handdator

Visa fullständig version : Fråga kring fettrik måltid och libido


Eljest
2018-03-31, 07:23
Igår kväll åt jag en ganska fettrik, stor, måltid med mycket lax och sill. Potatis och lite oljerostade grönsaker åts till. Jag äter inte så fettrikt annars, eftersom jag sällan äter fet fisk eller feta mjölkprodukter. Tror jag äter ganska fettsnålt generellt sett.

Nu till saken. Efter middagen, på kvällen, gick mitt libido upp i taket. Det är svårt att förklara men känner väldigt sällan ett så stort libido. Jag kan gå i flera dagar, upp till två veckor, utan att känna ett speciellt sug. Igår så gick sexlusten över vad jag var van vid och tänkte genast vad det kunnat bero på. Enda skillnaden jag kan komma att tänka på är min fettrika måltid.

Någon som känner igen denna plötsliga ökning av libido av en fettrik måltid? Jag är en ganska smal kille i övrigt, konditions-och styrketränar dagligen men inte något extremt skulle jag vilja påstå.

Max
2018-03-31, 08:49
Du skriver även att det var en stor måltid. Hur reagerar du normalt på energiöverskott?

Melker2
2018-03-31, 09:00
Någon speciell kvinnlig varelse som var på besök?

Lite djupstirrande i ett par heta mörkbruna latinamerikanska ögen ruskar om det i kanoten för mig i alla fall...

Eljest
2018-03-31, 11:38
Du skriver även att det var en stor måltid. Hur reagerar du normalt på energiöverskott?

Tror inte att det blir energiöverskott sett över dagen. Konditionstränade mycket samma dag och åt inte jättemycket mer än vanligt, mest mer fett/mindre kolhydrater än vanligt.

Jag vet faktiskt inte hur jag reagerar på enrgiöverskott eftersom jag tror jag äter kring balans. Däremot har jag ökat konditionsdosen den senaste tiden, så det skulle kunna vara så att jag ligger på ett litet underskott.

Skulle ett eventuellt energiöverskott kunna förklara libidot?

Masterpan
2018-03-31, 16:29
Testa att äta en eller fler fettrika måltider och undersök om det faktiskt finns ett samband. För min del blir libidon stärkt av mycket energi, eller om man vänder på det, sänkt av lågt energiintag.

chadd
2018-03-31, 20:03
Du tyckte det var riktigt snajdigt och mådde gott. Välmåendet gav dig ökad libido.

Luca Brasi
2018-03-31, 22:40
Alternativt du är jävligt smal/ ligger på kaloriminus och motionerar skitmycket och åt tillräckligt med kalorier för en gångs skull.

Max
2018-04-01, 08:22
Skulle ett eventuellt energiöverskott kunna förklara libidot?
Energiöverskott kan höja nivåerna av testosteron och andra anabola hormon om du haft energibrist en tid.

Luca Brasi
2018-04-01, 16:12
Energiöverskott kan höja nivåerna av testosteron och andra anabola hormon om du haft energibrist en tid.

Eller så är det rent av så att libidon blockeras av svält.

https://neurofast.gu.se/popular-science/is-sexual-behaviour-affected-by-hunger-

Max
2018-04-02, 08:33
Eller så är det rent av så att libidon blockeras av svält.

https://neurofast.gu.se/popular-science/is-sexual-behaviour-affected-by-hunger-
Ja, det är ytterligare en effekt av att gå utan mat. Man tänker mer på nästa måltid än på att hitta en partner

Cykelcykel
2018-04-02, 08:35
Alternativt du är jävligt smal/ ligger på kaloriminus och motionerar skitmycket och åt tillräckligt med kalorier för en gångs skull.

Tror du prickar rätt här

Melker2
2018-04-02, 10:12
Tror du prickar rätt här



Jag tror fortfarande att det är sällskapet som avgör.

Jag firade t ex målgången i Vätternrundan med ”fullt påslag” och i det läget hade kroppen brist på allt förutom sadelskav.

Luca Brasi
2018-04-02, 10:54
Jag tror fortfarande att det är sällskapet som avgör.

Jag firade t ex målgången i Vätternrundan med ”fullt påslag” och i det läget hade kroppen brist på allt förutom sadelskav.

Det är ju viss skillnad på att ta ut sig vid ett tillfälle och vara utsvulten länge.

Eljest
2018-04-02, 18:42
Alternativt du är jävligt smal/ ligger på kaloriminus och motionerar skitmycket och åt tillräckligt med kalorier för en gångs skull.

Tror du prickar rätt här

Av de förslags som getts verkar det här vara rimligt. Djävligt smal är väl att överdriva. Är en klassisk konditionsidrottare fast med lite mer muskelmassa. Inte superdeffad men klassiskt långsmal. 79 kilo på 190 cm är väl inte särskilt tunt.

Diomedea exulans
2018-04-02, 18:51
Du fick väl högt lipido?

Eljest
2018-04-02, 19:00
Ja? Av den måltiden upplevde jag det.

Max
2018-04-03, 16:23
Ja? Av den måltiden upplevde jag det.
DE smög in en liten ordvits tror jag :d

Diomedea exulans
2018-04-03, 16:28
DE smög in en liten ordvits tror jag :d

:naughty::naughty:

Eljest
2018-04-03, 18:13
Läste om din mening Dio garvade högt i lägenheten. Älskar nördig Kolo-humor.

Sheogorath
2018-04-04, 10:43
Testa att äta en eller fler fettrika måltider och undersök om det faktiskt finns ett samband. För min del blir libidon stärkt av mycket energi, eller om man vänder på det, sänkt av lågt energiintag.

This.

Prost
2018-04-05, 19:59
På kolozzeum kommer du i princip alltid att få rekommendationer om lågfettsskost om du hittar dem mellan alla trådar om lågt testosteron.. ;-/ Finns flera studier som visar på att ett högre fettintag leder till ökat testosteron. Även Högt blodsocker sänker testosteronet iaf tillfälligt Om man nu får såna svängningar av kosten. Frågan är dock om testosteronet skulle öka så snabbt som i ditt fall?

Annars så kan ju kolhydrater möjligen också göra att man blir lite tröttare vilket kanske kan påverka libidon utan någon påverkan på just testosteron etc.

Jag kan själv uppleva en ökad drift ibland av att ha gått en "längre" tid utan mat, man blir liksom mer alert och "primal" på något sätt. "Man" kan kanske översättas till "jag" då alla nödvändigtvis inte fungerar likadant.