gvoi4b/toa-inside.jpg

Jag tror mig ha identifierat:

A: Flottör
B: Översvämningsskydd
C: Bottenventil/packning, den som ska loss på något sätt och byta packning...

Fixar jag detta?
Ser ju ut som ett gammalt mögligt museum inuti, men jag tror detta kanske är enklare än nya avancerade toaletter?
Men finns packning att köpa till en så gammal?

svag74
2018-04-02, 11:57
Frågan är också vad fan det är som ska bytas?
Är det den svarta grejen i mitten, som åker upp när man drar i spolspaken?
Eller är det packningen runtom som tätar direkt ner mot porslinet?
Eller är hela det maskineriet ett stort paket, som kostar hundralappar att köpa?

Bob90
2018-04-02, 11:58
I did it!
I DID IT!
:cool:
:hbang:

[img]https://s7.postimg.org/4m0gvoi4b/toa-inside.jpg[/im.g]

Jag tror mig ha identifierat:

A: Flottör
B: Översvämningsskydd
C: Bottenventil/packning, den som ska loss på något sätt och byta packning...

Fixar jag detta?
Ser ju ut som ett gammalt mögligt museum inuti, men jag tror detta kanske är enklare än nya avancerade toaletter?
Men finns packning att köpa till en så gammal?
Frågan är också vad fan det är som ska bytas?
Är det den svarta grejen i mitten, som åker upp när man drar i spolspaken?
Eller är det packningen runtom som tätar direkt ner mot porslinet?
Eller är hela det maskineriet ett stort paket, som kostar hundralappar att köpa?
Tjusigt :D
Ta med bilden till ett byggvaruhus och prova om de kan skrapa fram delar åt dig.

svag74
2018-04-02, 12:06
Ja jag får väl ta med bilden och visa hos närmsta rörmokare (som är återförsäljare åt Gustavsberg).
Borde väl funka.
Stora byggvaruhus ligger väl alltid typ ute på vischan så enklast om man slipper såna resor :)

Blir det dyrt som fan med reservdel så får man väl bita i det sura äpplet och byta hela toan istället.

EDIT: Fan, min finns ju inte med här. Kanske kan finnas ändå? Eller att packning till annan modell ändå passar. Hmm :/

https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/

JamesD
2018-04-02, 12:17
szrbMfHsosY

Blir knappast så där rakt på sak att byta för TS. Framför allt så lär vattenanslutningen inte passa utan modifikation.

ådal
2018-04-02, 12:35
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/spare-parts/detail/csev206592/GB1929900260/

Väldigt vanliga delar, finns både hos hornbach och bauhaus. Även understa packningen finns, hittar dock inte namnet på den. Det där löser du :)

Diomedea exulans
2018-04-02, 12:37
Kör hårt! Man ångrar bara det man inte gör, har jag hört.

WHITEFOLKS
2018-04-02, 12:48
är inte nödvändigtvis något som måste bytas heller utan kan räcka med lite justering/rengöring.

svag74
2018-04-02, 12:57
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/spare-parts/detail/csev206592/GB1929900260/

Väldigt vanliga delar, finns både hos hornbach och bauhaus. Även understa packningen finns, hittar dock inte namnet på den. Det där löser du :)

Osäker om den där "bollen" passar i min.
Såhär ser min packning ut om jag spolar.
Det är som en tunn svart platta som åker upp.
Men jag tror ändå inte det är den om läcker utan det smårinner även om vattennivån är under, så borde vara den i botten som ska bytas...

https://s7.postimg.org/r0mqpka8r/20180402_135404.jpg

svag74
2018-04-02, 13:16
Ventilsäte verkar packningen i botten heta btw...

WHITEFOLKS
2018-04-02, 13:19
HAr du kollat om den fortfarande läcker om du håller sakerna manuellt? Det är som sagt inte sällan som det är något som bara hamnat snett eller glidit av lite.

svag74
2018-04-02, 13:21
HAr du kollat om den fortfarande läcker om du håller sakerna manuellt? Det är som sagt inte sällan som det är något som bara hamnat snett eller glidit av lite.

Ja alltså det läcker ju fortfarande även om jag håller upp spolspaken så det får spola max.
Även när den stått "tom" på vatten en halvtimme så rinner det fortfarande, och borde ju då komma från det vatten som är kvar UNDER den nedre flottören/bollen/stuffet, och då kan det ju bara vara det nedre ventilsätet tänker jag.

svag74
2018-04-02, 13:30
Typ inga av butikerna i Stockholm som Gustavsberg listar som återförsäljare verkar finnas kvar *grr*

Kanske Bygghemma då, får höra där, om de nu har några rörmokare där som man kan rådfråga i samma veva, det känns väl mer tveksamt...

svag74
2018-04-02, 13:35
Fast nu när den stått "tom" en stund till så "rinner" det plötsligt mycket mindre, och bara på ena sidan i toan.
Kanske är högre upp då och inte den allra understa packningen...hmm...kanske blir så rörigt detta att man får byta hela toan i alla fall :(

Skulle ju dessutom kunna vara (I guess) packningen till översvämningsskyddet...så jäkla sunkigt.
Hade ju varit enklare om det runnit mycket, nu är det ju mer små droppar som sakta rinner ner.

svag74
2018-04-02, 13:53
Jag tror jag får testa maila Gustavsberg och rådfråga.
Lär bli dyrt att beställa hem 2-3 olika prylar/packningar och sen kanske det inte löser sig ändå.
Men om de kan hjälpa och är rätt säkra på vad som ska bytas, och det bara kostar en hundring eller så, så kan det ju vara värt att testa!

CAPTCHA
2018-04-02, 14:06
Billigaste toalettstolen på Bauhaus kostar som en utekväll på krogen och förmodligen mindre än delarna du kommer behöva köpa på olika ställen till din inbajsade gamla Gustavsberg...om du kommer hitta det du behöver.

Är du säkert på att du kan sätta tillbaka den där armaturen efter att du bytt packningarna?

Annars kommer du fortfarande inte kunna använda den fast packningarna är nya :)

Kif
2018-04-02, 14:42
Ta bilder som du visar närnaste vvsfirma. Har de någon som helst kunskap så får du hjälp på 10 minuter och då även instruktioner hur du ska göra. Finns inte delarna kvar som reservdel så köper du en ny stol mha repfonden. Köp inte en billig skitstol (haha) utan köp ett riktigt märke.
De billigare är ofta ojämna och skeva i både botten och överdel, saknar reservdelar, håller sämre och spolar ofta oekonomiskt. Dessutom är det inte ens säkert att en sittring du köper om 2 år passar då hålen är fel.

svag74
2018-04-02, 15:06
Ta bilder som du visar närnaste vvsfirma. Har de någon som helst kunskap så får du hjälp på 10 minuter och då även instruktioner hur du ska göra. Finns inte delarna kvar som reservdel så köper du en ny stol mha repfonden. Köp inte en billig skitstol (haha) utan köp ett riktigt märke.
De billigare är ofta ojämna och skeva i både botten och överdel, saknar reservdelar, håller sämre och spolar ofta oekonomiskt. Dessutom är det inte ens säkert att en sittring du köper om 2 år passar då hålen är fel.

Ja jag får prova med det, och/eller maila Gustavsberg (finns typ inga VVS i Stockholms innerstad utan man får ut och orientera i urskogen om man ska hitta en Gustavsbergs-återförsäljare visst).
Men verkar det för knepigt får jag köpa en ny, och då får jag väl göra så att jag passar mig för de billigaste okända märkena.
Tyvärr lär ju installation/bortforsling kosta några tusen men men, inte första oförutsedda utgiften man åker på...

svenbanan
2018-04-02, 16:41
Jag är inne på lite samma linje som WF. Alla gånger jag har varit med om en toa som inte vill sluta rinna så har det räckt att justera grejerna i toan.

Testa att lyfta flottören lite uppåt. Detta gör att bottenventilen stängs hårdare. Rinner det fortfarande?

Testa att skrubba lite med en diskborse på undersidan av bottenventilen och i hålet den ska plugga igen. Ifall det hamnat ett gruskorn där som gör att det aldrig blir tätt.

Kif
2018-04-02, 16:43
Ja jag får prova med det, och/eller maila Gustavsberg (finns typ inga VVS i Stockholms innerstad utan man får ut och orientera i urskogen om man ska hitta en Gustavsbergs-återförsäljare visst).
Men verkar det för knepigt får jag köpa en ny, och då får jag väl göra så att jag passar mig för de billigaste okända märkena.
Tyvärr lär ju installation/bortforsling kosta några tusen men men, inte första oförutsedda utgiften man åker på...
Beror på vad du menar med urskogen. Jag googlade och hittade på under 1 minut ca 9 ställen jag hade provat i stockholm. Nu är jag ju från en annan del av sverige där några kilometer inte anses vara långt. Jag tror de flesta vvs firmor kan hjälpa dig oavsett om de skyltar med gustavberg eller inte. Det skadar inte att prova. Rätt skönt att bo i en by med endast 2st aktörer, varav den ena kan allt och hjälper mer än gärna till med förklaringar och tips bara han slipper göra jobbet om det är ett litet jobb. Dessutom har han alla delar man någonsin kan behöva och lösningar på alla problem som finns. Inbillar mig att de flesta är så :d

svag74
2018-04-02, 16:51
Jag är inne på lite samma linje som WF. Alla gånger jag har varit med om en toa som inte vill sluta rinna så har det räckt att justera grejerna i toan.

Testa att lyfta flottören lite uppåt. Detta gör att bottenventilen stängs hårdare. Rinner det fortfarande?

Testa att skrubba lite med en diskborse på undersidan av bottenventilen och i hålet den ska plugga igen. Ifall det hamnat ett gruskorn där som gör att det aldrig blir tätt.

Det har inget med den övre flottören att göra - det rinner även om jag spolat toan "tom". Dock mindre för blir ju lägre tryck såklart.
Jag tror det är en av de två packningarna ner i porslinet, och där hjälper inget skrubbande i världen så länge man inte monterar isär.
Testade spraya i badrumsrengöring dock och spolat några gånger, samt känt på "bollen" med plasthandskar, men ingen skillnad.



Beror på vad du menar med urskogen. Jag googlade och hittade på under 1 minut ca 9 ställen jag hade provat i stockholm. Nu är jag ju från en annan del av sverige där några kilometer inte anses vara långt. Jag tror de flesta vvs firmor kan hjälpa dig oavsett om de skyltar med gustavberg eller inte. Det skadar inte att prova. Rätt skönt att bo i en by med endast 2st aktörer, varav den ena kan allt och hjälper mer än gärna till med förklaringar och tips bara han slipper göra jobbet om det är ett litet jobb. Dessutom har han alla delar man någonsin kan behöva och lösningar på alla problem som finns. Inbillar mig att de flesta är så :d

Kollar man på deras återförsäljarkarta så finns en handfull innanför tullarna, och drygt hälften av dem har flyttat, går ej att hitta, eller så har de inga Gustavsberg på hemsidan *rolleyes*

Men de flesta vanliga VVS kanske kan fixa och har koll ändå som du säger.

Ska ändå försöka med Gustavsberg själva först!

svag74
2018-04-02, 16:53
Det tar säkert ett dygn minst för tanken att läcka tom (vild uppskattning), så det är ju knappast något akut läckage (ännu) :D

Det kanske t.o.m. är ett normalt litet miniläckage som de flesta toaletter har, vad vet jag :em:

svenbanan
2018-04-02, 17:13
Det har inget med den övre flottören att göra - det rinner även om jag spolat toan "tom". Dock mindre för blir ju lägre tryck såklart.
Jag tror det är en av de två packningarna ner i porslinet, och där hjälper inget skrubbande i världen så länge man inte monterar isär.
Testade spraya i badrumsrengöring dock och spolat några gånger, samt känt på "bollen" med plasthandskar, men ingen skillnad.


Såg att jag svamlade till det lite förut. Ifall man trycker ner flottören så öppnar man den övre ventilen (där bollen sitter) och så rinner det in vatten i tanken. Lyfter man upp flottören simulerar man högre vattenstånd i tanken och den övre ventilen stängs.

Men var rinner vattnet? Rinner det in i tanken (genom den övre ventilen) eller rinner det ur tanken in i toastolen (genom den undre ventilen)?

Ifall problemet är med flottören så fylls tanken på hela tiden (eftersom bollen inte tätar i den övre ventilen) och så rinner det över i översvämningsröret, eftersom det fylls på vatten hela tiden.

Men du kanske har problem med bottenventilen, dvs den ventilen man öppnar genom att lyfta spolknoppen?

svenbanan
2018-04-02, 17:14
Det tar säkert ett dygn minst för tanken att läcka tom (vild uppskattning), så det är ju knappast något akut läckage (ännu) :D

Det kanske t.o.m. är ett normalt litet miniläckage som de flesta toaletter har, vad vet jag :em:

Tanken borde inte kunna läcka tom alls. Ifall vattenståndet i tanken sjunker så sjunker även flottören, och då lyfter den lilla bollen från den övre ventilen och det fylls på vatten i tanken.

svag74
2018-04-02, 17:15
Det rinner försiktigt ner i toalettstolen.
Inget rinner/läcker in i cisternen, utan ut ifrån den (mycket långsamt dock).

"Bollen" jag pratar om är packningsbollen som sluter tätt i botten, inte övre flottören som styr när vatten ska fyllas på!

svenbanan
2018-04-02, 17:19
Det rinner försiktigt ner i toalettstolen.
Inget rinner/läcker in i cisternen, utan ut ifrån den (mycket långsamt dock).

"Bollen" jag pratar om är packningsbollen som sluter tätt i botten, inte övre flottören som styr när vatten ska fyllas på!

Det rinner alltså genom ventilen du skrivit C på i bilden? Dvs den du lyfter på genom att lyfta spolknappen?

svenbanan
2018-04-02, 17:20
Blir tanken verkligen tom på vatten tillslut? Det ska inte kunna ske. Det är ju det som flottören och den övre ventilen är till för. Den ska se till att tanken fylls på till en bestämd nivå ifall vattnet sjunker.

svenbanan
2018-04-02, 17:26
Ifall vattennivån är under översvämningsröret och det ändå rinner i toastolen så är det ju i alla fall genom bottenventilen vattnet kommer.

Kan du trycka lite nedåt på pinnen packningen sitter fast på (den som spolknoppen sitter fast på längre upp) och försöka få det tätare? Läcker det ändå?

svag74
2018-04-02, 17:33
...

Ja det läcker (troligen) genom C, antingen övre packningen/bollen, eller troligen genom nedre packningen i absoluta botten.

Men den fyller ju på vatten såklart när man spolat så det blir "tomt" på vatten!

Verkar inte påverka nämnvärt av att pressa ner spolspaken.

Inget akut rinn ju så jag får avvakta den pro-hjälp som går att få, och sen chansa på reservdelar eller också beställa ny toa plus hantverkare/bortforsling för x antal tusenlappar...

svenbanan
2018-04-02, 17:44
Ja det läcker (troligen) genom C, antingen övre packningen/bollen, eller troligen genom nedre packningen i absoluta botten.

Jag förstår inte vad den meningen betyder?

Ifall de läcker vatten in i toastolen och vattennivån är under översvämmningsröret så finns det ju bara en enda väg för vattnet från tanken till toastolen, och det är via bottenventilen C.

Den övre packningen har ju bara med påfyllnad av tanken att göra.

Men den fyller ju på vatten såklart när man spolat så det blir "tomt" på vatten!

Fast du skrev att det skulle ta ett dygn innan tanken blir tom? Vilket ju inte är möjligt (om inte flottören fastnat i det övre läget).

Verkar inte påverka nämnvärt av att pressa ner spolspaken.

Känns det som att du kan trycka packningen nedåt, eller känns det som att det tar emot nån annanstans som hindrar pinnen och packningen att röra sig nedåt?

Inget akut rinn ju så jag får avvakta den pro-hjälp som går att få, och sen chansa på reservdelar eller också beställa ny toa plus hantverkare/bortforsling för x antal tusenlappar...

Skrev lite i det citerade...

En annan grej du skulle kunna testa är att stänga av vattnet till toan och se vad som händer.
Då kommer ju inte tanken kunna fyllas på, så det kan kanske vara enklare att se var det läcker.

svag74
2018-04-02, 18:23
Skrev lite i det citerade...

En annan grej du skulle kunna testa är att stänga av vattnet till toan och se vad som händer.
Då kommer ju inte tanken kunna fyllas på, så det kan kanske vara enklare att se var det läcker.

Stänga av vattnet var ju typ det första jag gjorde!

Det är dubbla ställen det kan läcka i botten - dels packningen ner i porslinet, och sedan den stora "gummibollen", som jag tror kallas "nedre flottör" eller nåt sånt - den som man drar upp när man spolar!
Och dessutom är det ju en packning i botten av översvämningsröret med!

svenbanan
2018-04-02, 19:14
Stänga av vattnet var ju typ det första jag gjorde!

Det är dubbla ställen det kan läcka i botten - dels packningen ner i porslinet, och sedan den stora "gummibollen", som jag tror kallas "nedre flottör" eller nåt sånt - den som man drar upp när man spolar!
Och dessutom är det ju en packning i botten av översvämningsröret med!

Flottören är såvitt jag vet det stora flötet som flyter på vattenytan, och som styr hur mycket vatten som kommer in i tanken vid påfyllnad. Dvs när flottören är högt upp så stängs ventilen i andra änden av hävstången och inget vatten kommer in i tanken.

Den stora gummibollen i botten är nog den jag menar är det enda stället det borde kunna rinna vatten genom ifall vattenytan är lägre än översvämmningsröret. Det är denna jag kallat bottenventilen.

Det är kanske möjligt att översvämningsröret inte sitter helt tätt mot botten, och att det läcker i botten. Men det låter inte så troligt tycker jag. Det röret borde ju sitta helt still och aldrig röra sig. Har det en gång varit tätt så borde det helt enkelt fortsätta vara tätt tänker jag. Kanske kan du trycka det lite lätt nedåt och se om det tätar bättre?

Bottenventilen (eller gummibollen) drar man ju upp och ned flera gånger om dagen, så det känns ju mycket troligare att den packningen skulle kunna råka ut för något.

Vad du menar med "packningen ner i porslinet" förstår jag inte?

svag74
2018-04-02, 19:36
Vad du menar med "packningen ner i porslinet" förstår jag inte?

Kolla hålet i botten.
Den inre kanten är där "bollen" tätar, när den inte är uppdragen som på bilden.
RUNT det hålet, ytterkanten, sitter en annan tätning in mot porslinet.
Det kan hända att det bara är ett enda stycke, jag vet inte, men antingen läcker det på insidan, eller på utsidan, eller översvämningsröret, eller kanske flera ställen samtidigt!

https://s7.postimg.org/r0mqpka8r/20180402_135404.jpg

Bollmojängen, som ska ner och täta i hålet.
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/_processed_/csm_WEB_GB1929900244_GB1929900260_Valveball_b841cd 6da2.jpg

svag74
2018-04-02, 19:36
Vattennivån minskar med ungefär 1 cm i timmen med tillvatten avslaget, så läckan är ju inte helt försumbar...
Är nog typ en liter i timmen som åker ut.

leee
2018-04-02, 19:37
Vet du modellen på stolen så är det ju bara att googla på reservdelar,,borde stå någonstans.

leee
2018-04-02, 19:44
http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/gustavsberg-st-5-ventilboll-universal

svag74
2018-04-02, 19:57
http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/gustavsberg-st-5-ventilboll-universal

Tyvärr är nog det här mer vad jag skulle behöva...
Eftersom det läckte lite även när vattennivån var under öppningen till hålet i mitten i botten (men såklart ändå över packningen i botten mot porslinet).
Fast en äldre då som passar min stenålderstoa :D

http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/gbg-bottenventil-np-20

svag74
2018-04-02, 20:13
Hittat några paketlösningar för montering/demontering av toa, och arbetet verkar landa uppåt 2000kr, så inte så extremt farligt ändå för arbetet.
Men då ska allt funka klockrent - det får inte vara nåt tjofräs med "golvbrunnen", och vattenrören till sin 300 år gamla toalett måste passa perfekt till den nya för ingen sån kapning/omdragning ingår heller, o.s.v.

Så jag vet inte, 2500kr kanske är rimlig kostnad för allt arbete, plus 2500kr för ny toa om man ska köpa känt märke men billig modell.

5000 spänn...hmm, får se hur jag gör.
Finns nån billig packning att köpa, o jag får professionell vägledning, så testar jag nog det. Annars blir det 5000 spänn upp i rök, men då får jag å andra sidan en ny fräsch toa :cool:

shadowfire
2018-04-02, 20:13
Huga, äldre toastolar när de börjar krångla med alla plastvippar och bös, lyfter man på något så är det knappt man får ihop skiten igen.

En budgettoa kostar 1200 kr ny, en märkestoa runt 1900-2000 kr. Det är värt pengarna att bara sätta ändalyktet på en ny och fräsch toastol...

shadowfire
2018-04-02, 20:17
Numera använder man sig av stålomspunnen flexslang för vattnet, så har du avstängningskran (ballofix eller motsvarande) i närheten så ansluter du en flexibel slang av lagom längd mellan kranen och toalettens anslutning, sedan är det färdigt. Troligtvis kan du sätta ner den nya toaletten rätt ner i stosen, alternativt får man köpa en annan WC-stos om det behövs. På med silikon där stolen ska stå, ner med stolen och låt torka. Voila. Iväg med den gamla till soptippen. Hoppas du skojar att någon tar över 2 papp för det jobbet. Är det med hemkörning av ny toalett osv då?

svenbanan
2018-04-02, 20:23
Kolla hålet i botten.
Den inre kanten är där "bollen" tätar, när den inte är uppdragen som på bilden.
RUNT det hålet, ytterkanten, sitter en annan tätning in mot porslinet.
Det kan hända att det bara är ett enda stycke, jag vet inte, men antingen läcker det på insidan, eller på utsidan, eller översvämningsröret, eller kanske flera ställen samtidigt!

Okej. Då fattar jag hur du menar.

Rimligen är det bollen som är problemet då skulle jag tro. Resten sitter väl rimligen rätt stadigt och är inget som rör sig hela tiden.

svenbanan
2018-04-02, 20:27
Tyvärr är nog det här mer vad jag skulle behöva...
Eftersom det läckte lite även när vattennivån var under öppningen till hålet i mitten i botten (men såklart ändå över packningen i botten mot porslinet).
Fast en äldre då som passar min stenålderstoa :D

http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/gbg-bottenventil-np-20

Det läckte när vattennivån var under vilket hål?

Har du ett till hål i botten förutom det hål där den där bollen/bottenventilen tätar?

svag74
2018-04-02, 20:28
Numera använder man sig av stålomspunnen flexslang för vattnet, så har du avstängningskran (ballofix eller motsvarande) i närheten så ansluter du en flexibel slang av lagom längd mellan kranen och toalettens anslutning, sedan är det färdigt. Troligtvis kan du sätta ner den nya toaletten rätt ner i stosen, alternativt får man köpa en annan WC-stos om det behövs. På med silikon där stolen ska stå, ner med stolen och låt torka. Voila. Iväg med den gamla till soptippen. Hoppas du skojar att någon tar över 2 papp för det jobbet. Är det med hemkörning av ny toalett osv då?

Aha är det så vanskligt att börja skruva ur delarna och försöka få i ny packning och så?

Ja installation av ny toa, hemkörning, gamla bortskyfflad o.s.v.
Inte undra på att det kostar, de tar ju såklart betalt för körtid fram och tillbaks också, och parkeringsavgifter o.s.v.

Aha, så de kan köra en mjuk koppling från mitt rör då, eller om det eventuellt är i vägen så får de kapa det lite snabbt och sen på med mjuk slang?

Det med brunnen fattade jag inte, men antar att poängen var att de lätt löser såna problem på plats :cool:

svag74
2018-04-02, 20:30
IFÖ och Gustavsberg räknas visst som kvalitet när det kommer till WC.

Ser en IFÖ hos Byggmax för 2253kr. Står inget om REA eller så.
Samma toa hos Bygghemma kostar också 2253kr, men där tycker de att det tillfälligt är 50% :D

Limning verkar va det som gäller om man köper ny, för tydligen har typ varje enskild toa egna mått på skruvarna, så de gamla hålen lär inte gå att återanvända...

Lite sugen på ny nu ändå, men fan alltså, alla dessa oförutsedda utgifter :/

svag74
2018-04-02, 20:32
Det läckte när vattennivån var under vilket hål?

Har du ett till hål i botten förutom det hål där den där bollen/bottenventilen tätar?

Det läckte, fast mycket mindre, när vattnet var under öppningen till bottenhålet (där "bollen" går i och tätar).
Men vattnet var då ändå över den yttre infästningen i porslinet till samma hål!
Samt över packningen och infästningen i botten till översvämningsröret.

Kabuto
2018-04-02, 20:39
Hittat några paketlösningar för montering/demontering av toa, och arbetet verkar landa uppåt 2000kr, så inte så extremt farligt ändå för arbetet.
Men då ska allt funka klockrent - det får inte vara nåt tjofräs med "golvbrunnen", och vattenrören till sin 300 år gamla toalett måste passa perfekt till den nya för ingen sån kapning/omdragning ingår heller, o.s.v.

Så jag vet inte, 2500kr kanske är rimlig kostnad för allt arbete, plus 2500kr för ny toa om man ska köpa känt märke men billig modell.

5000 spänn...hmm, får se hur jag gör.
Finns nån billig packning att köpa, o jag får professionell vägledning, så testar jag nog det. Annars blir det 5000 spänn upp i rök, men då får jag å andra sidan en ny fräsch toa :cool:

Köp en ny toa och montera själv för bövelen! Beställ hem till dörren. Skaffa lite silikonfog/lim som är genomskinlig och så slipper skruva fast i golvet.

Kabuto
2018-04-02, 20:44
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1194

svenbanan
2018-04-02, 20:50
Det läckte, fast mycket mindre, när vattnet var under öppningen till bottenhålet (där "bollen" går i och tätar).
Men vattnet var då ändå över den yttre infästningen i porslinet till samma hål!
Samt över packningen och infästningen i botten till översvämningsröret.

Ja, isåfall kan det ju omjöjligt vara själva bollpackningen som är problemet.

Är tanken helt tom nu?
Om den är det så kan du kanske hälla ett par deciliter vatten i botten av tanken så det läcker en liten aning ner i toan. Sedan droppar du ner lite röd karamellfärg aldeles bredvid bottenventilen (men inte i närheten av översvämningsröret). Ifall vattnet som kommer ut i toan är rött så är det ju där det läcker. Ifall det inte är rött så är det väl troligen vid översvämningsröret det läcker i botten.

Ifall det rinner vatten under den där grejen som bottenventilen sitter i så borde det vara möjligt att täta med lite silikon kan jag tycka...

svag74
2018-04-02, 21:18
Köp en ny toa och montera själv för bövelen! Beställ hem till dörren. Skaffa lite silikonfog/lim som är genomskinlig och så slipper skruva fast i golvet.

Gamla ska forslas bort också!
Och skuggan sa det kan va strul med kopplingen till avloppet i golvet som måste fixas.
Inte så händig av mig :em:

svag74
2018-04-02, 21:19
Ja, isåfall kan det ju omjöjligt vara själva bollpackningen som är problemet.

Är tanken helt tom nu?
Om den är det så kan du kanske hälla ett par deciliter vatten i botten av tanken så det läcker en liten aning ner i toan. Sedan droppar du ner lite röd karamellfärg aldeles bredvid bottenventilen (men inte i närheten av översvämningsröret). Ifall vattnet som kommer ut i toan är rött så är det ju där det läcker. Ifall det inte är rött så är det väl troligen vid översvämningsröret det läcker i botten.

Ifall det rinner vatten under den där grejen som bottenventilen sitter i så borde det vara möjligt att täta med lite silikon kan jag tycka...

Det läcker så lite på slutet, så det tar säkert ett dygn eller mer att läcka så den skulle bli helt tom.
Annars skulle jag ju kunna slanga, men då riskerar jag att få äckliga mögliga toavattnet i munnen *spy* :D

Silikon vet jag inte hur det står sig under vatten på lång sikt.
Annars skulle man kanske kunnat kleta på för allt vad man är värd runt alla packningar i botten :D

svenbanan
2018-04-02, 21:27
Det läcker så lite på slutet, så det tar säkert ett dygn eller mer att läcka så den skulle bli helt tom.
Annars skulle jag ju kunna slanga, men då riskerar jag att få äckliga mögliga toavattnet i munnen *spy* :D

Silikon vet jag inte hur det står sig under vatten på lång sikt.
Annars skulle man kanske kunnat kleta på för allt vad man är värd runt alla packningar i botten :D

Om du vill få den helt tom kan du väl bara suga upp vattnet med en skurtrasa som du vrider ur över handfatet. Borde gå rätt fort att få torrt om det bara är ett par liter vatten kvar.

Silikon borde funka bra ifall du lyfter upp den där mojängen och sätter lite silikon på undersidan. Du får väl göra rent ordentligt från alger, så silikonet kan fästa ordentligt.

Om alternativet är att köpa en ny toa så kan du ju knappt förlora nåt på att prova. Femtio spänn för en tub silikon i sjön då möjligtvis.

svag74
2018-04-03, 10:18
Jag kanske skiter i toan! :D

Nej men alltså, hela badrummet är typ från stenåldern och gamla rostiga rör och rostig gjutjärnsbrunn.
Tydligen ska en helrenovering kunna landa på 60-70k då det är så litet, så kanske lika bra fixa allt (innan det är för sent) och då blir ju toalettbyte en droppe i havet för gubbarna som ändå är här och river upp golv etc.

svenbanan
2018-04-03, 10:57
Bara du inte skiter i det blå skåpet så ordnar det sig nog...